Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2821859
Hallo allemaal,

Dit is Houdini, hij is een 12 jarige Tonkinees en sinds kort is er suikerziekte bij hem geconstateerd (na een prednison kuur). De reguliere dierenarts, waar we altijd kwamen, adviseerde om hem op Hills MD te zetten. We kenden dat al want Houdini's broertje Huck had ook suikerziekte en is in april overleden na een hypo. We zijn voor een 2nd opinion naar dierenartsenpraktijk Any Animal geweest. Daar kregen we het advies om in elk geval geen brokken meer te geven maar over te gaan op rauw voer. En 2 keer per dag insuline spuiten. Gelukkig waren we er vroeg bij en hoeven we maar 1 IE Caninsuline te spuiten.
Gelukkig hield Houdini eigenlijk al meer van blikvoer en was het makkelijk om dit te mengen met Carnivoer, elke dag een beetje meer. Zo was hij binnen 2 weken al over naar kvv. Hij is ook gek op eendagskuikens. Hij is alleen veel te zwaar (6,6 kg) en moet 1,5 kg afvallen maar heeft daar een jaar de tijd voor.
De dierenarts van Any Animal heeft geadviseerd om 2 keer per dag te voeren (nu 40 gram), maar dat het het beste is als hij daar wat voor moet doen, dus net als in de natuur eerst jagen en dan pas eten. Dus bind ik het kuiken aan een soort hengel en laat Houdini het kuiken 'vangen'. Met het rauwe vlees is het lastiger, ik heb er nu een doek overheen gegooid zodat hij er naar moet graven, maar dat snapt hij nog niet erg  ???
In de paar weken dat Houdini alleen maar rauw vlees eet is hij erg veranderd; zijn vacht is veel mooier en hij is veel levendiger. Het enige nadeel is dat ik om 5 uur wakker word gemaakt omdat meneer honger heeft  >:( , maar dat heb ik er graag voor over  8).

Als beginnend kvv-er sta ik open voor suggesties over het voer, maar ook als je tips hebt over de manier van voeren want ik wil Houdini graag laten werken voor zijn eten  ;)

Groeten van Carolien (PA van Houdini)
#2822594
Welkom.

Als je hem wil laten werken voor zijn eten, is barfen inderdaad de meest voor de hand liggende optie.

Wat ook wel eens gedaan wordt, is kvv in een activity board (te vinden op vb Zooplus) doen zodat hij moet hengelen om het eruit te krijgen, maar dat is veel afwas achteraf, want het wordt natuurlijk een kliederboel.  ::)  :P
#2822639
Welkom op het forum :)

Nou heb ik totaal geen verstand van suikerziekte qua voeren maar je hebt bijvoorbeeld van bandit gedroogde kattensnacks die ik in wasbollen stop waarna onze poes ze eruit mag hengelen.
voorbeeldfilmpje
En hier staan foto's van variaties erop.
Maar zoals gezegd weet ik niet of een kat met suikerziekte ook gedroogde snacks er naast mag hebben i.v.m. het insuline spuiten!
#2823062
Hallo allemaal,

Bedankt voor alle reacties en tips. Leuke foto's en filmpjes  :)
Ik ga eens proberen of Houdini een kippennek wil eten. En me eens meer verdiepen in barf. Er gaat een wereld voor me open.  :o
Ik heb een activityboard, ga ik die bakjes eens vullen, dat zal wel prutsen worden voor meneer de koekepeer  ;D
Ivm zijn suikerziekte zijn tussendoortjes voorlopig verboden. Hij mag maar 80 gram kvv per dag want hij moet afvallen. Ik vind het zo weinig, maar van 100 gram per dag komt hij nog aan. Houdini is het niet eens met de mening van de dierenarts. Dus we zitten hier met een protesterende kat, het is heel erg mauw!

Groeten van Carolien (PA van Houdini)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door