Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2822046
:'( :'( Lady heeft lympheklierkanker , haar keelklieren zijn erg opgezwollen en ze krijgt nu 2 x 5 mg prednisolon ,de eerste dierenarts had 2,5mg voorgeschreven ,maar de DA van de dierenkliniek heeft dit verhoogd naar 2 x 5mg per dag , ze eet en drinkt nu natuurlijk meer maar haar ademhaling is nu ook veel sneller en ook lijkt ze het sneller te warm te hebben .
Kunnen dit bijwerkingen van de prednisolon zijn ?
#2822059
Oh vreselijk, het spijt me voor je :'(

Ja, dit kan heel goed van de prednison zijn... Ik ben bang dat prednison ook niet echt goed werkt bij lymfeklierkanker. Het verlengt het leven niet echt, dat doet alleen (als je geluk hebt) chemo. Ik vraag me in alle oprechtheid wel eens af (ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik het schrijf) waarom we het onze dieren in geval van lymfeklierkanker het 'aandoen' om prednison te geven, juist omdat het niet echt levensverlengend werkt (ja, misschien een paar weken maar is dat het waard?) en de hond alleen maar beroerd maakt :-\. Nogmaals, niet rot bedoeld naar jou maar ik denk wel dat het iets is om over na te denken?

Sterkte met Lady :-*
#2822176
Sterkte met Lady, ik ga met Lizzy mee.

Ik zou het comfortabel maken met pijnstilling en afscheid nemen in de tijd die jullie nog is gegund.
Dat klinkt heel klinisch en stoer, ik zou ook me de ogen uit het hoofd janken, maar de prednison zou ik echt weg laten, die stress kan ze missen van de bijwerkingen.

Ik heb het traject chemo ook nog eens gezien bij een hond van kennissen, dat is geen fijne weg, en ze is toch na 18 maanden overleden.
De kwaliteit van leven was erg laag.
#2822582
hoi, bedankt voor jullie reacrie
Behalve dat haar ademhaling wat versneld is en ze het sneller te warm heeft (zetten we de verwarming toch wat lager) heeft ze niet veel last van de pred .
Ze eet héél goed  ::) drnkt veel en heeft nog veel plezier in haar wandelingen.

OOk wil ze nog steeds de Amstaff van de bovenburen opvreten  :o

Ze heeft al jzeker een jaar of 4 gezwellen aan haar melkklieren , we hebben er voor gekozen om biet de melklijsten te laten weghalen (is een zware operatie( s) ze haat dierenartsen en vreemde mensen aan haar lijf en vriendlief zag het ook niet zitten heeft zijn vorig hondje (een poedeltje laten opereren en drie maand later moest hij haar ook laten gaan ) plus dat Lady toen (jaar of 4 geleden enkele epilepsieaanvallen heeft gehad (met enkele weken tussen , sindsdieen nooit meer gezien ) en dat lijkt me ook niet best in verband met narcose  :-\


Nu heeft ze naast haar staart boven op haar rug een groot gezwel (schijnt ook lympheklier te zijn ? ) en haar keelklieren waren heel erg gezwollen (ter grote van een halve vuist langs elke kant bij een hondje van 10 kg )

Ik heb mijn vriend naar mijn vroegere DA gestuurd waar ik heel veel vertrouwen in heb en het verdict was wat ik al vreesde : kanker uitgezaaid naar de lympheklieren , ze heeft prednisolon gekregen en het verdict : tussen nu en zes maanden  :'(

Mijn vriend is toen ook naar de dierenkliniek hier op de hoek geweest voor een 2 de opinie : lympheklierkanker maar je kan ook laten steriliseren, daarna melkklieren wegnemen (kan in verschillende operatiesà en dan chemo starten , en ALS    ALSSSSSS alles goed gaat en de chemo slaat aan dan nog hoogstens een jaar !


Naaaaaaaah ik dacht ut fff NIET ! zijn ze daar gek geworden ? ook veel kans dat het beestje er bij de eerste operatie al in blijft  :-\


na besluit niet te operern heeft hij aanbevolen van de pred te verdubbelen dus 2x 5 per dag .

zolang ze nog lol heeft en niet te erge bijverschijnselen heeft van de pred houdden we het zo ..

Ik moet wel zeggen dat de klieren in haar nek met de helft afgenomen zijn nu na enkele dagen hoge dosis (weet niet hoelang dit blijft duren op een gegeven moment werkt de pred niet meer )hetgeen kon gebeuren hadden ze in de dierenkliniek verteld (ik was wel boos op hen dat ze nog maar durfden voorstellen om al die operaties te laten doen  >:( 

ze ligt nu rustig te slapen , ik hoop dat het nog een poosje zo doorgaat maar vrees het ergste  :'(
#2823020
We gaan haar zeker niet laten afzien hoor , beestje verdient dat niet .
Maar voorlopig voelt ze zich nog heel goed ze springt als een gek in de ronde als je vraagt" ga je mee ? "
als ze het benauwd krijgt , pijn krijgt of zich ongelukkig voelt laten wij haar gaan (ben op zoek naar DA in de buurt die aan huis wil komen eventueel ook in het weekend als het zover is  :'(

Als bij wonder zijn haar klieren in haar keel bijna helemaal weg nu (door de pred maar ik besef dat dat morgen kan veranderen )

Ik ben blij dat ze de pred goed lijkt te verdragen en hoop dat ze nog enkele weken ,maandjes bij ons mag blijven . haar baasje heeft het er erg moeilijk mee  :'( :'( :'(
#2823159
Hai Karin2
Het kost mij heel veel moeite om te reageren,omdat wij Radja 1,5 week geleden hebben moet laten gaan :'(. Allereerst wil ik je ff zeggen dat ik het vreselijk voor jullie vind.
Radja had ook kanker,gezwel achter haar long en waarschijnlijk ook uitzaaiing naar haar lymfeklieren. Haar strottenhoofd was verdikt en ook haar keelklieren. Kreeg ook prednisolon,om de benauwdheid wat weg te nemen. Maandag 18 Nov. Foto's laten maken en Vrijdag de 22ste hebben we haar laten gaan.
Het zou heel goed kunnen dat het hijgen en snel last van warmte hebben door de prednisolon komt,maar ik denk eerder juist omdat ze last van warmte heeft,die klieren op haar luchtpijp drukken waardoor ze haar warmte niet meer kwijt kan,vandaar dat vele hijgen! Daar heeft ze dus echt last van!
Wat je ook moet realiseren is dat als ze aan de pred zijn,dat dat gemaakte vrolijkheid is,waardoor het lijkt alsof er niets met haar aan de hand is! Maar in werkelijkheid is dat dus niet zo!

Wat ik je eigenlijk wil meegeven is hoe hard dat voor ons mensen ook is,je kan beter je 2 weken te vroeg afscheid nemen van jouw schat,dan 1 dag te laat,want ze mogen absoluut niet lijden,dat verdient geen 1 hond :'(. Hoe moeilijk dat ook is,maar ze heeft je waarschijnlijk heel veel liefde en plezier gegeven sinds ze bij jullie is,maar de juiste beslissing nemen doe je juist uit liefde voor jouw meissie,net als ik heb gedaan!.

Heel veel sterkte :-*
#2823209
e heeft het absoluut niet benauwd , haar klieren zijn heel erg geslonken tot zo goed als weg (voorlopig besef ik )

ze ligt nu rustig te slapen , haar ademhaling is wat versneld maar ze ligt niet te hijgen,ook mey wandelen hijgt ze niet .

bij de eerste tekenen dat haar levenskwaliteit of vreugde achteruitgaat wordt de DA gebeld  :'(

Ik kan het wat nuchterder bekijken dan mijn vriend en zal nooit toelaten dat ze benauwd wordt (ben zelf ocdp patient en weet hoe verschrikkelijk dat is  :-X )

Ook jij nog veel sterkte gewenst met het verlies van Radja  :bigarmhug:
#2823216
Ik wil je heel veel sterkte wensen.
Onze Romie is ook ziek. Heeft myositis en kanker. Waarschijnlijk ook lymfeklierkanker, maar dat is nog steeds niet met 100% vastgesteld. In Utrecht werd ik afgelopen 2 augustus met een handdruk, een doosje prednison en veel sterkte naar huis gestuurd.
Inmiddels staat ze onder behandeling/controle bij de Ottenhorst in Terneuzen.
Ze is er nog steeds. Krijgt nu om de dag 5 mg prednison en veel supplementen vanwege de myositis.

Ik hoop dat jullie Lady nog een poosje bij je mogen houden.
#2826098
Ook wij hebben een hondje met lymfeklierkanker,en zij krijgt ook prednison,ben het er niet mee eens dat het
leven verlengd onze Emma heeft het al vanaf april,en bij haar zijn de klieren heel kleine knikkertjes geworden,ze krijgt maar
een 1/2 pil perdag van 20mg...natuurlijk is het niet genezend maar als ik zie hoe ze nog geniet van het leven elke dag weer,
wie ben ik dan om haar dat te onthouden...onze DA heeft ons de keuze gegeven niks doen ongeveer 6 week nog te leven
chemo maar ook dan is het niet genezend of prednison.....
We zitten nu in december en had dat nooit verwacht...
Onze eerste bulldog had het ook(1993)bij haar ging het heel snel bergafwaarts,maar het blijk niet altijd zo te zijn,
weet ik nu uitervaring.
#2826242
Voorlopig gaat Lady heel goed , als je het niet weet zie je niks aan haar ze eet rent speelt en schijnt dus geen last van bijwerkingen te hebben van de pred (het moet alleen niet te warm zijn in de kamer , dan gaat ze hijgen) ze rent,eet,speelt ze is niet onrusyig en slaapt goed.

Haar klieren zijn ook verdwenen ,al besef ik wel dat dat ieder moment kan omslaan :(

Voor zolang ze zo blijft genieten we nog van haar en wordt ze lekker verwend  :smitten: :smitten: :smitten:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door