Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Moena54
#2816160
Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen, want ik kom zo maar binnenrollen hier. Mijn naam is Moena en ik ben 59 jaar, gehuwd en moeder van 2 kinderen, 37 en 34. Vrouwtje(lees butler)
van Teus Johannes, onze blauwe Britse Korthaar.


Voor Teus J. hadden we drie katten, dat was een gezellige boel. Ze werden 21, 19 en 18 jaar. Het was een heuse bejaardensoos, met alles wat daarbij kwam aan kwaaltjes e.d. Helaas zijn de laatste twee snel achter elkaar gestorven(januari j.l.). En toen was het stil, heel stil. Je bent het zo gewend, want voor dit drietal, hadden we altijd katten om ons heen en de kinderen natuurlijk, die toen nog klein waren.

Al snel werd besloten over te gaan tot aanschaf nieuwe poes en we maakten toen een hele grote fout. We werden verliefd op een plaatje op marktplaats, die onze dochter gevonden had. Er werd een goed tehuis gevraagd voor ons kereltje en wij meenden dat goede tehuis te zijn. Wij kochten hem onmiddellijk en waren er dolgelukkig mee. Maar hij at niet, het begin van hele erge weken die toen volgden, met elke dag een dierenkliniek bezoek. Eigen schuld, dikke bult. We hadden gewoon beter op moeten letten maar we hebben hem erdoor gekregen, door om de drie uur hem dwangmatig te voeden en te laten drinken.

Hij moest het op een gegeven moment zelf gaan doen, want meneertje werd een beetje lui en vond het wel gezellig als hij werd opgenomen en lekker aan het pipetje zat te sabbelen.

Met veel pijn en moeite hebben we hem middels allerlei papjes e.d. die ons werden voorgeschreven op vast voer gekregen.

Brokjes van Orijen en carnibest.

Toen moest hij gecastreerd worden(is nu 8 maanden oud). 1  Balletje werd verwijderd en hij bleek een monarch te zijn en men ging op zoek naar balletje nr 2. Die was niet te vinden en de afgelopen week is hij voor de tweede keer geopereerd en is het 2e balletje verwijderd. Ging allemaal prima. Maar er zat wel wat vet in de buik en beter zou het zijn als dat wat minder werd. Dat snappen we volledig.

Nu ons dilemma, wat nu?
Hij weegt 4.8 kilo.
Voorgeschreven is Neutered Satiety Balance (dierenarts). Maar wij vinden nat voer eigenlijk ook heel belangrijk. We willen met alle liefde prefentief blaasgruis gaan bestrijden en ervoor te zorgen dat zijn buikvet(zgn. tasje) wat minder wordt, maar mag hij wel nog iets eten wat hij lekker vindt?
Barf gekocht, hij is er dol op. Wel doe ik er 4 druppels appelazijn op, om blaasgruis te voorkomen. Zou dat voldoende zijn?

Hoe maak ik een goede verhouding van vers en brokjes. Vanochtend heeft hij 35 gram Barf kip gehad en ik heb 30 gram brokjes neergezet.
Vanavond doe ik dat weer. Maar hij heeft gewoon honger.

Ik ben een beetje van het paadje af eigenlijk.
Ik hoop op goede tips en advies.

Alvast bedankt en groetjes.
Door fem fatale
#2816205
Krijgt hij gemalen barf (dat noemen wij hier KVV) of echt lekker knaagwerk?

Ik vind het advies om een kat van 8 maanden af te laten volstrekt idioot. Het is een baby en die hebben babyspek. Hij is nog niet uitgegroeid en nog noet uitgebouwd en om dat te doen, heeft hij gewoon eten nodig.
(Mijn vorige dierenarts adviseerde mij om Jet op dieet te zetten toen ze 10 maanden was, terwijl zij naar verwachting door zou groeien tot ze ongeveer 3 was. Nu is ze 3 en is ze echt prima op gewicht, maar wel zwaarder dan toen ze 10 maanden was). 

Ik zou zeggen, stop met de brokjes, geef hem veel knaagwerk (dat vult beter dan gemalen voer) en dan kun je ook stoppen met de appelazijn. Gewicht wel in de gaten houden, maar nu nog niet laten diëten.
Door spikkel
#2816208
Allereerst welkom hier op het forum.

Heeft ie nu blaasgruis? Preventief blaasgruis vermijden kan je ook doen door helemaal rauw te gaan voeren, carnibest heeft ook een diabetici variant, dit is zonder granen,
Zo wie zo is het voor een kat beter om geen granen te voeren. Maar wat ik begrijp is dat ie dol is op barf, dan echt de brokjes laten staan. Wil je echt brok voeren, dan moet er 8 uur tussen rauw en brok zitten. Het is nog een jonge kat, dus mag ie wat meer eten. Probeer zijn porties door drieën te delen. De hoeveelheid hangt ook af hoe actief ie is. De ex kater van mij 4,5 kilo en krijgt 120/130 gram per dag verdeeld over 2 porties, hij is 2 jaar.
Brokjes en Kvv worden sneller verteerd dan Barf of NRV. Die van mij krijgen s'morgens muis en een eetlepel Kvv, s'avonds een barfhap, botje en spiervlees en nog een hartje erbij, ze doen het er goed op tot de volgende morgen.
Probeer ook smaken te wisselen van vlees, je krijgt dan variatie en een kat die veel gaat lusten. Elke kat is natuurlijk niet hetzelfde, het is een beetje uitproberen.
Door Moena54
#2816314
Dank jullie alvast voor de adviezen. Nee, hij heeft geen blaasgruis, het is enkel preventief, doordat er zoveel(nogal en wat is normaal?) vet in de buik zat. Dan schijn je sneller blaasgruis te krijgen en een Brit schijnt er ook meer aanleg voor te hebben? Hij lust graag brokjes en ook barf en carnibest. De brokjes van Orijen bevatten geen graan. Zijn barf is fijngemalen evenals de carnibest. Ik denk wel dat hij door zijn moeilijke start, een moeilijke eter is gebleven. Zijn knaagwerk is absoluut niet best. Maar dat vind ik minder erg. Toen we hem kochten bleek hij maar 500gr te wegen en was ruim 3 maand. Dat klopt ook al niet, dus zijn aanvang van dwangmatig voeden met pipet heeft lang geduurd. Een schade echter die hij ruimschoots heeft ingehaald. Het hing aan een zijden draadje, maar hij besloot gelukkig mee te werken. De brokjes die ik nu moet gaan geven van Royal Canin, zou ik niet weten eigenlijk of ze graan bevatten.
Door dutchdebs
#2816407
Het is zo vaak het zelfde met Britjes, het zijn bolle cobby katten en dierenartsen vinden vaak meteen dat ze op dieet moeten. In plaats daarvan op goed vers voer, Barf knaagwerk een kuikentje of KVV daar doet een britje het zoveel beter op. Ik zou ze van dat rare dieetvoer afhalen en gewoon op het vers zetten.

Succes.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2816508
Welkom!

Ik zou ook niet zomaar gaan verzuren, alleen als dat nodig is.
Ik heb er nog nooit van gehoord, dat Britten en buikvet een hogere kans op gruis zou geven.
Door tomcat
#2817329
Heb het idee dat deze DA vooral aan zijn eigen voerwinkel denkt..... Gewoon lekker op barf zetten zonder verder gedoe is m.i. de beste preventie van blaasgruis.  Dan kan ie daarnaast rustig uitgroeien tot een stevig gespierde kater. Onze Tom is ook stevig gebouwd, maar vlgs de DA beslist niet vet. Hij barft sinds we hem op 1 jarige leeftijd kregen en hij ook nog ietsje babyspek had. Dat is echt weg hoor !
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door