Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jantina
#2827463
Uiteraard heb ik het Barf 'sticky' door gelezen, maar ik vind het toch lastig te vertalen naar KVV. Ik voer nu diverse merken en diersoorten maar het lijkt mij beter mijn teefje vanaf nu (wordt deze week gedekt) alleen op de Carnibest te houden. Dit is kwalitatief toch een van betere KVV's, 'volledig' en hebben een correcte analyse. Ik voer altijd de diabetes varianten (lam, eend en rund/kip) omdat daar geen rijst oid in zit.
De aanpassing qua koolhydraten etc. zoals in het BARF topic kan ik uiteraard maken. Maar wat doe ik met de verhoudingen vlees? Extra spiervlees toevoegen? Eenmaal in de lactatie, hoe geven jullie extra calcium/bot? Hoe pakken de andere 'KVV' fokkers dat aan?
#2827469
Als je kvv voert, dan zou ik niet moeilijk doen. Tegen het eind van de dracht een soort waar granen bij in zitten en geregeld is het.
Of denk ik te simpel?
In de lactatie periode eten ze gewoon heel veel van alles wat ze normaal ook eten. De vraag is, of er dan nog extra kalk nodig zal zijn.
Hier krijgen ze altijd een vit. d tabletje en een theelepeltje gemalen eierschil extra, of het nodig is?
Waarschijnlijk niet, ik weet het gewoon niet en dit gaat goed.
Verder geef in geen kwark en/of andere dingen extra, gewoon heel veel voer. Natuurlijk wel afhankelijk van het aantal pupjes.
Soms, als het er is een klein schaaltje farmfood pupmelk, omdat het zo heerlijk is, verder drinken ze gewoon water en dat geeft kennelijk voldoende vocht voor de melkproduktie.
Veel plezier met de voorpret.

Hanny
#2827473
Tijdens mijn eerste "versnestje" voerde ik ook Carnibest, wel de gewone variant. Ik hebt toen niks anders gedaan dan de hoeveelheid verhogen. Omdat jij de rijstloze versie voert zou ik dus in jouw geval volstaan met aan het eind van de dracht toevoegen van wat koolhydraten.
#2827488
Wat fijn dat de ervaren foksters even reageren! :-*
Klinkt goed. Mijn reu moet standaard wat rijst erbij ivm zijn dieet dus dat heb ik altijd gekookt in de koelkast, kleine moeite om dat aan Lizzy haar menu toe te voegen.
#2827558
Jantina schreef: Uiteraard heb ik het Barf 'sticky' door gelezen, maar ik vind het toch lastig te vertalen naar KVV. Ik voer nu diverse merken en diersoorten maar het lijkt mij beter mijn teefje vanaf nu (wordt deze week gedekt) alleen op de Carnibest te houden. Dit is kwalitatief toch een van betere KVV's, 'volledig' en hebben een correcte analyse.
Als jij het zegt :)
Ik voer altijd de diabetes varianten (lam, eend en rund/kip) omdat daar geen rijst oid in zit.
De aanpassing qua koolhydraten etc. zoals in het BARF topic kan ik uiteraard maken. Maar wat doe ik met de verhoudingen vlees? Extra spiervlees toevoegen? Eenmaal in de lactatie, hoe geven jullie extra calcium/bot? Hoe pakken de andere 'KVV' fokkers dat aan?
Je kunt natuurlijk ook de rijst-versie erbij gaan voeren, ben je er ook, qua koolhydraten.

En anders kun je natuurlijk ook heel goed een schepje aardappel of rijst of guinoa en dingen als banaan toevoegen. Gewoon, erbij. Niet teveel. Ik zou zo'n 10% maximaal doen. Ik heb bij Biscuit 15% gedaan en achteraf zeg ik 'teveel'. Je had haar gebit eens moeten zien, bleh! Dus zeg je voert haar 400 gram voer per dag, geef je 40 gram koolhydraatrijke voedingsmiddelen, maximaal. En dan geef je haar 40 gram minder KVV.

Ik denk dat de meeste mensen gewoon KVV voeren en niks aanpassen. En er vanuit gaan dat het met het percentage bot ook wel goed zit. Kijk, en dat is wel het lastige van KVV want ik heb geen flets idee hoeveel % bot er in Carnibest zit (en ze doen daar ook alsof dat staatsgeheim nummer 1 is). En liefst ga je toch voor de dracht echt wel wat minder bot voeren... Maar omdat je niet weet hoeveel % er nu in zit, weet je ook niet hoeveel % minder je moet gaan voeren.....

Dus tja, lastig. Je kunt inderdaad wat meer koolhydraat en wat meer spiervlees en wat meer orgaanvlees voeren en dat allemaal op mindering brengen op de KVV. Ik zou dat dan 3 weken voor de bevalling doen. En dan na de bevalling gewoon KVV voeren met extra koolhydraten en er vanuit gaan dat er genoeg bot in zit voor de zogende teef. Op zich denk ik eigenlijk dat er weinig fokkers zijn die de voeding aanpassen. En ik hoor eigenlijk zelden dat er iets met de teef mis gaat. Dus je kunt er ook vanuit gaan dat je hondje niks gaat mankeren als je gewoon Carnibest (de rijst) versie geeft. Wil je persee de diabetes versie blijven voeren, zou ik wel wat koolhydraat extra geven.
#2827574
Ik heb ook informatie ingewonnen om een KVV te laten maken met andere samenstelling, maar dat gaat om dusdanige hoeveelheden: daar wordt je met een enkele dwergteckel niet blij van. :P
Ik ga even een weekschema maken met wanneer welke extra's, en als basis houd ik maar gewoon de Carnibest. Speelt ook mee dat ze dat graag eet en dat vind ik ook wel prettig.
Maar ja: eerst maar eens drachtig worden :-[.
#2827605
Jantina schreef: Ik heb ook informatie ingewonnen om een KVV te laten maken met andere samenstelling, maar dat gaat om dusdanige hoeveelheden: daar wordt je met een enkele dwergteckel niet blij van. :P
Ik ga even een weekschema maken met wanneer welke extra's, en als basis houd ik maar gewoon de Carnibest. Speelt ook mee dat ze dat graag eet en dat vind ik ook wel prettig.
Maar ja: eerst maar eens drachtig worden :-[.
Hoeveel is veel dan, want pupjes kunnen aardig doorhappen en het restantje zou je dan later gewoon door kunnen voeren toch? Of week je recept erg af van de "normale" receptuur?
#2827619
Recept had ik nog niet eens over na gedacht hoor, ben gewoon eens gaan informeren of dat kon. Meneer had het over 100 kg. :o Wellicht dat het bij andere bedrijven in een mindere hoeveelheid kan hoor, maar volgens mij zou het met Carnibest ook gewoon moeten lukken denk ik, en dan wat aanvullingen hier en daar.
#2827640
Wij voeren KVV met wat knaagwerk bij, dat blijven we de eerste weken gewoon doen. Vanaf de 7e week geen botwerk meer bij maar juist wat spiervlees en de laatste week organen (beter verteerbaar en helpt met leegmaken).

Vorige keer heb ik van alles geprobeerd aan koolhydraten, zoete aardappel en pompoen weet ik iig zeker maar Alba vond het goor. Ze eet deze keer sowieso beter maar ze krijgt nu wat in water (!) geweekte havermout bij en dat lust ze graag.
We voeren vanaf 5 weken al meer verspreid over de dag want ik merk dat Alba t gewoon niet trekt anders, daar helpen de koolhydraten ook goed bij.
#2827673
Jantina schreef: Ik heb ook informatie ingewonnen om een KVV te laten maken met andere samenstelling, maar dat gaat om dusdanige hoeveelheden: daar wordt je met een enkele dwergteckel niet blij van. :P
Ik ga even een weekschema maken met wanneer welke extra's, en als basis houd ik maar gewoon de Carnibest. Speelt ook mee dat ze dat graag eet en dat vind ik ook wel prettig.
Maar ja: eerst maar eens drachtig worden :-[.
Ik heb bij degomeat een orgaanmix laten samen stellen speciaal voor mijn honden (hele organen eten ze niet en de kant en klare orgaanmix die ze bij degomeat hebben mag Jamey niet ivm rund en kip) en de minimale afleverhoeveelheid is 20 kg. Dus dat is denk ik stukken beter te doen dan 100 kg. Ik betaal dan gewoon de kosten van de organen zoals ze die verkopen op de website + 0,50 cent per kg voor het malen. Dus dan moet je even verzinnen wat je erin wilt hebben maar dan kunnen ze dat gewoon malen mits ze de ingredienten hebben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door