Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Debbie1982
#2823823
Goedemorgen iedereen,

Ik lees al enige tijd op dit forum mee, maar heb nu besloten toch maar eens wat te posten.
We hebben een American Hairless Terrier van 3,5 maand oud en bijna 4 kg.
Toen we heb kregen at hij brok, maar hij at nog niet eens de helft van wat hij zou mogen. We zijn toen op HaaksBarf over gestapt. Dit ging met veel smaak naar binnen en zijn bak was binnen no time schoon leeg.
Aangezien HaaksBarf behoorlijk prijzig is zijn we er andere merken bij gaan kopen. Hij krijgt nu diverse varianten van HaaksBarf, Lotgering, Kivo en Smuldier.
Het enthousiasme is er echter een beetje vanaf. Hij neemt af en toe een hapje en dan laat hij de rest staan. We gaven tot nu toe 7% van zijn gewicht in grammen, dat willen we nu maar terug brengen naar 5%, in de hoop dat hij honger krijgt.
Om de paar dagen geven we hem ipv KVV een vers gevangen Wijting, kippennekken of een kwartel.
Die gaan er nog steeds met veel smaak in. Ik denk dat hij het Barf onderdeel van zijn eten het leukst vind (zelf vind ik het wat minder, want hij laat niks in zijn voerbak liggen, alles gaat het hele huis door :( )
Ik zie het nu nog niet zitten om volledig over te gaan op Barf, mede omdat ik nog 25 kg KVV in de vriezer heb liggen.

Hebben jullie misschien nog tips voor me?
Want een paar dagen geleden heeft hij misschien maar 20-50 gram voer op en de dag erna had hij nog niet echt trek.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2824164
Welkom!

Misschien een benchje neerzetten ergens op een rustig plekje waar hij zijn eten krijgt? Ik voer in principe buiten, maar voor een hairless is dat nu even minder geschikt dit seizoen denk ik. Toen ik nog een paar maanden een pup in huis had at hij ook in en bench. Lapje erover en klaar :)

Ik zou verder gaan proberen gewoon "echt" te barfen, voor een paar dagen. Dus lekker menuutje maken voor die paar dagen en de rest KVV. Kun je vast wennen zonder grote kopzorgen en dat maakt de stap tzt misschien kleiner.
Gebruikersavatar
Door Debbie1982
#2824170
Hij eet soms ook in de bench, maar dan ligt het nog door de hele bench heen.
Het grappige was dat hij nadat ik dit gepost had zijn hele voerbak netjes leeg at.
Zal eens gaan kijken naar een combi menu van Barf en KVV.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2824537
Als je katten perfect kan leren om op een 'vreetkleedje' te blijven moet dat toch met een hond ook lukken?

Ik denk dat vrijwel alle katten-barfers hier op een kleedje eten (hier een handdoek).  En Vanaalst haar grote herders krijgen ook gewoon op een kleed te eten. 
Je moet wel zorgen dat het groter dan een zakdoek groot is, dus minimaal de grootte van de bench?
Dat gewoon onder zijn voerbak leggen, en als er iets vanaf valt of hij gaat ermee lopen, terug op het kleed leggen.  Normaal hebben ze dat erg snel door hoor.  Je kan er ook nog een commando aan koppelen.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2824543
Op hun eigen plekje eten kun je ze idd leren. Geeft wat meer rust met eten.
Hier heb ik geen benches meer in de woonkamer en toch blijven ze met eten ieder op hun eigen deken.
Zou anders ook een chaos worden  ;D
Gebruikersavatar
Door Debbie1982
#2826698
Dit weekend heeft hij een hoop lekkers gehad.
Kippennekken, kippenruggen en looppoten van de kip en een restje KVV.
Hij heeft heerlijk lopen smullen. Blijf het verbazingwekkend vinden hoe makkelijk hij door een stuk bot heen bijt.
Morgen weer KVV en deze week eens kijken of ik plaats kan maken in de vriezer. Eind van deze maand komen er nog fazant karkassen bij.
Wie weet gaan we ooit nog over op volledig Barf.
Hij snapt nu ook dat hij boven zijn bak moet eten. Nou ja, mits een van de katten niet staat toe te kijken, dan gaat meneer zijn eten brengen om te delen....
Gebruikersavatar
Door Debbie1982
#2835759
Inmiddels is zijn eetlust weer helemaal terug. En eet hij zijn Barf keurig op de klaar gelegde theedoek. Hij wordt zelfs al helemaal happy als ik de theedoek pak.
Maandag t/m. Eindig eet hij Kivo KVV, met 2 keer per week een rauw ei erdoor. Zaterdag en zondag eet hij kippennekken, kipkarkas, wijting, eendennekken of kwartel. Binnenkort krijgen we nog fazantkarkas binnen.
Is het " een probleem" dat hij in het weekend eigenlijk geen complete voeding krijgt?
Zo ja, wat kan ik er nog bij halen?
Misschien dat we ooit nog over stappen op geheel Barf, maar ik vind het niks om 4 diersoorten te moeten voeren. Ik wil namelijk nog opties over houden voor als hij een allergie blijkt te hebben.
Of is het ook 4 diersoorten als ik het zou houden bij kip, kalkoen, fazant, runderen evt konijn?
Verder ben ik door jullie hier op zoek naar een droogmachine om zelf snacks te maken. Hij is namelijk gek op die gedroogde kip stukken uit de dierenwinkel, maar die zijn een beetje prijzig.
Hopelijk vind ik er na de feestdagen een. Kan nu al niet wachten om aan des lag te gaan :)
Moet zeggen dat Barf ook wel verslavend werkt, vond ik vroeger alles zielig of vies, nu sta ik genieten als ik zie hoe Kimo een kipkarkas aan stukken scheurt.
Laatst gewijzigd door Debbie1982 op di 24 dec 2013, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door spikkel
#2835840
Als je een optie open wilt houden voor een allergie, zou je paard niet kunnen voeren. Ze kunnen nl. wel een allergie opbouwen als je teveel van het zelfde geeft, kip of rund bijv. Afwisseling is belangrijk voor de vitaminen en mineralen, dus ook afwisseling in diersoorten. Je hebt nu 4 diersoorten, kip, kalkoen, fazant, rund.
Heb je weleens gedacht aan wild, gezond en een prima afwisseling.
Geef je hem ook spiervlees bij zijn botten, ik zou er wel spiervlees bijvoeren in het weekend, hier zou je eventueel wat wild bij kunnen doen.
Je kunt ook wat groente er bij voegen.
Als je de rest van de week Kvv voert, dan hoef je geen orgaan bij te voeren, dit zit genoeg in de Kvv.
Gebruikersavatar
Door Debbie1982
#2835848
We voeren in het weekend alleen nekken, complete kip, vis, fazant en kwartel ( verschilt per weekend). Spiervlees.... Rundergehakt? Of zijn er nog andere opties? Als hij gewisseld heeft wil ik ook konijn en cavia gaan voeren ( heb reptielen, dus heen gebrek aan prooidieren). Hij heeft nu nog melktanden. Of kunnen ze met melktanden al wel een compleet konijn hebben?
Door spikkel
#2835851
Een hele kwartel, (geen karkas) of een hele kip is een complete prooi, daar zou ik niets bijvoeren. Bij de nekken toch wel, rundergehakt kan, of kalkoenvlees, hert, wat je maar wilt.
Nu een compleet konijn, dat durf ik je niet te zeggen, als het kleintjes zijn, zou ik het wel durven met melktanden, Je kan ook een pootje doormidden knippen, bij jonge konijntjes is het bot nog zacht. Ik denk met volwassen konijnen dat ik het niet zou durven, dan zou ik wachten tot er gewisseld is.
Maar goed, hier lusten ze geen hele konijnen :'(
Gebruikersavatar
Door Debbie1982
#2835852
Hij krijgt in een weekend totaal een halve kip en 4 nekken (in het begin kip, nu eend).
Een complete kip weegt nog teveel. Weet niet of hij ooit een heel konijn zal eten. Haaks Barf konijn vond hij lekker. Zal wel eens kijken waar ik aan kan komen ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door