Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2818775
Hallo lezers,

Wat zijn de voordelen van pens? Heeft een kat/hond pens nodig? Wat haalt zij voor goede voedingstoffen uit pens?
Voorheen gaf ik nooit pens aan mijn katten omdat ze het simpelweg niet aten.
Nu heb ik dus pens gevonden die ze wel lusten! Vies ruikende (zeg maar rustig stinkende) ongewassen pens van het rund.

Hebben jullie ervaringen hiermee? En wat is jullie beweegreden om pens toe te voegen in het dieet? Ik neem aan dat de meeste mensen die pens voeren honden hebben die het eten.
Geldt dezelfde beweegredenen ook voor de kat?

Ben benieuwd naar jullie bevindingen  :P

Groetjes Linda
Door spikkel
#2818779
Katten hebben geen pens nodig, de honden krijgen het hier wel, 2x een beetje per week, anders raken ze aan de schijterij.
Volgens mij word het meer voor tandenborstel gebruik. En als ik het goed heb zitten er goede bacteriën in de pens, volgens mij ook boekmaag.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2818783
spikkel schreef: Katten hebben geen pens nodig, de honden krijgen het hier wel, 2x een beetje per week, anders raken ze aan de schijterij.
Hier doen ze het hun leven lang al zonder pens, maar ik vraag me juist af wat het voordeel is.
spikkel  schreef: Volgens mij word het meer voor tandenborstel gebruik. En als ik het goed heb zitten er goede bacteriën in de pens, volgens mij ook boekmaag.

Kunnen katten ook hun voordeel niet doen met deze goede bacteriën?
Laatst gewijzigd door Zaniematsu op wo 27 nov 2013, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door spikkel
#2818828
Vast wel, als je katten het lekker gewoon laten eten. Toch even opgezocht, Vuile pens normaliseert de darmflora, vooral als je van brok naar rauw gaat.
Pens bevat een goede calcium/ fosfor verhouding.
Pens heeft een hoge verteerbaarheid.
Pens kan je als complete maaltijd zien door de calcium/fosfor verhouding.
Door kakocavi
#2818948
Pens wordt normaal gesproken niet aan katten gegeven omdat het geen onderdeel is van hun natuurlijke menu, en omdat ze het meestal niet eten. Als ze het lusten zou ik het in kleine hoeveelheden wel geven, het zou ook voor katten als een probiotica kunnen werken.
#2819001
Ik geef het dus wel aan de kat, een klein plukje 1x per week, wanneer ook de honden hun pensmaaltijd krijgen. Miepie vindt het lekker, en het is gezond. Een natuurlijk probioticum, zeg maar.

Waarom zou je geen pens aan de kat geven? Per slot als ze muizen vangen en die met huid en haar verschalken, dan krijgen ze ook de maaginhoud binnen van de muis (Wikipedia en een andere site: De veldmuis is een planteneter. Hij eet voornamelijk grassen, kruiden (voornamelijk russen) en granen, mogelijk aangevuld met insecten. )De bosmuis eet graan, noten, bessen, vruchten, zaden, knoppen, eikels, beukennoten, hazennotel, mos, paddenstoelen, insecten, spinnen, wormen en slakken. Het liefst eet de huismuis granen, vlees, kaas, zaden, noten, groenten, insecten, maar ook bijvoorbeeld zeep en papier. De huismuis heeft maar weinig voedsel nodig, ongeveer 3 gram per dag en ook drinkt de huismuis weinig.)

Mij lijkt het een gezonde aanvulling, vooropgesteld dat zij het lekker vinden.
Door Chunga
#2819033
Er zijn mensen die beweren dat in vuile pens alles zit wat een hond nodig heeft.
De stelling dat honden van teveel pens aan de dunne gaan geldt zeker niet voor elke hond.
Onze honden krijgen regelmatig pens en dat gaat super.

Elke hond/kat is anders en zal ook anders reageren op voeding etc.

Onze ervaring met vuile pens is zeer positief. :)
Door Lil
#2820778
Hier eentje die dus aan de race gaat als hij alleen pens krijgt en ook snel weer honger heeft. Geen enkel probleem, krijgt er gewoon een kaal kipkarkasje of zo bij. De probiotische werking heb ik nog niet echt ontdekt. Daar geef ik probiotica voor en daarmee merk ik wel effect.

Als de katten het lusten zou ik het geven. Eten ze het niet, nou dan niet.
Door tammie
#2820863
Ook hier eentje die waterige diarree krijgt als ze alleen pens of 75% pens, 25% bot.
Hier geef ik dus wel pens maar verdeeld over 3 a 4 keer in de week.

Als katten het lusten, why not? Hier 2 die het lusten, 1tje die het zelfs van het aanrecht af weet te jatten als ik niet uitkijk tijdens het portioneren en ze krijgen dus ook alle 2 ook pens.

Deze maand voor het eerst voor de meiden 2x pens ingeruild voor boekmaag over een hele maand, ben zeer benieuwd. Ze vonden het in ieder geval gisteren zeer lekker ruiken, wat ik absoluut niet met ze eens was (gatverre wat stinkt die zooi).
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2820888
Stinken doet het zeker!! Maar ze eten het nog steeds, in de mix dan wel. Toen ik het net vers gehaald had aten 3 van de 5 katten het puur vers van de slachter :)
Door Drijver
#2820899
tammie schreef: Als katten het lusten, why not? Hier 2 die het lusten, 1tje die het zelfs van het aanrecht af weet te jatten als ik niet uitkijk tijdens het portioneren en ze krijgen dus ook alle 2 ook pens.
Ik gaf het mijn kat ook niet, ze jatte het gewoon van de honden  ;D
Dus toch maar aan haar menu toegevoegd, ze vond het gewoon lekker.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door