Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Miran83
#2812838
Hallo allemaal

Ik lees al eventjes mee omdat ik ergens ook wel geïnteresseerd ben in rauw te voeren. Ik heb een poes waar een jaar geleden gruis bij is geconstateerd. Ze heeft ook overgewicht. Ze kreeg in het begin natuurlijk de brokken die de Da adviseerde en ben later op RC struviet en oxalaat gegaan.
Ze heeft in laatste maanden een epi aanval gehad doordat ze ergens zo erg is van geschrokken ze er ook bijna in bleef. Nu las ik dat in RC brokken stoffen zitten die dit kunnen opwekken.
Dus ik weer een nieuwe brok zoeken. Uiteindelijk zitten ze op prins struviet oxalaat.
Aangezien ik nog 3 katten heb, 2 mannetjes en nog een kitten meisje, zit ik toch wel te overwegen over te gaan. Ze doen het goed hoor op de Prins, kleintje mag het niet, maar pikt nog wel eens wat mee. Tot nu toe heeft ze ook geen gruis meer.

Ik heb hier een dierenspeciaalzaak die het wel verkoopt, die rollen dan bedoel ik voor in de vriezer, maar dacht niet voor grootverkoop. En heb maar beperkt ruimte in de vriezer  :(
Ik vind alleen erg moeilijk te rekenen wie wat dan nodig heeft per keer en lijkt me veel gedoe. Heb zelf geen weegschaaltje om af te wegen zeg maar.
Ook heb ik wel eens dat rauw voer gegeven van Prins en iedereen at het, maar juist de poes niet met gruis :-\
Loopt het qua kosten niet zo erg omhoog voor mij met 4 katten als dan dat ik een zak brokken haal? En doen jullie gezamenlijk iets met elkaar om het op te halen?

Zo dat zijn even wat vragen. Vind erg moeilijk. lijkt me zo'n gedoe

Gr Miranda
Laatst gewijzigd door Miran83 op di 19 nov 2013, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2812943
Welkom!

Prins is niet het meest geweldige kvv naar mijn idee, er zijn betere en smakelijkere merken en soorten. En het merendeel daarvan is ook nog eens goedkoper.
Een digitaal weegschaaltje heb je al voor een paar euro bij de Action.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2813137
Ik heb het topic naar hier verplaatst, omdat ik hem toch niet echt medisch vond. Je hebt eerder vragen rond het voeren van rauw dan rond het blaasgruis.
Ik begreep uit je bericht wel niet helemaal of je nu zelf wil gaan samenstellen of kvv wil voeren. Want als je kvv wil voeren, hoef je helemaal niets af te wegen.  Je voert het gewoon net zoals je brokken voert, alleen kan je het misschien niet de hele dag laten staan.

Als je zelf wil gaan samenstellen (barfen), raad ik je aan in de bib eens de beginnersdocumentatie door de nemen en de handleiding tot barf op de website.  Dat is geschreven voor honden, maar het principe is hetzelfde voor katten.  Enkel de percentage's en manier van aanbieden is wat anders.  Eens je de basisprincipe's begrepen hebt, is het dan maar kwestie van in deze board even specifiek voor katten, praktisch te komen kijken hoe je het kan doen.

In de vraag en aanbod wordt er de mogelijkheid geboden om samen te bestellen met anderen uit je streek. Zowel barfproducten als kvv. 
Vers voeren hoeft zeker niet duurder te zijn dan brok.  Het zal vaak zelfs goedkoper zijn dan die speciale RC dieten, zeker als je zelf gaat samenstellen.  Kvv's is iets duurder omdat een producent het voor jou samenstelt. 
Goede merken zijn Tinlo, Haaksbarf, Alaska, All Animal, ... 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 19 nov 2013, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2813175
Nu het hier staat, heb ik de vrijheid genomen om je bericht niet meer cursief te laten zijn. Cursieve tekst leest namelijk vervelend en is alleen voor uitzonderlijke gevallen bedoeld.
Door Haasm
#2815249
Wij zijn vanwege een kat met blaasgruis ook over gestapt op kvv en vervolgens op barf. Wij hebben ook 4 katten en qua kosten ben je voor vers voer wel iets duurder uit als met brokjes. Als je echter de DA kostenbesparing in aanmerking neem zal je zeker goedkoper uit zijn.

We zijn eerst op KVV over gestapt, hetgeen duurder als barf is, maar wel gemakkelijker. Na een paar maanden waren ze de smaken van KVV echter zat en konden we niet voldoende afwisselen. We zijn nu bijna een jaar op barf over en het bevalt wel goed. Een groot nadeel is dat het best veel werk is om voor 4 katten barf te portioneren.  Een groot voordeel is dat het de gezondheid van de katten zoveel beter maakt als met brok. Het is ook telkens weer leuk om te zien hoe de katten kunnen genieten van de dingen die ze voorgeschoteld krijgen. Brokjes aten ze wel, maar de verveling druipte er van af. 

De kat met blaasgruis heeft sinds barf geen problemen meer. Voor de KVV/barf tijd zijn we meerder keren naar de DA gemoeten en telkens weer dat dure dieet voer en onderzoek kosten etc. Bovenal is het nu een happy kat hetgeen eigenlijk het belangrijkste is!
Door dutchdebs
#2816857
Wat me even niet duidelijk is, gruis, spreek je hier over Struviet of oxalaat. De aanpak is namelijk anders.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2816858
Bij vers voeren is de aanpak toch in eerste instantie niet anders?
Gewoon rauw gaan voeren is vaak al voldoende om een ideale zuurtegraad te krijgen en zowel struviet als oxalaat te vermijden.
De katten die desondanks toch gruis ontwikkelen zijn zeldzaam en dus erfelijk belast.  Als dat blijkt, kan je alsnog een extra ondersteuning in te voeren, maar beginnen met gewoon vers is wel aan te raden. 
Door Haasm
#2817950
dutchdebs schreef: Wat me even niet duidelijk is, gruis, spreek je hier over Struviet of oxalaat. De aanpak is namelijk anders.
Puk had last van struviet maar het idee is dat ze door het eten van barf een betere zuurgraad krijgen zodat beide type gruis geen probleem meer is. We hebben ook pH stikjes gekocht om te kijken wat de zuurgraad is en meten dat om de zoveel tijd om te zien of het nog goed gaat. Natuurlijk kan je met alleen pH niet zeggen dat alles goed is, maar het geeft wel een goede indicatie hoe het binnenin gaat.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2827335
Welkom op dit forum Miran83,

Ben je al wat wijzer geworden hier? Heb je al het een en ander door kunnen lezen?
Als je vragen hebt horen wij dat graag :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door