Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door carelde
#2824714
Een spaanse nutrionist ( voorstander van rauw , adviez gever in dieeten ) zegt dat als je het vlees 4 min kookt, je minder vlees hebt, maar dat de hond het veel gemakkelijker opneemt en verteerd en daarom ook meer bijkomt. Hij adviezeerd namelijk in dieeten en hierbij kunnen mensen kiezen tussen rauw of gekookt. Hij zegt dat botten nooit gekookt mogen gegeven worden, maar als je een VLEESbot 4 min kookt, het bot niet hard word en natuurlijk het zelfde geld als hierboven vermeld...
Wat is jullie ervaring hiermee? Dan nog even een persoonlijke vraag ; zoete aardappel, koken en mixen, of enkel koken?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2824726
Tsja, ik denk dat altijd maar; wolven koken hun eten ook niet toch?  ???
En waarom wil je je hond aardappelen geven?
Door Annemarie Rijnveld
#2824735
[quote="carelde"]
Een spaanse nutrionist ( voorstander van rauw , adviez gever in dieeten ) zegt dat als je het vlees 4 min kookt, je minder vlees hebt, maar dat de hond het veel gemakkelijker opneemt en verteerd en daarom ook meer bijkomt. Hij adviezeerd namelijk in dieeten en hierbij kunnen mensen kiezen tussen rauw of gekookt. Hij zegt dat botten nooit gekookt mogen gegeven worden, maar als je een VLEESbot 4 min kookt, het bot niet hard word en natuurlijk het zelfde geld als hierboven vermeld...
Wat is jullie ervaring hiermee? Dan nog even een persoonlijke vraag ; zoete aardappel, koken en mixen, of enkel koken?
Alvast bedankt!
[/quote]
Hier in Italie hetzelfde advies, het zou het vlees beter verteerbaar maken + het doodt de eventuele salmonellabacterieen.
Aardappelen is het advies koken en fijnstampen.
(ben net terug van een cursusdag, maar het ging vooral over gekookt voer. Over Barf wist de Prof niet zoveel, dat heeft hij ook eerlijk toegegeven.)
Door henneke
#2824767
[quote="Hylos"]
Tsja, ik denk dat altijd maar; wolven koken hun eten ook niet toch?  ???
En waarom wil je je hond aardappelen geven?
[/quote]

even advocaat van de duivel spelen maar ik heb ook nog nooit een wolf met een keukenmachine rond zien lopen in een rugzak om zijn groenten te malen toch malen de meeste mensen hier hun groenten voor de honden dus ik vind dat geen argument  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2824793
[quote="henneke"]
even advocaat van de duivel spelen maar ik heb ook nog nooit een wolf met een keukenmachine rond zien lopen in een rugzak om zijn groenten te malen toch malen de meeste mensen hier hun groenten voor de honden dus ik vind dat geen argument  ;)
[/quote]

Nee, dat klopt, maar wolven eten geen plofkip en biorund en veelal hun prooi met huid en haar en omwille van o.a. die feiten voeren we een groentemix. MIjn insteek is dan ook altijd...ik voer rauw omdat een wolf rauw eet, maar daarmee houdt ook meteen de vergelijking op.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2824798
[quote="Annemarie Rijnveld"]
Hier in Italie hetzelfde advies, het zou het vlees beter verteerbaar maken + het doodt de eventuele salmonellabacterieen.
Aardappelen is het advies koken en fijnstampen.
(ben net terug van een cursusdag, maar het ging vooral over gekookt voer. Over Barf wist de Prof niet zoveel, dat heeft hij ook eerlijk toegegeven.)
[/quote]

Ooit adviseerde Eliassen dit ook voor pups, maar na de nodige ervaring opgedaan te hebben heeft hij dit gegeven in zijn volgende boek(en) toch herzien. Ik zie omwille van het makkelijk verteren geen reden om vlees te gaan koken voor een gezonde hond en met botten zou ik het risico niet willen nemen dat ze toch net even iets harder worden.

Wat betreft salmonella, er staat me iets van bij dat je dan minstens 6 minuten moet koken. Maar dit is corrigeerbaar, want dat weet ik niet (meer) zeker.

Aardappels, gewoon of zoet is koken en klein stukjes maken/pureren. Net wat woef eten wil.
Door henneke
#2824830
[quote="Angelique"]
Nee, dat klopt, maar wolven eten geen plofkip en biorund en veelal hun prooi met huid en haar en omwille van o.a. die feiten voeren we een groentemix. MIjn insteek is dan ook altijd...ik voer rauw omdat een wolf rauw eet, maar daarmee houdt ook meteen de vergelijking op.

en dat is wel een argument , maar de vergelijking met wolven die hun voer ook niet koken is niet zo heel sterk vind ik tenmiste laat ik het zo zeggen ..wel heel summier  ;)
[/quote]
Door Shanti en co
#2824834
Ik betwijfel persoonlijk of het vlees dan wel makkelijker verteerd voor een hond. Hun hele verteringsstelsel is namelijk gebouwd op het verteren van rauw vlees, niet van gekookt.
Door Lizzy
#2826827
Ja, ik schrik daar ook van, het advies om vleesbotten te koken! Maar buiten dat ziet deze meneer het in mijn ogen verkeerd. Ik weet niet hoe jouw of zijn Engels is? Maar misschien dat deze link interessant is voor hem om te lezen: http://rawfed.com/myths/cookedfood.html

Dit is een korte (Engelse) samenvatting waarom gekookt vlees niet beter of makkelijker verteerd dan rauw:

Meat is essentially protein and fat.  Animal protein is made up of amino acids - long chain amino acids.  These amino acids are essential to the diet of the obligate carnivore.  The cat metabolizes these amino acids, and does a straight protein-to-glucose conversion in order to produce energy and the keep the cells alive and functioning.  This is accomplished by the liver, it is an enzyme function, and it is called gluconeogenesis.

When a protein is cooked, the long chain amino acids which make up the protein, become short chain amino acids, and at this point they become much more difficult for the stomach to digest and the liver to metabolize into energy.  Digestive enzymes are also essential for the conversion of protein to energy, and these digestive enzymes are present in food in its raw form.  They are destroyed in the presence of high heat or various other forms of processing.  When digestive enzymes are destroyed, the body is called upon to find them in various other organs, particularly the liver until enough enzymes are rallied to digest the food, in the stomach and turn it into energy.  This puts constant strain on the liver.
Door M@rina
#2826875
[quote="Lizzy"]
Schrikt Carelde niet van wat de Spaanse nutrionist zegt, namelijk dat je vleesbot 4 minuten moet koken?
[/quote]
O :shy: kan ook maar dan nog is het interessant, leerzaam en leuk om die fotos te bekijken.
Door Lizzy
#2826885
[quote="M@rina"]
O :shy: kan ook maar dan nog is het interessant, leerzaam en leuk om die fotos te bekijken.
[/quote]

Ja nee, ik vroeg me hetzelfde af hoor!
En het is zeker leuk, foto's kijken :)
Door carelde
#2827843
Bedankt voor de complete en uitgebreide informatie! We waren van plan om met deze nutrionist van start te gaan, naargeland onze duitse dog zeer slecht was toen we leishmania hebben aagetroffen. Hij is 1 van de enige nutrionisten. Maar hij werkt ook met brokjes gecombineerd met barf. ( alles rauw, vlees en botten) en dacht nu net dat dit helemaal niet kon..
We gaan dan maar toch zonder hem verder!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door