Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sella
#2821013
Wij varieren ook, hier wordt gemiddeld 1 kg spiervlees, wat orgaan, en vrij kaal bot bijgegeven.
Als ik portioneer, dan doe ik ook een deel in zakjes van 500 gram, en dat geef ik dan bij een goed bevlees karkas ofzo. Dan eten ze dus wat minder.
Soms geef ik ze een vastendag en de dag erop een dubbele portie.
Hier laten ze alleen het te harde deel van de ribben liggen en daar prijs ik ze ook om en gooi dat weg.

Herders kunnen enorme klieren zijn met eten, maar wisselen qua hoeveelheden, een vastendagje her en der lost dat vlot op hier.
Zelfs met een loopse lola in de buurt blijven ze nu eten.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ze beiden 3 pond zijn afgevallen de laatste 2 weken, maar dan maar wat afvallen, als je mutst, krijgt je het dagen achtereen, net zolang tot het op is, en dan kan je weer een normale portie krijgen de volgende dag.
En ja ze kunnen enorm dramatisch doen, maar ze gaan er niet dood van, en beter voor mijn humeur.
Door Simone V
#2821050
Jaja het is allemaal wat met madam  ::)
We zijn net teruggekomen van een wandeling en ik ging voor ons wat te drinken inschenken. Sita staat echt te kijken, zo, waar blijft mijn eten? want dat is eigenlijk wel standaard.
Daar wil ik nu ook nog van af, dat zij mij vertelt wanneer ze eten wil, dus ik ben goed dubbelop aan de gang... 8)
Nu zit ik op de bank en ze is maar op haar plek gaan liggen....

ik heb dit gedrag ooit zelf in de hand gewerkt uiteraard  :-[ maar dat is de 'schuld' van onze kat die we voor Sita hadden. Die kreeg suikerziekte. We moesten insuline spuiten en die moest eten. Dan haal je alles uit de kast, want het móet echt. En dat 'moeten eten' is bij mij blijven hangen. Sita moest ook eten!!!
En na 1 jaar, kwamen we erachter dat ze HD heeft en van de pijn at ze toen slecht. In die tijd kreeg ze ook maar wat ze wilde. Ondertussen gaat het heul goed met haar heupen  :wiggle:, ik weet zeker dat ze geen pijn heeft, dus nu mag het gemuts over zijn ! Ik zal straks een update geven over het laatste reeribje :-)
Door Simone V
#2821086
update, dat laatste stukje reerib is voor de helft opgegeten.......de andere helft blijft gewoon liggen.
ik dacht, ik geef een aanmoediging in de vorm van een ieniemieni stukje pens, maar nou hoeft ze de rib echt echt niet meer.
Wij gaan straks uit eten. Zal ik dat stukje rib laten liggen zodat zij die kan opeten?
Of weghalen en pas geven als we weer terug zijn? Normaal gesproken eet ze haar bak wel leeg als wij weg zijn..........pffft wat een draak zeg.

Edit, ik heb de rib toch maar weggehaald om in de koelkast te leggen voor morgen (naast de rest pffft) toen ik merkte dat dit stukje best wel hard was. Doorgeknipt met de snoeischaar (wat niet heel makkelijk ging) en toen heeft ze supersnel opgevroten!
De rest gegeven en alles was hap slik weg....
Morgen een nieuwe dag waar eendenekken en wederom orgaan op het menu staat.
Laatst gewijzigd door Simone V op za 30 nov 2013, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2821838
Oh ja, harde stukken laten ze hier ook liggen. Dan zorg ik dat het de volgende keer wel eetbaar is zodat het dan mooi eerst op gaat. 
Kan je ze moeilijk kwalijk nemen.  ;)
Gebruikersavatar
Door Veronique83
#2827688
Ik heb ook een kieskeur met eten gehad. In het begin at ze alleen maar kip of rund al het andere vlees liet ze staan.
Ik heb telkens haar bak gewoon weg gehaald en het restant van de dag ervoor opnieuw aangeboden. Soms liet ze wel eens 3 dagen haar eten staan.

Het leek wel of ze aan het staken was ;). Maar heb gewoon stug vol gehouden. Ook zij bleef zeuren om ander eten en dan vooral de dingen wat wij eten. Maar ze kreeg alleen maar haar eten wat voor haar was. Ze heeft een maand lang heel slecht gegeten en was ook 8 kilo afgevallen.

Maar na een maand kreeg ze in de gaten dat ze niks anders kreeg en als ze niet at ,dan had ze helemaal niks.
Nu eet ze iedere dag haar bakje leeg en zit ze weer netjes op haar gewicht. Heel af en toe laat ze nog wel eens iets staan.Maar dat krijgt ze dan gewoon de volgende dag voor haar neus.

Wat ik ook heb gemerkt is dat ze tijdens het eten liever alleen is. Dus doe ik haar nu in de tuin en laat ik haar een kwartiertje met rust. En als ik haar dan kom halen heeft ze alles opgegeten.

Hoe moeilijk het ook is gewoon even vol blijven houden. En niet meer dan 1x aanbieden. Niet eten is niet eten en dan krijgen ze de volgende dag weer.

Hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt. :)

Groetjes Veronique
Door Simone V
#2827829
Ha Veronique
het gaat ondertussen gelukkig al een stuk beter...ik denk dat het even een tijdelijke dwarsboomactie was :-)
ik heb wel gemerkt dat ze graag in 2 etappes eet.
De helft is op, dan gaat ze liggen op haar kussen. Dan krijgt ze haar supplementen en dan eet ze daarna de rest van het eten op...rare gewoonte heeft ze bedacht he?
Als ik haar een kluifje geef, omdat ze een poosje alleen moet blijven, begint ze daar pas aan te eten als ik weer terug ben....dat gaat dus helemaal het doel voorbij....maar ja, dwingen werkt niet en al helemaal niet als ik er niet bij ben hihi
Gebruikersavatar
Door Veronique83
#2827957
Goed om te horen dat weer beter gaat met het eten.( Als je een kluifje geeft voor dat je weg gaat en die eet ze pas op als je weer terug bent.)
Is een teken dat ze zich prettig voelt in de roedel bij jou thuis en dat ze haar eten graag wilt nuttigen in het bijzijn van haar roedelleden.

Ik wist dit eerst ook niet maar sinds ik diverse boeken over roedelmethodes heb gelezen zijn een hoop dingen die de honden doen erg verklaarbaar.
Misschien een keer leuk om te lezen (Honden trainen volgens de regels van de natuur met de Roedelmethode) Leuk boek en je haalt er erg veel uit.
Ook als je niet met je honden traint is het een erg leuk boek.

Er staat ook een hoofdstuk in hoe honden in de natuur eten. Misschien leuk om daar wat dingetjes uit te halen zodat ze nog beter gaat eten. ;)
Groetjes Veronique
Door Simone V
#2828010
ik heb even gegoogled op dat boek; de eerste die ik tegenkwam was deel 1. Weet jij of er meerdere delen zijn en zo ja, weet je ook welke het leukst is om te lezen?
ik vind dit namelijk wel een leuk kerstkadootje voor mezelf ;)

Eten gisteravond ging perfect. Eerst getraind, daarna alles in 1x opgegeten  :D (en ik ben dus vergeten haar supplementen te geven.....)
Gebruikersavatar
Door Veronique83
#2830915
Er zijn inderdaad meerdere delen van dit boek. Het maakt niet uit met welk deel je begint. Alleen verwijst hij in deel 2 wel veel naar deel 1.
Ik heb een link toegevoegd waar je ook deel 2 kunt bestellen. Beide boeken zijn leuk om te lezen.  Ik zou ze allebei bestellen en dan met deel 1 beginnen.  :)

http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresu ... tid=269637

Heel veel lees plezier alvast.

Groetjes Veronique
#2900735
Update: ik heb de topictitel veranderd omdat het tegenwoordig iets te goed gaat  ???

Het lijkt wel of ze de hele dag door klapt van de honger. Als ik naar de keuken ga, kijkt ze of het voor haar is.
's avonds krijgt ze op wisselende tijdstippen haar eten. Nou, dit gaat tegenwoordig schoon op, zelfs de groenten worden opgegeten. Niks geen gemiep of getreuzel, hap slik weg binnen 5 of 10 minuten....
Fijn zou je zeggen, maar ze bedelt elke keer om meer  >:(
Ze is goed op gewicht en blijft dat ook met de hoeveelheid die ze krijgt (ongeveer 800 gram op 31 kg)

Ze is wel 2 weken bij de oppas geweest, zij zei dat ze daar trager als normaal heeft gegeten. Ze krijgt daar KVV en bij mij thuis barf. Voor de vakantie at ze gewoon goed, maar na de vakantie is dat bedelen begonnen......

Wat zal ik doen, tijdelijk meer geven? of 'gewoon' dat bedelen negeren?
#2900748
Simone V schreef: Update: ik heb de topictitel veranderd omdat het tegenwoordig iets te goed gaat  ???

Het lijkt wel of ze de hele dag door klapt van de honger. Als ik naar de keuken ga, kijkt ze of het voor haar is.
's avonds krijgt ze op wisselende tijdstippen haar eten. Nou, dit gaat tegenwoordig schoon op, zelfs de groenten worden opgegeten. Niks geen gemiep of getreuzel, hap slik weg binnen 5 of 10 minuten....
Fijn zou je zeggen, maar ze bedelt elke keer om meer  >:(
Ze is goed op gewicht en blijft dat ook met de hoeveelheid die ze krijgt (ongeveer 800 gram op 31 kg)

Ze is wel 2 weken bij de oppas geweest, zij zei dat ze daar trager als normaal heeft gegeten. Ze krijgt daar KVV en bij mij thuis barf. Voor de vakantie at ze gewoon goed, maar na de vakantie is dat bedelen begonnen......

Wat zal ik doen, tijdelijk meer geven? of 'gewoon' dat bedelen negeren?
Wauw, er is nog hoop voor mijn hond  :biggrin2:

Kun je niet een combinatie van beiden doen? Dus de portie vergroten, en het bedelen negeren. Zo heeft het bedelen geen zin, maar hopelijk krijgt ze wel een 'voller' gevoel
#2900750
ja ik zat ook al te denken om meer te geven, maar ze moet natuurlijk ook niet te dik worden  :biggrin2:
maar goed, dan kan ik als ze echt te dik wordt, daarna gewoon weer minder geven....

Tja dat bedelen negeer ik volgens mij al, maar waarschijnlijk niet goed genoeg. Want ze blijft me aankijken....ik wil eten!!!
Het is ook nooit goed he haha
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door