Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Anneke V
#281030
Als ik het goed begrijp zijn droge brokken & blikvoeders van merken zoals Nutro enz ook niet goed?? :-\ ???
Ook al zitten daarin geen conserveringsmiddellen, kleur-& smaakstoffen en vlees geschikt voor menselijke consumptie...... ??? :-\
Gebruikersavatar
Door sylvia
#281046
Een kat is een carnivoor, een kat kan niet overleven op een vegetaries dieet (een hond kan dat wel als het moet, niet ideaal maar hij kan erop in leven blijven)

Brokken en blik bestaan voor het grootste gedeelte uit granen (brokken omdat het niet anders kan, blik , omdat het een goedkope energie leverancier is)
dus het is een beetje als biefstuk aan je konijnvoeren.
Daarbij komt dat het verhit is dus alle goeie dingen zijn eruit en zworden er later in een chemische vorm voor een gedeelte weer in gestopt alsmede conserveringsmiddelen .
Ook de brokken die met vitaminen worden geconserveerd bevatten conserveringsmiddelen, maar dan zijn die toegevoegd aan de vitaminen dus hoeft het ook niet op de verpakking te staan.


Dus brok : blik:

Doodgekookt doodgekookt

overwegend graan overwegend graan

chemische toevoegingen chemische toevoegingen

Antioxidanten
Door Anneke V
#281083
Maar dat is het juist, deze producten gaan er prat op dat er geen anti-oxidanten, kleur-&smaakstoffen enz inzitten... ??? En dat ze voor 90% vlees of vis bevatten..... ???
Liegen ze dan?? :o
Of bedoel je gewoon dat het niet goed is voor hun omdat het "doodgekookt" is... ??? ??? ???
Ons probleem is onze kattin, ze is 5 jaar & is nog altijd niet overtuigd van haar "barfmaaltijd" Ze eet er wat van (2-3 hapjes) & that's it..... Dan blijft ze janken & vragen naar iets anders....
Als ze dan eens Gourmet of andere blikvoeding ertussen gemengd krijgt, wordt ze wild & eet dit er tussenuit... Ze was wel al aan de "bolle"kant van al haar "brolvoeding" van de gekende merken, maar nu is ze fel vermagerd :-\
Daarom heb ik voor de katten droogvoeder & een paar blikjes van dit merk gekocht zodat ze af & toe dit kunnen eten .... :-\ ???
Gebruikersavatar
Door sylvia
#281103
Anneke V schreef: Maar dat is het juist, deze producten gaan er prat op dat er geen anti-oxidanten, kleur-&smaakstoffen enz inzitten... ??? En dat ze voor 90% vlees of vis bevatten..... ???
Liegen ze dan?? :o
Of bedoel je gewoon dat het niet goed is voor hun omdat het "doodgekookt" is... ??? ??? ???
Ons probleem is onze kattin, ze is 5 jaar & is nog altijd niet overtuigd van haar "barfmaaltijd" Ze eet er wat van (2-3 hapjes) & that's it..... Dan blijft ze janken & vragen naar iets anders....
Als ze dan eens Gourmet of andere blikvoeding ertussen gemengd krijgt, wordt ze wild & eet dit er tussenuit... Ze was wel al aan de "bolle"kant van al haar "brolvoeding" van de gekende merken, maar nu is ze fel vermagerd :-\
Daarom heb ik voor de katten droogvoeder & een paar blikjes van dit merk gekocht zodat ze af & toe dit kunnen eten .... :-\ ???

Ja dan is het niet anders, beter doodgekookt eten dan geen eten.
En dan beter een beetje beter doodgekookt eten dan van een mindere kwaliteit.
Als het brok is dan zit err altijd graan in, anders kunnen ze diie brok niet maken, of het moet met soja wat eigenlijk nog erger is dan graan.

En 90% vlees of vis , in brok of blik, dat moet ik zien, dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, in de brok is het zelfs onmogelijk.
Door Kefraya
#281164
blik blijft natuurlijk blik, en doodgekookt, daar heeft Sylvia gelijk in. En op de site van Nutro zal je zien dat bij de ingredientenlijst ook graan (wheat gluten) en bietenpulp staat, gelukkig niet als eerste ingredient !
Maar als je kat nog niet overtuigd is, heb je weinig keus. Is het een idee om alleen blik te geven en daar dan steeds kleine beetjes vers doorheen te mengen, en steeds wat meer te geven, zodat ze aan de smaak kan wennen?
Katten zijn eigenwijs, en er is niks moeilijker dan een kat iets laten eten wat ze niet willen ;)

Succes!
Door Loeka
#281182
Anneke V schreef: Maar dat is het juist, deze producten gaan er prat op dat er geen anti-oxidanten, kleur-&smaakstoffen enz inzitten...
Ze voegen ze niet toe, dat is wat anders. De rotzooi kan dan wel in de grondstoffen zitten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#281264
Als een brok met vitaminen wordt ge geconserveerd dan zijn ze nog maar beperkt houdbaar omdat de vitaminen niet stabiel blijven, dus bewerken ze de vitaminen met de middelen die wij niet in de hondenbrok willen hebben en dus kiezen voor iets wat door vitaminen wordt goedgehouden om dan dus met een omweg dezelfde of ergere zooi bij de hond /kat naar binnen te werken.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#281806
Ollie schreef: Tja.. Jesse zit tegenwoordig ook aan het blikvoer :-\
Ja als hij verder niet wil eten zul je wat moeten he, het is een kat tenslotte
Door Ollie
#281808
sylvia schreef: Ja als hij verder niet wil eten zul je wat moeten he, het is een kat tenslotte
Ik had er vanmorgen wat konijn door gemengd ::) hoeft meneer niet :-\
Gebruikersavatar
Door sylvia
#281811
Ollie schreef: Ik had er vanmorgen wat konijn door gemengd ::) hoeft meneer niet :-\
hier lusten ze ook geen konijn hoor
Door Ollie
#281844
sylvia schreef: hier lusten ze ook geen konijn hoor
Nee? O?

Hij at het eerst wel, en nu niet meer.. ::)
Door Kefraya
#281847
Ollie schreef: Ik had er vanmorgen wat konijn door gemengd ::) hoeft meneer niet :-\
Hier zijn ze ook niet dol op wild: haas en konijn hoef ik niet mee aan te komen.
Door Ollie
#281849
Kefraya schreef: Hier zijn ze ook niet dol op wild: haas en konijn hoef ik niet mee aan te komen.
Als ik er rund door heen doe, hoeft hij het ook niet :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#282502
sylvia schreef:

En 90% vlees of vis , in brok of blik, dat moet ik zien, dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, in de brok is het zelfs onmogelijk.
Er staat meestal dat de eiwitbron voor 90% uit kip/vis oid bestaat. DAT is dus heel wat anders. ::)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door