Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lycan
#2823256
Lycan eet heel weinig botsoorten, tot nu toe vind hij alleen kip en tamme eend echt heel lekker en zalmlijf is ook te doen, de rest laat hij staan..

Maar mijn vraag is of je tamme en wilde eend en tam en wild konijn als 1 soort, dus eend of konijn rekent of zie je het als 4 verschillende soorten?

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel, het ziet er eigenlijk nogal wazig uit als ik het zo lees ???
Door Lizzy
#2823259
Op zich zijn dit natuurlijk gewoon dezelfde diersoorten. Maar als ik zie hoeveel harder het bot van wild is en als ik zie hoeveel honden tam konijn heerlijk vinden maar wild verafschuwen (of andersom) en idem voor eend, denk ik dat je gerust mag concluderen dat er wel zeker verschil zit in tam of wild konijn/eend. Ik zou het niet als 4 durven rekenen maar zeg dat je het als 3 kunt rekenen. De vraag is alleen wel of jouw hond de wildversies eet.....
Door smulpaap
#2823269
Wat bedoel je precies met de rest laat hij staan ? Om welke diersorten /vleesbot gaat dat dan ?
Er zijn bv honden die parelhoen al niet te knagen vinden vanwege de ietwat andere smaak , of fazant dat is er ook zo eentje
Stel dat dat zo is , dan zou de kans kunnen bestaan dat je hond wilde eend of wild konijn helemaal niet wil eten
Maar dat is een kwestie van proberen . Wikd is idd harder dan de tamme variant

Het zou ook kunnen dat je hond de rest (nog) laat staan omdat hij er nog niet goed genoeg op werkt
Tamme eend is natuurlijk erg zacht
Als dat zo is dan kan je toch gewoon nog even rustig de tijd nemen ?
Door Lycan
#2823280
Hij laat tot nu toe staan:
- kwartel
- konijn
- fazant
- parelhoen
- Duif

Hoe kom ik er achter of hij het niet lekker vindt of dat hij er nog niet genoeg op werkt?
Door smulpaap
#2823407
Tja wat ik al schreef .... duif , dat is toch iets wat erg veel honden echt niet te pruimen vinden en dat kan met fazant ook zo zijn .

Als ik mijn honden duif voorzet dan kijken ze even , ruiken even , nemen het even in hun bek en kwatten het direct uit
Zo gaat dat hier dus met diersoorten die ze echt niet lusten , en ook echt niet gaan eten
Geef ik ze iets wat ze wel lusten dan beginnen ze direct te eten , en eten ook vlot door

Je schreef dat je hond tamme eend wel lekker vind , en kip . Dat zal hij dan dus wel vlot opeten ?
In fazant wil nog weleens darm zitten , of orgaan , dat kan ook reden zijn dat hij het laat staan , maar het kan ook de specifieke smaak zijn
Het kan in het begin best nog even zoeken zijn wat ze lusten

Is de ontlasting verder wel goed ?
Door Lycan
#2823434
Zijn ontlasting is prima, niet te hard of te zacht en ook niet wittig ofzo. Gewoon zoals het hoort te zijn volgens mij.

Kip en tamme eend eet hij inderdaad vlot op.
Al het andere pakt hij uit zijn bak en gooit dat dan op het kleed, dan gaat hij terug naar zijn bak en eet de rest, het spiervlees, pens, orgaan en groenteprutje op. Ik voer gewoon elke dag een complete maaltijd omdat hij veel eet op een dag (bijna anderhalve KG)
Dan snuffelt hij nog even aan het geen hij op het kleed heeft gegooid en laat het daar gewoon liggen.
Die duif was per ongeluk gekomen omdat er verkeerd was gestickerd bij de leverancier ::) Het had eigenlijk kwartelkarkas moeten zijn..

Hij eet trouwens nog niet zo lang BARF en nu nog voor de helft KVV, maar vanaf mn volgende bestelling wil ik over op volledig BARF. Dan eet hij in de maand alleen aan vleesbot al 20 KG en ik wil eigenlijk dat dat uit meer gaat bestaan dan kip en eend en 1x in de week zalm.

Parelhoen KVV vond hij bijvoorbeeld heel lekker, maar parelhoenkarkas eindigde op het kleed en dus in de kliko, konijn KVV was ook niet zo'n succes maar met wat pens of boekmaag erdoor wel te doen. Konijn orgaan eet hij wel probleemloos op, maar konijnkarkas dus weer niet.
Ik ben dus inderdaad nog een beetje zoekend
Door smulpaap
#2823464
Kvv is natuurlijk lekker makkelijk , dat slobbert vlot weg
Best kans dat hij gewoon moet wennen aan karkas en dus werken op zijn eten
Maar als hij straks eenmaal merkt dat ""dat "" toch echt zijn eten word dat hij dan toch wel gaat eten
Er zijn wel meer honden hoor , die echt zoiets hebben van wat is dat ...... en dat kan soms best even tijd nodig hebben
Ik zou er de eerste tijd niet zo,n drama van maken . Belangrijk is , denk ik , dat hij het kunstje goed leert en plezier krijgt in Barf
Een hond valt gerust niet direct om van kip , eend en zalm . Je voert groentenmix ook las ik , en je kan natuurlijk de spiervlees soorten ook voldoende afwisselen .
Weet je wat het vaak is in het begin ? Het is voor de baas nieuw , en voor de hond idem . Jij als baas moet eraan wennen , mogelijk heb je er best nog veel werk aan in het begin , je bent misschien nog niet zo zeker van jezelf . En soms straal je dat uit ook , en als hondlief dan ook nog eens begint te miepen met hetgeen je hem voorzet
Dan raakt jouw plezier er misschien ook wel snel vanaf . Of hondlief krijgt door dat hij met de baas kan spelen als het eenmaal etenstijd is .
Een leuk foefje is misschien , omdat hij wel kip lust , laat hem eens op een hele kip werken . Dat is een goede oefening , daar leren ze echt van .
En verder is het de eerste tijd gewoon goed kijken naar je hond , zorg er bv voor dat hij geheel kalm is voordat hij gaat eten , ook de omgeving moet rustig zijn , dus geen andere prikkels .

Maar honden blijven je soms verbazen . Hier was het bv vanaf het begin geen vis , dat vinden ze niet te pruimen , en geen duif . Verder lusten ze alles , met soms een gebruiksaanwijzing  :biggrin2:
Maar geef ik ze nu wilde gans of wilde eend , dat eten ze helemaal op , behalve de maag . Dat vinden ze van zowel eend als gans niet te vreten , ook niet als de magen gespoelt zijn . Toen was er weer eentje die de ganzen kop weigerde op te eten , ik kwam erachter waarom , de snavel . Die ligt bij mijn ene dame niet zo lekker op de maag . Als ik vooraf de snavel eraf haal word het wel gegeten . Orgaan is er ook zo eentje , van fazant moeten ze dat dus niet . Dus als dat er nog inzit dan moet dat eruit anders laten ze het liggen .
Wilde eend is hier twee jaar uit de mode geweest , nu doen ze er weer een moord voor . Patrijs hebben ze hier leren eten , ook met het stinkie stinkie foefje . Ik sneed de buik open deed er gemalen pens in , buik weer sluiten , nachtje trekken en de volgende dag opeten . Ze vinden het nu heerlijk en die snavels eten ze weer wel . Kleiner dier , en dat word dus wel verdragen .
Door Lycan
#2823827
Dat met de gemalen pens is wel een goede truc zeg! Pens vind hij echt heel lekker, zowel gemalen als in lapjes.

Ik ga denk ik voor de komende bestelling gewoon het grootste deel vleesbot kip en eend bestellen en een paar kilo van wat anders, waaronder toch maar weer konijn en kwartel. De kwartel at hij de allereerste keer wel, dat is het eerste vleesbot dat hij heeft gegeten. De konijn ga ik dan inderdaad lekker met gemalen pens marineren of met boekmaag, als het maar stinkt dus  ;)

Toevallig heb ik inderdaad een hele kip in de vriezer liggen voor hem, die is wel zonder kop en poten, ik denk ook dat hij van binnen leeg is verder, dus daar voer ik dan denk ik wel pens, orgaan en natuurlijk groenten bij toch?

KVV is inderdaad makkelijk, maar dat vind hij toch niet zo lekker als de BARF maaltijden vandaar dat we toch op volledig barf gaan.
Met spiervlees zorg ik inderdaad voor veel variatie, daar zit ook geen kip en eend bij. Aan spiervlees heb ik kalkoen, rund, paard, wilde gans, hert, haas en lama geloof ik. Dat eet hij allemaal smakelijk op gelukkig.

Vis is dan weer helemaal geen probleem, maar die krijgt hij eigenlijk altijd al gewoon heel als extra, dan eens een sardientje of een haring, soms een paar sprotjes, die eet hij allemaal zo op..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door