Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2827978
Even snel gelezen...maar ik zie, afgezien van de optionele verzekering weinig verschil met de eisen van de Raad. Sowieso heb ik niet veel op met certificeringen, over het algemeen zegt het gewoon bar weinig en wekt het alleen maar valse veiligheid op. In veel gevallen is het puur kopen van een keurmerk, dus als je maar genoeg tikt stik je in notime van de keurmerken, maar kan ik nog steeds bewust rottige hondjes fokken als ik dat persé zou willen.
#2827982
Je bedoeld "je koopt gewoon een certificaat en klaar ben je"?
Wat ik niet zo goed begrijp is dat je belooft te fokken volgens je VFR. Maar als je fokt volgens de regels van je RV, dan fok je toch al volgens de regels van je VFR?
#2827992
Ik geloof er niet zo in... maar vind het ook nog een beetje te vaag daarvoor.
'hun pups zijn gecontroleerd en goedgekeurd'. Ja, door wie en op welke punten dan?
Het zou een goed initiatief kunnen zijn hoor, maar ik ben bang dat er dadelijk weer een lekkere voerfabrikant zijn sponsorschap aan mag hangen en dat de gecertificeerde pupjes allemaal weer op t Royaaale Konijn moeten, zelfde als met die huisdierenverzekering. Tot nu toe sta ik er dus niet positief tegenover.
Aan de andere kant, ik als beginnend fokker zou wel behoefte hebben aan zo'n certificering of een 'vakbond' of iets dergelijks waarbij je aan kan tonen dat het nestje naar eer en geweten is gefokt, en die je een soort van rechtsbijstands back-up bieden mocht er toch onverhoopt iets niet goed zijn met een pupje wat verkocht is en je komt er met de eigenaar niet meer redelijkerwijs uit. Dat soort gevallen.
#2827996
Jantina schreef: Ik geloof er niet zo in... maar vind het ook nog een beetje te vaag daarvoor.
'hun pups zijn gecontroleerd en goedgekeurd'. Ja, door wie en op welke punten dan?
Het zou een goed initiatief kunnen zijn hoor, maar ik ben bang dat er dadelijk weer een lekkere voerfabrikant zijn sponsorschap aan mag hangen en dat de gecertificeerde pupjes allemaal weer op t Royaaale Konijn moeten, zelfde als met die huisdierenverzekering. Tot nu toe sta ik er dus niet positief tegenover.
Aan de andere kant, ik als beginnend fokker zou wel behoefte hebben aan zo'n certificering of een 'vakbond' of iets dergelijks waarbij je aan kan tonen dat het nestje naar eer en geweten is gefokt, en die je een soort van rechtsbijstands back-up bieden mocht er toch onverhoopt iets niet goed zijn met een pupje wat verkocht is en je komt er met de eigenaar niet meer redelijkerwijs uit. Dat soort gevallen.
Ik vond dat ook heel vaag, die opmerkingen over "pups zijn gecontroleerd en goedgekeurd". Door wie? En inderdaad, op welke punten? En waar ik ook bang voor ben is dat je gedwongen word je aan allerlei regels te houden omtrent vaccineren en ontwormen en voeding. Maar goed, misschien gaat dat niet gebeuren.... Even afwachten maar, hoe het eruit gaat zien.

Ik denk niet dat je de enige bent hoor, die graag ergens op terug zou willen vallen! Ik kan nu niks anders bedenken dan : http://www.rechtvoorderashond.nl/ (Anne-Greet en Frenk). Maar feitelijk zou ik gewoon willen dat ik terug kan vallen op mijn RV en indien nodig RvB. En ik vind de RvB zo'n starre en dogmatische club die alleen maar volgens de regeltjes werkt, ik voel me zo in de steek gelaten door hen :-\. Ze gaan niet bij Kassa zitten, want da's niet volgens de regeltjes. Rot op met je regeltjes, ga staan voor je RV's!
#2827998
Lizzy schreef: Je bedoeld "je koopt gewoon een certificaat en klaar ben je"?
Wat ik niet zo goed begrijp is dat je belooft te fokken volgens je VFR. Maar als je fokt volgens de regels van je RV, dan fok je toch al volgens de regels van je VFR?
Hoeft niet per se. Bij de Teckels kan je gewoon lid zijn als fokker en je bijv. houden aan de primaire zaken zoals gezondheidsregels (ogen testen bijv.). Je krijgt dan gewoon een lidmaatschapskaart en korting op stambomen etc. Tweede optie is dat je NTC fokker wordt en aan bepaalde eisen voldoet om hier bij te mogen horen. Je dient je dan ook aan het VFR te houden die extra bepalingen kent zoals bijv. het houden van je pups tot 9 weken. Extra'tje voor de fokker is dat je gebruik mag maken van pupbemiddeling bijv.
#2828000
Jantina schreef: Hoeft niet per se. Bij de Teckels kan je gewoon lid zijn als fokker en je bijv. houden aan de primaire zaken zoals gezondheidsregels (ogen testen bijv.). Je krijgt dan gewoon een lidmaatschapskaart en korting op stambomen etc. Tweede optie is dat je NTC fokker wordt en aan bepaalde eisen voldoet om hier bij te mogen horen. Je dient je dan ook aan het VFR te houden die extra bepalingen kent zoals bijv. het houden van je pups tot 9 weken. Extra'tje voor de fokker is dat je gebruik mag maken van pupbemiddeling bijv.
Aha. Dat is dus per ras verschillend. Eigenlijk ook gewoon niet goed. Als je fokt volgens de regels van de RV, houd je je aan het VFR en anders niks.
#2828001
Lizzy schreef: Ik denk niet dat je de enige bent hoor, die graag ergens op terug zou willen vallen! Ik kan nu niks anders bedenken dan : http://www.rechtvoorderashond.nl/ (Anne-Greet en Frenk). Maar feitelijk zou ik gewoon willen dat ik terug kan vallen op mijn RV en indien nodig RvB. En ik vind de RvB zo'n starre en dogmatische club die alleen maar volgens de regeltjes werkt, ik voel me zo in de steek gelaten door hen :-\. Ze gaan niet bij Kassa zitten, want da's niet volgens de regeltjes. Rot op met je regeltjes, ga staan voor je RV's!
Nou, toen ik het typte dacht ik ook, eeeeuh, heb je daar de RvB niet voor? Nee eigenlijk niet dus... En helaas ik ook niet bij een dusdanig grote RV als de Teckelclub. Die lijken er ook alleen voor grote fokkers te zijn hoor. Nooit antwoord op je mail als je een vraagt hebt, heel ontoegankelijk.
Als ik ooit met Saar een nestje zou fokken heb ik aan de RV van de BGV's een veel fijnere basis om op terug te vallen. Kleinschalig, persoonlijk, goede begeleiding.
#2828002
Lizzy schreef: Aha. Dat is dus per ras verschillend. Eigenlijk ook gewoon niet goed. Als je fokt volgens de regels van de RV, houd je je aan het VFR en anders niks.
Inderdaad. Toen wij nog op zoek waren naar een reu, was het zo dat we een mooi manneke hadden gevonden met distichiasis. Hier mag je volgens de regels mee fokken, mits 1 ouderdier vrij is. Lizzy had het bij de eerste controle ook, nu niet meer. Maar pech, het blijft staan dus voor ons een absoluut vrije reu. Werd mij gewoon geadviseerd om dan mijn NTC fokkerschap op te zeggen zodat ik wel gewoon de combi kon maken. :o (dit wordt de combi dus niet even voor de duidelijkheid)
Zo gaat dat dus, zo krom als een hoepel inderdaad.
#2828021
Lizzy schreef: Ik vond dat ook heel vaag, die opmerkingen over "pups zijn gecontroleerd en goedgekeurd". Door wie? En inderdaad, op welke punten? En waar ik ook bang voor ben is dat je gedwongen word je aan allerlei regels te houden omtrent vaccineren en ontwormen en voeding. Maar goed, misschien gaat dat niet gebeuren.... Even afwachten maar, hoe het eruit gaat zien.

Dat is dus hartstikke vern**keratief voor de koper. Net zoals de gezondheidscheck op weken door de da. Want een op 6 of 9 weken goedgekeurde pup is een pup die zo op het oog en oor niks mankeert op dat moment. En zo'n koper dan maar denken...jaaaa, maar deze is gecontrolleerd en goedgekeurd.

Ik denk niet dat je de enige bent hoor, die graag ergens op terug zou willen vallen! Ik kan nu niks anders bedenken dan : http://www.rechtvoorderashond.nl/ (Anne-Greet en Frenk). Maar feitelijk zou ik gewoon willen dat ik terug kan vallen op mijn RV en indien nodig RvB. En ik vind de RvB zo'n starre en dogmatische club die alleen maar volgens de regeltjes werkt, ik voel me zo in de steek gelaten door hen :-\. Ze gaan niet bij Kassa zitten, want da's niet volgens de regeltjes. Rot op met je regeltjes, ga staan voor je RV's!
De RvB maakt zich in deze discussie er erg makkelijk af naar zijn leden toe met hun "de fokker is verantwoordelijk". Stel dat ze namelijk echt zo zouden denken (altijd en niet alleen als het ff lastig wordt) dan moet je ook gewoon ophoepelen met je regeltjes en voorschriftjes en showeisen enz. Dan moet je als overkoepelende organisatie gewoon kiezen. Of je vindt de fokker verantwoordelijk en je doet verder niks anders dan stambomen afgeven (en speldjes in elkaars r**t steken) of je legt regels e.d. op en gaat vierkant achter die fokkers staan die zich aan die regels houden en je trekt je handen af (dus geen stambomen) van die mensen die zich niet aan jouw regeltjes houden.
#2828125
Jantina schreef: Ik geloof er niet zo in... maar vind het ook nog een beetje te vaag daarvoor.
'hun pups zijn gecontroleerd en goedgekeurd'. Ja, door wie en op welke punten dan?
Het zou een goed initiatief kunnen zijn hoor, maar ik ben bang dat er dadelijk weer een lekkere voerfabrikant zijn sponsorschap aan mag hangen en dat de gecertificeerde pupjes allemaal weer op t Royaaale Konijn moeten, zelfde als met die huisdierenverzekering. Tot nu toe sta ik er dus niet positief tegenover.
Aan de andere kant, ik als beginnend fokker zou wel behoefte hebben aan zo'n certificering of een 'vakbond' of iets dergelijks waarbij je aan kan tonen dat het nestje naar eer en geweten is gefokt, en die je een soort van rechtsbijstands back-up bieden mocht er toch onverhoopt iets niet goed zijn met een pupje wat verkocht is en je komt er met de eigenaar niet meer redelijkerwijs uit. Dat soort gevallen.
De kans dat er een voerfabrikant aan komt te hangen is echt miniem, de bedoeling is om een zo'n objectief mogelijke certificering op te zetten en dat past daar niet bij (ik weet het fijne er ook nog niet van maar mijn werk is betrokken hierbij dus ik weet wel de achterliggende gedachte en die is echt om het uit de vriendjespolitiek-sfeer te halen).

De Raad heeft certificering min of meer opgegeven om dat zelf te organiseren. Misschien ook wel beter ivm het WC-eend-effect. De vraag om certificering komt vanuit de doelgroep dus is het meestal ook de doelgroep die dat op poten zet, maar dan is het wel van belang om dat zo objectief en onafhankelijk mogelijk te maken.
Wil je je als fokker een klein beetje staande kunnen houden tussen de broodfokkers aan de ene kant en de pers/Dier&recht aan de andere kant, zullen we iets moeten doen om te laten zien dat er onderscheid is tussen fokkers. Ja, je kan ook als je hieraan voldoet nog rotte pupjes fokken, dat voorkom je nooit, lijkt me geen reden om maar achterover te gaan liggen en te wachten tot het zichzelf oplost.


Het is niet eens dat je als fokker je wil onderscheiden, voor mij, maar dat het voor de zoekende pupkopers duidelijker wordt wat/hoe/wie/waar je een zorgvuldig gefokte pup kan vinden. We vinden allemaal dat pupkopers meer verantwoordelijkheid moeten nemen en zich moeten verdiepen in de aanschaf van een hond zoals ze dat zouden doen voor de nieuwe wasmachine, maar bij gebrek aan een consumentenbond moet je ze wel iets anders bieden.

De Raad richt zich op de Matrix, die nu in mijn ogen wat magertjes is maar er zijn wel opties tot uitbreiding en het is ook de bedoeling dat verenigingen daarmee bezig gaan. Dat is ook een ding waar pupkopers zich op kunnen richten.
Maar, daarin valt volgens mij niet bv de leeftijdseisen van de vereniging als die afwijkt van het VFR, of het aantal nesten, etc maar echt alleen de test-uitslagen. Als al die regeltjes in de certificering wél meegenomen worden, zou ik dat toejuichen.

Ik ben niet negatief. Ook niet gillend positief, daarvoor heb ik nog te weinig informatie en ben ik iemand die altijd het naadje van de kous wil weten voor ik besluit of ik het wat vind. Ik wil voornamelijk zien hoe het inhoudelijk vorm gaat krijgen en hoe de controle in de praktijk gaat lopen.
#2828149
Ik vind het niet handig. Het product zelf kun je niet certificeren. Dan zul je dus de werkwijze moeten certificeren. Bij certificeren hoort ook veel controle. Wie moet dat gaan doen en wie gaat dat betalen? De pupkoper? Weer een reden erbij om een pup bij een broodfokker te kopen omdat ze bij de gecertificeerde fokker niet te betalen zijn.
#2828154
Lizzy schreef: Je bedoeld "je koopt gewoon een certificaat en klaar ben je"?
Wat ik niet zo goed begrijp is dat je belooft te fokken volgens je VFR. Maar als je fokt volgens de regels van je RV, dan fok je toch al volgens de regels van je VFR?
De meeste certificaten houden in dat je een lidmaatschap koopt met een hoop bla bla eromheen, waarbij uiteindelijk bij het bla bla de soep niet zo heet gegeten wordt en het voor de eindgebruiker alsnog een weinigzeggend keurmerk is.

Beetje dat Bovaggarantie niet zaligmakend is, maar het trekt wel klanten aan.
#2828158
jee. (ja en nee)

Tja op het moment zijn er fokkers aangesloten bij de rasvereniging die keer op keer niet nette dingen uithalen. Daarnaast ook niet netjes zijn mij de dieren. Maar goed niet alles is gedekt in de regels en dus doen ze niks "fout". maar in mijn ogen de reinste broodfokkers.
Voor mij is er meer dan alleen gezondheiduitslagen, hoe het dier echt leeft en wat er na de "bruikbare periode" gebeurd vind ik ook enorm belangrijk, en dat is soms verre van netjes...
Toch staan ze bij de rasvereniging en als leek denk je joh dan zal het wel goed zijn. Doet me best wel eens pijn om dat te zien gebeuren allemaal. Maar vrees dat dit hiermee ook niet aangepakt kan worden. :-\ Dus zo'n fokker krijgt er nog eens een extra keurmerk bij zodat men denkt, joh da's ne goeie. ::)
Lizzy schreef: Ik vond dat ook heel vaag, die opmerkingen over "pups zijn gecontroleerd en goedgekeurd". Door wie? En inderdaad, op welke punten? En waar ik ook bang voor ben is dat je gedwongen word je aan allerlei regels te houden omtrent vaccineren en ontwormen en voeding. Maar goed, misschien gaat dat niet gebeuren.... Even afwachten maar, hoe het eruit gaat zien.
Overigens regels mbt tot ontwormen en vaccinatie heb ik al eens zien staan in een VFR, aja citaat:
"fokker draagt zorg voor het deugdelijk ontwormen en inenten van de pups volgens gangbare veterinaire inzichten ......tussen de eerste enting en de overdracht aan de nieuwe eigenaar moeten minimaal 7 dagen zitten"

Dus als je anders denkt over vaccineren en niet meedoet ga je het certificaat niet meer krijgen?


Ik zou overigens gerust kopen bij een fokker die "niet voldoet", ik laat er liever mijn eigen waarde oordeel overheen gaan, zegt me veel meer dan een of ander certificaat.
(net zoals bijv milieucertificaten van bedrijven, wil niet zeggen dat het bedrijf groener is alleen geld heeft gespendeerd aan certificaten)
#2828181
Toch he... Dit is allemaal leuk maar als we nou eens beginnen bij de basis. De meeste pupkopers zijn nu wel zo ver dat ze bij een 'echte' rashond ook vinden dat er een stamboom bij moet. Eigenlijk zou uitgifte van die stamboom toch gewoon HET certificaat moeten zijn???
De Raad zou 'gewoon' het uitgeven van de stambomen exclusiever moeten maken en aan regels gebonden. Vraag me zo even niet welke regels maar nu ze toch bezig zijn met het onder loep nemen van alle rashonden (VFR moet ingediend worden, project verwantschap etc.) zouden ze gewoon per ras een 'pakket' moeten samen stellen. En daar moet je als fokker van dat ras aan voldoen, klaar, wel of geen lid van een rasvereniging. En anders geen stamboom.
(te simpel zeker  :sofa:)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door