Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2789387
Iemand enig idee? Julius heeft vanaf het moment dat hij bij ons kwam (toen was hij 8 weken oud) vers gekregen. Eigenlijk heeft hij daar nooit stabiele ontlasting op gehad, maar dat wijdde ik aan het wisselende menu. Vanaf een maand of 10 was er af en toe slijm bij zijn ontlasting te zien. Toen hij 14 maanden was, had hij weken achter elkaar diarree die deed denken aan giardia, maar testen lieten niks zien. Zijn ontlasting bleef weken lang wisselend slijmerig / vast, de dierenarts kon er niets mee behalve antibiotica voorschrijven 'voor de zekerheid'.  Uit wanhoop heb ik Julius nu een maand geleden op brokken van Acana gezet (de Adult versie) en voor het eerst in tijden heeft hij elke dag 'normale' en droge ontlasting. Omdat ik toch graag weer vlees in zijn menu wil krijgen heb ik deze week een rolletje KVV van Tinlo gekocht en gelijk de volgende dag weer slijmpoep!

Iemand enig idee waar dit mee te maken kan hebben?
Laatst gewijzigd door Roosjes3 op za 26 apr 2014, 01:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#2789595
Storm (en zijn broertje heeft het ook gehad) heeft gedurende zijn hele eerste levensjaar af en aan diarree gehad.
Storm kreeg toen KVV van KIVO, maar ook van Haaksbarf en All Animal. Op geen van deze merken ging het 100% goed.
Toen hij een jaar oud werd ben ik gaan Barfen, daar werd het iets beter van maar nog steeds niet helemaal in orde.
Toen hij ongeveer 1,5 jaar oud was was ik er echt helemaal klaar mee eventjes
Storm at bovendien slecht dus ik kon regelmatig vlees weggooien, en met dat hij steeds die diarree had, heb ik het echt even voor gezien gehouden
En zijn broertje knapte heel erg op van een tijdje brokken krijgen en is daarop 'gestabiliseerd' (voor zover je dat woord kan gebruiken als je brokken geeft), ontlasting weer in orde, en ik heb toen begrepen dat ze later Carnibest zijn gaan geven en dat hij het daar wel goed op doet
Ik heb Storm toen een hele poos geperste brokken gevoerd en ook Storm had daarop veel betere ontlasting.....

Alleen toen kwam Nova in zicht en na even te twijfelen heb ik besloten weer gewoon met vers te beginnen. De een vers en de ander brok dat leek me niks. Storm was toen zo'n 2 jaar oud dus hij heeft zeker een maand of 6 brokken gehad. Ben eerst begonnen hem KVV (ook Carnibest) te geven en toen Nova hier was zijn ze allebei weer helemaal gaan barfen.
Het gaat nu stukken beter met Storm en hij heeft niet zomaar meer last van diarree.

De enige oorzaak die ik me kan bedenken, is dat het nestje waar Storm uit komt helaas een buikgriepje heeft gehad als puppies van een week oud. Dat daar misschien iets van is blijven hangen of dat ze daardoor gevoeligere darmpjes hebben misschien??

Maar of dat de oorzaak is?
Geen idee of je wat hebt aan mijn verhaal...
Maar het komt dus meer voor :)
Laatst gewijzigd door Cizsel op za 19 okt 2013, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#2789667
Roosjes3 schreef: Iemand enig idee? Julius heeft vanaf het moment dat hij bij ons kwam (toen was hij 8 weken oud) vers gekregen. Eigenlijk heeft hij daar nooit stabiele ontlasting op gehad, maar dat wijdde ik aan het wisselende menu. Vanaf een maand of 10 was er af en toe slijm bij zijn ontlasting te zien. Toen hij 14 maanden was, had hij weken achter elkaar diarree die deed denken aan giardia, maar testen lieten niks zien. Zijn ontlasting bleef weken lang wisselend slijmerig / vast, de dierenarts kon er niets mee behalve antibiotica voorschrijven 'voor de zekerheid'.  Uit wanhoop heb ik Julius nu een maand geleden op brokken van Acana gezet (de Adult versie) en voor het eerst in tijden heeft hij elke dag 'normale' en droge ontlasting. Omdat ik toch graag weer vlees in zijn menu wil krijgen heb ik deze week een rolletje KVV van Tinlo gekocht en gelijk de volgende dag weer slijmpoep!

Iemand enig idee waar dit mee te maken kan hebben?
Ik zit naar de ingredienten van Acana te kijken en daar zitten diverse ingredienten in die goede ontlasting bevorderen:

Samenstelling:
Vers lamsvlees (zonder botten), gedroogd lamsvlees, zalmmeel, haring, rode aardappelen, erwten, kippenvet (bevat natuurlijke vitamine E), zoete aardappelen, verse Amerikaanse baars (graatloos), zongedroogde alfalfa, natuurlijk lamsaroma, eendenvlees (zonder botten), verse hele eieren, pompoen, bieten, tomaten, wortelen, appels , zeewier, veenbessen, bosbessen, jeneverbessen, zwarte bessen, cichorei wortel, zoethout, engelwortel, fenegriek, goudsbloem, zoete venkel, pepermunt bladeren, kamille bloemen, lavendel, bonenkruid, rozemarijn, Lactobacillus acidophilus, Enterococcus faecium.

Het is dus nog maar de vraag of het echt te maken heeft met het verschil tussen vers/rauw en brok of dat het de ingredienten hierboven zijn die de ontlasting verbeteren.

Maar goed, ja, je hebt ook wel eens een enkele hond die op rauwe voeding niet de ontlasting hebt die je wenst.

Dus je kunt 2 dingen doen denk ik. De darmen van Julius boosten met probiotica (ik ben inmiddels van mening dat alleen die van Solgar echt perfect is. Kost wat maar dan heb je ook wat) en Propolis. Door de groentenmix gekookte pompoen verwerken en witlof/roodlof. Arkopharma bosbes capsules geven ("Arkocaps Blauwe Bosbesvrucht helpt ontlasting dikker te maken") en als dat niet genoeg helpt er Psyllium Husk bij gaan geven (die van Puur is heel goed).

En dan zou je misschien zeggen "ja, maar zijn ontlasting zou toch goed moeten zijn zonder al dat kunst en vliegwerk". Ja. Maar ten eerste zit er in die brok dus ook standaard-kunst-en-vliegwerk en ten tweede heeft niet iedereen van nature maar uit zichzelf een goed spijsverteringsstelsel.... Zo weet ik niet hoe Julius is afgespeend. Maar honden die bijv. voor de leeftijd van 4 weken zijn afgespeend op steriele voeding, kunnen de rest van hun leven een zwakker spijsverteringsysteem hebben....
#2789907
Cizsel schreef: En zijn broertje knapte heel erg op van een tijdje brokken krijgen en is daarop 'gestabiliseerd' (voor zover je dat woord kan gebruiken als je brokken geeft), ontlasting weer in orde, en ik heb toen begrepen dat ze later Carnibest zijn gaan geven en dat hij het daar wel goed op doet
Ik wou hier even een aanvulling op mezelf geven, omdat ik me bedacht ook ik het 'stabiliseren' beter kan uitleggen.
Darmen die door diarree geirriteerd zijn hebben tijd nodig om te herstellen, maar als dit niet lukt omdat de diarree aanhoud of steeds weer terugkomt, kunnen de darmen zich dus niet herstellen en blijven geirriteerd.
In dit geval ben ik brokken gaan voeren waarop de ontlasting beter werd. Daardoor konden de darmen tot rust komen en weer helemaal herstellen.
Inmiddels heeft Storm zoals gezegd nergens meer last van, dus dit is de beste uitleg die ik geven kon aan de situatie.

Achteraf, had ik zeer zeker liever gekozen voor wat Lizzy bijvoorbeeld zegt.
Maar zoals ik al zei, ik was er op dat moment even helemaal klaar mee omdat ik ook steeds vlees moest weggooien (gewoon doodzonde, Storm weigerde te eten, het bedorf, ik kon het weggooien, etc)..
Ik heb bij het opnieuw starten met vers ook op advies van de fokker van Nova, darmclear gegeven als hulpje om te zorgen dat het allemaal goed zou verlopen. Daar zit ook probiotica in en het helpt bij diarree.
#2790771
Lizzy schreef: En dan zou je misschien zeggen "ja, maar zijn ontlasting zou toch goed moeten zijn zonder al dat kunst en vliegwerk".
In de afgelopen weken dat mijn colliedames last hadden van diarree en dunne ontlasting heb ik dit ook zo vaak gedacht.....
Zelfs overwogen om dan toch maar tijdelijk over te schakelen op brok
(Nee uiteindelijk niet gedaan. Dankzij de okugest en de solgar hebben ze eindelijk weer normale ontlasting  :thumbsupup:)
Lizzy schreef: Ja. Maar ten eerste zit er in die brok dus ook standaard-kunst-en-vliegwerk
Dank je wel Lizzy  want dit is iets wat ik me nog niet gerealiseerd had.
#2793530
Allemaal onwijs bedankt voor alle ervaringen, info en tips!!! Daar kunnen we weer wat mee!
We zijn toen we begonnen met barf ook groentenmix gaan geven, maar omdat ik dacht dat dat misschien een extra prikkeld effect had op zijn darmen ook al snel weer mee gestopt.
Hij is afgespeend op KVV, dus daar kan het niet aan liggen. Wel is hij behoorlijk atopisch en een gevoelig hondje in alle opzichten.

Een beetje kokend water over de KVV heb ik nog niet geprobeerd. Dat gaan we eerst eens doen!
#2814841
Tot nog toe geen succes. Wel ben ik probiotica van Phytonics en propolis gaan geven. Dat heeft wel degelijk gezorgd voor betere brokken-ontlasting, maar hoe ik het ook wend of keer vlees blijft resulteren in gelige drapperige slijmpoep.
Ik geloof simpelweg niet dat brokken 'gezonder' kunnen zijn... Dus ergens moet het mis gaan bij het verteren... Of zouden we toch te maken hebben met een allergie? Maar hoe verklaar ik dan dat de klachten niet optreden bij brokken met dezelfde eiwitten erin (verschillende soorten brokken gaan gewoon goed).
Al dat mooie vlees verdwijnt nu dus toch weer elke keer in de kliko. Daar baal ik van.

En op dit moment is meneer zelfs ziekig. Eet vandaag met tegenzin (alleen als ik het in zijn mond stop). Al met al heb ik gewoon het gevoel dat het helemaal niet goed met hem gaat. Volgende week hebben we een afspraak met onze dierenarts. Als het morgen niet beter met hem gaat, ga ik dat denk ik maar vervroegen.

Overigens is ook de kaalheid in zijn gezicht (vanwege atopie) erger dan ooit... Pfff... Ik weet het even niet meer.
Laatst gewijzigd door Roosjes3 op do 21 nov 2013, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#2814918
Nu alweer twee weken brokken van Acana. Heb daarvoor één week KVV konijn gegeven van degomeat (die diersoort verteerde voorheen altijd het best). Omdat zijn ontlasting echt heel slecht bleef, ben ik toch maar weer teruggegaan naar de brokken... Blegh ik baal ervan.
Ook krijgt hij nu al 3,5 week probiotica en propolis. Daarnaast krijgt hij al een maand de kruidenspulletjes van dierendokter voor zijn atopie. Zie http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,117532.msg2773666.html#msg2773666
Laatst gewijzigd door Roosjes3 op do 21 nov 2013, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#2815282
gaat het nu beter met de brokjes?
mijn enen hondje heeft het afgelopen jaar echt ook behoorlijk adgetobt met veel slijm, dunne poep en veel poepen.
wat echt heel erg hielp is dat ik sinds september psyllium ben gaan geven. had ik niet verwacht maar hij is zo snel zo hard vooruit gegaan! zijn ontlasting is nu echt gewoon prima!
misschien het proberen waard? ik heb zowel de colon clean van de tuinen als de Puur psyllium maar merk geen verschil in werking
#2815335
Wat ik wel vervelend vind is alle kruiden in de Acana brokjes, Veel kruiden moet je na een aantal weken weer mee stoppen, anders helpen de kruiden ook niet meer.
Veel kruiden versterken elkaar, maar er zijn ook kruiden die elkaar tegenwerken. Ik vind het persoonlijk niet goed om zoveel en elke dag kruiden te geven.
#2816044
Dan gaan we maar psyllium kopen ;). Kan nog wel een potje bij in onze verzameling.

Juul is nu weer aan de beterende hand. Heeft 2 dagen niet gegeten en 1 dag niet gedronken. Daarnaast een paar keer overgegeven. Maar vandaag liet er zomaar een stuk huid (met haar) los op zijn voorhoofd...!!!! Nu dus een vochtige kale plek van +- 1 cm doorsnee. Kan dat te maken hebben met het ziek zijn? Of toch een bacterie ofzo? Pfff schrik me rot! Toch maar een ritje dierenarts dit weekend denk ik.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door