Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Berna
#2829833
Na een tijdje geprutst te hebben lijken mijn katten dan toch wel in voor vlees.  :)

Onze honden eten beide barf, dus vlees zat om een mix voor de katten in elkaar te draaien.
Ik heb wat rond gezocht, maar ik kom weinig % tegen voor de katten.
Voorlopig draai ik hun vlees gewoon door de molen.

Wat ik zo terug kon vinden in oude topics is;
50% vleesbot
20% orgaan (hart, nier, lever 33%/ 33%/ 33%)
30% spiervlees

De mix die ze nu eten bestaat uit; konijn, kip, hert, kalkoen, schaap, rund, geit...
Ik maak nog wel wet meer mixen met fazant, eend en haas erbij. Dus voldoende variatie dacht ik zo.
Aan muizen en eendagskuikens begin ik voorlopig niet....

Nog iets over het hoofd gezien? Honden BARF is al een hele tijd ingeburgert..maar voor de katten is het even nieuw  :biggrin2:
Door kakocavi
#2829843
Je zit te hoog met je percentage lever en nier volgens mij. Maximaal 5% lever wordt aangeraden, nier nog iets minder. Ik zou dan eerder 15% orgaan geven en er 10% hart, 3% lever en 2% nier van maken, dan zit je perfect.
Vleesbot is ook wat hoog, katten krijgen meestal 30-40% vleesbot.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2829894
Ik vind het er wel goed uitzien. Hier krijgen ze dat ook zo ongeveer. Let er wel op dat je vleesbot goed bevleesd is en geef hoogwaardig spiervlees en hou, oa dmv drollenstudie, in de gaten hoe ze het erop doen en pas waar nodig aan.
Muizen en eendagskuikens zijn geen must, eitjes zie ik wel graag in het menu terug. 2x per week een geklutst eitje is wel een mooie hoeveelheid. Hier houden ze niet zo van ei, maar kuikens wel, dus ik geef kuikens.
Variatie vind ik ook netjes, ik ga er vanuit dat ze het allemaal lusten. 1x per week een portie vette vis is ook niet verkeerd, mits ze het blieven uiteraard. Er zijn katten waar je met geen mogelijkheid een vis inkrijgt.
kakocavi schreef: Je zit te hoog met je percentage lever en nier volgens mij. Maximaal 5% lever wordt aangeraden, nier nog iets minder. Ik zou dan eerder 15% orgaan geven en er 10% hart, 3% lever en 2% nier van maken, dan zit je perfect.
Vleesbot is ook wat hoog, katten krijgen meestal 30-40% vleesbot.
Wie zegt dat? En hoe kom je op die exacte hoeveelheden orgaan?
Als je een kip slacht en deze ontleedt, zijn dat niet de percentages zoals deze van nature voorkomen. Van het totale aantal orgaan is de lever het grootst, dan de maag, het hart en dan de nieren. Ik voer orgaan in aflopend formaat van grootte: lever - hart - maag - nier. Hart is hier dus een uitzondering, want dat eten ze erg graag.

Ik hou grof gezegd ongeveer de volgende percentages gemiddeld aan voor een kattenmenu:
3-4% per dag per kat
30-50% vleesbot
15-20% orgaan
de rest spiervlees
Gebruikersavatar
Door Berna
#2829943
Thanks!

Ik had mooi spiervlees voor de poekies, dus dat gaat goed. Vleesbot was ook mooi bevleest. Ik zal voor de zekerheid de verhouding bot/spier iets verschuiven. Een drollen studie gaat niet lukken, ze doen het namelijk nooit binnen sinds de dag dat ze een luik hebben  ;)

Ei ga ik proberen, vis ...helemaal niet aan gedacht. Moet ik even kopen, zalmkoppen is een beetje to much ;)

Vooralsnog lusten het ja, maar wel met wat meer kip en konijn, omdat ze daar een moord voor doen.
Die orgaan percentages twijfel ik nog over. Wellicht zijn er nog meer katten experts....

Ze doen het goedop de mix die ik gemaakt heb. Die krijgen ze nu een week, de katten zijn happy en lopen rond etenstijd als piranjas om me heen ;)
Door kakocavi
#2829966
koekje schreef:
Wie zegt dat? En hoe kom je op die exacte hoeveelheden orgaan?

http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=1

In dit topic heeft Lizzy het over 2-5% lever. Wel voor een hond, maar ik denk dat het voor een kat niet veel anders is. Ik heb op meer sites maximaal 5% zien staan maar dit kon ik het snelste vinden. Het heeft dacht ik te maken met de grote hoeveelheden vitamine A in lever, hier mag je niet teveel van voeren.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2830048
kakocavi schreef:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=1

In dit topic heeft Lizzy het over 2-5% lever. Wel voor een hond, maar ik denk dat het voor een kat niet veel anders is. Ik heb op meer sites maximaal 5% zien staan maar dit kon ik het snelste vinden. Het heeft dacht ik te maken met de grote hoeveelheden vitamine A in lever, hier mag je niet teveel van voeren.
Dat is om te beginnen helemaal uit 2007 en voor hond. Er staat me iets van bij dat een kat een hogere behoefte heeft aan orgaan én specifiek aan vit A. Niet dat met max 5% voeren je dit volgens mij niet zou kunnen opvangen, maar toch.
Er zijn, in de kattenhoek, vaker discussies geweest over orgaan en hoe dit te verdelen. Voor de leut en ter inspiratie zou je deze terug kunnen zoeken.
Door kakocavi
#2830054
koekje schreef: Dat is om te beginnen helemaal uit 2007 en voor hond. Er staat me iets van bij dat een kat een hogere behoefte heeft aan orgaan én specifiek aan vit A. Niet dat met max 5% voeren je dit volgens mij niet zou kunnen opvangen, maar toch.
Er zijn, in de kattenhoek, vaker discussies geweest over orgaan en hoe dit te verdelen. Voor de leut en ter inspiratie zou je deze terug kunnen zoeken.
Over honden is nu eenmaal meer informatie te vinden. Ondertussen raden ze op voernatuurlijk en rawfedcats.org 3-5% lever aan omdat dat het meest natuurgetrouw is en bevat Carnivoer, toch niet de minst doordachte kvv, 4% lever. Ik kan dat stukje over vitamine A helaas niet terugvinden. Maar ik lees nergens dat een prooi meer dan 5% lever bevat, dus ik voer mijn katten niet meer dan 5% lever. Nature knows best, denk ik dan maar.

Die discussies over leverpercentages ken ik trouwens niet. Ik zal eens kijken of ik wat kan vinden als ik weer eens een uurtje niks te doen heb.
Laatst gewijzigd door kakocavi op zo 15 dec 2013, 01:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2830056
Ik kan ze ook niet zo snel oplepelen, maar heb ook (nog) niet echt duidelijk gezocht. Ik weet dat ze er zijn, want ik heb er zelf wel eens aan bijgedragen. Het is wel wat langer geleden dan een jaartje dacht ik (hormonale dementie; pin me er niet op vast).

Wat er op andere websites en fora staat, heb ik niets mee te maken. Klinkt lulliger dan bedoeld, maar je begrijpt vast mn strekking. Zo ook met kvv, dat is in eerste instantie ontwikkeld als commercieel product.

Ter lering ende vermaeck heb ik wel wat enigszins gerelateerde dingetjes gevonden:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2373043
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2321553
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 916.0.html
Door kakocavi
#2830194
koekje schreef: Ik kan ze ook niet zo snel oplepelen, maar heb ook (nog) niet echt duidelijk gezocht. Ik weet dat ze er zijn, want ik heb er zelf wel eens aan bijgedragen. Het is wel wat langer geleden dan een jaartje dacht ik (hormonale dementie; pin me er niet op vast).

Wat er op andere websites en fora staat, heb ik niets mee te maken. Klinkt lulliger dan bedoeld, maar je begrijpt vast mn strekking. Zo ook met kvv, dat is in eerste instantie ontwikkeld als commercieel product.

Ter lering ende vermaeck heb ik wel wat enigszins gerelateerde dingetjes gevonden:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2373043
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2321553
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 916.0.html
De ene website is natuurlijk betrouwbaarder dan de ander, maar ik maak zeker gebruik van informatie van buiten deze site. Het is altijd goed om meerdere bronnen te raadplegen omdat je zo evenwichtigere en beter geïnformeerde keuzes kunt maken, vind ik. Ik zou ook niet weten wat barfplaats zoveel betrouwbaarder maakt dan andere grote gerenommeerde websites op dit gebied.

Je links zijn interessant, wat ik jou vooral zie zeggen is dat lever het grootste orgaan is en er dus meer van gegeven moet worden dan van hart en de rest. Maar ik bestrijd dat ook helemaal niet. Ik heb het alleen over het totale percentate aan lever.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2830648
5% is een mooi richtpercentage voor lever bij katten.  7% (zoals TS) kan dus nog net, maar ik zou ook zeker niet hoger gaan zitten.  3% lever vind ik dan weer erg laag voor katten. Dat zou ik toch wat proberen ophogen.

Dat vind ik omdat 5% ongeveer hetgene is wat in muis zit aan lever (het modelprooidier voor een kat).
Kleine dieren bevatten meer orgaan dan grote dieren, in een koe zit een stuk minder lever (denk maar 3% of zoiets), vandaar de verschillende richtlijnen voor honden.
Nier komt zo'n 2% voor in een dier. 
Ik begrijp het idee om wat meer hart te voeren dan er in een prooi voorkomt, maar 10% vind ik ook ruim overdreven. 
Waar je ook rekening moet mee houden is dat een dier meer orgaan bevat dan enkel hart-lever en nier.  Dit zijn de obligate organen dus door deze drie te voeren, dek je alle voedingstoffen die ze uit orgaan moeten halen.  Je voert dan wel van deze organen iets meer dan dat er eigenlijk in de prooi aanwezig is, omdat je de andere organen niet voert (hersenen, long, milt enz...) en daar wat voor compenseert. 
15-20% is een mooi orgaanpercentage voor een kat.  Het is fijn als je nog een ander orgaan (vb maagjes) voert naast hart-lever-nier, maar dat is dus niet noodzakelijk.

Ik weet niet hoe het op andere website's gaat, maar op Barfplaats is erg veel informatie grondig onderbouwd en gechecked ipv gewoon overgenomen.  Het meeste door Lizzy.
Maar hoeveel lever een muis bevat, dat heb ik persoonlijk opgezocht in wetenschappelijke literatuur.  Adhv een topic waarin Lizzy een koe ontleed en aan de hand daarvan uitlegt waarom ze welk percentage van welk orgaan aanraadt, heb ik hetzelfde gedaan voor katten adhv muis.  En de strekking van die berekeningen staan dus hierboven.
Voor honden geldt dat je niet meer dan 5% lever mag voeren omwille van vitA overdosering.  Bij katten is 5% de richtlijn.  Als je mijn redenering volgt natuurlijk.  ;)
Gebruikersavatar
Door Berna
#2831036
Helder! Ik ga wat maagjes toevoegen en hart ietsje hoger zodat lever naar 5%

Ze hebben vandaag haas uit gevonden. Vriendlief slachte een haas van de jacht; het hart werd door de katten van het aanrecht gejat en op gepeuzelt!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door