Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ellie
#2831588
Hallo allemaal,
Mijn dierenarts verdiept zich in de vleeshonden. Zij had meerdere vleeshonden gemeten en zag dat daar het calciumgehalte altijd veel hoger was. Mensen zeiden dan "Ja, maar ik heb een hond die vlees eet!". Is het zo dat honden die vlees eten andere waarden hebben? Of is dit een indicatie dat ze teveel bot voeren? Ik weet daaar geen bal van en ik wil er zo graag meer van weten... Heb al gezocht, maar ben nix tegen gekomen ("Dan heb je slecht gezocht!"). ;D

Wie kan mij hier antwoord op geven?
#2831623
Veel Italiaanse Barfers laten regelmatig bloedonderzoek doen, om zeker te weten dat de hond niets te kort komt of ziektes onder de leden heeft.
Ik heb van niemand tot nog toe gehoord over een teveel aan Calcium in het bloed.

De overgrote meederheid geeft maar 7% aan bot en het vleesbot wordt niet iedere dag gegeven, maar 2 keer in de week.
Desondanks ook met een zo'n verschrikkelijk laag botgehalte in het menu heb ik nog maar van 1 persoon gehoord dat het Calcium- en Kaliumgehalte in het bloed te laag waren, en de hond last heeft van ''Trembling Head Syndrome'' (na 7 jaar Barfen).
#2831737
Annemarie Rijnveld schreef: Veel Italiaanse Barfers laten regelmatig bloedonderzoek doen, om zeker te weten dat de hond niets te kort komt of ziektes onder de leden heeft.
Ik heb van niemand tot nog toe gehoord over een teveel aan Calcium in het bloed.

De overgrote meederheid geeft maar 7% aan bot en het vleesbot wordt niet iedere dag gegeven, maar 2 keer in de week.
Desondanks ook met een zo'n verschrikkelijk laag botgehalte in het menu heb ik nog maar van 1 persoon gehoord dat het Calcium- en Kaliumgehalte in het bloed te laag waren, en de hond last heeft van ''Trembling Head Syndrome'' (na 7 jaar Barfen).
7%  :o Zijn ze dan niet non-stop aan dunne... ???
Eén van mijn katten krijg zo'n 7% bot omdat ie anders niet kan poepen, maar bij de anderen en de honden hoef ik dat niet doen.
Lizzy schreef: Teveel calcium in het bloed? Dat kan duiden op tumoren/kanker. Niet op teveel calcium in de voeding.
Idd! Dit staat er bij met mensen met een verhoogd calcium in het bloed:

Als er te veel calcium in het bloed is, kan dat komen door een verhoogde productie van het bijschildklierhormoon PTH (mogelijk als gevolg van een veelal goedaardige tumor in de bijschildklier). Hierdoor wordt er in de darmen teveel calcium opgenomen en uit te botten teveel calcium vrijgemaakt. Ook als gevolg van uitzaaiing van kanker naar de botten kan het calciumgehalte in het bloed toenemen.

Andere oorzaken voor een verhoogd calcium in bloed zijn:

snel werkende schildklier
sarcoïdose
tuberculose
langdurige immobiliteit
niertransplantaat
te veel inname van vitamine D tabletten
te veel inname van plastabletten
#2831742
Wij hebben in 2009 50 honden bloedgetapt (25 rauw en 25 anders gevoerde honden) en als je onderstaande link opent en bijna helemaal naar onderen scrolt dan kom je grafieken tegen. Je moet de grafieken hebben met de gekleurde balken. Je ziet dan in de onderste lijn anorg. F en Ca staan. Dit is het Fosfor en Calcium in het bloed waar aaaaaaltijd *zucht* zo moeilijk over gedaan wordt.

http://www.carnivoer.com/thesis-osteopathie

En wat blijkt?
De nul lijn is de onderste lijn dus alles wat afwijkend was zie je als een gekleurde balk. De bovenste grafiek is van de anders dan rauw gevoerde honden en die blijken nog een aardige waarde aan Fosfor in het bloed te hebben en geen Calcium
In de onderste grafiek zie je zowel bij het Fosfor als bij het Calcium geen balk verschijnen. Met andere woorden van alle rauw gevoerde honden was het Ca-Fosfor gehalte in het bloed prima in orde

Hoezo? Rauw gevoerde honden hebben een risico op een scheve Calcium-Fosfor gehalte? uit ons onderzoek blijkt dat JUIST niet rauw gevoerde honden een scheve verhouding in het bloed hebben  ;)
#2831760
Fido schreef: Wij hebben in 2009 50 honden bloedgetapt (25 rauw en 25 anders gevoerde honden) en als je onderstaande link opent en bijna helemaal naar onderen scrolt dan kom je grafieken tegen. Je moet de grafieken hebben met de gekleurde balken. Je ziet dan in de onderste lijn anorg. F en Ca staan. Dit is het Fosfor en Calcium in het bloed waar aaaaaaltijd *zucht* zo moeilijk over gedaan wordt.

http://www.carnivoer.com/thesis-osteopathie

En wat blijkt?
De nul lijn is de onderste lijn dus alles wat afwijkend was zie je als een gekleurde balk. De bovenste grafiek is van de anders dan rauw gevoerde honden en die blijken nog een aardige waarde aan Fosfor in het bloed te hebben en geen Calcium
In de onderste grafiek zie je zowel bij het Fosfor als bij het Calcium geen balk verschijnen. Met andere woorden van alle rauw gevoerde honden was het Ca-Fosfor gehalte in het bloed prima in orde

Hoezo? Rauw gevoerde honden hebben een risico op een scheve Calcium-Fosfor gehalte? uit ons onderzoek blijkt dat JUIST niet rauw gevoerde honden een scheve verhouding in het bloed hebben  ;)
Inderdaad!  :o Verklaart dat nog meer diabetes, nierproblemen, hart-en vaatziekten en meer bij honden en katten? Ik verwacht bij de broketende katten nl ook teveel fosfor.

Heeft Ellie's dierenarts toch iets anders gemeten... ???
#2831840
Ruisje schreef: 7%  :o Zijn ze dan niet non-stop aan dunne... ???
Eén van mijn katten krijg zo'n 7% bot omdat ie anders niet kan poepen, maar bij de anderen en de honden hoef ik dat niet doen.
Ach, ze geven de honden lekkere grote runderbotten en kalkoendijen te kluiven  :(  misschien behoeden die voor diarree?
#2836737
Hallo allemaal,
Ik wet helemaal nix: mijn dierenarts die zich ook wil verdiepen in voeding, heeft dit vaak bij de hand gehad. De reactie van de mensen was dan "Ja, maar wij voeren rauw vlees"dus ze weet niet precies hoe dat dan zit. Ze vermoedt dat de standaard is gebaseerd op brokkenhonden en ze vraagt zich af hoe dit dan kan.

Helemaal nix achter zoeken: ze wil het gewoon weten! Ze heft het al 2 keer bij de hand gehad en ze weet dan niet precies wat waarheid is. Zij staat juist zo open voor nieuwe inzichten.

Ik neem aan dat ze bloedonderzoek heeft gedaan dat ze bij elke hond doet.

Maar dank jullie wel voor je reacties: ik kreeg er geen melding van...
Door Lil
#2836764
Hier een hond die sinds 2006 rauw wordt gevoerd. Altijd schitterende bloedonderzoeken. De laatste twee waren afgelopen jaar en toen was de kreatinine iets hoger dan optimaal zou zijn. Verder nooit niets in het bloedonderzoek te zien geweest. Ja, dat men bijna verbaast is dat een hond van deze leeftijd zulke goede waardes heeft.
#2836952
Ik had dat verhaal al eerder gehoord, vraag me niet waar en hoe  :confused1:

Is dat misschien de nieuwe "vers voeren is gevaarlijk door salmonella besmetting" of "het vers voeren levert tekorten op bij de hond" ?
#2847516
Nou dank ik jullie wel voor je reacties, maar het is zo jammer dat het gelijk zo negatief wordt uitgelegd door sommigen. Mijn dierenarts wil zich er in verdiepen, staat er absoluut niet negatief tegenover, maar heeft bij 2 vleeshonden hogere calcium waardes gemeten. Ze vertelde dit mij en ik heb haar gezegd dit eens te vragen op het forum. Door sommigen wordt er dan gelijk vanuit gegaan dat het een anti-vraag is:  >:( Jammer!

Ik heb haar inmiddels het document van Carnivoer doorgestuurd: dank daarvoor!

Dit topic mag wat mij betreft nu gesloten worden. Ik voer al jaren vlees en ga nooit anders doen, maar wil wel vragen kunnen stellen zonder dat mensen gelijk in de verdediging gaan...

Dank jullie wel voor je reactie
#2847984
Ellie schreef: Nou dank ik jullie wel voor je reacties, maar het is zo jammer dat het gelijk zo negatief wordt uitgelegd door sommigen. Mijn dierenarts wil zich er in verdiepen, staat er absoluut niet negatief tegenover, maar heeft bij 2 vleeshonden hogere calcium waardes gemeten. Ze vertelde dit mij en ik heb haar gezegd dit eens te vragen op het forum. Door sommigen wordt er dan gelijk vanuit gegaan dat het een anti-vraag is:  >:( Jammer!

Ik heb haar inmiddels het document van Carnivoer doorgestuurd: dank daarvoor!

Dit topic mag wat mij betreft nu gesloten worden. Ik voer al jaren vlees en ga nooit anders doen, maar wil wel vragen kunnen stellen zonder dat mensen gelijk in de verdediging gaan...

Dank jullie wel voor je reactie
Je dierenarts mag altijd contact opnemen met Dierenarts E. van Gijtenbeek als ze meer informatie wil hebben van een collega die veel ervaring met rauwgevoerde honden en katten heeft.
Misschien is de aankomende lezing over voerberekening (wat meer gaat inhouden dan alleen berekenen ;-) ) een leuke optie om mee te maken?

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2841708
#2849248
Het calciumgehalte in het bloed wordt geregeld door hormonen en niet door de hoeveelheid calcium in de voeding. Dus bloedonderzoek doen om iets over de voeding te zeggen is volstrekt nutteloos, wat calcsium betreft in elk geval. Dat zou een dierenarts moeten weten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door