Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Alba
#2837674
Alba heeft ons een hele mooie 'whelping pause' laten zien gisteravond/nacht. Na pup nummer 5 was ze zó relaxed, echt alsof ze klaar was. Ze hijgde niet meer/anders (lactatie-hijg is anders dan er-komt-een-pup-aan hijg), ging op haar zij liggen en sliep ook echt diep.
Na ruim 4 uur kwam er nog een pup en even daarna nog 1.
Ik had gevoeld na pup nummer 5 nadat Alba even geplast had en ik voelde niks in de buik, ik ben er niet heel goed in maar zeker niet voor het geboortekanaal. Hogerop vond ik lastiger voelen maar volgens mij had ik het wel gevoeld als die twee daar al zouden hebben gelegen. Alba droeg heel hoog dus ik denk dat deze onder de ribben zaten. Ze hadden dus een eindje te komen.

Ik ben even gaan douchen. Mijn vriend was erbij en hij zei later dat hij aan de buik had gevoeld (Alba liggend) en dat hij toen wel dacht een pup te voelen en een paar minuten later werd er idd weer 1 geboren. Nummer 7 zag ik aankomen qua gedrag. En ik zag ook direct dat het daarmee wel echt klaar was.

Ik heb me geen moment zorgen gemaakt, eerlijk gezegd, ondanks dat ik er meer dan die 5 verwachtte. Als er niets meer was gekomen en ik had vandaag niets gevoeld, had ik ook geen echo laten maken ofzo. Als ik had getwijfeld of ik nou wel of niet iets voelde (baarmoeder die nog niet terug op oud formaat is, kan voelen als een pup), dan wel.
Nou is 4 uur natuurlijk geen 24, laat staan 48.
Ik vond het heel mooi om meegemaakt te hebben. Moeders die zich oplaadde terwijl de pupjes langzaam richting uitgang afzakken, mooi systeem toch!
#2837682
Wat ik heel bizar vond, was bij de geboorte van de pupjes van Joy van Miik. Ik voelde nog wat voor het bekken, twijfelde of het een pupje was of een contractie van de baarmoeder. Joy was verder rustig en later was er niks meer te voelen.
Ruim 12 uur later begon ze weer te persen en kwam er een levende pup uit, die meteen naar de tepel holde om te gaan drinken. Die pup heeft dus al die tijd in het bekken gelegen.
Dat kan ergens toch niet? Een teef hoort te persen op een pup die in het bekken ligt, en de placenta heeft al lang los gelaten dus de pup zou geen zuurstof meer krijgen. Ik begrijp er nog steeds niks van.
Door Alba
#2837688
Daar hadden wij het ook nog over: de placenta moet toch loslaten, dus dan heeft een pup die van 'achter' helemaal naar voor moet komen toch een probleem?! Of zolang het vlies heel is en de placenta meekomt, gaat het goed?
Wij hebben het daar maar op gehouden aangezien er toch iets moet zijn waardoor ook die pups gewoon ter wereld komen.
#2837690
Alba schreef: Alba heeft ons een hele mooie 'whelping pause' laten zien gisteravond/nacht. Na pup nummer 5 was ze zó relaxed, echt alsof ze klaar was. Ze hijgde niet meer/anders (lactatie-hijg is anders dan er-komt-een-pup-aan hijg), ging op haar zij liggen en sliep ook echt diep.
Na ruim 4 uur kwam er nog een pup en even daarna nog 1.
Ik had gevoeld na pup nummer 5 nadat Alba even geplast had en ik voelde niks in de buik, ik ben er niet heel goed in maar zeker niet voor het geboortekanaal. Hogerop vond ik lastiger voelen maar volgens mij had ik het wel gevoeld als die twee daar al zouden hebben gelegen. Alba droeg heel hoog dus ik denk dat deze onder de ribben zaten. Ze hadden dus een eindje te komen.

Ik ben even gaan douchen. Mijn vriend was erbij en hij zei later dat hij aan de buik had gevoeld (Alba liggend) en dat hij toen wel dacht een pup te voelen en een paar minuten later werd er idd weer 1 geboren. Nummer 7 zag ik aankomen qua gedrag. En ik zag ook direct dat het daarmee wel echt klaar was.

Ik heb me geen moment zorgen gemaakt, eerlijk gezegd, ondanks dat ik er meer dan die 5 verwachtte. Als er niets meer was gekomen en ik had vandaag niets gevoeld, had ik ook geen echo laten maken ofzo. Als ik had getwijfeld of ik nou wel of niet iets voelde (baarmoeder die nog niet terug op oud formaat is, kan voelen als een pup), dan wel.
Nou is 4 uur natuurlijk geen 24, laat staan 48.
Ik vond het heel mooi om meegemaakt te hebben. Moeders die zich oplaadde terwijl de pupjes langzaam richting uitgang afzakken, mooi systeem toch!
Krijg nou niks! Lezen we hier dat je 7 puppy's hebt gekregen van Alba!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :o :o :o :o
Jeetje Anne, van harte gefeliciteerd :-* :-* :-*
Door Alba
#2837692
Ik moet nog een topic openen :) maar m'n laptop en fotokaartje wilden niks van elkaar weten. Dus naar de winkel (aaaaah, verlatingsangst haha) voor een card reader en nu kan ik weer bij m'n foto's.

Er staan al een paar fotootjes op FB. Ik zit nu te kijken naar een tevreden moedertje in de kist, heerlijk!
#2837795
Hier is het al vaak aan de orde geweest. Nooit ingegrepen omdat de teven gewoon rustig waren en gezond en de pups die wel al geboren waren goed verzorgde. Heb er eigenlijk nooit zo bij stilgestaan, vind het ook gewoon wel iets logisch, even op adem komen, als je meerdere welpen ter wereld moet brengen.

Anne, gefeliciteerd, veel geluk en plezier met de pups :-*
#2838695
Ik heb het ook bij mijn teven en twijfel dan toch wat te doen.
Bij Tanja was het zo dat ze wel perste, maar zonder echte kracht, dus heel kort zeg maar, maar wel een aantal keren per uur.
Ik ben daarvoor wel met haar naar de dierenarts gegaan en er zat toen nog een dode pup.
Ik wist dat deze dood was omdat er middels een echo geen hartslag te zien was.
Ik heb toen besloten om af te wachten, ik laat een teef niet openmaken voor een pup, dood of levend, zolang er geen dringende reden voor is, er waren toen al negen pups geboren.
Deze pup kwam, na een piton/calcium injectie snel ter wereld.

Bij Aafke verliep de bevalling voorspoedig, op de echo waren ongeveer 8 vruchtjes geteld.
Na zes pups werd het rustig, al perste ze wel af en toe nog.
N een aantal uren de dierenarts gebeld, die raadde aan om af te wachten zolang ze rustig was.
Het is bij zes pups gebleven, ondanks dat ze een aantal uren toch nog wel perste, een aantal keer per uur, heel kort en met weinig kracht.
Alle placenta's waren eruit, dus dat was het niet, misschien wel naweeen.

Ik was echt in de veronderstelling dat er ver weg nog een pup zou zijn, maar dat was dus niet zo.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door