Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2826705
Na haar nest, waarbij Do hevige eclampsie heeft gehad, hebben we besloten haar te laten castreren, mede omdat hier een intacte zoon van haar loopt én zij heel veel last heeft van schijndracht (als in minimaal 4 weken echt ziek, zwak en misselijk).
Omdat haar baarmoeder er echter perfect uitzag, heeft de DA alleen de eierstokken weggehaald.
Na haar nest (oktober 2012) is Do na het zogen en de eclampsie heel vlot hersteld. In no time was zij weer haar oude zelf, op allerlei vlak, zo ook qua gewicht, al ging dat wel heel vlot.
Voor de dracht is zij nooit te zwaar geweest. Na de dracht en het verwijderen van de eierstokken is ze echter gewoon te zwaar.
We voeren haar minimaal, 1/3 van wat ze zou mogen hebben inmiddels, gezien haar ideale gewicht. Ze is speels, blij, vrolijk en doet alles wat ze wil. Wel is ze altijd op zoek naar lekker eten.... Als snack krijgt ze uitsluitend gedroogde eendenvoet of gedroogde long. Zelf gedroogd en meer long dan voeten.
Bij het normale eten houden we rekening met de vleessoorten. liefst mager voor mevrouw. Toch valt madam niet af... Gewoon nul.
Minder voeren is geen optie, ze moet wel voldoende voedingsstoffen binnen krijgen. Ze krijgt al het minimum.
Bewegen doet ze de dag door. Wandelen, spelen met haar zoon en met de katten. Toch is ze te zwaar :-[

Iemand een gouden tip voor ons??
#2826715
Ik zou idd kiezen voor de magere diersoorten en mager vlees daarvan. Daarnaast zou ik kiezen voor zeer hoge kwaliteit vlees. Dus niet de snijdsels die voor een belangrijk deel uit vlies bestaan, maar bijv. de sucade. En zo veel mogelijk wild en biologisch.
Misschien is het een diee om haar menu hier te zetten, zodat anderen wellicht nog concrete tips voor je hebben?
#2826733
Dit is gewoon heel lastig... en het grote nadeel van het castreren van teven. Niet allemaal hebben ze er last van, maar sommige wel en dan krijg je dus dit.... Je kunt hooguit nog proberen wat minder vet vlees te voeren, toch iets minder gaan geven en daarvoor in de plaats groentenmix geven en desnoods wat extra vitamine/mineralen. Wat ook helpt, dat klinkt heel gek, is extra vergine kokosolie geven! En wat lekker vult en ook de darmen activeert en veel vitamines en mineralen bevat: chiazaad. Dus een dessertlepel tot eetlepel chiazaad even weken in lauw water en dat door haar eten doen.
#2826757
Weet je ook hoeveel snack's ze op een dag krijgt? 
Want soms miskijk je je daarop, hoeveel zo zo nog binnen krijgt.
Eigelijk moet je het gedroogd gewicht nog , ik geloof, x4 doen om het rauwe gewicht te krijgen. 
In een ander topic gaf iemand de tip om zoveel mogelijk van haar eigenlijke menu als snack te voeren. Das niet eenvoudig natuurlijk, want gedroogd verlies je een deel voedingstoffen en het moet wel een snack blijven.

En anders, de snack's wat minderen, zolang Do af moet vallen?
Ik weet natuurlijk niet hoeveel snack's ze nog krijgt, als het de moeite niet is, dan zal dat het verschil niet maken...
#2826906
Ik zou de gedroogde long en eendenvoetjes weglaten en vervangen door gedroogde groenten.
Bv. gedroogde plakjes biet en bataat.
Dat scheelt echt enorm veel caloriën.
En verder id. alleen maar mager vlees en vleesbot.
Dus geen zalm, lam oid. maar spiervlees van paard, rund, haas en gans. Bij vleesbot van kip het evt. aanwezige vel er afhalen.
Maar ik zou idd. je menu wel eens willen zien.
#2826938
Ik heb geen "vast" menu qua diersoorten. Ik bestel heel gevarieerd. Wat ze eten hier: konijn, haas, rund, soms lam, kalf, kip, kalkoen, bosduifkarkas, zalm (eens per week), lama, hert, ree, geit, parelhoen, eend, paard en dan vergeet ik vast nog wel iets. Uiteraard ook groente, zo af en toe.

Fietsen met Do gaat niet lukken, ik heb een slechte schouder, waardoor ik met rechts haar niet vast kan houden op de fiets en met alleen rechts sturen gaat ook niet.
#2826964
Lam, geit en eend zou ik eruit gooien, dat is echt supervet.
Vel van parelhoen en kip verwijderen.
Verder zou ik alles wat je aan vet tegen komt bij je spiervlees, eraf snijden.
Dus ook bijv. bij hart, waar vaak veel vet aan zit.
En nogmaals, geen snacks meer als gedroogde long en eendenvoetjes, maar bietenchips en bataatchips.

Tja, qua beweging.
Ik loop 3 uur per dag met mijn hond (een Dobermann), waarbij het gros van de beweging komt uit op topsnelheid achter zijn bal aanrennen en die terugbrengen (met zo'n werparmpje).
Fietsen is geen must lijkt mij, zat andere dingen te bedenken.
#2826984
Beweging krijgt ze volop! Wandelen, rennen en heel veel spelen met Angelo, haar zoon.
Ze lijkt wat spelen aangaat wel eens aan haar tweede jeugd begonnen :biggrin2:

Ik ga het vlees zeker beter nakijken op vet en het er uiteraard afhalen dan. Eendenvoetjes voorlopig niet voor mevrouw! Vel van kip of parelhoen eet ze sowieso niet, dat vindt ze maar niks. Dan kijkt ze me aan alsof er iets smerigs in haar bak ligt ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door