Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2813236
Ik krijg half december een noorse boskat kitten van 13 weken. Ik heb al een noorse boskat van  7 jaar die op een barf menu staat.

Het kitten krijgt bij de fokker rc brokjes. Het is de bedoeling dat het kitten met de tijd ook gaat barfen. Ik wil met kvv beginnen omdat het botvlees wat mijn oudste kat nu krijgt veel te hard is (poten en karkassen) en het erg eenzijdig voer wordt als ik alleen kippennek geef. Daarnaast is het moelijk om twee katten hun eigen bakje voer op te laten eten, want dat van een ander is natuurlijk altijd veeeel lekkerder ;)

Nu kan ik dus kiezen uit deze drie merken.. wat zijn jullie ervaringen?
#2813250
Naturis heb ik geen ervaring mee, lotgering vind ik qua receptuur en ingrediënten brol. Dus blijft CB over; ik heb dat vroeger ook wel eens gevoerd en was er wel tevreden over.
Overigens kan een kitten best goed barfen hoor. Idd een beetje rekening houden met de vleesbotjes en wellicht hier en daar wat meppen, maar verder komt dat snel goed. En katten krijgen niet acuut tekorten als ze primair kippennekken als vleesbot te eten krijgen.
#2813272
Lotgering vind ik voor mezelf geen optie, receptuur idd wat Koek zegt.
CB zou ik puur voor de overstap wel gebruiken (diabetes variant, zonder rijst) maar vanwege de premix ben ik er ook geen fan van (hond kan er niet tegen en katten hebben er naar verhouding mega veel ontlasting op vind ik).
Naturis ken ik alleen voor de hond, vond het er niet echt smakelijk uitzien, hij at het ook niet. Kattenvariant ken ik niet.

Zelf zou ik kijken of ik aan Tinlo cattery kon komen, daar doen ze het hier ook prima op.
Ik heb ook een poos de kiezebrinkmixen gevoerd (ff op de site kijken om te zien hoe je die compleet maakt) en daar deden ze het ook geweldig goed op.
En nu krijgen ze degomeat rollen...ben ik ook zeer tevreden over, op een paar smaken na die ze niet lekker vinden.
#2813273
Naturis heb ik ook geen ervaring mee, Lotgering is me te vet en Carnibest kon ik alleen in de buurt krijgen met graan en olie.
Persoonlijk vind Lotgering en Carniebest niet de beste merken, hoewel je best een paar weken dit kan geven als je toch gaat barfen.
Als je langer KVV gaat geven zou ik voor enkelvoudige rollen gaan, dus vlees,orgaan en bot met verder geen toevoegingen erin.
Er zijn ook mensen die Lotgering en Carnibest wel goed vinden en hun dieren het er goed op doen.
Probeer hoe dan ook wat merken te wisselen.
#2813284
Starfish schreef:
Daarnaast is het moelijk om twee katten hun eigen bakje voer op te laten eten, want dat van een ander is natuurlijk altijd veeeel lekkerder ;)
Dat valt reuze mee hoor hier had t spul t binnen enkele dagen door.... eten doe je op je eigen plek én je begint gelijk, eten in etappes daar doen we niet aan als je wegloopt heb je kennelijk genoeg gehad en gaat de rest de koelkast in voor de volgende maaltijd.
#2813784
Ja Too, ergens heb je wel gelijk.
Maar ik ben van mening dat een kitten meerdere keren zou moeten kunnen eten. Zowieso eten katten liever meerdere nalen per dag dan alles in een keer.
Dus daarom zet ik mijn volwassen kat tijdelijk over op kvv, dan kunnen ze samen de hele dag eten. Zowieso handig, dacht ik, want de volwassen kat kan mooi als 'voorbeeld' dienen. Zien eten doet eten en da's handig met het oog op het overstappen van brok naar vers ;)

En ja, zoals hier al beschreven stond.. ik ben zelf ook geen groot voorstander van lotgering. Maar wilde toch even de mening van anderen horen of mijn mening gegrond was :)

Goeie tip trouwens! Ik ga iig voor diabetesvariant en variatie in merken.
Het lijkt me verder een goed idee om het barfen er langzaam in te krijgen door middel van hier en daar wat barf aanbieden in de vorm van kippennek (platgeslagen) spiervlees en orgaan.

Dank voor jullie reacties tot zover! ;)
#2813885
Ik hoop dat get kitten makkelijk overstapt, dat zou mooi zijn.
Ik heb ook andere katteneigenaren gesproken bij wie het helemaal niet makkelijk ging, dus ben alvast voorbereid ;)

In het verleden heb ik o.a carnibest lammix gegeven, maar daar waren ze niet echt dol op. Heb nu wat smaakjes van naturis en carnibest diabetis gehaald en alvast wat laten proeven. Het viel allemaal in de smaak, gelukkig :)

Ondertussen kijk ik nog verder wat er nog meer op kvv gebied is
#2813917
ze moeten soms wel echt wennen hoor aan de kvv smaakjes, lam carnibest en eend vonden ze eerst ook maar niets!
tinlo vinden ze misschien wel het lekkerst van  de kvv. vb cattery met 5 smaken, eend en  konijn.
carnivoer zijn ze niet wild van. best niet te veel ineens kopen voor je weet  wat ze het lekkerst vinden.

Cath
#2813933
Ik heb enkel ervaring met Haaksbarf.
En dat vinden ze hier erg lekker.  Het ziet er ook prima uit, net zoals je zou verwachten als je het zelf maalt.

Carnibest is van de door jou voorgestelde merken nog het beste.  Maar dan inderdaad de diabetes-versie.
Naturis is zoals smuldier, denk ik.  Niet geweldig.  En Lotgering dus veel te vet.
Dus die twee zou ik zeker weglaten.

Wat je ook kan overwegen is de mixen van Degomeat.  Er is gemakkelijk aan te komen en er zijn goede ervaringen mee.  Ik heb enkel de enkelvoudige mix  (konijn en makreel) al eens gehad, en dat vind ik ook erg mooi. En ze lusten het hier graag en krijgen mooie ontlasting.  Als je voldoende enkelvoudige mixen afwisselt krijg je ook complete voeding.  Ik krijg zelf altijd een beetje de kriebels van complete mixen met premix, vandaar. ;)
Bovendien is je kitten dan meteen aan verschillende smaken gewend.  Daar ga je later enkel maar de vruchten van plukken.
Dus wat je ook kiest, ik zou altijd voor verschillende smaken in enkelvoudige voeding gaan, zonder premix.

Oh en als je kleintje toch niet zo graag vers zou willen, moet je eens met een hartje proberen. Lamshart is hier favoriet, maar runderhart doet het ook wel eens goed.  Dat wil al eens aanslaan en hart is gewoon erg gezond voor een kittentje in volle groei.  Gewoon een klein stukje om aan het vers te laten wennen he, geen heel hart als maaltijd.  Stukjes aanbieden als snoepje wil ook al eens werken, ipv in het eetbakje.
Maar ik zou ook geen problemen verwachten hoor.  ;)
#2815209
Niks mis met Naturis hoor en dat weet ik uit ervaring. Ik zou het niet beperken tot één merk, katten willen afwisseling. Geen afwisseling betekent dat je een kieskeurige eter kweekt en het is bovendien makkelijker als een merk van samenstelling wisselt om nog iets achter de hand te hebben. Lotgering zou ik echter niet geven. Kun je niet aan Tinlo, Haaks Barf, Bibi, Darf etc. komen?
#2816164
Ja ik kan meer merken krijgen naar dan moet ik hele dozen per smaak afnemen. Dat is gewoon teveel voor een kitten die alleen op kvv staan om over te stappen naar barf.

Eentonig wordt het iig niet..
Heb nu dan naturis en carnibest in div. smaken, daarnaast heb ik barf in de smaken kalkoen kip rund hert parelhoen eend konijn lam paard zalm ansjovis en kuikens
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door