Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Aardblij
#2828180
Maar nu heb ik dan een vraag. Mijn oudere hond eet al een tijd geen botten meer, hij wil absoluut geen dingen meer die hard zijn. Tanden zijn goed maar hij heeft na een te grote tak die vast bleef zittem een kaakprobleem ontwikkeld. Op zich niet erg maar echt kauwen vind hij onprettig.
Ik kan moeilijk botten door zijn strot duwen, dus heb ik braaf eierschalen als calciumbron gegeven. Nu kreeg hij een tijd terug van de een op andere dag zeer ernstige huidproblemen, dus op naar de dierenarts, dermatoloog en 100 onderzoeken, eliminatiedieet en provocatiediee: meneer is allergisch voor ei. Blijkbaar ook de schaal, of misschien is dat besmet, hoe dan ook, de klachten zijn té ernstig om dit te blijven geven. En natuurlijk, ook melkproducten zijn een jeuker: yoghurt kan dus ook niet.

Maar wat nu? Zijn calciumwaarde is al gezakt, dus hier heb ik een beetje paniek. Moet ik hem die laatste jaren maar op een brok of kvv zetten? Hoe kom ik aan calcium? Ik heb gezocht, en vind dan dingen als Calcit van dierendrogist (70 % calciumcitraat en 30 % dextrose) of Canina Barfer's Best met
calciumcitraat, gist, zeealgen. Wat die laatste twee ingredienten ook mogen toevoegen.

Heeft iemand ervaring met dit soort dingen, of bovenstaande producten?
Laatst gewijzigd door Aardblij op wo 11 apr 2018, 17:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Door suzanne 1
#2829009
Welkom
Wat vervelend zeg. Je zou zelf bot kunnen malen, of al gemalen bot kopen. Verschillende leveranciers verkopen ook gemalen bot (zo fijn daar vind je normaal geen stukjes in) dus prima te eten voor jouw hond en krijgt hij toch zijn calcium binnen.
Of je gaat een complete kvv geven waar gemalen bot in zit.
Succes
Door Aardblij
#2829022
Tnx voor reacties!
Zelf bot malen, okee...nooit aan gedacht!
@suzanne1; je zegt dat je dat ook kan kopen, verkopen ze dan echt alleen het gemalen bot? Heb je ook namen voor me?

Nog even een nieuwtje, waarschijnlijk komt het te lage cacliumgehalte ook door omeprazolgebruik. Hij krijgt dit al geruime tijd, ook sinds die allergische klachten (naast huidproblemen ook maagontsteking) en minderen lukt wel, helemaal stoppen nog niet. Het is een soort maagontsteking die je ook bij coeliakiepatienten ziet -wat trouwens niet perse wil zeggen dat het door gluten komt. Ook Groene os maagcompositum geprobeerd, hierbij spoot de poep er uit.
Vroeger kon hij echt overal tegen, maar hij is ineens enorm gevoelig en allergisch geworden, heel sneu.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door