Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2830280
Had me verheugd op een leuk weekendje Veluwe, liep helaas iets anders!
Gisteren middag gooide Daya al haar voer eruit en werd een stuk sloomer. Dat gebeurde daarna regelmatig. Ze wilde ook niet eten en wilde eigenlijk alleen maar liggen. Gisteravond toch een DA opgezocht, temp. 39,1. De DA heeft een injectie tegen de misselijkheid gegeven en gaf Loxicom mee als de koorts hoger zou worden.

De hele nacht heeft ze lopen overgeven (ongeveer elk half uur een keer). Sinds vanmorgen heeft ze 3 keer overgegeven, ziet er uit als gal. De laatste keer was het bruiner. Rook weeïg. Wel wat gedronken maar niets gegeten.

Sinds we thuis zijn slaapt ze erg diep. Ze reageert wel als ik fluit of haar roep maar ze blijft erg sloom. Eten wil ze nog steeds niet, drinken gelukkig wel een beetje. Temperatuur 38.9.

Kan dit komen door oververmoeidheid? We hebben, met rustpauzes, toch flink gelopen! Of misschien van het eten van iets van de grond (keutel o.i.d.)?

Heb haar net 1 okugest gegeven en die blijft erin zitten. Heeft iemand advies voor mij?

Was ik nog vergeten, Daya is 5 maanden oud.
Laatst gewijzigd door Esther en Daya op zo 15 dec 2013, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rabia
#2830328
Voor oververmoeidheid of iets van de grond eten, lijkt het me een nogal heftige reactie.

Hoe bruin was de laatste keer overgeven, en kan dit bloed zijn? Niet om je bang te maken, maar als ze gal overgeven, is de maag leeg, als het dan ineens bruin is, zou ik me wel afvragen wat dat is.
En wil ze niet eten of bied je het nog niet aan?

Iets heel anders: maar hoelang loop je met je pup dat je aan oververmoeidheid denkt?
#2830334
hoi Rabia,

Nee het was geen bloed. Ik heb daar helaas genoeg ervaring mee.

Dacht aan het opeten van iets van de grond aan keutels van herten, konijnen of ontlasting van zwijnen. Er lopen nogal wat beestjes daar rond.

Normaal gesproken hou ik de duur van de wandeling goed in de gaten, maar gisteren waren we de tijd vergeten. We hebben gelopen van ongeveer 11 uur tot 13:30, toen hebben we een uurtje gerust, daarna van 14:30 tot ongeveer 16:00 uur. Tussendoor hebben we af en toe even gezeten.

Daya was de hele weg actief, vertoonde geen vermoeidheid en was alert. Op de terugweg hebben we over zand gelopen, daar heeft ze wel wat in lopen happen. Vlak daarna heeft ze haar eten eruit gegooid.

Ze had ongeveer een half uur daarvoor water gedronken wat heel erg koud was.
Door Rabia
#2830342
Okeej.... dan kan ik me de vermoeidheid en het diepe slapen wel heel goed voorstellen, dat was een heftige wandeling.
Fijn dat het iig geen bloed was.

En er ligt idd van alles, van konijnen keutels kunnen ze ook goed ziek worden(gist in darmen)

Zou het dan vannacht nog even aankijken. heb je nog iets meegekregen tegen de misselijkheid?
#2830353
Nee, maar ik heb okugest in huis. Ze heeft er 1 op en die blijft tot nu toe binnen.

Ik voel me zo schuldig! Had het moeten zien aankomen! Teveel nieuwe indrukken en daarbij te lang lopen!

Hou de koorts in de gaten en zal als ze morgen nog niet eet contact op nemen met de DA.

Bedankt voor het meedenken!
Door Rabia
#2830357
Fijn dat die binnen is gebleven, hopelijk knapt ze snel op.
Beterschap!!

En je kan het niet meer terug draaien, gewoon een les voor de volgende keer.
We leren allemaal elke dag
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#2830366
Heeft ze wel ontlasting gehad..zand naar binnen krijgen vindt ik eng, zou soort van koliek kunnen veroorzaken in de darmen...
Als ze niets meer hebben om te spugen, kan er ontlasting/drap overgegeven worden..

De meeste jonge honden blijven maar doorgaan, de oververmoeidheid merk je pas later.... zoals wij mensen ziek kunnen zijn van oververmoeidheid alsof je de griep krijgt... is dit voor een ( jonge ) hond ook zo..
Sterkte met Daya.....
#2830379
Ja, ze heeft gelukkig ontlasting gehad! Was wel wat dunner dan normaal maar ik schrok daar niet van.

Je hebt gelijk. Ze doet alsof ze een grote meid is, maar ik moet haar toch meer beschermen tegen haarzelf!
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#2830385
Misschien ben ik heel ouderwets hoor, maar ik hou bij mijn jonge honden nog steeds de regel 5 minuten per maand (leeftijd) aan per wandeling. Wat zou betekenen dat ik met een pup van 5 maanden niet langer dan 30 minuten doorlopend zou lopen.

Hoop dat Daya snel herstelt!
#2830396
Hoi Remy,

Ik ben op de hoogte van deze regel. Er zijn echter ook DA's die er anders over denken. Zij, en ik ook, zijn van mening dat je goed op je hond moet letten. Pups kunnen zich zo 'groot' gedragen dat je nog wel eens wil vergeten dat het eigenlijk nog baby's zijn!
Maar zoals je in mijn bericht hebt kunnen lezen was het nooit mijn bedoeling geweest om zo lang te lopen!
#2830404
Ik zou eerder denken aan iets van een virus...voor uitdrogen moet je wel oppassen.
Ik zou een lekker buoillonnetje maken, van kip ofzo, af laten koelen en dan het vet er af schrapen. (zonder zout en kruiden) en haar dit lauw meedere malen per dag aanbieden.
Het geeft vocht, mineralen en voeding.

En Okugest natuurlijk..beterschap!!
Door M@rina
#2830420
Annemarie Rijnveld schreef: Ik zou eerder denken aan iets van een virus...voor uitdrogen moet je wel oppassen.
Ik zou een lekker buoillonnetje maken, van kip ofzo, af laten koelen en dan het vet er af schrapen. (zonder zout en kruiden) en haar dit lauw meedere malen per dag aanbieden.
Het geeft vocht, mineralen en voeding.

En Okugest natuurlijk..beterschap!!
Ik denk ook een virus, op mijn forum voor engelse cockers deze week al 3 of 4honden met dezelfde symptomen, honden zijn een paar dagen goed ziek, overgeven en diarree, slecht tot niet eten, sloom, slaperig, sommige hebben koorts anderen niet.
#2830443
Daya is net buiten geweest, spuitpoep!

Net een boullion gemaakt van wat hertenvlees, vet eraf gehaald (goed advies) en je raad het nooit..... ze drinkt het helemaal op!
Ga dit de hele avond geven, elke keer een paar lepeltjes. Hoop dat het erin blijft!

Virus? Gaat dit vanzelf over of moet ik naar de DA? Daya heeft geen koorts en begint weer (een heel klein beetje) wat drukker te worden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door