Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2823545
Allereerst, we zijn natuurlijk meteen naar de dierenarts geweest. Dat gezegd hebbende nu het verhaal:

We hebben 6 Ragdolls in de leeftijd tussen de 1 en 4 jaar. Tot nu toe alle zes kerngezond en vanaf de afspeenperiode op barf/kvv.
Afgelopen week merkten we dat de oudste poes (normaal de zachtaardigste) zich wat onhebbelijk gedroeg naar Arie, onze jongste (ex)kater van anderhalf.
Arie is de grootste goedzak ter wereld. Als hij al eens een keer een mep krijgt zit hij zich een uur later nog af te vragen waar die vandaan komt. Ik was gelijk op mijn hoede want ons cluppie van zes (die ruimte te over hebben, maar altijd samen met ons in dezelfde ruimte  zitten, al is het de wc) is een zeldzaam voorbeeld van hoe katten het goed met elkaar kunnen vinden en als er dan ineens ander gedrag wordt vertoont dan is er iets.
Dat was afgelopen zondag. Maandagochtend was hij ineens geel. Dat klinkt bizar omdat het een creme point is, maar echt, door zijn vacht heen zag je een gele huid, hij had gele slijmvliezen, het oogwit was geel en zelfs zijn roze voetkussentjes waren geel. Om 09.00 zaten we bij de dierenarts, die zo attent was om n.a.v. ons telefoontje een rits afspraken weg te vegen zodat ze alle tijd voor ons hadden.
Ik dacht meteen aan FIP, de dierenarts eigenlijk ook. Maar Arie heeft een slanke buik, geen pijn in zijn buik, geen vocht in zijn borstkas. Wel behoorlijk slechte leverfuncties in zijn bloed, geen bloedarmoede. Er zijn een paar oorzaken die zo op het eerste gezicht mogelijk zijn.
1. Gezien zijn leeftijd (1 jaar en 8 maanden) en de combinatie van twee afwijkende bloedwaarden (ik weet niet meer welke) is FIP helaas de meest waarschijnlijke. Wat daar tegen pleit is dat hij geen zieke indruk maakte (onvoorstelbaar) en geen koorts heeft, en geen vocht in buik en/of borstholte.
2. Cholangitis, dat past beter bij het acuut geel worden maar schijnt eerder bij oudere katten voor te komen.
3. Pancreatitis (alvleesklierontsteking)
4. Een combinatie van nummer 2 en 3.
Hij is gestart met antibiotica en hoge doses prednison met de achterliggende gedachte dat als het FIP is, je toch niks meer kan doen, en je er geen kwaad mee doet. En als het een van de andere oorzaken is dan is antibiotica+prednison de eerste behandelkeuze.

We zijn huilend naar huis gereden, wie verwacht nou dat een prachtig, kerngezond kitten (toen hij 1 jaar was woog hij al ruim 6 kilo) zo ontzettend ziek is. Want ook als het GEEN FIP is, dan is het nog maar de vraag of hij het gaat redden.

Gelukkig heeft hij zijn eetlust niet ingeleverd, maar wel zijn voorkeur. Hij weigert sinds maandag barf/kvv maar daar maken we even geen punt van.
Hij krijgt blikjes applaws met zo min mogelijk vetten (vanwege zijn leverproblemen), gekookte kipfilet (omdat zijn afweer door de prednison plat gaat) en hij is gek op de brokjes die de dierenarts altijd uitdeelt "bij goed gedrag" .
Dat is een wereldwonder want Arie heeft nog nooit een brok gelust. Maar we kregen meteen gratis een zak  voer mee. Morgen komt de speciale voeding voor ernstig zieke katten met een leveraandoening binnen. Maar Arie (v)reet als een bootwerker, hij mag/moet zo'n 200 gram voeding per dag binnenkrijgen en dat lukt gelukkig nog steeds.

Vandaag had ik voor het eerst het idee dat hij pijn had in zijn bovenbuik. Arie is gek op masseren, en dan bedoel ik echt massage en T-touch, ik mag zijn buik uitgebreid bekneden, hij gaat er zelfs nog steeds speciaal voor liggen zodat geen plekje overgeslagen wordt.
Zo kan ik ook mooi in de gaten houden of hij geen vocht in zijn buik ontwikkeld (nog steeds niet gelukkig) maar  meestal ga ik van beneden (puntje van zijn staart) naar boven (topjes van zijn oortjes) met masseren, maar nu merkte ik weerstand als ik bij zijn bovenbuik kwam.
Meteen de dierenarts gebeld en overlegd. Als het FIP is zou ze morfine geven om lijden te voorkomen. Als het alvleesklierontsteking is (en dat is echt pijnlijk) dan zou hij morfine krijgen omdat andere medicatie schadelijk is voor zijn lever.
Dus sinds vanmiddag heeft hij morfine. Frits en ik werken allebei in de medische wereld, dus we kunnen het zelf spuiten. Bij katten schijnt morfine in de eerste 24 uur een soort van "trippen" te kunnen veroorzaken.
Als het allemaal niet zo triest was, zou het komisch zijn, Arie loopt met een gelukzalige blik en (ik zweer het je, het lijkt echt zo) een brede grijns rond, heeft nog een lading eten naar binnen gewerkt en liet zich als een baby in zijn mandje leggen waar hij nu, zo te zien, de meest mooie dromen droomt.

Het is een heel verhaal maar eigenlijk heb ik behoefte aan steun, herkennen, tips want we willen het allerbeste voor Arie, en we willen alles wat er maar mogelijk is doen om hem hier op een katwaardige manier door heen te slepen.
Met de dierenarts hebben we ook het euthanasie-verhaal doorgesproken, mocht het niet goed gaan. Want het welzijn van Arie gaat absoluut boven alles.

Concreet heb ik een paar praktische vragen:
1. Arie heeft het koud, ik heb alleen van die warmtematjes voor mensen en die slaan na een uur af. Hoe kunnen we hem een plekje aanbieden dat lekker warm is en waar hij kan opwarmen als hij wil
2. Wie heeft er nog tips op voeding gebied. Barf/kvv is nu minder belangrijk    dan het kalorieaanbod, dat uit hoogwaardige eiwitten moet bestaan en zo min mogelijk vet
3. Wie heeft er vergelijkbare ervaringen met zijn/haar kat gehad en hoe is dat verlopen?
4. Wie heeft er ervaring met het toedienen van morfine aan zijn/haar kat?
5. De andere katten zijn super lief voor hem, ze wassen hem, gaan tegen hem aan liggen als hij het koud heeft. Maar kunnen wij, als hun mensen, nog    wat doen?

In ieder geval heel erg bedankt voor het lezen van deze lap tekst, en nog veel meer bedankt als er iemand ervaringen of tips wil delen.

groetjes van een heel bezorgde en verdrietige "poezenmoeder"
#2823547
Bah, wat een naar nieuws.

Als het geen FIP en geen cholangitis is, dan misschien een (lever)shunt. Als er een extra bloedvat bij de lever zit, kan dat bloedvat ervoor zorgen dat de afvalstoffen in zn bloed niet goed gefilterd zouden worden volgens mij. Ik heb er bij Britten wel eens iets over gehoord, maar dat zou ook bij ragdoll voor moeten komen.

Kans is volgens mij groter op FIP, maar wellicht de moeite waard om te laten onderzoeken in Utrecht.

Sterkte.
#2823558
@Koekje, dank je voor je snelle reactie. Onze dierenartsen kwamen met hetzelfde idee omdat ze ook de mogelijkheid van een tumor in de lever niet uitsluiten.
Maar omdat fip inderdaad nog steeds als een dikke donkere wolk boven ons hangt stelden zij voor om eerst twee weken met de huidige behandeling door te gaan. Het argument is dat als het fip is, je binnen deze twee weken Arie snel steeds zieker ziet worden (is dat ook zo???) en dan toch snel aan euthanasie moet denken. Een rit van Malden (bij Nijmegen) naar Utrecht met alle ellende van dien bespaar je hek dan.
Als het geen fip is dan zou hij de komende twee weken óf moeten opknappen, óf ten minste niet zieker worden. Als hij opknapt kunnen we afwachten, blijft alles hetzelfde dan gaan we natuurlijk naar Utrecht.
#2823589
Mijn vlrige kat heeft ok iets dergelijks gehad, helemaal geel,, tandvlees, oortjes, alles, was wel 12 jaar oud, da dacht ook aan tumor maar was niet zeker!
Naar dierenkliniek gereden, echo genomen, het was een galsteentje.
Ze hebben het succesvol kunnen verwijderen!

Gr



Cath
#2823615
Oh, wat vreselijk als er ineens zoiets heftig mis is met één van je katten! Als je al TTouch bij hem doet zou ik zeker niet vergeten zo veel mogelijk oorwerk te doen!

En ik zou zelf nog Bach Bloesems inzetten, afhankelijk van wat jullie denken dat past in zijn geval kan je denken aan Star of Bethlehem, is voor trauma/verdriet (misschien ook goed voor jullie!), Walnut, is er eentje om aan te denken als het niet de goede kant op gaat, helpt met overgang naar een nieuwe periode en is dus ook heel goed in te zetten bij stervensbegeleiding. Aan de andere, positievere kant kan je een ziekte ook zien als een proces om oude troep uit je systeem te krijgen en zo een stapje vooruit te doen qua gezondheid/ontwikkeling (denk aan kinderen die na een kinderziekte vaak ineens ook een sprong maken in hun ontwikkeling) en om te helpen bij zo'n sprong is Walnut ook heel mooi. Olive als hij uitgeput is van het ziek zijn om extra energie te geven, Agrimony als hij zijn symptomen verbergt achter een masker met humor, Oak als hij ondanks dat hij ziek is gewoon door gaat alsof er niks aan de hand is (is net een verschil in hoe hij er mee om gaat dus, of je voor de een of de ander kiest, agrimony is meer een lolbroek, oak een harde werker die maar door gaat en door gaat) en zo kan ik waarschijnlijk nog wel even doorgaan...

Ik duim voor jullie dat het geen FIP is en jullie pracht kat er weer boven op gaat komen! :-*
#2823721
cath schreef: Mijn vlrige kat heeft ok iets dergelijks gehad, helemaal geel,, tandvlees, oortjes, alles, was wel 12 jaar oud, da dacht ook aan tumor maar was niet zeker!
Naar dierenkliniek gereden, echo genomen, het was een galsteentje.
Ze hebben het succesvol kunnen verwijderen!

Gr



Cath
Is dit onderzocht??

Qua Fip is er natte FIP en droge FIP. En helaas heb ik ervaring met beide. De natte is het meest bekend en gaat snel. Kat krijgt een dikke buik en er onstaat er een gele stropige vloeistof in de buik. Droge FIP is moeilijker, maar je ziet dan voornamelijk mobiliteitsproblemen -- kat kan niet meer goed lopen en beweging is ongecontroleerd.
Helaas is in beide gevallen geen genezing mogelijk.

Maar zou je de mogelijkheid van een galsteen niet onderzoeken?
#2823828
Ik heb ervaring met natte FIP en pancreatitis de acute vorm. FIP was kitten binnen 5 dagen overleden (in laten slapen) en de acute pancreatitis binnen 24 uur overleden. Pancreatitis kan je heel simpel testen, daar is een sneltest voor dus die raad ik je aan. 1 van de symptomen bij mijn kat was stroperige bloed. Zelf denk ik bij jou kat aan pancreatitis maar de niet acute vorm. Laat dat testen door die sneltest en je weet het. Kan je dat namelijk (eventueel) uitsluiten.
#2824360
Vanmiddag zijn we weer op controle geweest. Sinds gisteren krijgt Arie om de zes uur een spuitje morfine. Een kwartiertje erna knapt hij op en geven we hem eten. De klok rond, ploegendienst dus, maar ik vind dat niet meer dan normaal.
Het eten blijft hij gelukkig doen, al eet hij momenteel helemaal geen barf/KVV .
In overleg met onze dierenarts accepteren we voorlopig maar dat hij blik en brok eet. Het is zó belangrijk dat hij aan het eten blijft.
De diagnose FIP lijkt heeeeeel langzaam steeds onwaarschijnlijker te worden omdat Arie dan wel heel erg ziek is, maar niet verder achteruit gaat en geen pijn in zijn buik heeft.
In overleg met Utrecht wordt nu gedacht aan een trias van:
1. Cholangitis
2. Hepatitis
3. Pancreatitis
Dat is ook niet zo best, maar nu heeft hij tenminste een kans op overleven.
De reden waarom we (nog) geen echo hebben laten maken, of nog meer bloedonderzoek is omdat het zeer onwaarschijnlijk is dat een kitten een galsteen ontwikkeld, en je dan een veel wisselender klachtenpatroon ziet. En voor alle overige oorzaken (waarvan die trias dus het meest waarschijnlijk is) wordt hij optimaal behandeld met antibiotica, prednison en morfine.

Vandaag zagen we bij de dierenarts ook weer een heel klein stukje Arie terug. Eenmaal veilig terug in zijn mandje keek hij de dierenarts indringend aan, ging heel verleidelijk op zijn rug liggen, voorvoetjes netjes gebogen, en liet zijn liefste kittenpiepje horen. Ofwel, meneer vond dat hij recht had op een dikke knuffel. En onze dierenartsen zijn echt schatten, dus meneer werd op zijn wenken bediend.

Wat nu nog een redelijk groot probleem is, is dat hij blijft afvallen. Hij moet echt aankomen om te kunnen genezen maar omdat zijn lever niet goed werkt mag hij ook geen vette voeding hebben.
Ik wil ook niet al mijn principes opzij schuiven, dus we proberen toch zo goed mogelijke voeding te vinden. Blikjes applaws en acana, dat soort werk. Hij eet nu met heel veel geduld aan onze kant 200 gram blikvoeding maar valt nog af al is het minder snel dan in het begin.
De prednison is tijdelijk verdubbeld om zijn eetlust op te krikken maar:

Wie heeft er nog ideetjes om Arie aan het eten te houden, met vetarme voeding die toch zo gezond mogelijk is???

Heel langzaam hopen we toch een beetje dat hij een kans maakt dit te overleven, en dat is eigenlijk al best een beetje goed nieuws.

Maandagochtend weer terug naar de dierenarts en zo stapje voor stapje hopelijk naar herstel.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door