Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2835361
Hoi allemaal ,ik kom even onze 2 nieuwe asielkatten voorstellen die ik gisteren heb opgehaald.
De bedoeling is dat ze de schuren en paardenstal vrij van ongedierte gaan houden.

Ze heten Cees & Annie ,zijn ong. 5 en 7 jaar oud en heeeeeeel schuw.
Ze kennen niks en hebben hun tijd doorgebracht bij een alcoholist die ze op het balkon hield.

Mensen vinden ze niet erg leuk.Andere dieren kenden ze niet ,maar dat bleek in de kattenopvang geen probleem.
Ze aten daar niet zo goed vanwege alle stress.

Ik kreeg ze mee ieder in een mandje en heb ze gelijk gewogen : Cees is ong. 5 kilo en Annie 4 kilo.
Cees laat zich al wel zien ,maar Annie nog niet.

Ik kreeg de tip om ze gelijk maar over te zetten op barfhappen ,om de eetgewoonten gelijk ook maar te veranderen.

Dat heb ik gedaan en ik ben verbaasd over het gemak waarmee deze schuwe katten hun nieuwe voeding accepteren.
Nooit gedacht! :)

Gisteren hebben ze gehad : gemalen parelhoenkarkas,kippelevers,kipsnijlingen ,hertenhart ,platgeslagen kippennekje en gemalen rundgehakt.

Het enige wat ik vanmorgen terugvond was een halve uitgekotste kippenek.

Nu mijn vraag : met 2 schuwe katten weet ik niet precies wie wat eet .
Is daar nog iets handigs op te bedenken ? Ze krijgen op 2 verschillende plekken hun bakje.
Maar wel nog in 1 ruimte .Om te wennen zitten ze opgesloten in de paardenstal.
Kan het ook zijn dat Cees alles heeft opgegeten ?

Nu ik weet dat ze barf lusten heb ik het volgende in huis : parelhoenkarkas ,rundvlees ,rund hart,rundlever,kippenekken,kiplever,kiphartjes.
Sardientjes,geitenvlees en volgende week ook konijnkarkas.
Ook fazantkarkas van Keimooi ,met ingewanden .Alle vleesbot is gemalen.

Voor de honden heb ik nog veel meer variatie met veel wild.

Van Koekje heb ik onderstaand quote : en mijn vraag is dan : Als ik deze verhouding aanhoud zit ik denk ik wel aardig goed met de voeding voor Cees en Annie?
Moet er nog iets bij ?

[quote]Als je een kip slacht en deze ontleedt, zijn dat niet de percentages zoals deze van nature voorkomen. Van het totale aantal orgaan is de lever het grootst, dan de maag, het hart en dan de nieren. Ik voer orgaan in aflopend formaat van grootte: lever - hart - maag - nier. Hart is hier dus een uitzondering, want dat eten ze erg graag.

Ik hou grof gezegd ongeveer de volgende percentages gemiddeld aan voor een kattenmenu:
3-4% per dag per kat
30-50% vleesbot
15-20% orgaan
de rest spiervlees/quote]
Laatst gewijzigd door Daantje op ma 02 jan 2017, 00:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Door fem fatale
#2835430
Ja, het kan dat één al het eten heeft opgegeten, maar dat zou wel onwaarschijnlijk zijn, want dan heeft hij gigantisch veel gegeten (er zijn katten die dat doen en ik denk dat je daarvoor gewaarschuwd zou zijn vanuit de opvang. Normaal gesproken wil je niet dat katten niet-eten, maar na een verhuizing vind ik het normaliter geen probleem, mits het niet langer dan 1 dag duurt.
Ik denk niet dat jij nu in de huidige situatie kunt zien wie wat eet en of ze allebei eten, en dat is jammer, maar vooralsnog niet meer dan dat. Ik voer mijn katten hele prooi en daar moeten ze mee delen, dus ik heb ook weinig overzicht wie wat eet op een dag, maar ik heb het wel heel snel door als er 1 stopt met eten, maar die van mij zitten in huis en zijn niet schuw.

De verhoudingen van Koekje zijn prima, over een tijdje kun je ook de ontlasting bekijken om te zien of je nog wat moet schuiven. Ik vind wel dat je veel grote diersoorten voert, ikzelf probeer voor katten (en mijn fret) zoveel mogelijk dingen te voeren die ze zelf zouden kunnen vangen, maar dat is ook deels ingegeven doordat ze vooral complete prooien eten en een geit of een koe is echt te groot dan. Ik zou sowieso kuikentjes of ei toevoegen voor de omega's en het lekker.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2835493
Oke ,dank je voor de tips  :)

Over grote dieren voeren : daar heb ik nooit bij stilgestaan omdat ik altijd grote honden heb gehad en deze lusten wel flink wat.

Ik heb nog geen speciale barfhapjes voor de katten in huis gehaald.
Eerst wilde ik es zien of ze uberhaupt dit wel lusten.
Kleine prooidieren zal ik dus ook op m'n lijstje zetten!

Ik kijk het nog even  aan om erachter te komen of Annie ook eet  en zo ja wat.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2835581
En niet te veel voeren hè  ;) ze moeten heel wat muizen gaan verschalken niet de hele dag uit liggen buiken van de heerlijke barf hapjes die ze krijgen
Gebruikersavatar
Door koekje
#2835695
Sarah5 schreef: En niet te veel voeren hè ;) ze moeten heel wat muizen gaan verschalken niet de hele dag uit liggen buiken van de heerlijke barf hapjes die ze krijgen
Een hongerige kat jaagt niet. En doet ook weinig met speelgoed.
Door fem fatale
#2835767
Ze hoeven de muizen ook niet op te eten toch? Als ze ze maar wegjagen of doodmaken. Is allebei flink (in)spannend voor katten, dus dan hebben ze juist goed voor nodig.
Door wijkje
#2835813
Sarah5 schreef: En niet te veel voeren hè ;) ze moeten heel wat muizen gaan verschalken niet de hele dag uit liggen buiken van de heerlijke barf hapjes die ze krijgen
Dat valt wel mee..Ik heb hier aantal katten voor o.a. ongediertebestrijding. En ze vangen hier echt nog wel nodige bij elkaar ondanks dat ze wel met Barf/KVV bijgevoerd worden. De muizen/ratten/vogels worden gewoon op de deurmat gelegd. Nu is het winter en dan komen ze vaker voor bijvoeren..In de zomer eten ze beduidend minder en vangen ze hun eigen prooien.

Mijn katten zijn ondertussen geconditioneerd op RVS-voerbakken dat ze weten dat het etenstijd is. Soms komen ze naar huis, som ook niet. Ze zijn dan te ver van huis en op jagerspad..Ik denk Cees en Annie dit snel genoeg doorhebben als je voer klaarzet..
Ik let bij aantal katten niet echt op de hoeveelheid wat ze krijgen. In mijn achterhoofd hou ik de verhoudingen van barf-menu in acht maar ik weeg het niet helemaal af. Behalve lever ben ik wel secuur in dat ze daar niet teveel van binnenkrijgen. Het is hier soms in en uitloop van katten. Ik heb 1 kat die dus echt kan dooreten en die jaag ik soms wel weg als er nog wat in de voerbak zit. De rest stopt vanzelf met eten. Dus ze mogen beetje eten wat ze zelf willen.

Tam gekweekte prooidieren heb ik wel geprobeerd maar ben ik snel vanaf gestapt. Hier geven ze voorkeur aan wild dus daar heb ik de menu's op afgestemd. Ik voer merendeel kleine dieren/gevogelte en wild.

Maar als ik zie wat je in huis hebt..Gewoon proberen en kijken wat ze opeten en laten staan..Ik zou wel proberen om voer over 2 bakken te verdelen. Ik denk eerlijk gezegd dat ze snel genoeg weten wanneer het etenstijd is.
Laatst gewijzigd door wijkje op di 24 dec 2013, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2837427
Bedankt voor alle tips!

Het gaat hier superrrrrrr goed met Annie en Cees.
Vandaag is de 6e dag en ze beginnen al aardig te wennen.

Ik heb veel tijd bij ze doorgebracht met niksdoen zodat ze wat vertrouwen zouden krijgen in hun nieuwe omstandigheden.
Elke durven ze meer.Ze kunnen ook uberschattig samen in een doosje met hooi liggen slapen  :smitten: :smitten:

De verstopplekjes vinden ze erg leuk.
Beiden laten zich nu goed zien en gisteren durfde Annie naar me toe te komen toen ik hun barfhapjes in de etensbakjes deed. :)
Vanmorgen durfde ze zelf aan mijn vinger te ruiken waar ik een beetje kip op had gedaan.
Toen was het hek van de dam.Ze begon enorm te spinnen en kopstoten te geven en maar om me heen draaien.
Ik kon haar zelfs aaien.

Zooooooooo gaaf  8)
Cees verstopt zich nog wel ,maar bekijkt alles wel  vanachter een plank .

Ik ben erg verbaasd dat ze alles lusten wat ik ze voorzet aan barfhapjes.
Eend,fazant,rund,kip ,lever,hart,parelhoen ,alles eten ze op.

Ik ben nu aan het puzzelen over een echt barfmenu.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2837691
Ja ,leuk he  :)
Ik had hier echt nooit rekening mee gehouden.
Ik dacht : mwah,die zie ik waarschijnlijk nauwelijks tot nooit meer als ze gewend zijn.

Het lijkt wel of ze helemaal tot rust komen.
Hmmm...straks heb ik 2 binnen -bankaardappels erbij en muizenvangen....ho maar  :biggrin2:


Annie wacht mij sinds vanmorgen op terwijl ze tevreden met haar oogjes knijpt  :smitten:
Ze kwam ook net uit de kattebak.
Helaas vond ik tijdens het verschonen van de kattebak een mooi barfdrolletje met wat bloed eraan  >:(
Niet met bloed erin.Ongetwijfeld van Annie,omdat ze er net uit stapte en het drolletje vers was.

Nu ben ik een beetje benauwd of ik  niet te snel alles doe met het wennen aan barfhapjes.
Ze hebben gisteren 2 platgemepte kippenekjes gehad ,maar misschien heeft Annie alle 2 opgegeten ?

Ze zijn verder allebei tevreden en op hun gemak.

oohhhh ,het is even wennen hoor om een paar schuwe stal-katjes goed in te schatten
Cees & Annie zijn m'n eerste 2 barfkatjes .
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door