Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door kimber
#2562222
Vandaag heeft Shifra weer een bloedonderzoek gehad om haar nierwaarden te controleren.

Op 3 novemer 2011 voorafgaand aan een narcose voor een gebitsreiniging heb ik haar bloed laten controleren dit omdat ze toen 8 jaar was en ik toch voor de zekerheid even wilde weten of alles goed was.

Het bleek toen dat haar nierwaarden iets verhoogd waren namelijk; Kreatinine 109
                                                                                                  Ureum 7.47
                                                                                                  Calcium 2.63


Op 6 Januari 2012 is haar bloed nogmaals getest haar nierwaarden waren toen; Kreatinine; 122
                                                                                                                    Ureum; 5.4

Op 18 mei 2012 zijn opnieuw haar nierwaarden gecontroleerd die waren toen; Kreatinine 114
                                                                                                                Ureum 5,2
                                                                                                                fosfor 1.11


Nu vandaag op 7 januari 2013 zijn de uitslagen van haar bloedonderzoek; Kreatinine 120
                                                                                                            Ureum 10.5
                                                                                                            fosfor 1.09
                                                                                                            Calcium 2.54


Ik ben heel erg benieuwd wat jullie van haar nierwaarden vinden?
Dit omdat in eerste instantie aan nierfalen is gedacht en Shifra (toen op 3 november 2011) gelijk op een nierdieet brok is gezet van Royal Canin Renal.
In de zomer van 2012 zijn we overgestapt van Royal Canin Renal naar Hill's C/D brokken en op 2 november 2012 hebben we haar over gezet op KVV.
In eerste instantie op Bandit nierdieet maar sinds een tijdje eet ze gewoon de KVV's mee met de andere honden; Alaska, Tammenga, Lotgering, Ropadog...

De dierenarts heeft sinds haar bloedonderzoek van 18 mei 2012 zelf het idee dat haar nierwaarden altijd al iets verhoogd zijn geweest en ze dus eigenlijk geen nierfalen heeft, dit schijnt voor te komen.
Maar omdat we bij Shifra nooit eerder een bloedonderzoek hebben laten doen (daar was immers geen reden voor) hebben we dus geen vergelijkingsmateriaal qua bloeduitslagen.

Shifra is een Sheltie van 9,15 kg mooi op gewicht en ook stabiel op gewicht (schommelt dus niet)

Haar urine is ook vanmorgen weer geconroleerd en was supermooi geconcentreerd :) (soortelijk gewicht  1.07) de dierenarts zei hiervan zelfs dat het lijkt alsof het alleen nog maar mooier en geconcentreerder wordt.

Ik had al gelezen hier op BP dat de Ureum waarde iets hoger kon zijn door het geven van vers vlees, maar ook deze valt nog mooi binnen de norm zei de dierenarts.
Ik heb hem nu maar gelijk verteld toen hij mij de uitslagen doorbelde dat Shifra sinds 10 weken op versvlees staat en zijn reaktie was; als ze het hier goed op doet moet je dat zo houden :D
Hij wist namelijk nog niet dat wij overgestapt zijn op KVV met al onze honden.

In ieder geval afgesproken met de dierenarts dat Shifra pas na een jaar een nieuw bloedonderzoek krijgt tenzij er toch dingen veranderen in de tussentijd zoals evt. toch gewichtsverlies of iets dergelijks.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie haar uitslagen vinden?
Of er misschien ook iets over kunnen zeggen ;)

Bedankt alvast!
Door kimber
#2832884
Ik ben zooo blij :D ik wil het erg graag even met jullie delen!

Vandaag heeft Shifra weer een bloedonderzoek gehad ter controle van haar nierwaarde's.
En de uitslagen hiervan zijn alleen maar beter geworden!!!
Het moet toch ook echt te danken zijn aan het geven van vers vlees (KVV)

De nierwaarde's van 7 januari 2013;                            de nierwaarde's van vandaag 20-12-2013;

Ureum 10.5                                                                    Ureum 8.7
Fosfaat 1.09                                                                  Fosfaat 1.11
Kreatinine 120                                                                Kreatinine 107
Calcium 2.54                                                                  Calcium niet gemeten

Haar ochtendurine was prachtig mooi geconcentreerd met een heel klein spoortje van eiwit.

Ik ben echt zo ontzettend blij met deze uitslagen!
Het is er alleen maar op voorruit gegaan :D
Voor mijzelf toch des te meer reden om aan te nemen dat haar nierwaardes altijd iets verhoogd geweest zullen zijn.
Zeker weten doen we dit nooit natuurlijk omdat we in haar jongere jaren nooit eerder een bloedonderzoek hebben laten doen.
Maar voor mij geeft het toch weer wat meer het gevoel dat het zo is...

Het enige is dat ze wel wat is afgevallen maar dit zonder enige aanwijsbare oorzaak.
Shifra woog 9.15 kg. en weegt nu 8.40 kg. dus gewoon lekker wat meer KVV gaan geven ;)

Ze is ook getest op ontstekingswaarden en ook heeft de dierenarts bij haar een algeheel onderzoek gedaan op mogelijke tumoren, lymfeklieren e.d. maar ook daarvan was alles zoals dat op de behandeltafel te beoordelen was goed!

Heerlijk om zo de feestdagen tegemoet te gaan!
Door Lizzy
#2832890
kimber schreef: Ik ben zooo blij :D ik wil het erg graag even met jullie delen!

Vandaag heeft Shifra weer een bloedonderzoek gehad ter controle van haar nierwaarde's.
En de uitslagen hiervan zijn alleen maar beter geworden!!!
Het moet toch ook echt te danken zijn aan het geven van vers vlees (KVV)

De nierwaarde's van 7 januari 2013;                            de nierwaarde's van vandaag 20-12-2013;

Ureum 10.5                                                                    Ureum 8.7
Fosfaat 1.09                                                                  Fosfaat 1.11
Kreatinine 120                                                                Kreatinine 107
Calcium 2.54                                                                  Calcium niet gemeten

Haar ochtendurine was prachtig mooi geconcentreerd met een heel klein spoortje van eiwit.

Ik ben echt zo ontzettend blij met deze uitslagen!
Het is er alleen maar op voorruit gegaan :D
Voor mijzelf toch des te meer reden om aan te nemen dat haar nierwaardes altijd iets verhoogd geweest zullen zijn.
Zeker weten doen we dit nooit natuurlijk omdat we in haar jongere jaren nooit eerder een bloedonderzoek hebben laten doen.
Maar voor mij geeft het toch weer wat meer het gevoel dat het zo is...

Het enige is dat ze wel wat is afgevallen maar dit zonder enige aanwijsbare oorzaak.
Shifra woog 9.15 kg. en weegt nu 8.40 kg. dus gewoon lekker wat meer KVV gaan geven ;)

Ze is ook getest op ontstekingswaarden en ook heeft de dierenarts bij haar een algeheel onderzoek gedaan op mogelijke tumoren, lymfeklieren e.d. maar ook daarvan was alles zoals dat op de behandeltafel te beoordelen was goed!

Heerlijk om zo de feestdagen tegemoet te gaan!
Prima! Ik ben blij dat je blij bent.
Is ze de vorige keren ook nuchter geprikt?
Een spoortje eiwit in de urine mag bij een hond, voor zover ik weet.
Door kimber
#2832893
Dank je wel voor je reaktie Lizzy!
Ja ze is alle voorgaande keren nuchter geprikt :)
Vanmorgen lekker na afloop geitenvlees gekregen in de auto tja dat ging erin als koek euhhh als vlees natuurlijk ;)
Door Lil
#2832986
Mijn dierenarts vertelde mij woensdag. Dat vroeger de nefrologen een formule met lichaamsgewicht gebruikten en ze tegenwoordig zeggen als maar onder de 125 is. Voeding en individu speelt dan misschien ook nog een rol. Hier ook een hond met 109 en 105 als uitslag. Collega had gezegd klopt niet, mag maar 88 zijn. Interpretaiteverschillen dus.
Door kimber
#2832995
Dank je voor je reaktie Lil :)

Ja idd denk dat dat ook het geval is hoor, zo zou in Amerika de Kreatinine van Shifra als normaal gezien worden terwijl ze hier in Nederland zeggen dat het verhoogd is dat vertelde de dierenarts me vanmiddag.

Ben ook wel erg trots op mijn dierenarts, altijd gedacht dat de echte brokkenman niet achter ons versvoeren zou staan.
Maar hij vind het helemaal goed! Hij zegt als ze het hier goed op doet lekker zo doorgaan!
Hij was zelfs erg geinteresseerd in de droge snacks die ik bij me had voor Shifra als beloning na het bloedprikken.
Ik had dit keer gedroogde kippenmaagjes bij me en hij wil erg graag ook zo'n zak om op de praktijk te gaan uitdelen aan de honden die daar komen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door