Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2827476
als het hier niet goed staat, mijn excuses alvast.

nou zat ik vannacht te denken over barfen etc.
ik bestel zelf mijn vlees bij degomeat maar wat maakt nou het verschil dat sommig vlees geschikt is voor menselijke consumptie en vlees voor barfen vaak niet. waar zit het hem? waarom wordt dat vlees wel veilig geacht voor onze huisdieren maar mogen wij het niet eten? is het bijv op de grond gevallen ofzo ? zit er medicatie in ? maar waarom willen we dat dan wel in onze huisdieren hebben?

misschien een hele domme vraag hoor maar zat daar vannacht echt over te praktiseren.
#2827484
Zo heel dom is de vraag ook niet hoor. Ik weet wel dat er meer botschraapselvlees bij dierenvlees zit. Daarnaast zijn er veel mensen (ik incl. behalve in restaurants) die orgaanvlees vies vinden..
Van bepaalde dingen weet ik het verschil ook niet. Zo kreeg ik ooit eens lamsribben via een lijntje die mijn vriend wel op de bbq wilde hebben  8)
#2827507
Anne in Duitsland schreef: Heeft het niet ook te maken met het aantal controles dat het vlees moet ondergaan?
Ja en ook met de hoeveelheden bacteriën die het bevat. En men wil voorkomen dat iemand per ongeluk van een bakje smuldier gaat happen. Dus ook al is al het vlees wat je gebruikt afkomstig van een voor menselijke consumptie goedgekeurd dier, dan nog moet een diervoederfabrikant verplicht op de verpakking vermelden dat het diervoeder is en niet geschikt voor menselijke consumptie. (net zoals soms op verpakkingen staat vermeld dat je zo'n plastic zak niet kunt opeten)
Je kan je voorstellen dat een mix waar pens in verwerkt zit een voor mensen ziekmakende hoeveelheid bacteriën bevat.

Een vuile pens zal dan ook nooit "voor menselijke consumptie" kunnen zijn, want daarvoor bevat het teveel bacteriën. Voorts mag voor menselijke consumptie afgekeurd vlees in principe ook niet bij een barfhappeverkoper liggen, dat vlees gaat naar Rendac.
Je zou dan kunnen stellen dat al het vlees bij de barfhappenverkoper geschikt is voor menselijke consumptie, maar dan komt het verschil in verwerkingsproces. Een slager moet aan veel meer eisen voldoen dan een hondenvoerverkoper en als deze dus niet aan die eisen voldoet en wel vlees voor mensen aanbiedt, dan zou die dus vet in overtreding zijn. Vlees voor mensen moet voorzien zijn van allerlei controleerbare info over herkomst, verpakkingsdatum, toevoegingen enz. Dat is bij barfhappenverkopers duidelijk een stuk minder streng geregeld. Wat verder niet veel zegt over de kwaliteit hoor, maar als er niet bijstaat "voor menselijke consumptie" dan wil dat dus niet zeggen dat het afgekeurde ziek spul is.

Maar veelal gaat het om te term "vlees afkomstig van dieren die geschikt waren voor menselijke consumptie" en dat is wat anders dan "geschikt voor menselijke consumptie". Zodra het laatste erbij staat zou zo'n barfhappenleverancier buiten z'n boekje gaan. Het zijn geen kreten die je wettelijke gezien zomaar mag gebruiken.
#2827520
Ik vind het ook geen domme vraag. En ik ben ook benieuwd wat ze bij Degomeat daar zelf van vinden. Want ik vind het bijv. ook wel gek dat bij het ene kalkoenvlees staat dat het bij wijze van ook door jouwzelf opgebakken kan worden en bij het andere spiervlees (zeg paard of hert) deze aanduiding niet staat.

Ik geef een voorbeeld:

"Het kalkoendijvlees wordt door ons vers ingekocht in Frankrijk en is bestemd voor menselijke consumptie, vandaar dat het wat duurder is als dat....".

"Dit is het mooiste en magerste paardenvlees. Het zijn prachtige stukken supermager vlees met een vetpercentage van minder dan 3 %. U zult versteld staan van de kwaliteit".

Waarom staat bij het paard dan niet dat het bestemd is voor menselijke consumptie? Waarom is het niet bestemd voor menselijke consumptie? Ik heb eerlijk gezegd geen idee.
#2827524
Lizzy schreef: Ik vind het ook geen domme vraag. En ik ben ook benieuwd wat ze bij Degomeat daar zelf van vinden. Want ik vind het bijv. ook wel gek dat bij het ene kalkoenvlees staat dat het bij wijze van ook door jouwzelf opgebakken kan worden en bij het andere spiervlees (zeg paard of hert) deze aanduiding niet staat.

Ik geef een voorbeeld:

"Het kalkoendijvlees wordt door ons vers ingekocht in Frankrijk en is bestemd voor menselijke consumptie, vandaar dat het wat duurder is als dat....".

"Dit is het mooiste en magerste paardenvlees. Het zijn prachtige stukken supermager vlees met een vetpercentage van minder dan 3 %. U zult versteld staan van de kwaliteit".

Waarom staat bij het paard dan niet dat het bestemd is voor menselijke consumptie? Waarom is het niet bestemd voor menselijke consumptie? Ik heb eerlijk gezegd geen idee.
Misschien omdat het kalkoen daar gewoon filet is, en het paardenvlees meer zenen enzo bevat waardoor het voor een mens misschien wel geschikt, maar niet zo smakelijk is?
#2827547
eelke schreef: Misschien omdat het kalkoen daar gewoon filet is, en het paardenvlees meer zenen enzo bevat waardoor het voor een mens misschien wel geschikt, maar niet zo smakelijk is?
IK ben nog nooit een zeen in het (duurste) vlees, de paardensucade tegengekomen. En bij het (duurste) rundvlees het 97/3-rundvlees kom ik hooguit soms een vliesje tegen, maar geen zenen, vet oid.
Dus ik ben ook wel benieuwd.
Aan topicstarter, ik zou een mailtje sturen. Richard van Degomeat mailt altijd snel terug.
#2827622
even voor de duidelijkheid, ik gebruik degomeat als voorbeeld maar bedoel dit voor alle leveranciers hoor.

ik vraag me enkel af of het vlees wat je op barf plekken haalt echt alleen geschikt is voor dieren of zoals eerder al eens gemeld werd over ribben voor een bbq of je (theoretisch) die stukken paard zelf nog in een stoofpot kunt gebruiken.

en wat dus het verschil is
#2827651
Ashena schreef: even voor de duidelijkheid, ik gebruik degomeat als voorbeeld maar bedoel dit voor alle leveranciers hoor.

ik vraag me enkel af of het vlees wat je op barf plekken haalt echt alleen geschikt is voor dieren of zoals eerder al eens gemeld werd over ribben voor een bbq of je (theoretisch) die stukken paard zelf nog in een stoofpot kunt gebruiken.

en wat dus het verschil is
Nee, ik snap het, ik gebruikte hen ook alleen als voorbeeld. Maar nu we het er toch zo over hebben, ik ga het gewoon eens bij hen navragen, puur uit interesse!
#2827705
Lizzy schreef: Ik vind het ook geen domme vraag. En ik ben ook benieuwd wat ze bij Degomeat daar zelf van vinden. Want ik vind het bijv. ook wel gek dat bij het ene kalkoenvlees staat dat het bij wijze van ook door jouwzelf opgebakken kan worden en bij het andere spiervlees (zeg paard of hert) deze aanduiding niet staat.

Ik geef een voorbeeld:

"Het kalkoendijvlees wordt door ons vers ingekocht in Frankrijk en is bestemd voor menselijke consumptie, vandaar dat het wat duurder is als dat....".

"Dit is het mooiste en magerste paardenvlees. Het zijn prachtige stukken supermager vlees met een vetpercentage van minder dan 3 %. U zult versteld staan van de kwaliteit".

Waarom staat bij het paard dan niet dat het bestemd is voor menselijke consumptie? Waarom is het niet bestemd voor menselijke consumptie? Ik heb eerlijk gezegd geen idee.
Ik zou dat kalkoendijvlees niet graag zelf eten.
Volgens mij is het diepgevroren in een blok aangeleverd en daarna in porties voor onze dieren gezaagd.
Daarnaast heb ik eens stukjes bot aangetroffen in dat vlees en er zit ook hier en daar vet doorheen.
oke niet veel maar voor mij om te eten niet acceptabel.

Nu eet ik zowiezo geen vlees wat ik voor mijn honden koop, andersom eten mijn honden wel vlees wat ik ook voor mezelf koop. :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door