Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door deja
#2816523
Ik heb sinds deze week 2 hele leuke noorse boskatten in huis, ze kregen brokjes bij de fokker, de een is een behoorlijke eter denk ik zomaar en eet hier gelijk al vers, ik voer hem darf voor de hond volgens mij kan dat wel met wat extra hart eens in de week. In darf zit ook pens en groente nou hij eet alles en  het is ook zo op ik geef hem nu 140 gr. per dag en hij weegt bijna 3 kilo hij bijna 8 maanden, de andere kiest duidelijk voor brokjes ruikt aan het vlees en gaat naar de brokjes toe.
Ik wil nog niet dwingen met vlees want ze zijn hier nog maar net dus hoop stres, ze waren geen hond gewend en ik heb een jonge golden, ook ruim 8 maanden nou die vind het fantastisch. De vraag is kan het kwaad dat de kat darf voor de hond eet en ik denk dat 3 1/2 % wel goed is of heb ik dat mis.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2816535
3,5% vind ik niet zoveel klinken, een Noor van die leeftijd is nog ruim in de groei. Geef dus gerust meer.
Dat de andere kat het niet moet, vind ik ook niet zo raar. Groente en pens zijn beiden geen kattenvoer. Ik wil je aanraden een kvv voor katten te nemen.

Kvv voor honden is grover gemalen. Dat is niet zo'n ramp. Ook heeft het een andere samenstelling en dat zou theoretisch minder goed kunnen zijn. Katten hebben veel behoefte aan hoogwaardig voedsel, meer dan honden. Ook hebben ze minder bot en meer spiervlees nodig. Een kvv voor katten zou dat moeten kunnen opvangen.
Door deja
#2816539
Nou op zich vind ik Darf wel een goede kvv en voor katten is hij een stuk duurder en dat gaat voor mijn knip een beetje te ver als ik naar de verhoudingen kijk van Ian Billinghurst kijk dan is dat 70 tot 75 % vlees en botten 15 % orgaan en 5 % groente en nog wat tafelrestjes, nou volgens mij is dat Darf ook en dat het wat groffer is is helemaal geen probleem er zijn tenslotte ook katten die barfen nou volgens mij is dat helemaal grof. En de verhouding zie ik niet veel anders in, ik weet dat een kat taurine nodig heeft en dat dat in hart zit dus dacht ik geef eens in de week een maaltijd van hart, en zal dan ook naar 4 of 5 % gaan.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2816542
deja schreef: Nou op zich vind ik Darf wel een goede kvv en voor katten is hij een stuk duurder en dat gaat voor mijn knip een beetje te ver als ik naar de verhoudingen kijk van Ian Billinghurst kijk dan is dat 70 tot 75 % vlees en botten 15 % orgaan en 5 % groente en nog wat tafelrestjes, nou volgens mij is dat Darf ook en dat het wat groffer is is helemaal geen probleem er zijn tenslotte ook katten die barfen nou volgens mij is dat helemaal grof. En de verhouding zie ik niet veel anders in, ik weet dat een kat taurine nodig heeft en dat dat in hart zit dus dacht ik geef eens in de week een maaltijd van hart, en zal dan ook naar 4 of 5 % gaan.
Uhhh, wat wil je nou?
Je vraagt of kvv voor honden een probleem is voor katten en er zijn 2 die zeggen dat je beter kvv voor kat kan voeren. En dan ben jij het er ineens niet mee eens.
Kijk, het zijn jouw katten en daarom is het jouw verantwoording. Maar dan had je het net zo goed niet kunnen vragen.

Overigens zijn de percentages van Ian Billinghurst voor honden.
Door Hilde__
#2816551
Ik zou ze ook echt niet op een honden kvv zetten. Honden kvv is goedkoper omdat er oa pens, groente en minder spiervlees in zit. Als je katten nou af en toe honden kvv voert oke, dat doe ik ook 1x per week (Tinlo), maar standaard zou ik echt niet doen. Hier lust maar 1 van de 4 kvv met pens, maarja die eet alles  ;)
Door hannabelgje
#2816553
Ik zou voor het overzetten kvv voor katten gebruiken( bibi bijvoorbeeld is ook niet duur) of ik zou barf geven. In combi met brokjes zou ik alleen spiervlees en orgaan geven, misschien als bot de smuldier kip. Als ze dan over zijn dan zou je rustig eens de darf hond kunnen geven. Bij de appie hebben ze ook vers runderhart en verse kiporgaantjes. Vinden ze vaak ook heerlijk doe daar wat kipfilet bij en je bent ook een heel eind om mee te starten. 
Ik zou de brokjes vlug gaan vervangen door een goed natvoer trouwens. Dat schakelt wat makkelijker over en is een stuk gezonder dan brokjes.
Veel succes!!
Door Parelridder
#2816593
Ik zou een kat een goede kvv voor katten geven. Een goede katten-kvv bevat o.a. meer hoogwaardiger spiervlees en is scherp op de juiste percentages lever en hart. Hoe mooi DARF voor honden ook is, die voor katten is nog mooier en/want afgestemd op wat zíj nodig hebben. Een andere mooie is Catsnature (te koop bij Degomeat), de paard en de hert variant.
Ik begrijp heel goed dat de prijs voor honden-kvv een stuk aangenamer is, maar goede voeding is zo verschrikkelijk belangrijk en voor katten komt het allemaal nauwer! (op termijn is goede voeding overigens goedkoper dan een abonnementje dierenarts..). Als 'katten kvv' voor jou niet betaalbaar is en je toch katten wilt houden, is BARF wellicht een goede oplossing?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door