Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2833991
Oh oh wat blijf ik het moeilijk vinden. Steeds weer stop ik met het eten van suiker, totdat er weer iets is wat wel 'goed' zou zijn als zoetmaker.
Ik bak dan zelf met kokosbloesemsuiker of amandelmeel en honing of.....(noem ze maar op)

Maar wanneer ik de zoete smaak weer heb geproefd is het weer raak, weer snoepen van echte suiker. Ik voel me hondsberoerd als ik suiker eet (nu ja eerst natuurlijk geweldig  :biggrin2: maar niet veel later toch beroerd)

Met als schrijnend hoogtepunt gisteravond waarbij ik 1 volle zak:

Afbeelding

naar binnen heb gewerkt (binnen 10 minuten) terwijl de rest van mijn boodschappenwagentje vol lag met vers fruit en verse groente voor een paar gezonde sapjes  ::)

Er zijn hier vast meer mensen die zijn gestopt met het eten van suiker. Hoe doen jullie het? Wanneer het echt niet gaat, waar haal je steun vandaan?
Door fransbulletje
#2834009
Ik gebruik bijna geen gewone suiker meer.
Bak alles zelf met kokosbloesemsuiker en vervang ook vaak door honing/appel/dadelstroop.
Moet zeggen doe dit nu een jaar en heb eigenlijk geen behoefte meer aan gewone koekjes/snoep met suiker.
Eet ik wel een keer een gebakje op verjaardag voel ik me daarna echt zo moe dat ik het tegenwoordig nee zeg.
Chocolade heerlijk maar wel minstens 72% cacao terwijl ik vroeger niet eens pure chocolade lekker vond.
Zin in wat zoets dan neem ik een verse dadel of wat gedroogde abrikozen.
Maar een handje noten mag ik ook graag eten.
Gooi 1x per week een zakje walnoten/paranoten/cashewnoten/amandelen in een brownievorm dan in de oven op 160 graden met wat keltisch zeezout, heerlijk! Kun je gewoon goed bewaren in afgesloten bakje.

Ik weet hoe moe ik van suiker wordt en daarom kost het me weinig moeite het weg te laten.
Door charmed
#2834011
Ik probeer het nog steeds stoppen met suiker, dat is me nog niet gelukt, dus ik doe alleen nog zo af en toe een schepje suiker in de thee. Hoeft eigenlijk niet want ik lust ook thee zonder suiker, maar die behoefte is er gewoon. Soms heb ik idd wat meer in zoet, maar ja, suiker is erg verslavend. Ik hoop dat het me ooit lukt om helemaal suikervrij door het leven te gaan. Was vroeger een hele zoeteklaas. Ondanks dat beetje suiker gaan de kilo's er nog wel af.
Gebruikersavatar
Door berenboot
#2834017
oh zo herkenbaar sarah! Hier ook een "suikerjunk"  :-\  Als ik stop heb ik zelfs afkickverschijnselen... Maar daarna voel ik me zoveel beter! En toch trap ik er weer in. 1 koekje en het hek is weer van de dam ...  >:(
Ik lees even mee hier. kokosbloesemsuiker heb ik nog nooit van gehoord :shy:  is dat beter als echte suiker?
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2834022
newfies schreef: oh zo herkenbaar sarah! Hier ook een "suikerjunk"  :-\  Als ik stop heb ik zelfs afkickverschijnselen... Maar daarna voel ik me zoveel beter! En toch trap ik er weer in. 1 koekje en het hek is weer van de dam ...  >:(
Ik lees even mee hier. kokosbloesemsuiker heb ik nog nooit van gehoord :shy:  is dat beter als echte suiker?
Ik dus ook echt afkickverschijnselen en blijft maar op en neer gaan inderdaad, eenmaal weer suiker geproefd en het is weer BINGO  :-\ met hoofdpijn en nachtelijk zweten en moeheid tot gevolg......

Men zegt dat kokosbloesemsuiker minder tot geen schommelingen in de bloedsuikerspiegel geeft, helaas merk ik zelf toch vergelijkbare symptomen als gewone suiker eten én zodra ik weer zoet heb geproefd, dan ga ik vaan overstag naar het echte werk.
Overigens heb ik dat met vers fruitsap niet terwijl dat toch ook erg zoet kan zijn...

Maar voor sommigen werkt kokosbloesemsuiker wel goed als alternatief

Afbeelding

Misschien kunnen we hier een support topic van maken voor de suikerverslaafden op BP  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2834026
Herkenbaar. :-[  Ik heb een poosje Stevia gebruikt, maar man man wat vind ik dat goor. :puke: Zowel de druppels als de poeder waren geen doorslaand succes.
Daar komt bij dat ik, zeker in deze tijd van het jaar, het heel erg moeilijk vind om allerlei lekkere dingen te laten staan. Supermarkt eten zit meestal bomvol suiker, maar zelf maken heb ik niet altijd zin in, ook omdat mn lijf me daarin in de steek laat. Al met al blijft het zoeken naar de juiste balans.
Door Esther Q
#2834027
Oh, zo herkenbaar!
Wat mij helpt is niks meenemen van de supermarkt. En voordat ik boodschappen ga doen goed eten. En als ik toch snoep koop, dan laat ik me gewoon helemaal gaan en draag de consequenties die meestal wel helpen het weer een tijd te laten. Het blijft moeilijk!
Door Tanna
#2834048
Ik heb geen suiker meer in huis, alleen kokosbloesemsuiker en dat gebruik ik alleen maar bij (koolhydraatvrij) bakken en brood bakken. Boodschappen doe ik nooit bij de supermarkt maar bij de natuurwinkel.. Als ik weleens iets proef met suiker vind ik het gewoon goor, dus missen doe ik het absoluut niet!
Door fransbulletje
#2834073
Eigenlijk gaat het niet alleen om suiker maar ook om alle andere toevoegingen die in veel produkten zitten.
E nummers die er voor zorgen dat je een heel pak koekjes /zak chips leeg eet.
Sinds ik zelf alle koekjes/taart bak en biologische chips eet heb ik die behoefte absoluut niet meer.
1 Koekje is lekker en een handje chips ook maar dan is het genoeg.
Chocolade 72% cacao (minstens) precies hetzelfde daar eet je geen reep van op, 1 stukje is genoeg chocola.
In recepten wordt ook heel veel suiker gebruikt, de helft is vaak genoeg en dan vervangen door inderdaad de kokosbloesemsuiker/palmsuiker honing of appel/dadelstroop.
Als je het eenmaal gewend ben wil je al die kant en klare zoetigheid niet meer.
Een gebakje van de bakker, klinkt heel verwend maar vind ik niet lekker meer zo mierzoet.
Door charmed
#2834075
Daarom eet ik geen koekjes en chips meer. Ik eet alleen nog maar dingen waarbij ik niet het gevoel krijg dat ik er nog 1 moet eten. Anders zit je zo weer aan gewicht. Meer dan 70 kg er weer bij krijgen moet ik niet aan denken.
fransbulletje schreef: Eigenlijk gaat het niet alleen om suiker maar ook om alle andere toevoegingen die in veel produkten zitten.
E nummers die er voor zorgen dat je een heel pak koekjes /zak chips leeg eet.
Sinds ik zelf alle koekjes/taart bak en biologische chips eet heb ik die behoefte absoluut niet meer.
1 Koekje is lekker en een handje chips ook maar dan is het genoeg.
Chocolade 72% cacao (minstens) precies hetzelfde daar eet je geen reep van op, 1 stukje is genoeg chocola.
In recepten wordt ook heel veel suiker gebruikt, de helft is vaak genoeg en dan vervangen door inderdaad de kokosbloesemsuiker/palmsuiker honing of appel/dadelstroop.
Als je het eenmaal gewend ben wil je al die kant en klare zoetigheid niet meer.
Een gebakje van de bakker, klinkt heel verwend maar vind ik niet lekker meer zo mierzoet.
Door Lil
#2834083
Oooooo wat herkenbaar! Ik lees aandachtig mee. Chips eet ik alleen nog mar die dure zakken. Gebakken en met zeezout. Die chips ziet er anders uit dan lays en crocky en smaakt heel anders. Van zo'n kleine zak krijg ik niet eens 1/3 op, twerwijl de grote layszak voor 2/3 leeg gaat. Maar voor suiker zoek ik nog een oplossing.
Door Fido
#2834356
Ik. En ik weiger om van de smaak van zoet afscheid te nemen! Ik drink geen alcohol, koffie, thee, rook niet maar ben dol op zoet. Ik was suikerverslaafd tot een aantal jaren geleden. Over gegaan op paleo leefwijze en overgegaan op een andere eetwijze.
Ik heb afkick verschijnselen gehad en ben drie maanden helemaal gestopt met zoetigheid te eten. Super prima fantastisch maar ik vind een leven zonder zoetigheid niet leuk en heb besloten dat ik zoet blijf eten maar wel op een heel bewuste manier.

In mijn keukenkast geen geraffineerde suikers maar oerzoet, palmsuiker en dadels altijd op voorraad. Honing wil ik ook nog wel gebruiken als zoetmaker.
Ik eet alleen zoetigheden die ik heeeel errugg lekker vind. Hoe duur of bijzonder het is maar als ik een hap neem en proef en ik vind het niet heeeeeel errrugg lekker dan gaat het niet verder mijn mond in.
Ik eet ook heel bewust. Niet iedere week een gebakje maar als ik gebak haal dan 2-3 gebakjes achter elkaar en alleen van een bepaalde banketbakker. Hoppaah even die pancreas aanzetten en dan is het weer klaar voor een langere tijd  :biggrin2:

Ik weet zeker dat ik vele malen minder zoetigheid naar binnenwerk dan de gemiddelde vrouwspersoon van mijn leeftijd maar streef er zeker niet naar om geheel te stoppen met zoet. Stoppen maakt mij dood en dood ongelukkig en ik zou dan heel erg ziek worden van de stress.
Door Nadia
#2834361
Hier gaat het ook op en af.
Ik heb vooral moeite met de suikers zoals zetmeel enzo.
Het laten staan gaat best goed, maar ik zwicht snel als ik buiten de deur eet. Of op mijn werk mee-eet.
Honger heb en dan even snel een boterham maak. Het rotte is ook dat de gezonde spullen vaak niet lang houdbaar zijn en je daardoor niet altijd genoeg in voorraad hebt. EN de kosten spelen mee.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door