Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door anneliesdj
#2768001
Ik heb wat zitten zoeken over drogen maar kan eigenlijk niets anders vinden dan drogen met een droogmachine.
Nu vraag ik me af of hier ook mensen zijn die vlees natuurlijk laten drogen en hoe de ervaringen daarmee zijn. Wanneer wil het wel en wanneer niet? En hoe lang duurt het?
Ik had zelf bedacht dat een opstelling waaraan je dingen kunt ophangen onder een afdak buiten (of andere goed geventileerde plaats) met insectengaas er omheen wel aardig moet lukken? In hoeverre speelt temperatuur een rol? Zelfs eskimo's drogen vlees, dus het hoeft er op zich niet heel warm voor te zijn toch?

Ik ben benieuwd :)
Door hannabelgje
#2768009
Mijn schoonzus heeft het geprobeerd, maar het ging toen rotten. Ook is het nogal een uitdaging om de vliegen weg te houden. Je moet vooral veel luchtverplaatsing hebben denk ik.
Gebruikersavatar
Door winni
#2768073
Ik droog alles natuurlijk. In een berging waar het goed doortocht. Ik hang alles op. Prik er een gat in met touw erdoor of er omheen.
Ik droog niet midden in de zomer vanwege de vliegen, maar ben er vorige week weer mee begonnen en alles is met 3 weken kurkdroog.
Voor de zekerheid heb ik er wél een vliegenvanger bij hangen maar dat is omdat het een berging in een appartement betreft. Én niet te vergeten een
luchtverfrisser in het stopcontact.
Door anneliesdj
#2768157
Dan ben ik benieuwd onder welke omstandigheden het dan gaat rotten, dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Winnie, heb jij er geen insectengaas omheen?
Gebruikersavatar
Door winni
#2768186
Nee, mijn berging zit onder het gebouw, net als die van de andere bewoners. Ik heb alleen de mazzel dat ík een rooster in de buitenmuur heb en in de muur er tegenover een deur (naar de hal) met een flinke opening eronder waardoor het goed door tocht.
Door Vis voeding
#2838397
Op een natuurlijke manier drogen kan heel makkelijk . Het moet kurk droog weer zijn dus een lage luchtvochtigheid . Een flinke bries wind. En een temperatuur van 0 tot +8 graden. Zo kun je vis perfect drogen in de waslijn of kleinere vlees snacks
Vlees in een berging hangen 3 weken lijkt me niet zo smakelijk.
Maar ja smaken verschillen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door