Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sylvi@
#278930
Kan iemand mij de richtlijn geven van hoeveel kvv je kan (mag) geven aan een kat van ongeveer 3 kilo?
15 tot 20 gram per kilo lichaamsgewicht klopt dat?

Deze kat is sinds kort nierpatient en ik vind het doodeng maar ik ga haar toch volledig overzetten op Carnibest (denk ik ::) ) Eerst ga ik nog een keer bloedprikken komende week en daarna meteen over op vers.

60 Gram lijkt me best weinig ??? en volgens mij lust ze ook veel meer, is het slecht om meer te geven? Ivm haar nieren dus?

En ja ik snap dat je met je ogen moet voeren ;) maar ik ben gewoon onzeker over haar vanwege haar nieren dus :-[ (en ik dus niet zo iets heb van 'Ik zie het wel") en ik nog nooit een hond/kat volledig op kvv heb gehad.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#278933
Ik zou in de eerste instantie de richtlijnen aanhouden op de verpakking en vandaaruit inderdaad kijken of ze niet afvalt of teveel aankomt en daar de hoeveelheid op aanpassen. Over gaan op vers is het beste wat je voor haar kunt doen.
Door Loeka
#279022
Tsja dat is best moeilijk. Maar ik zou ook geven wat er op de verpakking staat. Op het natuurvoer van CB staat 20-30 gram per kilo lichaamsgewicht per dag.

Hoe het zit met nierpatiënten weet ik niet :-\
Door Borke
#280719
Wij hebben ook een (lichte) nierpatiente op vers staan en ze doet het er prima op, daarnaast krijgt ze het medicijn Fortekor. Je merkt vanzelf hoeveel je kat wil eten en wat goed voor haar is.
Onze poes van 5 kg krijgt ca. 125 gr. per dag en daar laat ze soms een beetje van staan en daar hebben we dan wel andere liefhebbers voor. Ik ben begonnen met porties van 150 gr. toen ze in het begin nog te mager was en nu reguleert ze zelf hoeveel ze nodig heeft door de rest te laten staan.
Door Sylvi@
#280849
Bedankt allemaal, ik dacht werkelijk dat er op carnibest geen hoeveelhied stond aangegeven :-[ maar inmiddels dus al gezien dat het er toch opstaat ::) :D

Denk dat ik dinsdag ga bloedprikken, heb nu al een knoop in mijn maag :(

En voor Astrid, geef jij kvv of barft die kat? En als het kvv is, welk merk geef je dan?
Laatst gewijzigd door Sylvi@ op zo 13 mar 2005, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
#281306
Hier wegen ze elk 3 kilo en eten ze echt heeeeeeeeeeeeeel wat meer dan 60 gram hoor ??? Ik denk dat ze omvallen van de honger dan. Elke kat werkt hier per dag toch zo'n 200 a 250 gram eten weg en ze zijn echt niet dik! Ik barf wel maar op zich zou dat toch niet zoveel mogen schillen denk ik? raar.
Door Ollie
#281325
An schreef: Hier wegen ze elk 3 kilo en eten ze echt heeeeeeeeeeeeeel wat meer dan 60 gram hoor ??? Ik denk dat ze omvallen van de honger dan. Elke kat werkt hier per dag toch zo'n 200 a 250 gram eten weg en ze zijn echt niet dik! Ik barf wel maar op zich zou dat toch niet zoveel mogen schillen denk ik? raar.
Huuh ??? 250 gram per dag ??? Dat eet Belfi (frans bulletje) ook per dag, en die weegt 10 kilo.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#281339
[quote="Ollie"]
Huuh ??? 250 gram per dag ??? Dat eet Belfi (frans bulletje) ook per dag, en die weegt 10 kilo.
[/quote]
Klopt mijn honden eten ook tussen de 200 en 25o gram per dag, wegen ook rond de 10 kg en de katten eten ook zoiets van tegen de 200 gram per dag en die zijn een stuk lichter en ze zijn ook niet dik.
Door Ollie
#281798
[quote="sylvia"]
Klopt mijn honden eten ook tussen de 200 en 25o gram per dag, wegen ook rond de 10 kg en de katten eten ook zoiets van tegen de 200 gram per dag en die zijn een stuk lichter en ze zijn ook niet dik.
[/quote]

Dus heeft een kat in verhouding meer eten nodig dan een hond ???
Gebruikersavatar
Door sylvia
#281807
[quote="Ollie"]
Dus heeft een kat in verhouding meer eten nodig dan een hond ???
[/quote]
Mijn katten wel
Door An
#282420
moest ik ze hier 60 a 90 gram geven dan pakken ze hun rugzak en zijn ze ervandoor hoor ;) 60 gram wat is dat nu...1 kuiken en 1 kippennek, dat is hier net ontbijt en dan staan ze er in de namiddag echt weer voor nog hoor en in de late avond nog is.

Is het trouwens niet zo hoe kleiner het dier hoe meer ze eten in proportie tot hun lichaamsgewicht? Eet een muis bv. in verhouding tot haar lichaamsgewicht niet veel meer dan een olifant?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#282451
[quote="An"]
moest ik ze hier 60 a 90 gram geven dan pakken ze hun rugzak en zijn ze ervandoor hoor ;) 60 gram wat is dat nu...1 kuiken en 1 kippennek, dat is hier net ontbijt en dan staan ze er in de namiddag echt weer voor nog hoor en in de late avond nog is.

Is het trouwens niet zo hoe kleiner het dier hoe meer ze eten in proportie tot hun lichaamsgewicht? Eet een muis bv. in verhouding tot haar lichaamsgewicht niet veel meer dan een olifant?
[/quote]

Ik heb geen idee, dat zou best wel eens zo kunnen zijn. In iedergeval eten mijn katten veel meer dan 30gr per kilo lichaamsgewicht en ze zijn niet vet.
Door An
#282726
ok ik kon het niet laten hahaha ik heb het opgezocht en mijn theorie klopt!

-Een muis weegt gemiddeld, 40 tot 70 gram en eet per dag 20 gram voer (dat is dus 33 a 50 procent van haar lichaamsgewicht)

-Een olifant weegt zo'n 5000 a 6000 kilo en eet 200 kilo per dag ( 3 a 4 procent van zijn lichaamsgewicht per dag)

Dus niet zo gek dat een kat meer nodig heeft dan een hond!
;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#282817
An schreef: ok ik kon het niet laten hahaha ik heb het opgezocht en mijn theorie klopt!

-Een muis weegt gemiddeld, 40 tot 70 gram en eet per dag 20 gram voer (dat is dus 33 a 50 procent van haar lichaamsgewicht)

-Een olifant weegt zo'n 5000 a 6000 kilo en eet 200 kilo per dag ( 3 a 4 procent van zijn lichaamsgewicht per dag)

Dus niet zo gek dat een kat meer nodig heeft dan een hond!
;D
Maar neem een chihuahua die eet niet meer dan mijn katten en is wel kleiner dan mijn katten
Door An
#282842
hmmmz daar gaat mijn theorie ;D ok dan weet ik officieel niet hoe het komt ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door