Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2832421
Ik ben bekend met de nodige allergie vormen bij dieren, maar hebben jullie ooit meegemaakt dat een dier allergisch is een bepaald onderdeel van een dier?
Ik zal het even uitleggen.
Toen we Kimo net hadden hebben we hem een keer een gepofte kippenlooppoot gegeven. De dag erna zat hij helemaal onder de bultjes. Aangezien hij die ook kreeg na een gepofte neus, dachten we dat het aan het poffen gelegen had.
Hij eet Kivo KVV met kip en af en toe kippen nekken en ruggen. Dat gaat allemaal goed. Nu hebben we bij een poelier als extraatje verse kippenlooppoten gekocht. Ze gingen met smaak naar binnen, maar de dag erna had hij weer gelijk pukkels over zijn hele lijf.
We stoppen dus maar met de looppoten. We hebben pakketjes gemaakt samen met ruggen, dus hopelijk zit er niet iets aan de buitenkant van de poot waar het aan ligt.
Nou heeft hij er geen jeuk aan, dus dat scheelt, maar ik blijf het raar vinden dat hij alleen daarop reageerd.
#2832423
Volgens mij is zo'n gepoft ding met een zetmeel bewerkt. Ik weet niet welke, maar zelf poffen (mais->popcorn, pieper, etc) is ook afhankelijk van een zetmeelcomponent.
Dus lijkt mij dat dat de reactie heeft opgewekt en niet de diersoort.

Waren die loopvoeten helemaal rauw en vers en schoon? En hij heeft die dag niets anders raars gegeten of gesnackt of ergens gevonden?
#2832430
De looppoten waren schoon, rauw en bedoeld voor menselijke consumpi( al heb ik geen flauw idee wat een mens met een poot zou doen).
In eet niet van straat en heeft niks anders op dan het geen wat hij gewend was te krijgen.
We hebben ook gedacht dat het misschien een bepaald shirt was wat hij gedragen had, maar dat hebben we al uitgesloten.
De bultjes zijn nu zo goed als weg, dus misschien moeten we het nog eens proberen....
#2832719
hm... ergens kan ik me wel indenken dat een dier allergisch reageert op bijvoorbeeld een bepaald orgaan, ik weet er inhoudelijk niet zo veel van, maar ik kan me voorstellen dat er een reactie kan volgen op bijvoorbeeld nog eventueel aanwezig stoffen in lever of nier. maag helemaal natuurlijk, door eventuele maaginhoud.

maar niet reageren op kippenbot en vlees, maar wel op een looppootje? dat zou wel hoogst opmerkelijk zijn, mits de pootjes inderdaad helemaal schoon waren. kwestie van nog een keer proberen denk ik. mogelijkheid bestaat ook nog dat de pootjes met iets bewerkt worden om ze helemaal  goed schoon te krijgen, en dat de hond daarop reageert.

oh en kippen looppootjes worden in andere culturen gegeten als snack. In Vietnam kan je ze bijvoorbeeld gefrituurd kopen in kraampjes op straat en ik geloof dat Zuid - Afrikanen er ook tamelijk dol op zijn.
#2832770
Volgens mij worden looppootjes in Zuid-Europa wel gebruikt in bouillons etc., omdat ze een gelatineuze werking hebben.

Verder zou ik net als Nienk denken dat ze, om voor consumptie geschikt te worden gemaakt, misschien met iets behandeld of schoongespoten worden waar je hond op reageert.
#2839007
Chelsea_Chica schreef: Dus ieder deel van een bepaald dier heeft bepaalde voedingswaarden? Ik bedoel, als je paardennek geeft moet je dan ook nog een andere paardenmix geven waar dus andere lichaamsdelen in verwerkt zijn?
voedingswaarden verschillen sowieso per orgaan, vandaar dat een goed barf menu bestaat uit vleesbot, spiervlees en orgaan (met name hart, lever, nier en pens). het voeren van minstens vier verschillende diersoorten wordt als richtlijn gehouden omdat de voedingswaarden in bijvoorbeeld kip, anders zijn dan die van rund, paard of geit.

maar blijkbaar verschillen dus ook, als ik het goed zeg, de allergenen per onderdeel van een dier, dat is ook nieuw voor mij!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door