Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door robbiekomvoor
#2832312
Ik sta op het punt om een paar kilo zwezerik te bestellen,maar voegt het iets toe als orgaan,of beter maar niet voeren? :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2832321
Nog nooit over na hoeven te denken. Maar de zwezerik is toch een hormoonproducerend orgaan...geen idee, maar ik geloof dat ik het niet graag zou voeren. :-\
Door robbiekomvoor
#2832331
Angelique schreef: Nog nooit over na hoeven te denken. Maar de zwezerik is toch een hormoonproducerend orgaan...geen idee, maar ik geloof dat ik het niet graag zou voeren. :-\
Daarom vraag ik het maar even ;)
Gebruikersavatar
Door Radja
#2832546
Als ik me niet vergis is het zelfs een klier,klierorgaan.

Ff opgezocht en is idd een klier van kalf of lam.
Laatst gewijzigd door Radja op vr 20 dec 2013, 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2832613
Het wordt afgeraden om het te voeren.
Zwezerik is de schildklier, en dat zou kunnen interageren met de eigen schildklier.  Aangezien dat schildklierproblemen al eens voorkomen bij hond en kat (vooral op latere leeftijd), wordt dat sterk afgeraden om te voeren.  Het is net om die reden dat ook afgeraden wordt om te veel nekken te voeren, omdat daar de schildklier ook nog aanwezig kan zijn.

Ik zou het dus niet voeren.  ;)
Door robbiekomvoor
#2832702
Ik kon er zo snel niets negatiefs over vinden,het leek mij wel een leuke afwisseling,maar als je het beter niet kunt voeren,doe ik het natuurlijk niet ;)
Bedankt voor je antwoord.
Door Aardblij
#2832739
Ik zou het niet doen.
Zwezerik is de thymus. Ik heb er zelf problemen mee gehad, dus weet nogal wat van dat rottige orgaan af. Zit achter je borstbeen. Het is een orgaan dat nogal ontwikkeld, het is een klier en is heel belangrijk bij het afweersysteem. Het verandert van grootte en vorm en daardoor zou ik het zelf niet doen.

Maar er zijn ook mensen die het eten, dus heel slecht zal het ook niet zijn denk ik! Alleen omdat het zo'n grote invloed heeft op immuunprocessen in het eigen lichaam, zou ik het niet geven aan dieren die al een grotere kans hebben op immuunproblemen zoals allergie. Niet zeker of dat invloed heeft, maar gewoon mijn gevoel  :D
Laatst gewijzigd door Aardblij op vr 20 dec 2013, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kakocavi
#2833216
pearlsofpassion schreef: Het wordt afgeraden om het te voeren.
Zwezerik is de schildklier, en dat zou kunnen interageren met de eigen schildklier.  Aangezien dat schildklierproblemen al eens voorkomen bij hond en kat (vooral op latere leeftijd), wordt dat sterk afgeraden om te voeren.  Het is net om die reden dat ook afgeraden wordt om te veel nekken te voeren, omdat daar de schildklier ook nog aanwezig kan zijn.

Ik zou het dus niet voeren.  ;)
Zwezerik is de thymus, dat is een ander orgaan dan de schildklier. Het zit ook niet in de nek, maar in de borst.

De thymus is een orgaan waarvan de werking nog niet zo bekend is, maar het produceert hormonen en doet iets voor de afweer. Het is vooral actief in jonge dieren, in volwassen dieren verschrompelt het.

Wikipedia zegt over kalfszwezerik:
Zwezerik bevat veel eiwitten, fosfor en zink. Het is een van de weinige dierlijke voedingsmiddelen die vitamine C bevat. Zwezerik bevat veel cholesterol en moet dus met mate gegeten worden.

Ik zou het persoonlijk met mate voeren.
Door haba
#2833229
en ,zeker nu. zo vlak voor de kerstdagen, duurder als biefstuk dus ik voer dit maar niet ::)
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2833231
Mensen eten het bij mijn weten niet rauw maar gekookt / gebakken. Daarmee verander je natuurlijk de eiwitten / hormonen, waardoor mensen er misschien minder last van hebben, voor mijn gevoel dan in ieder geval.  ;)

Wij voeren onze honden rauw, dus ik zou het zelf niet voeren.
Door robbiekomvoor
#2833233
kakocavi schreef: Zwezerik is de thymus, dat is een ander orgaan dan de schildklier. Het zit ook niet in de nek, maar in de borst.

De thymus is een orgaan waarvan de werking nog niet zo bekend is, maar het produceert hormonen en doet iets voor de afweer. Het is vooral actief in jonge dieren, in volwassen dieren verschrompelt het.

Wikipedia zegt over kalfszwezerik:
Zwezerik bevat veel eiwitten, fosfor en zink. Het is een van de weinige dierlijke voedingsmiddelen die vitamine C bevat. Zwezerik bevat veel cholesterol en moet dus met mate gegeten worden.

Ik zou het persoonlijk met mate voeren.
Dat is ook het geen ik gevonden heb en er staat nergens dat je het beter niet kunt eten,maar voor alle zekerheid voer ik het maar liever niet.
Door robbiekomvoor
#2833238
Kim_S schreef: Mensen eten het bij mijn weten niet rauw maar gekookt / gebakken. Daarmee verander je natuurlijk de eiwitten / hormonen, waardoor mensen er misschien minder last van hebben, voor mijn gevoel dan in ieder geval.  ;)

Wij voeren onze honden rauw, dus ik zou het zelf niet voeren.
Tja,ik weet niet in hoe verre je hormonen uit kunt sluiten door verhitting,maar dat we met z'n allen rauw voeren wist ik al ;)
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2833239
robbiekomvoor schreef: Tja,ik weet niet in hoe verre je hormonen uit kunt sluiten door verhitting,maar dat we met z'n allen rauw voeren wist ik al ;)
Joh? Zijn hier meer mensen die rauw voeren?  :o

:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :P
Door kakocavi
#2833443
robbiekomvoor schreef: Dat is ook het geen ik gevonden heb en er staat nergens dat je het beter niet kunt eten,maar voor alle zekerheid voer ik het maar liever niet.
Op zich zullen de wilde verwanten van honden ook wel eens een jong dier vangen en de thymus opeten. Ik denk dat in geringe hoeveelheid het geen kwaad moeten kunnen, maar het moet geen vast onderdeel van het menu worden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door