Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2829006
Ik wil geen discussie openen of het verstandig is met een klein budget honden in huis te nemen.
Ik vraag enkel advies hoe om te gaan met een klein budget en vers vlees als dat al mogelijk is.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In eerste instantie zeg ik: tuurlijk! Maar bij het nader doorrekenen kom ik er niet meer uit.

Een kennis van mij heeft 2 kleine honden. De een heeft overgewicht, de andere ondergewicht. Ze krijgen nu aldi-brokken.
Om gezondheidsredenen moet er nu echt wat aan dat gewicht worden gedaan (en mijn mening ook aan de brok).
De kennis staat open voor vers en wil het graag gaan proberen.

Maar er is een Maar...
De grootste maar is het budget, dat is voor beide honden ongeveer 2,5euro per week
Daarnaast is er (nog) geen ruime vriezer, dus kan er ongeveer 2kilo tegelijk in.
Maar als ik uitga van het ideale gewicht van de honden, zouden ze samen ongeveer 1650gram per week moeten eten.

Maar alles wat ik tot nu toe door reken aan kvv kom ik toch al gauw op de 5euro per weer ipv 2,5euro. (behalve met barf, maar daar is nu geen ruimte voor)

Heeft iemand ideeen? Of is het met dit budget niet mogelijk?
#2829008
Dat is 1,25 per hond per week of 2,50 per hond per week?

Voor het eerste is het niet te doen nee...voor het tweede kun je kvv voeren in de prijzen van smuldier of lotgering (niet perfect maar  tig keer beter dan aldi brok!) en kun je dus ook wel barfen. Alleen met barfen kom je met bestellen niet uit als je maar zo weinig kwijt kunt.
#2829011
Als je uitgaat van die 1650 gram per week wat ze samen eten, en dat dan 2,50 euro mag/kan kosten zou je dus al iets moeten vinden wat gemiddeld ongeveer 1,50 euro per kilo kost.
Combineer dat met gebrek aan vriesruimte, dan weet je waarschijnlijk wel al wat het antwoord op je vraag gaat zijn.

Van de andere kant, als ze bereid zijn wat moeite te doen, hoe vaak staan er geen gratis vriezers op te halen, en ook nog wel goede hoor...
Je zou bijvoorbeeld een dag per week pens kunnen geven, hele kopen, die zelf snijden en in porties doen, dat is natuurlijk niet het leukste werkje, maar bespaard wel enorm!
Door Lil
#2829020
als je zou kunnen barfen, red je het als je heel goed oppast met 1,50 per kg. Is wel echt vriesruimte vereist. Kan dat absoluut niet wordt het erg moeilijk. Ik zou dan voor (af en toe) smuldier etc. gaan. Dat is beter dan aldi brok.

Nog mogelijk dat er misschien iemand in de buurt woont waar ze een kilo van dit en een kilo van dat van mag overnemen?

2 van mijn 3 vriezers waren trouwens gratis.  ;) :biggrin2:

Dus goed opletten als alleen de aanschaf an de vriezer een probleem is.
Door Lil
#2829058
ulla schreef: Het goedkoopste wat ik tegen kom is Degomeat kip € 1,80 de kilo.
smuldier 0,69 per 400 gram = 1,73 per kg. Dan zit je op ongeveer 2,80 per week voor hetgeen de honden nodig hebben.

Ik ben géén fan van lotgering, maar dat ligt ook onder de 2 euro per kg. Volgens mij zijn er al soorten die rond de 1,50 per kg kosten, maaaar.... dan moet je wel weer kunnen opslaan. Hoewel het hier het huis niet meer in komt... als ik moet kiezen tussen lotgering en aldi brok dan werd het lotgering.
#2829072
Lil schreef: smuldier 0,69 per 400 gram = 1,73 per kg. Dan zit je op ongeveer 2,80 per week voor hetgeen de honden nodig hebben.

Ik ben géén fan van lotgering, maar dat ligt ook onder de 2 euro per kg. Volgens mij zijn er al soorten die rond de 1,50 per kg kosten, maaaar.... dan moet je wel weer kunnen opslaan. Hoewel het hier het huis niet meer in komt... als ik moet kiezen tussen lotgering en aldi brok dan werd het lotgering.
Smuldier compleet varieert hier in de buurt nogal qua prijs. De Appie hier in het winkelcentrum rekent rustig 0,79 euro voor 400 gram, terwijl de Emte een stukje verderop het voor 0,59 euro verkoopt. Met dit soort merken, evt afgewisseld met wat dingen die je bij een (islamitische) slager klein kunt inkopen, zoals bijvoorbeeld kippennekjes o.i.d., moet het wel te doen zijn om voor dit budget de hondjes iets gezonders dan aldibrok voor te schotelen.
#2829111
Met Lotgering en barfdingen via de lijntjes hier kun je best voor 1.50 per kilo voeren, misschien zelfs minder, maar dan moet je wel ietsjes meer dan 2 kilo kwijt kunnen. Je kennis kan veel beter ee grotere vriezer zoeken, die kun je met wat geduld en geluk best gratis regelen. Anders wordt het inderdaad lastig.
#2829122
Moesten ze een diepvries kunnen regelen (en die zijn met wat geduld echt wel gratis te vinden) dan konden ze voor zichzelf ook voordeliger inkopen en opslaan (alle voordelige aanbiedingen meepikken, porties eten invriezen e.d.)

Misschien kun je dat toch eens bespreken met ze?
#2829146
hoewel brok en kvv door elkaar voeren normaal gesproken niet mijn advies zou zijn, maar in een dergelijk geval als jij beschrijft is het misschien wel een idee? een gedeelte van de brokjes vervangen door kvv of pens. bij het hondje dat moet afvallen wat van de brokjes vervangen voor groente, en bij het hondje wat aan moet komen misschien een eitje erbij?

en ok, vloeken in de kerk, maar als ik zo op mijn budget zou moeten letten en ik een hond had die er tegen kon, zou ik ook wel over wegen om bijvoorbeeld rijst of pasta als aanvulling op kvv te geven. dus een soort van menuutje van (in willekeurige volgorde) brokjes, rijst/pasta/e.d, groente, kvv, eitje, pens, visje van de markt, etc. net wat je kan krijgen en hoeveel geld er op dat moment aan uit gegeven kan worden. al kan je bij een hond die af moet vallen de rijst/pasta producten wellicht beter weg laten.

nogmaals, dat is niet ideaal, maar als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
#2829194
Het probleem met barf en lijntjes is dat je vaak in één keer een groot bedrag uit moet geven.
Ik ben niet arm, maar weet hoe het is als je weinig te besteden hebt. Je kunt niet ineens dan €30 euro meer uitgeven, terwijl 30 euro niet veel klinkt.. dat is het dan wel.
Dus barf is wel goedkoop, maar dat is het lastige er aan. Voor smuldier loop je zo even langs de supermarkt.

Als men maar €2,50 aan budget voor 2 honden hebt, kun je er ook wel van uit gaan dat diegene niet geld over heeft om extra groentes, yoghurt, nootjes e.d. te kopen; elke euro die je kunt besparen die bespaar je hoor.

Ik zou gewoon smuldier geven. En als ze eens aardappelen met groente eet en ze houd wat over.. geef je dat er toch gewoon bij? En een ei of wat yoghurt, als ze het kan missen,
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door