Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door nova
#2832524
Bij de fokster van Diva is dit worste-case  cenario een feit geworden... :-\
10 puppen geboren  via  een keizersnede, en na een paar uur overlijdt de moederhond :'( :'(
Dit is niet de eerste keer dat ik het hoor,  maar hoe vaak gebeurt dat  op pakweg 1000 keizersnedes?

1x, 3x.. vaker dan 10x??
Wat kan als achterliggende oorzaak zijn? Bij deze hond was het niet t eerste nest dat ze gaf
#2832534
was het een geplande keizersnede of was de baarmoedermond al ontsloten?
bij een geplande keizersnede is een groot nadeel dat de baarmoedermond nog dichtzit, als de teef dan een bloeding heeft in de baarmoeder dan merk je dat niet omdat de boel dichtzit.
En verder is het natuurlijk gewoon een operatie, wat een risico is. Geen idee hoe vaak een teef overlijdt, ik vind wel dat er vaak te lichtvoetig overgedacht wordt alleen maar om zoveel mogelijk pups levend ter wereld te brengen. Je brengt hoe dan ook het leven van de teef in gevaar.
Gebruikersavatar
Door nova
#2832536
geen idee of het een geplande keizersnede was, ik wil dat wel navragen. Maar  nu zal de fokster haar handen vol hebben met andere dingen denk ik
Laatst gewijzigd door nova op vr 20 dec 2013, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karin2
#2832558
Navragen bij dierenartsen en fokkers of er teven zijn pas bevallen zijn en niet teveel pups hebben of hun pups verloren ie de weesjes kunnen adopteren ? daar is ook ergens een link van dacht ik  :-\
De teef hoeft niet perse van hetzelfde ras te zijn , aleen niet TE veel verschil in grote (yorkpups bij een pyrmam lijkt me geen goed idee  :-X
Zo heeft een ponteef van ons met 5 pups van een week oud 2 bassetpupjes geadopteerd wiens moeders baarmoeder was gescheurd omdat ze 17 pups had opzitten  :'( wij hadden dezelfde DA . ging prima pups zijn na 8 weken naar de fokkers teruggegaan en daar gebleven (was meer gelegenheidsnestje denk ik (is 40 jaar geleden ofzo ) ik hoop dat de puppies het redden , 10 pups flessen wordt een hels karwei (weet Lizzy alles over  :-X )
Door Lizzy
#2832593
Ja, ik weet daar alles van en dat is inderdaad een hels karwei. Ik wens de fokker ontzettend veel sterkte. Allereerst met het vreselijke verdriet dat ze heeft door het verlies van de moeder (inderdaad, je ergste nachtmerrie) en ten tweede met het grootbrengen van het nestje. Woont ze ver bij mij uit de buurt? Als ze dichtbij woont, wil ik haar best zo nu en dan gaan helpen met flessen enzo. Ik heb ervaring :-X

Maar goed, om terug te komen op de cijfers. Ik heb cijfers. Tenminste, ik zelf niet maar Myra Savant Harris heeft cijfers. Overlijden van de moeder komt na de keizersnede behoorlijk vaak voor. Het is ook een behoorlijke heftige operatie. Die ook niet altijd even goed beheerst wordt door alle dierenartsen. Ja, sorry dat ik het zeg, want ik bedoel het niet rot, maar zo is het wel.... Er zitten hier in Zoetermeer echt meerdere dierenartsen waar je nog niet met een mastitis naar toe wil, laat staan voor een keizersnede :-X

Het aantal teven dat overlijd na een gewone vaginale geboorte is nihil. Te verwaarlozen. En daarom is Myra heel stellig. Een keizersnede voer je alleen uit wanneer dit levensreddend is voor de teef. En anders niet. De prioriteit ligt bij de moeder, niet bij de puppen. En niet iedere fokker zal het daar mee eens zijn. Ik wel. Maar goed, dat gezegd hebbende; dat zegt niks over deze situatie. Ik weet niet waarom de keizersnede is uitgevoerd. En dit is zeker niet het moment om de fokker daar naar te vragen.

Ik verplaats dit topic overigens naar de categorie fokkershoek.
Door Fido
#2832629
Lizzy schreef: Ja, ik weet daar alles van en dat is inderdaad een hels karwei. Ik wens de fokker ontzettend veel sterkte. Allereerst met het vreselijke verdriet dat ze heeft door het verlies van de moeder (inderdaad, je ergste nachtmerrie) en ten tweede met het grootbrengen van het nestje. Woont ze ver bij mij uit de buurt? Als ze dichtbij woont, wil ik haar best zo nu en dan gaan helpen met flessen enzo. Ik heb ervaring :-X

Maar goed, om terug te komen op de cijfers. Ik heb cijfers. Tenminste, ik zelf niet maar Myra Savant Harris heeft cijfers. Overlijden van de moeder komt na de keizersnede behoorlijk vaak voor. Het is ook een behoorlijke heftige operatie. Die ook niet altijd even goed beheerst wordt door alle dierenartsen. Ja, sorry dat ik het zeg, want ik bedoel het niet rot, maar zo is het wel.... Er zitten hier in Zoetermeer echt meerdere dierenartsen waar je nog niet met een mastitis naar toe wil, laat staan voor een keizersnede :-X

Het aantal teven dat overlijd na een gewone vaginale geboorte is nihil. Te verwaarlozen. En daarom is Myra heel stellig. Een keizersnede voer je alleen uit wanneer dit levensreddend is voor de teef. En anders niet. De prioriteit ligt bij de moeder, niet bij de puppen. En niet iedere fokker zal het daar mee eens zijn. Ik wel. Maar goed, dat gezegd hebbende; dat zegt niks over deze situatie. Ik weet niet waarom de keizersnede is uitgevoerd. En dit is zeker niet het moment om de fokker daar naar te vragen.

Ik verplaats dit topic overigens naar de categorie fokkershoek.
Het klinkt hard maar een keizersnee is voor de moederhond en de pups zijn bijzaak. Ik ga dus volledig met Lizzy mee.
Operatie en anesthesie ervaring is wel handig omdat er zeer snel gehandeld moet worden. Het is volop keihard werken door meerdere personen. Je wil de hond goed onder narcose hebben maar de pups zo kort mogelijk aan de narcose blootstellen. Ook wil je moederhond snel bij hebben voor de binding en drinken pups maar je opereert een rijk doorbloed gebied. Alles behalve een ideale situatie dus.
Natuurlijk worden de pups goed opgevangen bij een beetje nest heb je daarvoor twee personen nodig en dan ook twee personen voor operatie moederhond.
Bij ons in de praktijk geld bij een keizersnede dat de deur op slot gaat. Het hele team gaat aan de gang er is geen tijd voor klanten aan de balie of andere dingen.

Aan de andere kant, als alles achter de rug is en je hoort de piepgeluidjes van de pups, moederhond komt bij, dan valt alle spanning van je af en is het in de praktijk met z'n allen even heel erg genieten van het nieuwe leven. En daardoor blijft het altijd een hele bijzondere, emotionele, ingreep.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2832658
oo wat erg!

En ik heb een fokker gekend die deed idd preventief keizersnede bij zijn teven omdat er bij andere fokkers nl wel eens puppies verloren gingen bij een natuurlijke geboorte, en dat vond ie zonde en niet nodig. Keizersnede was veiliger...

Ik heb ook eens ergens bij newfs gezien dat oma zich over het grote nest van haar overleden dochter ontfermde, en ook melk ging geven. Hoop dat de fokker van Diva ook zoiets heeft, in ieder geval een andere teef die moedertje speelt zou al heel fijn zijn.
Door Lizzy
#2832681
Ja, het is niet verkeerd natuurlijk om de pups naar een andere melkgevende moeder te brengen of een teef die erg schijnzwanger is in te zetten. En de pups hebben biest nodig. De pups hebben bij het opgroeien toch ook hun mams nodig. Of in ieder geval een zeer goede vervanger. Ik had die mazzel natuurlijk wel he. De pups hebben de eerste 10 dagen bij Biscuit kunnen drinken en Biscuit leefde en zorgde voor haar pups.
Gebruikersavatar
Door nova
#2832756
Lizzy,  de fokster in kwestie woont op 170 km  van mijn voordeur,  dus echt wel uit de richting.
Inmiddels heeft ze een min voor haar puppen, dat scheelt al heel wat, een schijnzwangere bernerteef van een collega-fokker
Volgende week ben ik vrij, en wil haar benaderen met de aanbieding voor 1 dag hulp
Ook ik heb ervaring met 11 puppen flessen,  want ook bij Bindi viel op dag 5 de moedermelk zo goed als weg  :-X :-X
Het is dan zwaar aanpoten, ik weet t  :-\
Het meest triest is idd dat je een hond verliest , deze hond was pas 5 jaar  :'(

Voor nu heb ik niet meer info, maar zodra ik die heb  zal ik die hier plaatsen


@karin2:

Stichting moederloze pups bemiddelt in Nederland in soortgelijke situaties.
Door Jantina
#2832829
Hitam schreef: Ik heb het zelf een keer meegemaakt maar dat was bij een teef die al 24 uur bezig was en broodmager en totaal uitgeput. Ze had 15 pups.
Nou dit vroeg ik mij dus af. Overlevingskansen van de moeder zullen denk ik ook wel samenhangen met de conditie van moeder op dat moment. Is ze al uuuuuren bezig met een loeizware bevalling en is ze volledig uitgeput, dan kan ik me voorstellen dat het lichaam grote moeite heeft met de narcose en operatie en de kans op overlijden groter is.
#2832980
Jantina schreef: Nou dit vroeg ik mij dus af. Overlevingskansen van de moeder zullen denk ik ook wel samenhangen met de conditie van moeder op dat moment. Is ze al uuuuuren bezig met een loeizware bevalling en is ze volledig uitgeput, dan kan ik me voorstellen dat het lichaam grote moeite heeft met de narcose en operatie en de kans op overlijden groter is.
Dar is natuurlijk een ding wat zeker is en ook onderdeel van " te snel voor de ki gaan" omdat je dan denkt......nu is ze nog fit. Maar goed, er gaan ook hele fitte in perfecte conditie zijnde teven dood, puur door teveel bloedverlies tijdens de operatie of dat de op dat moment vingerdikke bloedvaten niet goed gesloten zijn.
Gebruikersavatar
Door nova
#2832984
De teef in kwestie was in goede gezondheid en conditie.
Maar dat garandeert  niks dus,  als het mis moet gaan dan gaat het mis.  :-\

EEn uitgeputte hond kan natuurlijk veel minder hebben  dan een  topfitte hond , en 15 pups, sjeesss..
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door