Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door twanab
#2832069
Hallo,

Ik zou mezelf even voor willen stellen en ik had ook wat vragen over het voer wat ik de hond aan wil bieden.
Ik ben 27, man, woon in Brabant, hebben sinds 3 maanden een Am Stafford, teef, 25 kg, 11 maanden nu.
Haar eerste 8 maanden heeft ze altijd Cavom brok gehad, ik heb haar nu op 500 gr Lotgering per dag, sinds 2 maanden.

Ik geef al 1 keer in de week een zalmkop, gaat goed.
Afgelopen dagen heb ik wat kippennekken en kippenvleugels geintroduceerd.

Ik heb nu het een en ander gekocht gisteren, en wil dit graag in een dagelijks menu verwerken.
Ik heb gekocht:

Eendenrugstukken 1000 Gram
Kippenkarkas biologisch 1000 Gram
Kipvleugels biologisch 1000 gram
Fazantenkarkas van wilde fazant 1000 Gram
Konijnendelen 3000 Gram
Rundvlees 1000 Gram
Paardenvlees 1000 Gram
Lamspens lappen circa 1000 Gram
Organenmix 1000 Gram
Sprot IQF 1000 Gram
Hele kwartels zonder veren 5000 gram

De hond is een echte knauwerd, dus ik wil zo veel mogelijk eten geven waar bot in verwerkt zit.
1) Is 50% botvlees, 30% spiervlees, 20% orgaanvlees goed? Aanvullend zal ze af en toe wat groentes als extra krijgen, of wat fruit.
2) Op basis van 500 gr per dag kom je dan op 3,5 kg per week, 1,75 kg botvlees, 1,05 kg spiervlees, 700 gr orgaanvlees. Klopt?
3) Is het een idee om elke dag bijv 250 gr karkas/rug/vleugels te geven, daarbij 150 gr spiervlees, 100 gr orgaanvlees?
4) Kun je een dag inlassen met alleen pens of wordt ontlasting dan te dun?
5) Dezelfde vraag heb ik voor karkas, als je alleen karkas geeft, wordt de ontlasting dan te hard? Ook al is het goed bevleesd bijvoorbeeld.
6) Is het goed om de hond dagelijks sowieso te voorzien van bot of moeten er ook bot-loze dagen ingelast worden?
7) Als het goed gaat met alle karkassen etc, mag ze dan ook wel eens 1 kg karkas eten?
8 ) Hoe doen jullie het met poportioneren? Ik heb de krat gisteren 3 uur buiten laten staan, en ben daarna 1,5 uur bezig geweest met een hakmes, 20 keer hakken voordat je door een karkas heen bent.
9) Heb ik genoeg variatie in hetgene wat ik nu heb gekocht?
10) Combineren jullie veel Barf producten met KVV? Ik heb begrepen dat KVV snel verteerd, en dat van Barf de maag langer vol blijft.
11) Ik vraag me af je je hond hele kuikens en hele duiven zomaar kan voeren (met vacht en veren), zonder dat ze straks elk ander levend dier buiten opeten.
12) Ik zie mensen ook 4x in de week een prooidier geven van circa 1 kg, met 3x vastendagen in de week, en op die vastendagen rauw ei/yoghurt/honing. Wat is beter voor een hond, ik weet niet of dagelijks 500 gr natuurlijk altijd aan de lage kant zou zijn.
Laatst gewijzigd door twanab op do 19 dec 2013, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2832809
twanab schreef: Hallo,

Ik zou mezelf even voor willen stellen en ik had ook wat vragen over het voer wat ik de hond aan wil bieden.
Ik ben 27, man, woon in Brabant, hebben sinds 3 maanden een Am Stafford, teef, 25 kg, 11 maanden nu.
Haar eerste 8 maanden heeft ze altijd Cavom brok gehad, ik heb haar nu op 500 gr Lotgering per dag, sinds 2 maanden.

Ik geef al 1 keer in de week een zalmkop, gaat goed.
Afgelopen dagen heb ik wat kippennekken en kippenvleugels geintroduceerd.

Ik heb nu het een en ander gekocht gisteren, en wil dit graag in een dagelijks menu verwerken.
Ik heb gekocht:

Eendenrugstukken 1000 Gram
Kippenkarkas biologisch 1000 Gram
Kipvleugels biologisch 1000 gram
Fazantenkarkas van wilde fazant 1000 Gram
Konijnendelen 3000 Gram
Rundvlees 1000 Gram
Paardenvlees 1000 Gram
Lamspens lappen circa 1000 Gram
Organenmix 1000 Gram
Sprot IQF 1000 Gram
Hele kwartels zonder veren 5000 gram
Mooie afwisseling aan diersoorten!
De hond is een echte knauwerd, dus ik wil zo veel mogelijk eten geven waar bot in verwerkt zit.
1) Is 50% botvlees, 30% spiervlees, 20% orgaanvlees goed? Aanvullend zal ze af en toe wat groentes als extra krijgen, of wat fruit.
Ja, dat is prima. Alleen moet je kijken naar jouw hond. Sommige vleesbotten bevatten echt lang niet 50% vlees en 50% bot. En als je kale vleesbotten hierbij hebt zitten, heb je best kans dat 50% vleesbot teveel is. En dat zie je doordat ze dan erg moeilijk en/of krijtwit gaan poepen. En in dat geval zul je toch minder moeten geven.
2) Op basis van 500 gr per dag kom je dan op 3,5 kg per week, 1,75 kg botvlees, 1,05 kg spiervlees, 700 gr orgaanvlees. Klopt?
Is 500 gram niet een beetje te weinig voor zo'n jonge actieve hond? Het kan dat ze te mager gaat worden op deze totaal hoeveelheid.
Yep, de hoeveelheden zijn correct.
3) Is het een idee om elke dag bijv 250 gr karkas/rug/vleugels te geven, daarbij 150 gr spiervlees, 100 gr orgaanvlees?
Ja, dat kan prima.
4) Kun je een dag inlassen met alleen pens of wordt ontlasting dan te dun?
Dat kan en je moet zelf vaststellen of de ontlasting te dun wordt. De een heeft daar last van, de ander niet.
5) Dezelfde vraag heb ik voor karkas, als je alleen karkas geeft, wordt de ontlasting dan te hard? Ook al is het goed bevleesd bijvoorbeeld.
En ook hier is het antwoord dat het totaal van je hond afhangt.
6) Is het goed om de hond dagelijks sowieso te voorzien van bot of moeten er ook bot-loze dagen ingelast worden?
Je hond mag iedere dag vleesbot. Alleen moet je niet boven die 50% uit komen.
7) Als het goed gaat met alle karkassen etc, mag ze dan ook wel eens 1 kg karkas eten?
Ja, tenminste..., als de ontlasting daarmee goed blijft. En kritisch is dan of het karkas voldoende vlees bevat. De meeste (is mijn ervaring) bevatten niet voldoende vlees.
8 ) Hoe doen jullie het met poportioneren? Ik heb de krat gisteren 3 uur buiten laten staan, en ben daarna 1,5 uur bezig geweest met een hakmes, 20 keer hakken voordat je door een karkas heen bent.
Ik proportioneer niks dus ik kan je met deze vraag niet helpen. Krijg je het niet in 1 kg verpakkingen aangeleverd? Want dan kun je bijv. het vlees en vleesbot ontdooien in de koelkast en de dingen 2 dagen achter elkaar geven.
9) Heb ik genoeg variatie in hetgene wat ik nu heb gekocht?
Ja, het ziet er goed uit.
10) Combineren jullie veel Barf producten met KVV? Ik heb begrepen dat KVV snel verteerd, en dat van Barf de maag langer vol blijft.
KVV speert inderdaad door het spijsverteringssysteem. Ik voer nooit KVV.
11) Ik vraag me af je je hond hele kuikens en hele duiven zomaar kan voeren (met vacht en veren), zonder dat ze straks elk ander levend dier buiten opeten.
Mijn honden leggen totaal die link niet, tussen hun eten en prooi.
12) Ik zie mensen ook 4x in de week een prooidier geven van circa 1 kg, met 3x vastendagen in de week, en op die vastendagen rauw ei/yoghurt/honing. Wat is beter voor een hond, ik weet niet of dagelijks 500 gr natuurlijk altijd aan de lage kant zou zijn.
Dat kan ook. Maar daar moet je je hond langzaam aan wennen, je kunt niet van de een op de andere dag 4 maaltijden per week gaan voeren. Je bouwt het ene af en het andere op. Of het beter is? Ik doe het niet, a)omdat ik principieel tegen het voeren van hele prooidieren ben en daarnaast doen mijn honden het al heel lang heel goed op 1 maaltijd per dag. Op de dagen dat ze moeten vasten, hoef ik niet naar het bos te gaan, dan vreten ze gewoon zelf 1 kilo zooi bij elkaar :-X

Barfplaats wordt gesponsord door