Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ellen30
#2816204
Hallo,

Redelijk nieuw hier en me aan het verdiepen in de KVV voeding.
Ik heb een ruwharige Fox Terrier van net 3 jaar en na het lezen over brokken vs KVV heb ik de overstap gemaakt en donderdagavond een 2 tal rolletjes Carnibest gekocht.

Nu lees ik zoveel tegenstrijdige verhalen en ook van de verkoper wou ik graag meer info ivm de overstap maken.

De verkoper vertelde van de hond best een dag te laten vasten in verband met het verteringsstelsel en gevaar op maagtorsie 's ( is toch enkel bij grote honden dacht ik?).

Ik heb Carnibest gekozen omdat ik ook geen idee heb welk merk oke is of het beste maar dat hangt vooral af van hoe de hond het er op gaat doen denk ik.

Mag ik dus merken afwisselen? Ik lees hier ook dat jullie bv. zalmkoppen of andere verse snacks tussendoor geven, is dit een must om geen tekortkomingen te krijgen of gewoon tussendoortjes?

Ik vraag me enkel nog af hoe ik de overstap moet maken, mengen met brok, dag laten vasten of gewoon direct de Carnibest voorschotelen?

Bedankt alvast.
Door Anne in Zweden
#2816261
Hai, en welkom hier!

Als je hond verder gezond is, kun je gewoon van de ene dag op de andere overschakelen, hoor. Mengen met brok zou ik niet doen, dat is zeker niet nodig om het lichaam aan vers voer te laten wennen. Die verkoper heeft er duidelijk niet al te veel verstand van...

Je mag zeer zeker merken afwisselen, geen enkel probleem. Waar het voornamelijk om gaat is dat je een aantal verschillende diersoorten voert (minstens 4-5, nog meer is helemaal mooi). En af en toe iets knaagbaars is natuurlijk altijd lekker, maar geen must ivm tekortkomingen of zo.

Let er wel op dat Carnibest ook granen bevat - met uitzondering van de diabetesversie. Dus als je graanvrij wilt voeren, daar even op letten.

Succes!
Door M@rina
#2816353
Kletskoek van de verkoper ;)

Je hond kan hooguit wat dunne ontlasting krijgen als je in 1x overstapt, wil je dit voorkomen dan giet je er een scheutje gekookt water over een paar dagen en dan langzaam afbouwen.

Van carnibest hoef je in principe maar 1 soort te voeren. Zij voegen namelijk een premix van vitamine en mineralen toe, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar kvv's zonder die premix en met natuurlijke calciumbron. Je moet dan minimaal  diersoorten in 3 weken voeren, dan is het menu ook compleet zeker als je het nog aanvult met 1x per week een vet visje en 1 of 2 eitjes per week.

Voorbeelden van die kvv's zijn: alaska, all animal  carnivoer, bandit, haaksbarf, tinlo barfmneu, darf, versvoer, tammenga en tamro. afwisselijk van verschillende merken is ook aan te raden.

succes!
Door Mr bojangles
#2817044
[quote="Ellen30"]

Nu lees ik zoveel tegenstrijdige verhalen en ook van de verkoper wou ik graag meer info ivm de overstap maken.

De verkoper vertelde van de hond best een dag te laten vasten in verband met het verteringsstelsel en gevaar op maagtorsie 's ( is toch enkel bij grote honden dacht ik?).

Ik heb Carnibest gekozen omdat ik ook geen idee heb welk merk oke is of het beste maar dat hangt vooral af van hoe de hond het er op gaat doen denk ik.


[/quote]

Over die maag torsies hoor ik ook veel verschillende verhalen, dogachtige hebben er vaker last van. De torsie komt door dat er een grote hoeveel heid brokken word gegeten waarna vaak veel gedronken word, dit gaat klotsen in de maag en zo kan je een torsie krijgen. Tinlo van barf menu raad aan je hond in grote hoeveel heden te voeren zodat de maag spier hard moet werken en die sterk blijft, zit wat in natuurlijk. Maar van andere hoor ik juist in kleinere hoeveel heden voeren dus 2 x per dag.
Met vlees is de kans erop klein en als je niet direct een lange wandeling gaat doen of trainen gaat alles goed.

Ik voer ook sinds kort cb , omdat ik granen vrij voer hebben wij de diabetes variant natuurvoer. Ondanks de premix wissel ik wel af tussen die en de lam. Daarnaast van andere merken andere smaken. Zo weten we zeker dat ze echt niks te kort komen:) plus dat je honden het ook lekker vindem
Door Ellen30
#2821695
Dank jullie wel alvast voor de info. :)

Hij is ondertussen volledig overgestapt op Carnibest en hij vindt het in ieder geval heerlijk.
Ik ga zeker nog is verder kijken dan enkel Carnibest in verband met de granen die erin zitten en wat afwisselen met verschillende merken/dieren.

Gisteren had ik toevallig wat kippenhartjes voor de katten maar blijkt dat de hond het ook heerlijk vind maar gezien het orgaan is mag ik dit blijkbaar niet teveel geven omdat het al in de kvv zit?

Voor vandaag heeft hij zijn portie al opgegeten maar ik vind het nogal lastig om zeker te weten dat hij genoeg gegeten heeft, hij is nogal mager en wil hem zeker niet nog magerder krijgen. Mager zijn komt vooral doordat hij nooit stil zit, het is een Terrier dus altijd in beweging. :)

Zou dus nog op zoek moeten gaan naar snacks tussendoor die erbij mogen.
Door M@rina
#2821752
Af en toe een kippenhartjes is niet erg, maar standaard er bij voeren inderdaad niet doen, er zit genoeg orgaan in kvv.

Bij zooplus.nl kan je heel veel soorten gedroogd vlees bestellen of bij bora's hondensnacks.nl
Door Ellen30
#2829343
Ondertussen zijn we een tijdje verder en ik moet zeggen dat mijn hond het denk ik minder ziet zitten.

Nadat de rolletjes Carnibest op waren heb ik Barfmenu Tinlo besteld in verschillende diersoorten.
Natuur en de kip gingen in het begin vrij vlot binnen. Paard lust hij blijkbaar echt niet net als hert. Lam dan weer wel. Hij eet het wel maar in het begin was hij iets enthousiaster. Ook als ik nu natuur geef of kip wil hij dat totaal niet meer terwijl hij dit in het begin echt graag at.

Lastig hoor. Misschien ben ik te snel overgestapt op Tinlo of te snel andere diersoorten gegeven? Geen idee maar als ik iets voor de 2de keer geef wil hij het meestal niet meer. De lam tot hier toe nog wel maar hoe lang nog...
Door M@rina
#2829391
Ook honden hebben verschillende smaken... niet alle honden vinden alles lekker. Als carnibest wel goed gegeten werd, zou ik die weer geven en kijken of je zo nu en dan een paar kilo van een ander merk kan krijgen. Ik heb 1 hond die van afwisseling houdt 2 dagen achter elkaar hetzelfde eten is not done.
Door Ruisje
#2829410
Hoeveel weegt je hondje en hoeveel kvv voer je per dag?
Je schreef dat hij nogal mager is/was. Onze Lily was broodmager toen ze bij ons kwam wonen en ik gaf haar toen hele ruime porties kvv. Na een tijdje was "mevrouw'" het ook zat en at het niet meer. Toen bedacht ik me dat ze misschien wel teveel eten kreeg voor haar inmiddels mooie gewicht. Ik ben toen teruggegaan naar 200 gram per dag voor haar (3% van haar goede gewicht) en toen begon ze weer heerlijk te eten.  En dat doet ze na ruim 3 jaar nog steeds, maar dan nu zelf samengesteld. :)

Geef nu vooral de smaken die hij wel eet! Gaat dat goed introduceer dan de nieuwe smaken desnoods gemengd door een "oude" smaak. Minimaal 4 verschillende diersoorten in drie weken, plus 1x vette vis in 1 à 2 weken is mooi, maar dat hoeft niet allemaal in de eerste maand. Doe het rustig aan, in het tempo van jouw hond!
Door Ellen30
#2830244
Het enige wat hij nog eet is de lamversie van Tinlo dus ik ga idd morgen weer Carnibest halen en hopen dat hij dat terug wil eten.
Mengen met andere smaken wil hij ook totaal niet.
In de lam zit wel veel bot in en die spuugt hij dan ook direct terug uit als hij daarop kauwt...

Hij weegt net geen 10 kilo en krijgt van de Tinlo  een 250 gram per dag.
Laatst gewijzigd door Ellen30 op zo 15 dec 2013, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wolfdolf
#2831196
Ik zou regelmatig een vastendag geven.
Dan wordt hij (hopelijk) minder kieskeurig.
Misschien is dat wel wat moeilijk als je je hondje nu al te mager vindt.

Je kan ook experimenteren met andere merken.
Naturis is denk ik geen topkwaliteit maar is hier de favoriet. Naturis heeft ook veel smaken.
Laatst gewijzigd door wolfdolf op di 17 dec 2013, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door