Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door TMG1961
#2816665
Noppie krijgt nu sinds 2,5 dag KVV en hij eet het tot nu toe goed. Krijgt soms wat spiervlees van Pixie of een extra hartje er bij. Zalm heeft ie afgelopen woensdag ook gehad en eet ie ook graag.

Ik wil Noppie dus op KVV zetten voor nu, wil straks wel zelf gaan malen maar heb net even gekeken maar de vleesmolen centjes waren op  :biggrin2: Dus eerst even sparen.

Ik heb dus geen verstand van KVV voor katten dus de vraag welk merk is goed en betaalbaar. Ik zou voor Noppie 6-7 kg per maand moeten hebben als ik uitga van 3% van z'n lichaamsgewicht...hij weegt ruim 6 kg
Door Martine-Tom
#2816674
Waarom probeer je hem niet aan de barf te krijgen? Is minder werk als zelf malen  ;)
Ik vind zelf Darf erg goed, en de degomeat enkelvoudig (wel ff opletten dat je ze goed varieert, let op de ingrediënten) en als het maar voor tijdelijk is zou ik carnibest diabeet ook nog wel willen overwegen.
Maar ik zou eerst eens kijken of hij niet wil barfen, als je gaat malen moet je ook in stukken hakken dus daar zit je toch wel aan vast  :D
Door TMG1961
#2816689
Heb gedacht aan barf. Vindt alleen de hoeveelheden zo klein om fatsoenlijk te portioneren..hij zou bv 80 vleesbot moeten hebben. De kipkarkassen bv die ik heb wegen ruim 400 gram

Spiervlees en orgaan zou ie gewoon van Pixie mee kunnen eten. Dat zou 70 en 40 gram per dag zijn.
En klinkt gek maar ik vind het enger om een kat over te zetten op barf en dan met name vleesbot dan een hond
Door spikkel
#2816692
Als ie nu met smaak eet, kun je eens 1 dag gaan barfen, spiervlees en wat zacht bot, kijken of ie dat blieft. Scheelt erg veel werk. Die van mij barfen ook 3 a4x per week.
Ik gooi hun spul gewoon bij de honden in de zak. Het is ook beter voor hun tanden om wat te knagen en ze zijn lekker verzadigd met het knaagwerk.
Door TMG1961
#2816696
Voorlopig wil ik hem eerst KVV geven.
Als ie dat een tijdje gehad heeft misschien voorzichtig proberen met klein stukje bot van Pixie..spiervlees eet ie..hij steelt het gewoon uit de bak van Pixie als ik eten aan het klaarmaken ben voor ze.
Door Martine-Tom
#2816698
TMG1961 schreef: Heb gedacht aan barf. Vindt alleen de hoeveelheden zo klein om fatsoenlijk te portioneren..hij zou bv 80 vleesbot moeten hebben. De kipkarkassen bv die ik heb wegen ruim 400 gram

Spiervlees en orgaan zou ie gewoon van Pixie mee kunnen eten. Dat zou 70 en 40 gram per dag zijn.
En klinkt gek maar ik vind het enger om een kat over te zetten op barf en dan met name vleesbot dan een hond
Ja ik snap je, maar als je zelf wil gaan malen, een kipkk kan niet in 1 keer door de molen dus moet je toch al gaan hakken...dus dan kan je het net zo goed gelijk voeren, onder voorbehoud dat ie knagen wil :P
Door TMG1961
#2816702
Dat is natuurlijk een vereiste dat knagen..ik ga dat echt niet voor kauwen voor hem  :biggrin2:
Maar ik zie dat ie te grote stukjes bot in de KVV ook laat liggen, hij kauwt die niet klein. Komt misschien nog wel.
Door hannabelgje
#2816706
Hier maak ik ze niet blij met kvv, de heren willen echt eten. Hier knip ik gewoon een stuk van een karkas af met een snoeischaar.  Gaat prima. Ze krijgen hier maar 50-60 gram bot per dag en dat is echt goed te doen om te knippen hoor.
Door TMG1961
#2816710
Knagen wil ie wel volgens mij. Pixie kreeg net gedroogde kipvleugeltipje en voordat ik het wist had Noppie er een gepikt en zat hem rustig op te eten. Heb hem wel even goed in de gaten gehouden tot ie op was.
Door Martine-Tom
#2816711
Oh gewoon proberen dan! Hakken moet je toch en niks goedkoper dan barfen  :)
Gebruikersavatar
Door Neally
#2816723
Hier een poes die niet aan het vers wil, maar wel een klein hondje.
In het begin aan de KVV, toen zelf malen, met kleine barf hapjes. Toen kleiner knippen ipv malen en nu knip ik vlees
en bot en mag ze zelf kauwen.
Dan hoef je zelf geen dure machine te kopen. Je kunt voor niet zoveel geld een handmolen aanschaffen.

Leuk hoor, die Noppie en zijn avonturen.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2816747
Volgende x bij portioneren voor Pixie iets meer vleesbot doen dan kan je kleinere stukken daar van af knippen en heeft ie hetzelfde als Pixie
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2816872
Ja, maar dat lukt natuurlijk enkel bij vleesbot dat hij ook kan eten.  Pixie krijgt vast wel wat bot dat de kat niet weggeknaagd krijgt.
En dan hangt het ervanaf of hij graag wil knagen of niet, hoe vaak je samen kan voeren of niet.

Als je zo'n kat hebt als Kleintje die wel wil knagen, maar al erg veel moeite heeft met een kippennek...  :-\
Bij haar mep ik het voornamelijk. Gewoon even de hamer erop voor ik het geef vind ik niet zoveel werk, als ze daardoor met smaak kan eten.  Dus dat is zeker ook een optie.  Het lijkt mij ook het gemakkelijkst en aangenaamst om zoveel mogelijk met Pixie te combineren. 

Wat je ook kan doen, en wat tussen kvv en barf in zit, is zelf samenstellen maar enkel het bot malen en de rest in stukken voeren.  Dat gemalen bot kan je dan prima in portie's van 80gr invriezen.  Als je iets voert aan Pixie dat hij ook kan eten, zoals kip of konijn of dergelijke, haal je gewoon 80gr bij haar af (maak haar portie's iets groter bij het portioneren).  Als je iets voert dat hij niet kan eten (zoals lamsribben), haal je een gemalen portie (van iets anders dan) voor hem uit. Hij heeft dan misschien iets minder variatie, maar met het spiervlees erbij, varieer je vast nog voldoende.  Of je voert op dat moment iets aan hem dat je niet aan Pixie voert, kwartel bv.
Op die manier is het veeeel minder werk, dan als je alles zelf in de juiste verhouding wil malen. Bovendien is het voor hem leuker: kan hij inderdaad echt eten krijgen in spier en orgaan (en hoeft het niet uit Pixie's bak te stelen), je kan meer afwisselen in smaken (hoeft niet alles door elkaar te mengen).  Het is ook beter voor zijn tanden.  ;)

Welk bot hij allemaal weggeknaagd krijgt, of hij parelhoen en eend ook aankan of niet, dat valt uit te proberen.  Een kat zal zich niet zo snel verslikken in bot, ze hebben meer de neiging om goed te knagen.  Zeker als het geen schrokker is, moet je geen schrik hebben dat hij zich zou verslikken, das anders dan honden.  Bovendien kan een kat een eendennek gewoon niet in zijn geheel inslikken. Kippennekken deed mijn schrokker wel. Dus die krijgt hij niet ongemept. Bio-kippennek lukt hem niet, en die krijgt hij dus altijd zeker ongemept.
Maar kijk gewoon eens wat hij doet. Als hij er mooi op knaagt, zal hij niets eten dat te hard voor hem is en dan merk je dat vanzelf.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 24 nov 2013, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door TMG1961
#2816893
Als je spiervlees geeft, hoe groot laat je de stukjes dan? Of geef je dat wat ie dagelijks krijgt als 1 stuk.

Ik voer Pixie kwa bot: biokipkarkas, konijn, haaskarkas, eend, parelhoen, fazant, patrijs, kwartel en lamsribben.
Door spikkel
#2816910
Spiervlees krijgen ze mij behoorlijk groot, ongeveer 5,6,7 cm. Ze knagen er een stuk af,moet je maar eens kijken hoe ze dat doen, het gaat van links naar rechts.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door