Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nilo
#2814884
Hallo,

ik geef mijn Hovawart sinds pup KVV en/of Barf, hij is bijna 5 jaar. Sinds de laatste week merk ik dat hij haaruitval heeft, een dunnere vacht en huidschilfers. Waarschijnlijk is het al langer aan de gang, maar valt het nu pas op. Mijn dierenarts is bekend met KVV en wees mij erop dat sommige merken KVV onvoldoende mineralen in de voeding stoppen welke na een langere periode pas klachten kunnen geven. Hij denkt aan een zink tekort. Hij adviseert mij om Eukanuba Dermatosis (=brokken) voor 3 maanden te geven om dan te beoordelen of het beter gaat. Verder weet hij dat Prins wel de samenstelling volledig controleert.
Herkent iemand van jullie dit met gebruik van KVV of Barf? Ik geef Nilo als KVV altijd Duck compleet.

Groetjes Judith
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2814896
Duck is niet de meest fantastische kvv (sommige mensen noemen het karton  :-X). Ik heb het zelf nooit gevoerd, maar dit is wat ik vaak lees.

Betere merken zijn o.a. Tinlo Barfmenu, Haaksbarf, All animal, Carnibest (is er ook zonder rijst), en nog een paar, en ikzelf ben over de enkelvoudige (= 1 diersoort) van Degomeat wel tevreden. Allemaal bevatten gemalen bot als calciumbron.
De enkelvoudige mixen bevatten geen premix (vitaminepreparaat) en maak je compleet door 4-5 smaken af te wisselen.
Je kunt op www.voerwijzer.com kvv's vergelijken op samenstelling.

Eukanuba Dermatosis is meuk wat mij betreft, onze Max heeft het een jaar gegeten en hij knapte op vers vlees pas een beetje op.

Misschien dat andere mensen hier nog meer info kunnen geven? Ik voer eigenlijk niet standaard kvv maar barf  ;)
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2814903
Ik zou ook gaan kijken naar een andere KVV en aanvullen met zalmolie om de huid en vacht te ondersteunen. Voerde je tot nu toe alleen Duck? En wisselde je dan wel smaken af of 1 smaak?
Door nienk
#2814935
Is er verder iets gebeurd? Heeft hij bijvoorbeeld stress, is hij ziek geweest, heeft hij medicatie gehad of bijvoorbeeld een inenting, ontworm of vlooienmiddel gehad? Heeft hij ook jeuk? is ie verder helemaal fit, of spelen er ook andere klachten?
Door Nilo
#2815384
Bedankt voor jullie reacties!
Ik geef hem vaak 2 smaken van Duck (compleet en lam). Maar ik ga nu zeker kijken naar andere merken.
Verder gedraagt hij zich helemaal normaal. Hij is fit, vrolijk en gezellig. Behalve zijn vacht ziet hij er prima uit (geen last van zijn ogen/oren, geen jeuk). Hij heeft geen medicatie of inentingen gehad. En stress denk ik niet.
Ik merk dat ik ook nogal terughoudend ben om met Eukanuba te starten, vooral omdat hij als pup enorme diarree kreeg van brokken. Dat is voor ons de reden geweest om op vlees over te stappen en geen brok meer te geven. Misschien ga ik eerst ander KVV geven en weer met Barf zelf samen stellen. Ik zag ook ergens dat er aanvullende olieen zijn met Omega 3 en 6 vetzuren en hierin ook mineralen.
Door nienk
#2815423
ik zou beginnen met overschakelen naar een kvv zonder toevoegingen. dus zonder granen (of rijst), zonder pre-mix ('vitaminen&mineralen' op de verpakking) en met bot als calciumbron. dit betekent wel dat je minstens 4 smaken af moet wisselen. ook zou ik stoppen met het geven van beloningen of snack waar graan of toevoegingen in zitten. het beste geef je dus voortaan gedroogde snacks. dat gezegd hebbende, ik denk dat het wijs is rekening te houden met dat je hond een allergie voor een eiwit (dier)soort heeft opgebouwd. Dit kan betekenen dat je vroeg of laat een eliminatie dieet moet starten. hiervoor is het belangrijk dat je 1 (en liever 2) diersoorten achter de hand hebt, die je hond nog nooit gegeten heeft. dit geef je namelijk de eerste 6 weken van een dergelijk dieet. als je nu dus overstapt op een ander merk, wissel dan lekker af, maar voer 1 of 2 diersoorten niet. ik vind zelf konijn en eend hier heel geschikt voor.

daarnaast kan een goede visolie (bijvoorbeeld Doils Skin) ook uitkomst bieden bij dergeljke klachten.
ik zou zelf echter niet nu tegelijkertijd overstappen op een andere kvv èn beginnen met de olie, dan weet je immers niet waardoor eventuele verbetering komt.
Door Lizzy
#2815439
Nilo schreef: Hallo,

ik geef mijn Hovawart sinds pup KVV en/of Barf, hij is bijna 5 jaar. Sinds de laatste week merk ik dat hij haaruitval heeft, een dunnere vacht en huidschilfers. Waarschijnlijk is het al langer aan de gang, maar valt het nu pas op. Mijn dierenarts is bekend met KVV en wees mij erop dat sommige merken KVV onvoldoende mineralen in de voeding stoppen welke na een langere periode pas klachten kunnen geven. Hij denkt aan een zink tekort. Hij adviseert mij om Eukanuba Dermatosis (=brokken) voor 3 maanden te geven om dan te beoordelen of het beter gaat. Verder weet hij dat Prins wel de samenstelling volledig controleert.
Herkent iemand van jullie dit met gebruik van KVV of Barf? Ik geef Nilo als KVV altijd Duck compleet.

Groetjes Judith
Nee, ik herken dit niet.

Ja, en toch he....... Duck staats op de lijst van goede KVV's volgens... pfft, hoe heet de man ook alweer... Ik kan even niet op zijn naam komen, hij werkt voor de dierenfaculteit Utrecht.

Het is mij nog steeds niet duidelijk wat je nu exact voert. Want in je beginpost schrijf je dat je KVV en/of BARF geeft maar later lijkt het alsof je alleen Duck Lam & Rijst en Duck Compleet geeft. En dat is wel een tikje eenzijdig. Hoewel Duck een premix gebruikt dus het in theorie moet kunnen.

Ik zou je aan willen raden om zeker ook andere merken KVV te gaan geven. En al zeker niet terug over te stappen naar brok (lekker makkelijk weer hoor, een dierenarts die direct met een zak brokken klaar staat ::)). En nog beter: ga zoveel mogelijk zelf samenstellen met een mooi uitgekiend menu waarbij je ongeveer 45% vleesbot, 10% groenten, 20% orgaanvlees en 25% spiervlees geeft. En extra : 2 keer per week een rauw ei en 2 keer per week een vet visje zoals sardien en panharing. Geef verder tenminste 4 diersoorten, liever 5 (of meer). Geef als extra's ook gerust zeewier, dat bevat goede sporenelementen. Geef verder ook gerust biologische virgin kokosolie. Dat is subliem voor de vacht!

En als de vacht niet beter wordt: ga dan naar een pro-vers dierenarts om eens verder te laten kijken. Want een dunnere vacht met huidschilfers kan meerdere oorzaken hebben. Ik vraag me ook af, heeft je hond jeuk? Is je hond slomer/dikker geworden?
Door Nilo
#2817359
Hij krijgt gemiddeld met maand:
4kg eendenekken, 4 kg kippenrug, 1 kg haring, 2 kg zalmkoppen, 1 kg runderpens, 1 kg kippenmaag, 1 kg lamslever, 1 kg runderhart, 2 kg runderkopvlees, 1 kg ree spiervlees, 1 kg paarden spiervlees, 2 eieren en 16 kg Duck (compleet of lam en rijst).

Qua diersoorten gebruik ik meestal deze dieren. Qua vleessoort wissel ik wel af. Soms krijgt hij runderpens of meer paardenvlees bijvoorbeeld.
Ik geef hem nu K9 omdat ik dat nog in huis heb. K9 is gevriesdroogd vers vlees waar je water aan toe moet voegen. Dit is met name op basis van lamsvlees. Ik ga nu eerst ander KVV kopen, ik denk aan all animal of Haaksbarf zodat ik per dier kan voeren en ik ga extra visolie geven en extra zink. In ieder geval voor 3maanden tot het allemaal wat rustiger wordt met zijn huid.

Judith
Door spikkel
#2817397
Ik zou toch wat meer diersoorten geven en dat een beetje wisselen per 3wk. Je hebt nog konijn, haas, gans, hert, lama, kalkoen spiervlees.
Persoonlijk vind ik de vleessoorten te eenzijdig. Niet dat je alle diersoorten moet kopen, maar afwisselen is wel goed.

1 miepje van mij lust ook niet veel diersoorten en die geef ik wel een paar keer per week een supplement, vooral wild lust ze niet en juist deze soorten zijn zo goed.
Door Nilo
#2817421
spikkel schreef: Ik zou toch wat meer diersoorten geven en dat een beetje wisselen per 3wk. Je hebt nog konijn, haas, gans, hert, lama, kalkoen spiervlees.
Persoonlijk vind ik de vleessoorten te eenzijdig. Niet dat je alle diersoorten moet kopen, maar afwisselen is wel goed.

1 miepje van mij lust ook niet veel diersoorten en die geef ik wel een paar keer per week een supplement, vooral wild lust ze niet en juist deze soorten zijn zo goed.

Welke supplementen geef jij dan? En waar haal je deze?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door