Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door michielw
#2820852
Hallo,
na enige moeite heb ik mijn kater van 3 op BARF. Alleen Tinlo, de rest gaat er niet in en inmiddels eet hij gelukkig ook alle smaken. Het probleem dat ik heb ik dat hij de hele dag honger heeft en is geobsedeerd door eten. Hij volgt me de hele dag , zit te wachten bij zijn eetplek en ik kan geen stap richting keuken doen of hij trekt een sprintje omdat hij denkt dat hij eten krijgt. Ik ben hem meer gaan geven dan de 'norm' en hij eet nu een worst van 250gr per dag. En dan dus nog de hele tijd honger. Ik gaf hem eerst 2x per dag en die 125gr schrokt hij in plm 2' naar binnen. Ik ben nu naar 3x per dag en wat gedroogde kip tussendoor voor het knauwen. Ik denk dat het probleem is dat het licht verteerbaar is. Moet ik hem nog meer gaan geven? Hij is nu al aangekomen….hij was mooi strak 5 kg en is nu zeker 6kg sinds de BARF.
Problemen zijn dus: hij heeft bijna voortdurend honger, hij komt aan en ik word gek van dat gebedel de hele dag.
Iemand tips?
Door michielw
#2820924
Nee, geen arts. Ik heb hem sinds mei en toen is hij nog onderzocht. Met de brokjes was er ook niets aan de hand, toen at hij gedurende de dag en avond steeds een beetje. Netjes gedoseerd dus. Nu schrokt hij 2x per dag (nu 3) en is hij de rest van de tijd dus 'op zoek'.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2820934
Tja, hij vind het lekker, zou ik denken.  Asl hij al aangekomen is, geef je dus zeker niet te weinig.

Je zou schildklier kunnen laten testen, om zeker te zijn, maar anders zou ik gewoon denken dat hij altijd wel zin heeft in lekker eten.
Wat je ook kan overwegen is gaan barfen.  Doordat ze daar op moeten knagen, geeft dat een voldaner gevoel. En doordat het niet fijngemalen is, verteerd het trager.  Kvv is sneller weg uit de maag.
Door michielw
#2820943
Heb ik geprobeerd maar ik vind het een heel gedoe om de goede samenstelling te krijgen en bot gaat er sowieso niet in bij hem. Hij heeft echt geen idee wat hij ermee moet dus dat is een probleem. :-\. Het voordeel van de Tinlo is dat de samenstelling klopt. Maar ik denk dat je gelijk hebt dat het (te) snel verteert en dat hij daarom voortdurend trek heeft. Ik kan hem echt blijven geven en hij wordt dus dik  :(
Vreemde is dat hij dit bij de (lams) droge brokken helemaal niet had. Hij vindt dit dus wel veel lekkerder (en da's logisch) maar dit gaat niet werken zo.
Door eelke
#2820945
Je zou ook gemalen botmixen kunnen gebruiken en dan aanvullen met spiervlees en orgaan. En dan langzaam aan af en toe een nekje toevoegen bv.
Door Annemarie Rijnveld
#2820953
Dit probleem hoor ik heel vaak zowel bij honden als katten (fbgroep buitenland) als zij net zijn overgezet.....maar na verloop van tijd als zij eenmaal zijn gewend dat er verder niets anders te bedelen valt, houdt het vanzelf op.
Ik denk ook, net als @pearlsofpassion schrijft, dat ie het gewoon buitengewoon lekker vindt en hoopt op nog meer  8)

Ik zou gewoon het nog even afwachten en zijn gebedel totaal negeren  :P
Gebruikersavatar
Door koekje
#2820991
Ik zou ook niet op zn gebedel meer ingaan. Ik neem aan dat hij met zn 6 kilo wel goed op gewicht is.
Probeer anders zijn aandachttrekkerij om te buigen tot iets anders dan voer. Samen een spelletje doen bv. Ik heb hier ook een vreetschuur, die ook best 24/7 zou kunnen eten. Bij haar werkt het wel om op gerichte tijden quality time voor ons 2 in te lassen.
Het zijn soms net kleine kinders  :biggrin2:
Door michielw
#2821591
Dank allen!
6kg gat op zich nog wel maar hij is sinds de kvv een hele kilo aangenomen en heeft moeten met z'n luikje dus het is nu wel opletten. Verder negeer ik zijn gebedel ook wel maar het is niet leuk om de hele dag gestalkt te worden en, belangrijker, dat hij de hele dag met een hongergevoel rondloopt. Net een stukje rauwe vis dat over was gegeven en dat zit er ook echt in een minuut in…
Verder krijgt hij gezien mijn onregelmatige leven ook niet echt op vaste tijden eten (wel altijd 3x). Mss dat het helpt dat wel te gaan doen, dan weet hij wanneer er iets komt of niet.
Door kakocavi
#2821599
michielw schreef: Dank allen!
6kg gat op zich nog wel maar hij is sinds de kvv een hele kilo aangenomen en heeft moeten met z'n luikje dus het is nu wel opletten. Verder negeer ik zijn gebedel ook wel maar het is niet leuk om de hele dag gestalkt te worden en, belangrijker, dat hij de hele dag met een hongergevoel rondloopt. Net een stukje rauwe vis dat over was gegeven en dat zit er ook echt in een minuut in…
Verder krijgt hij gezien mijn onregelmatige leven ook niet echt op vaste tijden eten (wel altijd 3x). Mss dat het helpt dat wel te gaan doen, dan weet hij wanneer er iets komt of niet.
Bij vaste maaltijden horen inderdaad vaste tijden, ik denk ook wel dat dat zou helpen. Zijn er geen tijdstippen waarop je altijd kunt voeren, of bijna altijd? Teruggaan naar twee keer per dag voeren is ook een optie. En misschien.kun je toch proberen spiervlees en/of orgaan ongemalen te geven, dan is hij daar tenminste een tijdje mee bezig.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2821830
Mijn ervaring is net dat ze minder honger krijgen met onregelmatige uren.
Maar het valt uit te proberen.

Het kan inderdaad zeker zijn dat het na een tijdje gewoon beter gaat omdat hij van de koolhydraten afgekickt is.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door