Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Stef1918
#2815185
ik heb een vraagje, Hugo krijgt kvv en een beetje barf, meneer is nu 12 weken en het gaat hardstikke goed, nu heb ik met porties maken een beginnersfoutje gemaakt, ik heb lamsribben gekocht en netjes per ribje verpakt  :-[ , dat ik er vanavond eentje wilde geven zei een klein stemmetje achter in mijn hoofd dat er iets was met enkele ribben geven (een schizofreen is nooit alleen  :biggrin2:), even het forum op gedoken en daar staat dus dat je nooit enkele ribben mag geven ivm inslikken enzo dus die de vuilnisbak in gemikt en een kipkarkasje ontdooit voor hem. Hij eet verder wel hardstikke rustig, eendennekken, kippennekken en kipkarkassen worden keurig stukje voor stukje naar binnen gewerkt. Als ik nu die ribben stuk sla zodat ze gebroken zijn, kan ik het dan wel geven of gewoon de volgende keer per 2 of 3 portitioneren? Hij wil trouwens nog niet aan de zalmkoppen,hij at wel een stukje kieuw maar daar hield het mee op, iemand tips om er vis in te krijgen?
Alvast bedankt voor de suggesties.
Laatst gewijzigd door Stef1918 op vr 22 nov 2013, 02:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#2815231
Ik denk dat het geven van enkele ribben heel erg van de hond afhangt. Eén van mijn honden zou ik prima een enkele lamsrib durven geven. De andere absoluut niet. Als jij denkt dat jouw hond het veilig naar binnen gaat werken dan zou je het idd kunnen platslaan en geven. Maar een enkele rib zal hier op het forum altijd afgeraden worden, omdat het link kan zijn, de kans op stikken is groot en bij niet kauwen zou het ook een verstopping kunnen veroorzaken. Volgende keer dus idd minimaal 3 ribben aan elkaar laten zitten. Het probleem van een enkele rib is dat het heel makkelijk zonder kauwen doorgeslikt kan worden.



Mijn honden hebben allemaal jaren structureel geweigerd rauwe vis te eten. Ik heb dus of zelf vis gekookt (zonder graten) of blikjes vis gegeven. Mijn ene hond werd ook heel erg ziek van rauwe vis, dus ik ben gestopt het te geven. Nu hebben we sinds twee jaar een herplaatser in huis en die vond rauwe vis lekker. Ik heb het aan Ziggy laten proeven en zij eet ineens ook rauwe vis, dus die twee krijgen nu één keer per week rauwe vis. Yuka (mijn andere hond) eet het nog steeds niet, en zal het ook nooit eten. En de honden van mijn moeder gaan het ook nooit eten. Maar goed, wellicht kan je stukjes rauwe vis (dan heb je wel filet nodig) mengen met een blikje vis en dan steeds minder vis uit blik erbij geven, zodat er uiteindelijk alleen rauwe vis overblijft.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op vr 22 nov 2013, 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#2815233
Ik wilde mijn tekst verbeteren maar heb mezelf in plaats daarvan geciteerd... Dus ik heb het citaat weggehaald.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op vr 22 nov 2013, 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2815237
Een zalmkop is best hard en ik vind niet echt beginnersbot. Er zijn hier meer honden die een hele zalmkop maar niks vinden ;)
Zou proberen om eens zalmlijf te geven.
Bency is gek van zalmlijf maar een (halve) kop is nou niet echt zijn ding. Zodra ik het in stukken knip eet hij het weer wel :-\

Oja en een enkele lamsrib zou je natuurlijk ook met een washand vast kunnen houden zodat de hond wel moet kauwen en niet in 1x doorslikt ;)
Laatst gewijzigd door Thea op vr 22 nov 2013, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ulla
#2815287
Mijn oudste hond is een rustige eter en zou zelfs nog op een vleugeltip van een kip kauwen.
Maar een enkele rib waar ze ook netjes op zou kauwen is toch voor mij een NONO.
Ik ga niet met kromme tenen zitten kijken.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2815392
Maar als je hond een lamsrib krijgt en je doet het per 3 ribben dan knabbelt hij eraan blijft er uiteindelijk toch op het einde ook een klein stukje over?

Ik vind dat ook altijd een beetje eng maar ze krijgen het wel...
Door Anne in Zweden
#2815402
*Marga* schreef: Maar als je hond een lamsrib krijgt en je doet het per 3 ribben dan knabbelt hij eraan blijft er uiteindelijk toch op het einde ook een klein stukje over?

Ik vind dat ook altijd een beetje eng maar ze krijgen het wel...
Maar dan heeft hij er al rustig op geknabbeld, en je kunt er dan waarschijnlijk van uitgaan dat hij de rest ook gewoon zal knabbelen. Eén enkele rib nodigt toch een beetje uit tot hapsloekweg, bij sommige honden.

Een met veel passie doodgemepte enkele rib moet volgens mij geen groot risico vormen. Als een hond die in één keer inslikt, is de boel beweeglijk genoeg om alle bochten en gaten in en op weg naar de maag te vinden.
Dat gezegd hebbende, voer ik ook geen losse ribben. Liever geen risico dan een klein risico.
Door smulpaap
#2815463
Ooh nee dat gebeurt hier ook niet . Ribben worden altijd op maat geknipt
Hier mijn smurfje van 7 kg met een ribbenboogje . Ze eet heel beheerst , maar ik waag de gok niet

Afbeelding
Door Stef1918
#2815555
Bedankt voor alle tips, ik ga de ribben vermalen, geef ze dan tussen de kvv door en zal eens een zalmkop in kleine stukjes hakken of vermalen, eens kijken wat hij er dan mee doet. Volgende keer met porties maken houd ik dan 3 ribben aan elkaar. Nogmaals bedankt.  O0 :beerchug:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door