Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door **Jillaroo**
#2828065
Bij mijn eerste nest heb ik gebruik gemaakt van een warmtelamp, geen rode maar een witte, puur alleen warmte. Werkte voor de puppen prima alleen Galyi had het stikwarm. Bij het tweede nest had ik naast de warmtelamp ook een warmtemat van mijn moeder geleend, en dat beviel mij prima, de puppen kropen naar de mat en Galyi had het totaal niet warm. Maar dit was zo'n huis en tuin mat met wel een temp. regelaar erop maar niet voor dieren geschikt alleen voor mensen. Nu wil ik voor volgend jaar toch een mat gaan kopen, met welke hebben jullie goede ervaringen en welke is qua prijs ook nog redelijk. Wil zo wie zo verschillende standen/temp kunnen instellen.
Door Lizzy
#2828211
**Jillaroo** schreef: Bij mijn eerste nest heb ik gebruik gemaakt van een warmtelamp, geen rode maar een witte, puur alleen warmte. Werkte voor de puppen prima alleen Galyi had het stikwarm. Bij het tweede nest had ik naast de warmtelamp ook een warmtemat van mijn moeder geleend, en dat beviel mij prima, de puppen kropen naar de mat en Galyi had het totaal niet warm. Maar dit was zo'n huis en tuin mat met wel een temp. regelaar erop maar niet voor dieren geschikt alleen voor mensen. Nu wil ik voor volgend jaar toch een mat gaan kopen, met welke hebben jullie goede ervaringen en welke is qua prijs ook nog redelijk. Wil zo wie zo verschillende standen/temp kunnen instellen.
Ik had ook warmte-matten. Met 2 standen. In die zin, de ene kant was warmte X en de andere kant was warmte Y. Wat een Kilo Utrecht Tango dingen!

Ik had (of eigenlijk heb) deze:

Afbeelding

En die kan wat mij betreft op de schroothoop, wat een kelere ding :-X. Het ding is te dik, plankhard en veel te warm.

En ik had (heb) deze:

Afbeelding

Al veel handiger in het gebruik doordat ie zacht en dun is maar ook hier weer: veel te warm.

Dus wat ga je krijgen? (tenminste, mijn puppen deden dat he): de puppen gaan op de warmteplaat liggen smoren en omdat het daar zo warm is, liggen de puppen niet bij elkaar en liggen ze ook niet bij mama. Weg contact met mama en broertjes en zusjes. Terwijl dat juist heel belangrijk is voor een goede ontwikkeling!

En vraag me nou niet of ik een warmtelamp ideaal vind, want dat vind ik ook ruk-dingen! Ik denk dat ik bij mijn volgende nestje de kamer temperatuur op 22 graden zet en niet meer bij verwarm. Als ik dat durf..... Of, een verwarmde bodem maar waarvan de temperatuur regelbaar is.
Door miik
#2828269
Ik heb ook 2 verschillende soorten warmte matjes gebruikt en ik was er ook echt niet blij mee !
Ik vind een warmtelamp toch praktischer, evt een beetje schuin boven de bak, zodat moeders er naast kan liggen zonder dat ze vol onder de lamp ligt.
Gebruikersavatar
Door DebbieV
#2828391
Bij nestje chihuahua pups (nu 2,5 week oud) alleen eerste dag een warmte lamp, moeders had het te warm. Dus lamp uit en verwarming iets hoger. Pups hebben het geen moment koud gehad (waren altijd warm als je ze pakte)
Gebruikersavatar
Door nova
#2828795
Ik heb  2 verwarmingselementen van waterbedden gebruikt. 90x 30 cm.( de bekende blauwe matjes)  Eroverheen lagen  dunne vloertegels. De gladde kant van de tegels lagen naar de elementen gedraaid, de ruwe kant lag boven

Elementen gescoord op MP, tegels had ik in de kelder, het waren  tegels die over waren van de keukenvloer .
Werkte perfect en had een temperatuur regelaar.  ;)  Ik heb de lamp eig. niet aangehad.

De matjes en tegels lagen op de bodem van de kist, eroverheen lagen de dekentjes
Laatst gewijzigd door nova op do 12 dec 2013, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#2828862
Wij hadden op de praktijk warmteplaten die gebruikt werden na operaties. Werkten echt heel erg goed, maar ik denk bijzonder prijzig. :-\
Door Erna
#2829838
Lizzy schreef: En vraag me nou niet of ik een warmtelamp ideaal vind, want dat vind ik ook ruk-dingen! Ik denk dat ik bij mijn volgende nestje de kamer temperatuur op 22 graden zet en niet meer bij verwarm. Als ik dat durf..... Of, een verwarmde bodem maar waarvan de temperatuur regelbaar is.
Wij gebruiken de laatste jaren nauwelijks nog een warmtebron. Het hangt erg van de omstandigheden af of we dat ding wel of niet aanzetten. In de winter wel, de eerste paar dagen vol continu, daarna nog een week of 2 alleen de nachten. In de zomer vrijwel niet of er moeten speciale omstandigheden zijn. Ik ben er echt van overtuigd dat we met zijn allen de werpkist veel en veel te hoog willen stoken (met name angst voor herpes). Moederwarmte is belangrijk en ook de beste warmte die ze kunnen krijgen en als het in je woonkamer gewoon een normale temperatuur is hoeft in mijn ogen de lamp niet aan.

1 keer een plaat gebruikt en die heb ik er na 2 dagen uitgegooid. Wat een onding.
Door **Jillaroo**
#2829980
Humm nou dan denk ik dat ik gewoon mijn moeder maar weer lief aan kijk en haar elect. warmtekussen maar weer leen. Het is eigenlijk maar voor de eerste paar dagen.
Door Parelridder
#2831976
Ik heb in 2007 een warmteplaat gekocht bij Spat. Die maakten ze toen nog zelf. Het is er eentje met thermostaat. Je kunt middels een draaiknopje een stand kiezen (geen stappen, maar iedere willekeurige draaistand) dus exact de temperatuur kiezen die je wilt. De gebruiksaanwijzing schreef voor om een kleedje (ik gebruikte een dikke molton) op de plaat te leggen, daarop een thermometer en danover dan weer een kleedje. Zo de temperatuur te meten en in te stellen op het gewenste. Dat kon dus mooi vóór de bevalling, op m'n gemak, bepaald worden.
De maat van de plaat heb ik zodanig gekozen dat de moederhond (Indra) er aan alle kant naast kon liggen. Oftewel, de plaat lag in het midden van de kist. Indra heeft zonder enige hinder van de warmte full time gemoederd en dat ze zó graag in de kist lag wijt ik zeker óók aan die plaat. Als het te warm geweest was, zou de lol wel vergaan zijn, want ze had het hartstikke snel te warm.
Ik heb de plaat lange tijd gebruikt: 1e nestje, vrij kleine pups, in december geboren.. En wat ik bijzonder prettig vond was dat ze vanaf dag 1 zelf bepaalden of ze behoefte hadden aan die warmte of niet: ze kropen er op & af (geen probleem, die plaat op en af, terwijl dat z'n 'heuvel' lijkt voor zo'n molletje!). Voor hen gold dus hetzelfde als voor Indra: ze hadden er geen last van, ze konden kiezen of ze behoefte hadden aan die warmte of niet.
Ik had een vetbed in de werpkist, maar over de warmteplaat een dikke molton. Ze konden dus kiezen tussen het dikke synthetische wolletje (en desgewensd elkaars warmte) of de plaat (natuurlijk eveneens desgewensd in combi met elkaars warmte).
Door Lizzy
#2832682
Parelridder schreef: Ik heb in 2007 een warmteplaat gekocht bij Spat. Die maakten ze toen nog zelf. Het is er eentje met thermostaat. Je kunt middels een draaiknopje een stand kiezen (geen stappen, maar iedere willekeurige draaistand) dus exact de temperatuur kiezen die je wilt. De gebruiksaanwijzing schreef voor om een kleedje (ik gebruikte een dikke molton) op de plaat te leggen, daarop een thermometer en danover dan weer een kleedje. Zo de temperatuur te meten en in te stellen op het gewenste. Dat kon dus mooi vóór de bevalling, op m'n gemak, bepaald worden.
De maat van de plaat heb ik zodanig gekozen dat de moederhond (Indra) er aan alle kant naast kon liggen. Oftewel, de plaat lag in het midden van de kist. Indra heeft zonder enige hinder van de warmte full time gemoederd en dat ze zó graag in de kist lag wijt ik zeker óók aan die plaat. Als het te warm geweest was, zou de lol wel vergaan zijn, want ze had het hartstikke snel te warm.
Ik heb de plaat lange tijd gebruikt: 1e nestje, vrij kleine pups, in december geboren.. En wat ik bijzonder prettig vond was dat ze vanaf dag 1 zelf bepaalden of ze behoefte hadden aan die warmte of niet: ze kropen er op & af (geen probleem, die plaat op en af, terwijl dat z'n 'heuvel' lijkt voor zo'n molletje!). Voor hen gold dus hetzelfde als voor Indra: ze hadden er geen last van, ze konden kiezen of ze behoefte hadden aan die warmte of niet.
Ik had een vetbed in de werpkist, maar over de warmteplaat een dikke molton. Ze konden dus kiezen tussen het dikke synthetische wolletje (en desgewensd elkaars warmte) of de plaat (natuurlijk eveneens desgewensd in combi met elkaars warmte).
Verkoopt Spat nog steeds dezelfde dat je weet? Want dit lijkt mij ook een ideaal systeem. Ik hoorde trouwens van een fokker die een werpkist heeft gemaakt waarbij het midden van de bodem van de werpkist iets afloopt, in een kuiltje. Daar ligt een warmte matje in. De pups rollen heel makkelijk in deze "kuil", blijven lekker warm en veilig tegen en bij elkaar liggen (pups moeten ook met elkaar contactliggen) en moeders kan er omheen liggen zonder het zelf te warm te krijgen. Geen idee hoe ze dat gedaan heeft maar dat lijkt me ook een mooi systeem.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2832694
Lizzy schreef: Verkoopt Spat nog steeds dezelfde dat je weet? Want dit lijkt mij ook een ideaal systeem. Ik hoorde trouwens van een fokker die een werpkist heeft gemaakt waarbij het midden van de bodem van de werpkist iets afloopt, in een kuiltje. Daar ligt een warmte matje in. De pups rollen heel makkelijk in deze "kuil", blijven lekker warm en veilig tegen en bij elkaar liggen (pups moeten ook met elkaar contactliggen) en moeders kan er omheen liggen zonder het zelf te warm te krijgen. Geen idee hoe ze dat gedaan heeft maar dat lijkt me ook een mooi systeem.
Volgens mij heb ik zo,n plaat. Mag je met liefde lenen tegen die tijd :)
Door Lizzy
#2833076
Angelique schreef: Volgens mij heb ik zo,n plaat. Mag je met liefde lenen tegen die tijd :)
Wij hebben een deal ;D ;D ;D ;D :-*
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2833080
Lizzy schreef: Verkoopt Spat nog steeds dezelfde dat je weet? Want dit lijkt mij ook een ideaal systeem. Ik hoorde trouwens van een fokker die een werpkist heeft gemaakt waarbij het midden van de bodem van de werpkist iets afloopt, in een kuiltje. Daar ligt een warmte matje in. De pups rollen heel makkelijk in deze "kuil", blijven lekker warm en veilig tegen en bij elkaar liggen (pups moeten ook met elkaar contactliggen) en moeders kan er omheen liggen zonder het zelf te warm te krijgen. Geen idee hoe ze dat gedaan heeft maar dat lijkt me ook een mooi systeem.
Leo moet weer aan de klus. :biggrin2:
Door Jantina
#2833084
Lizzy schreef: Verkoopt Spat nog steeds dezelfde dat je weet? Want dit lijkt mij ook een ideaal systeem. Ik hoorde trouwens van een fokker die een werpkist heeft gemaakt waarbij het midden van de bodem van de werpkist iets afloopt, in een kuiltje. Daar ligt een warmte matje in. De pups rollen heel makkelijk in deze "kuil", blijven lekker warm en veilig tegen en bij elkaar liggen (pups moeten ook met elkaar contactliggen) en moeders kan er omheen liggen zonder het zelf te warm te krijgen. Geen idee hoe ze dat gedaan heeft maar dat lijkt me ook een mooi systeem.
Heb ik ook gezien op een site met werktekening. Alleen werd daar geen warmtebron gebruikt, maar bootsten ze hiermee het hol na (?) en bleven de pups van nature in dat kuiltje en dus warm bij elkaar en mams. Was de theorie die erbij stond.
Door Parelridder
#2833325
Lizzy schreef: Verkoopt Spat nog steeds dezelfde dat je weet? Want dit lijkt mij ook een ideaal systeem. Ik hoorde trouwens van een fokker die een werpkist heeft gemaakt waarbij het midden van de bodem van de werpkist iets afloopt, in een kuiltje. Daar ligt een warmte matje in. De pups rollen heel makkelijk in deze "kuil", blijven lekker warm en veilig tegen en bij elkaar liggen (pups moeten ook met elkaar contactliggen) en moeders kan er omheen liggen zonder het zelf te warm te krijgen. Geen idee hoe ze dat gedaan heeft maar dat lijkt me ook een mooi systeem.
Ik weet niet of Spat nog zelf warmteplaten maakt, danwel een andere heeft met dezelfde mogelijkheden. Ik kocht 'm in 2007. Maar lenen is natuurlijk nog vel aantrekkelijker ;)
De kuil met warmtemat zou ik zelf niet kiezen. Ik vind het belangrijk dat ze zélf de temperatuur kunnen kiezen (lees: corrigeren). Het zelf de warmteplaat op en af kunnen kruipen vond ik in 1e instantie rete irritant, omdat ik meende dat het uit onnozelheid was dat die ene steeds weer er af ging. Tot ik het besef kreeg dat ze bewust een koeler plekje koos! En andersom ook terug er op kroop, het wurm, als ze toch liever weer wat warmer lag.. Een kuil die de pups bij een doet rollen, al dan niet met warmtemat, spreekt me daarom minder aan. Ik heb groot vertrouwen in dat ze zelf voelen welke temperatuur hen goed doet en geef ze graag de vrijheid die te verkiezen.
Over zo'n warmteplaat versus contactliggen heb ik me niet druk gemaakt. Ze hebben op de plaat idd zeker niet altijd tegen elkaar gelegen, maar ze wisselden het gebruik van de plaat wel uit zichzelf af met het gebruik van 't vetbed er omheen, waarop ze overigens ook niet persé allemaal tegen elkaar lagen en álle keren dat ze bij mama dronken om aansluitend voldaan op een kluitje in slaap te sukkelen was er sowieso volop contact.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door