Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2819016
mijn lieve Sita is raar bezig. De hele dag doet ze alsof ze honger heeft (probeert me na elke wandeling te hypnotiseren zodat ik haar eten geef). Maar ik geef er geen gehoor aan, want ze krijgt standaard 1x per dag ná de laatste grote wandeling te eten.
Nou, nu krijgt ze dan ein-de-lijk haar eten..........blehg hoef ik niet (behalve als het kip of pens is)...ow loop je naar de schuur? krijg ik wat anders?? nou nee, dat is je eten voor morgen!
pffft dan gaat er de helft met moeite in en aan de rest wordt er eens aan gelikt en wordt er ook heul zielig bij gekeken, alsof ik haar probeer te vergiftigen oid.
De ene dag gaat het beter als de andere. Maar vandaag was weer drama. De haaskarkas ligt weer in de koelkast om straks maar weer eens te proberen.
Zou het beter zijn om haar 2x per dag te eten te geven? het lijkt wel of ze dat nu nodig heeft, nu het wat kouder is ofzo. Of is dat raar geredeneerd? Ik denk dat ook omdat ze ook wat vaker 's ochtends gal spuugt.
Maar eigenlijk wil ik dat helemaal niet, 2x per dag te eten geven. Alhoewel het er nu ook op lijkt, want rond 6 uur krijgt ze alles, maar eet maar de helft op en dat krijgt ze dan een paar uur later toch wel....hmmmm ik zal wel in de maling worden genomen??
Laatst gewijzigd door Simone V op ma 31 mar 2014, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2819036
over stappen op 1x op de dag heeft hier ook wat langer geduurd bij Noa .....aangezien ze dan smorgens een te lege maag had en gal/gele schuim  spuugde ..
hier gaf ik haar een tijdje smorgens een gedroogde snack ( bv 2 gedroogde kippenmaagjes ) en savonds rond 21.00 , na t laatste rondje het eten .
het eten heb ik steeds later ( tot ongeveer 22.30) gevoerd , dit heeft ongeveer 2 weken geduurd .
nadat dit goed ging de gedroogde snacks smorgens afgeschaft .
nu krijgt ze haar voer ergens tussen 20.00 en 22.30 ...
Nu noa dr vertering stukken beter is  (ze had ook snel zuur op paarden en hertenvlees) spuugt ze zelden meer .
andere tip die hier ook goed geholpen heeft was de /meer groentemix ....
Laatst gewijzigd door lauraV op wo 27 nov 2013, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2819049
Pffff, ik ken het verhaal. Het komt goed, Jacy mutste een ruime maand geleden.. ik ben nu hard aan het werk om hem aan te laten komen, echt geen makkelijke klus.
Succes, volhouden is moeilijk.
Door Simone V
#2819223
ik zou het eens na moeten kijken, maar volgens mij eet ze al een half jaar 1x per dag. En nu van de laatste tijd dat ze weer zit te mutsen....
het is echt heel irritant. De hele dag heeft madam trek en als ze dan d'r eten krijgt, mwah nu ff niet......
ze heeft nu haar haaskarkas gekregen wat ze om 6 uur had laten liggen en dat wordt met heeeel veel smaak naar binnen gewerkt, maar dat is dus bijna 5 uur later. Dat is toch niet wat ik onder 1x per dag eten versta.

laura, hoe helpt het om meer groentemix te geven? gaf je dat dan extra in de ochtend of een extra/dubbele portie bij het eten?
Fenixjuh, hoe kwam het goed met Jacy's gemuts? gewoon het voer weghalen en pas de volgende dag weer aanbieden? Ik vind dat wel moeilijk, ik ben bang dat ik dat niet zo goed over mijn hart kan verkrijgen....
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2819234
En wat doet ze als je het niet 5 uur later, maar gewoon pas de volgende keer opnieuw aanbied?
Een tweede kans met eten, krijgen zelfs mijn katten niet als ze helemaal niets gegeten hebben.
De volgende maaltijd is vroeg genoeg.
Ze krijgen dan meestal wel meer.  Soms gewoon de 2 maaltijden samen, soms voeg ik wat minder toe.  Als er echt helemaal niet van gegeten is, durf ik ook wel helemaal niets toevoegen. 
Soms moeten ze eerst de eerdere maaltijd opeten voor ze wat anders krijgen (anders wordt het nieuwe er tussenuit gevist).  En dat weten ze ook snel.  Bij Kleintje hoef ik maar naar het tweede bakje te wijzen en ze weet wat dat wil zeggen: als ik dit opeet, volgt er nog iets.  Dat overhaalt haar toch vaak om het minder lekkere op te eten, aangezien ze door haar honger dat tweede bakje echt wel wil. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 27 nov 2013, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Simone V
#2819242
pearlsofpassion schreef: En wat doet ze als je het niet 5 uur later, maar gewoon pas de volgende keer opnieuw aanbied?
Een tweede kans met eten, krijgen zelfs mijn katten niet als ze helemaal niets gegeten hebben.
De volgende maaltijd is vroeg genoeg.
Ze krijgen dan meestal wel meer.  Soms gewoon de 2 maaltijden samen, soms voeg ik wat minder toe.  Als er echt helemaal niet van gegeten is, durf ik ook wel helemaal niets toevoegen. 
Soms moeten ze eerst de eerdere maaltijd opeten voor ze wat anders krijgen (anders wordt het nieuwe er tussenuit gevist).  En dat weten ze ook snel.  Bij Kleintje hoef ik maar naar het tweede bakje te wijzen en ze weet wat dat wil zeggen: als ik dit opeet, volgt er nog iets.  Dat overhaalt haar toch vaak om het minder lekkere op te eten, aangezien ze door haar honger dat tweede bakje echt wel wil.
tja, ik heb dat dus nog nooit geprobeerd. ik bied het altijd later op de avond voor de 2e keer aan. En dan wordt het altijd goed gegeten...
Maar als ik dat dus een volgende keer niet doe, en ze eet bijv de kippenekken op en laat het spiervlees staan. Zou jij dan de volgende dag alleen dat spiervlees geven en niks extras erbij? Want dan krijgt ze 2 dagen achter elkaar een halve portie...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2819245
Ah nee.
Dan kan je twee dingen doen:

Ofwel geef je de volgende dag zowel het vorige spiervlees als de maaltijd die je normaal  die dag zou geven.  Dat kan tegelijk, of het kan dat je eerst het vleesbot geeft dat ze heeft laten liggen de vorige dag en daarna pas de volgende maaltijd.  Je kan de maaltijd erna natuurlijk ook wat kleiner maken, dan is er meer kans dat ze het volledig opeet. 

Ofwel laat je het voor wat het is dat ze de vorige keer enkel vleesbot gegeten heeft en geef je gewoon weer vleesbot bij het spiervlees dat ze heeft laten liggen.

Het hangt er natuurlijk wat vanaf, hoeveel er gegeten is, of er bot of spier gegeten is...
Bij honden luistert dat minder nauw dan bij katten, maar als ze enkel bot heeft gegeten, zou ze natuurlijk kunnen verstoppen, zeker als ze dat de volgende dag weer doet.  Als ze echter enkel spier heeft gegeten, maakt dat minder uit.
Als Luis vb 's morgens (ik voer 2 keer per dag en compleet per dag) een stuk spier laat liggen, kan ik daar een stukje vanaf halen en ietsje minder vleesbot en orgaan geven dan ik normaal zou doen. Zodat het over de dag nog steeds in verhouding is.
Als hij vleesbot laat liggen, zal ik doorgaans gewoon vleesbot aanvullen tot wat hij normaal in de 2e maaltijd zou krijgen.  Tenzij het orgaan lever is, dan zal ik het vleesbot gewoon extra geven.  Als hij dan alles opeet, zal de lever ervoor zorgen dat hij niet verstopt omdat die maaltijd op dat moment wat meer bot bevat dan normaal.  Maar nogmaals, de meeste honden hebben het daar niet zo lastig mee, dus moet je niet zo nauw opletten als ik bij mn katten.
Zo maak ik telkens weer de beslissing wat ze precies krijgen de volgende maaltijd.

In het begin is het wat lastig, maar eens ze beginnen leren van gewoon hun bakje leeg te eten, moet je steeds minder aanpassen. 
Wat ik ook doe, is als Luis wat laat liggen waarvan ik weet dat hij het wel eens durft weigeren, ik hem de volgende maaltijd geen kans geef om het weigeren.  Ik meng het dan onder de rest (spier en orgaan snij ik fijn en meng het onder elkaar) zodat het alles eten, of niets is.  Dan is het natuurlijk wel handig dat zijn vleesbot vaak gemalen is (ivm gevoelige maag), ik weet ook dat dat bij gewone barf iets lastiger is. 
Maar het lijkt me wel iets dat je kan proberen.  Dat ze moet leren dat ze maar 1 kans krijgt om haar maag te vullen en dat het anders honger lijden is.  Mijn ervaring is dat ze dan ook hun eten beter leren apprecieren doordat ze zich erbij neerleggen dat het dit eten, nu, of honger is.
En honden zijn doorgaans veel gevoeliger voor honger dan katten.  ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 27 nov 2013, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Simone V
#2819259
Dank voor je uitgebreide antwoord. :) Sita verstopt niet zo snel gelukkig, ik geef ook maar 40% vleesbot. Dus daar ben ik niet zo bang voor. Jammer genoeg is ze niet zo heel gevoelig voor honger, maar dat komt vast door de tweede kans om te eten die ze altijd krijgt. Morgen ga ik haar eerst eens een poos later te eten geven, en bij gemuts alles weghalen en zelf gauw naar bed hahaha ;D
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2819346
Je zegt dat ze wel kip of pens eet, maar haas is bijvoorbeeld lastig. Wat voer je nog meer daarnaast?
Mijne is ook een miep, die lust geen haas, paard, patrijs, eend, gans
Wel kip, rund, parelhoen, lam, geit. Ik voer nu alleen wat hij lust, want dat andere vind hij echt niet lekker. en langzaamaan eet hij steeds beter
Door Simone V
#2819356
momenteel krijgt ze qua bot: kipstukken, eendenekken, haaskarkas, hert en reeribben.
Die haas vindt ze normaal gesproken superlekker, ik heb nooit gemerkt dat ze die lastig vindt om te eten eigenlijk.
Half december wordt de voorraad weer aangevuld met parelhoen en kalkoennekken. En kip blijft er altijd in.
Qua vlees: fazant, kip, konijn, paard en rund.

Ze lust echt geen duif, patrijs of wilde eend. Dus dat geef ik niet. Maar de rest vindt ze prima te eten. Juist haas vindt ze lekker, dus dat gemiep is raar. Zeker als ze het een paar uur later met gemak EN smaak opknabbelt *waarkanikeendrakensteinsmileyvinden*
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2819362
Jacy at de eerste dag al het andere op, maar niet het bot. De volgende dag dus alleen bot (wel eng hoor) en als hij dan 'klaar' was (3 hapjes ofzo) dan kreeg hij binnen een klein beetje pens, meer niet, volgende dag weer.
De eerste dag deed ik nog gewoon, de tweede dag mutsen hield meteen ook een ristrictie op beloningen in.
Na 3 dagen at hij dan zijn botwerk, dan zette ik hem zo snel mogelijk weer over op de kvv, en een week later eigenlijk hetzelfde met het botwerk.... Hij heeft dus een week of 5-6 gehad dat hij 3-4 dagen over 1 maaltijd deed (over goedkoop barfen gesproken  :P )

Nu eet hij wat beter, 2x per week BARF gaat nu gewoon goed.
De laatste 2x had hij zijn botwerk niet op, zondag had hij lamsstukjes, daarvan vond ik er 1 naast de bak toen hij klaar was, in de bak gegooid en de bak binnen in de bench gezet, die heeft hij daar nog op maar de volgende ochtend sleepte hij nog 2 stukjes ergens uit de tuin vandaan.
Eergister had hij maar 1 van de 2 kipkarkasjes op, maar dit komt denk ik gewoon dat het teveel is. Het spiervlees en orgaan gaat altijd goed (orgaan is altijd half pens en dat lust-ie wel)

Ik geef hem nu 's ochtends nog een flinke hap smuldier bij, van het weekend kreeg ik ook al de opmerking dat de hond zo mager is... Tsjah, hij begon net met mutsen toen het kouder werd, geen goede combi zeg maar...

Edit: met konijn at hij gewoon niets, ook geen 3 hapjes, dat krijgt hij ook niet meer omdat hij dat niet lust
Laatst gewijzigd door Fenixjuh op do 28 nov 2013, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Simone V
#2819482
Cathelijn schreef: Wat doet ze als je haar wel eten geeft als ze er 's morgens om lijkt te vragen (gewoon uit nieuwsgierigheid)?
Dat heb ik dus nog nooit gedaan. Dat zou ik eens moeten plannen dan (moet op tijd ontdooit zijn), maar werk ik het dan juist niet in de hand dat ze naar 2x per dag eten gaat? dat is juist wat ik niet wil.
of bedoel je: 's ochtends al haar eten geven?
Laatst gewijzigd door Simone V op do 28 nov 2013, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door