Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door **Jolanda**
#2824111
Ik kwam het volgende bericht tegen.
Hier valt mijn mond echt van open.

http://delangemars.nl/?p=3349

Tis toch te gek voor woorden dat als je slordig gekleed bent (omdat je geen geld hebt voor fatsoenlijke kleding) je uitkering voor 3 maanden gestopt word.
Dat er maatregelen worden ingevoerd wanneer iemand zich misdraagt tegen een medewerker die de sociale zekerheidswetten uitvoeren, is alleen maar goed. Maar ik denk dat dit gedrag vaak ook voortkomt uit onmacht en wanhoop van de burger.

Wat er ook gaat gebeuren is dat meerderjarige (studerende) kinderen van ouders met een bijstandsuitkering verplicht moeten gaan werken om te zorgen dat de vaste lasten betaald kunnen worden en er voldoende eten is voor het gezin. Ze kunnen hun studie dus wel vergeten met gevolg dat we meer laag- of niet opgeleide mensen straks in dit land hebben, iets wat de economie ook niet ten goede zal komen. Ze gaan een visuele cirkel creëren waar de burgers de dupe van worden. 
Ik vind het ook een regel waardoor NL gaat lijken op een derdewereldland. Kinderen kunnen/mogen niet naar school want ze moeten zorgen voor eten voor het gezin.

Het enige wat ze nu in de hand gaan werken is dat mensen torenhoge schulden gaan krijgen, kinderen geen toekomst kunnen gaan opbouwen omdat ze de pech hebben dat hun ouders van de bijstand moeten leven.
Waar gaat het heen met dit land?
Hier op bezuinigen, bezuinigen op inwoners van NL, maar wel miljoenen naar het buitenland sturen. Wel mensen asiel verlenen (en ja het is vaak schijnend wat deze mensen mee gemaakt hebben en het is goed dat ze hulp krijgen) en hun het recht ontnemen om (vrijwilligers) werk te doen, maar de Nederlandse burger moet tegenprestaties gaan leveren willen ze een beetje geld ontvangen. Tis toch zo krom in dit land.
Door FLJTS
#2824363
Dit hele kabinet moet zo snel mogelijk opzouten, het PvdA-geteisem het eerste :wavetowel2: (van de VVD kun je nog asociale maatregelen verwachten). En mevrouw Jetta Klijnsma voorop!!!!! :yucky:
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2824425
**Jolanda** schreef: Wat er ook gaat gebeuren is dat meerderjarige (studerende) kinderen van ouders met een bijstandsuitkering verplicht moeten gaan werken om te zorgen dat de vaste lasten betaald kunnen worden en er voldoende eten is voor het gezin.
Maar als je ouders een bijstandsuitkering hebben dan ontvang je heel veel aan aanvullende beurs.
In mijn tijd moesten de studenten die geen aanvullende beurs hadden er ook bij werken om rond te komen, terwijl de studenten met hele hoge stufi omdat hun ouders geen geld hadden, dat niet hoefden. Dus ja nu moeten we allemaal werken naast onze studie, uitgezonderd kinderen van hele rijke ouders.
Gebruikersavatar
Door nova
#2824428
Je zult maar niet op allerbeste voet staan met je  studerend kind...

Ik vraag me echt af of deze  voornemen daadwerkelijk  uitgevoerd gaan worden,  er zal toch ergens  wel tegengas  gegeven worden?
En wie gaat dat allemaal controleren?
Straks krijgen we weer een  sommetje van de rekenkamer  die ontdekt  dat  het meer geld kost dan dat het opbrengt...
Door Borke
#2824429
*Dorothea* schreef: Maar als je ouders een bijstandsuitkering hebben dan ontvang je heel veel aan aanvullende beurs.
In mijn tijd moesten de studenten die geen aanvullende beurs hadden er ook bij werken om rond te komen, terwijl de studenten met hele hoge stufi omdat hun ouders geen geld hadden, dat niet hoefden. Dus ja nu moeten we allemaal werken naast onze studie, uitgezonderd kinderen van hele rijke ouders.
Precies!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2824462
*Dorothea* schreef: Maar als je ouders een bijstandsuitkering hebben dan ontvang je heel veel aan aanvullende beurs.
In mijn tijd moesten de studenten die geen aanvullende beurs hadden er ook bij werken om rond te komen, terwijl de studenten met hele hoge stufi omdat hun ouders geen geld hadden, dat niet hoefden. Dus ja nu moeten we allemaal werken naast onze studie, uitgezonderd kinderen van hele rijke ouders.
Ik heb volledige aanvullende beurs destijds mogen ontvangen en daar kon ik niet van rondkomen. Stufi gaat uit van een driedelige kostenvergaring: deel staat, deel ouders, deel zelf. Het deel van de staat is de algemene stufi, bij arme ouders krijg je aanvullende beurs. Blijft er nog steeds een deel voor jezelf over.
Het bedrag van de aanvullende beurs was overigens lager dan de basisbeurs en viel volledig onder de prestatiebeurs. Het bedrag wat ik aanvullend kreeg, werd in vermindering gebracht op het bedrag wat ik kon bijlenen.
Door **Jolanda**
#2824496
Even vooraf gezegd dat ik niet veel van studiefinanciering weet. Maar als jij meer studiefinanciering krijgt omdat je ouders een zeer laag inkomen hebt, is dat om de kosten van je studie te betalen, niet om de energierekening te betalen, toch?

De meeste studenten zullen werken naast hun studie. Maar wat verdiend een 18-19 jarige per maand?
Even opgezocht: het minimum van een 18jarige is 3,88 per uur en van een 19jarige is het 4,48 en een 20 jarige 5,24

Als de ouders grofweg 500euro per maand minder krijgen omdat ze een meerderjarig kind in huis hebben, moet een 18 jarige 128 uur, een 19 jarige 111uur en een 20 jarige 95uur werken naast hun studie (en dan ben ik ook nog eens uit gegaan van het bruto uurloon)
Dat zijn in mijn ogen toch te veel uur voor iemand die bijvoorbeeld een HBO- opleiding doet en de nodige uren moet studeren. (even er vanuit gaande dat een student minstens 6 uur per dag op school zit en thuis 2 uur studeert, ik weet niet of dat realistisch is?)
Door ChantalKrijn
#2824509
Over de stufi. In mijn geval: Ik woon al een paar jaar niet meer thuis, en ben met een opleiding begonnen.

Dan berekenen ze mijn stufi nog steeds op het inkomen van mijn ouders. Wat mijn vriend verdient en dat we samenwonen schijnt dus niet uit te maken.
Nu heb ik de 'pech' dat mijn ouders niet slecht verdienen, dus ik krijg minimum aan stufi. Terwijl ik financieel dus niets met ze te maken heb.
En stel dat meneer miljonair was geweest en mijn ouders in de bijstand zouden zitten zou ik 2/3/4 keer zo veel krijgen.

Dat is toch sowieso een kromme regeling?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2824535
Was dat niet al afgeschaft die aanvullende beurs?

Overigens als je kunt aantonen dat je ouders niet bijdragen terwijl ze dat wel zouden moeten dan kun je aanvullende regelen ook al woon je samen, nee is niet makkelijk maar kan wel, maar dan moet je op serieus slechte voet staan met je ouders. Kijk heel simpel van de andere kant gezien, waarom zou de staat betalen als je ervoor kiest om samen te gaan wonen, wat niet wil zeggen dat de ouders dan niet kunnen bijdragen?

En verder tja alles gaat erop achteruit, voor iedereen, ook de normale werkende ziet ieder jaar meer weggaan aan nieuwe maatregelen, aan pensioenfondsen aan etc en er minder voor terugkrijgen. Misschien hebben we al die jaren in een enorme bubbel geleefd, waarin niks te gek was, waarin je overal recht op had, en alles moest kunnen hebben. Ja goed ik vind het ook allemaal kl*te maar het is denk ik wel de realiteit.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2824998
ChantalKrijn schreef: Over de stufi. In mijn geval: Ik woon al een paar jaar niet meer thuis, en ben met een opleiding begonnen.

Dan berekenen ze mijn stufi nog steeds op het inkomen van mijn ouders. Wat mijn vriend verdient en dat we samenwonen schijnt dus niet uit te maken.
Nu heb ik de 'pech' dat mijn ouders niet slecht verdienen, dus ik krijg minimum aan stufi. Terwijl ik financieel dus niets met ze te maken heb.
En stel dat meneer miljonair was geweest en mijn ouders in de bijstand zouden zitten zou ik 2/3/4 keer zo veel krijgen.

Dat is toch sowieso een kromme regeling?
ja ze gaan er dus vanuit dat ouders bijdragen, maar dat is dus lang niet altijd zo. En dan ben je dus mooi de pineut als je ouders goed verdienen.
Door Lil
#2825063
*Dorothea* schreef: ja ze gaan er dus vanuit dat ouders bijdragen, maar dat is dus lang niet altijd zo. En dan ben je dus mooi de pineut als je ouders goed verdienen.
Dan ben je enorm in de aap gelogeerd. Bij gescheiden ouders ook een ramp. Ze tellen de inkomens bij elkaar op, maar gaan niet uit van dubbele uitgaven. Kan ook geen mens betalen, helaas.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2825068
Lil schreef: Dan ben je enorm in de aap gelogeerd. Bij gescheiden ouders ook een ramp. Ze tellen de inkomens bij elkaar op, maar gaan niet uit van dubbele uitgaven. Kan ook geen mens betalen, helaas.
en ja er is niemand die z'n ouders gaat aanklagen, want dat is wat je uiteindelijk moet doen, wil je in aanmerking komen voor meer beurs.

zeg over stufi gesproken, mijn collega kreeg van de week een brief dat er een studieschuld werd kwijt gescholden. Ik heb nog hoopvol in m'n brievenbus gekeken, maar helaas. Jij ook geen post gehad?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door