Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Jeannette
#2827503
Momenteel ben ik terug op half KVV/half barf. Echt KVV kennen ze hier (nog) niet (woon in Zwitserland )ze hebben wel een gemalen mix van spiervlees en orgaanvlees. Ik voer dan bot erbij. Daarnaast natuurlijk wat groente en wat supplementen.

Nu komt er binnenkort weer een droogmachine (  :notworthy:  ) kan ik ook groente en kruiden drogen en daar een mix van maken die ik steeds toe kan voegen, evt na een uurtje weer wellen in water?
De gene waar ik mijn vlees haal verkoopt dit ook, maar volgens mij kan ik dat ook prima zelf maken met m'n droog machine
Door Lizzy
#2827533
Ik moet je bekennen dat ik het voordeel niet zie van eerst groenten en kruiden drogen en daarna wellen? Voor de honden? Waarom niet gewoon lekker vers geven en vleesjes drogen op de droger en kruiden en fruit en tomaat voor jezelf drogen? :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Jeannette
#2827540
Ik weet het ook niet, daarom vraag ik het hier... Het wordt zo dus verkocht bij mijn versleverancier, maar heb het idee dat ze hier nog niet zo ver zijn als in nl.

Wat voor supplementen zou ik evt als beste eigenlijk bij kunnen geven, indien nodig? Bo krijgt sowieso glucosamine en omega3 ivm zijn gewrichten
Door hannabelgje
#2827668
Hier vries ik de groentenmix in kleine hoeveelheden gewoon in. Voor een week of twee in ijsblokjesbakjes. Iedere dag haal ik er dan twee blokjes uit. Gaat prima. 
Door Lizzy
#2827715
Jeannette schreef: Ik weet het ook niet, daarom vraag ik het hier... Het wordt zo dus verkocht bij mijn versleverancier, maar heb het idee dat ze hier nog niet zo ver zijn als in nl.

Wat voor supplementen zou ik evt als beste eigenlijk bij kunnen geven, indien nodig? Bo krijgt sowieso glucosamine en omega3 ivm zijn gewrichten
Nou, groenten zou ik gewoon rauw of gepureerd geven. En afhankelijk van je menu en hoeveel diersoorten je geeft, kun je extra's geven zoals 2 a 3 rauwe eieren per week, vette vis zoals sardien/pan-haring/zalm, etc. Maar ja, dat hangt dus een beetje af van wat je voor de rest allemaal voert.
Gebruikersavatar
Door Jeannette
#2827779
Ik ben hier heel erg afhankelijk van het betaalbare aanbod. Ik zoek ook evt nog leveranciers net over de grens in Duitsland.
Momenteel voor ik rund, kip, kalkoen en vis, ossenstaart schaar ik dan even onder rund. Hiermee ben ik op basis van 2 kg per dag om te voeren zeker 350 -400 euro kwijt per maand, en dit is vooralsnog de goedkoopste oplossing om vlees te kunnen voeren
Door Lizzy
#2827925
Jeannette schreef: Ik ben hier heel erg afhankelijk van het betaalbare aanbod. Ik zoek ook evt nog leveranciers net over de grens in Duitsland.
Momenteel voor ik rund, kip, kalkoen en vis, ossenstaart schaar ik dan even onder rund. Hiermee ben ik op basis van 2 kg per dag om te voeren zeker 350 -400 euro kwijt per maand, en dit is vooralsnog de goedkoopste oplossing om vlees te kunnen voeren
Vier diersoorten. OK, dat is inderdaad net aan. En niet goedkoop.... Ik zou zeker groenten erbij geven. En dan of rauw gepureerd of gekookt. En verder eieren, rauwe ongezouten noten (gemalen) bijvoorbeeld. Die bevatten ook heel veel gezonde voedingsstoffen. Je zou ook zelf alfalfa kunnen gaan kweken misschien! En andere spruitgroenten. Broccoli-spruiten zijn ook super gezond. En makkelijk verteerbaar voor de hond. Ik neem aan dat je ook de organen voert, zoals lever en hart en nier? Mocht je niet aan lever kunnen komen, zou ik zelf wel levertraanolie geven. Niet teveel en niet te vaak maar zeker in de wintermaanden is dat wel belangrijk voor vitamine A en D. Geef je wel lever, hoef je geen levertraanolie te geven.
Gebruikersavatar
Door Jeannette
#2827990
Laat ik het zo zeggen, andere diersoorten maken het minimaal 50-100 euro duurder, sorry daar pas ik voor... Ik ben aan het kijken voor leveranciers net over de grens, maar zal ook nog 1,5-2 uur rijden zijn vermoedelijk.
Ik heb idd nu met organen, maar zal ook achter levertraan aangaan, lever zit er niet in, bij Bo krijg ik dat er gewoon echt niet in.
Noten zijn hier goed te vinden, ga ik achteraan. Ik wil sowieso zelf gaan kweken, ook van het voorjaar op m'n balkon. Een eitje prak ik al regelmatig er doorheen, met schaal uiteraard
Gebruikersavatar
Door Jeannette
#2828025
Niemand levert in Zwitserland, ben al bij meerdere leveranciers op de site geweest, ze doen alle landen behalve Zwitserland, het komt simpelweg niet door de douane, bovendien ga je de eu uit he. Je mag geen vlees invoeren.
Door mona
#2828029
ja dat is inderdaad lastig.

hoe zit het met de boeren in de buurt, of zit je in een stad??
want ik weet nog uit eigen ervaring dat de boeren ook vaak zelf slachten.
Gebruikersavatar
Door Jeannette
#2828067
Half januari ben ik overigens voor een bliksembezoek in nl, dus denk dat ik ook even een bestelling plaats bij het ic.. Probleem is alleen dat het natuurlijk wel 8-10 uur buiten de koeling ligt dan.
Door Ruisje
#2828073
Jeannette schreef: Half januari ben ik overigens voor een bliksembezoek in nl, dus denk dat ik ook even een bestelling plaats bij het ic.. Probleem is alleen dat het natuurlijk wel 8-10 uur buiten de koeling ligt dan.
Als het bevroren vlees is, maakt die 10 uur buiten de koeling niet zoveel uit in januari. Goed inpakken met kranten of van die radiator folie voor de isolatie helpt wel.
Ik weet niet waar je in NL naartoe gaat, maar als het in de buurt van Zwijndrecht is heeft jagende jurgen misschien nog wel wilde gans voor je. Heb je er een ander en wild diersoort bij. :)
Door Nugget
#2828074
Misschien kan je contact opnemen met de plaatselijke jachtvereniging en wild van hun betrekken?
Of in ieder geval het 'afval" wat zijn niet gebruiken, zoals de karkassen en de organen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door