Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#2811818
Hoe lang moet groente eigenlijk gekookt worden opdat het optimaal verteerd kan worden, of betere vraag hoe gaar, aangezien dat per groente verschilt?
Ja pureren wordt voor de zwarte gedaan maar de bruine vind het echt niet te pruimen en wil hem wel weer groenten gan geven zeker mbt huidproblemen, dus vroeg ik me af hoe het het meest optimaal zou kunnen.
Door Lil
#2811853
Meest optimaal is stomen.
Boris verdraagt ook erg slecht groente, dus hier krijgen ze altijd van wat ik zelf eet. Dat is dus eigenlijk iets te lang gekookt denk ik.
Ik heb een ontzettend kleine keuken en helemaal geen plaats meer voor nog meer apparaten, maar anders kwam er weer een stoomding voor de groente, smaakt ook nog eens lekkerder.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2812093
Oo ik heb voor te stomen zo'n pan met gaatjes die je op een andere pan zet, ideaal niet nog een extra ding in de keuken. Dan zou ik hem ook voor maci kunnen gebruiken, maar ik denk dat het voor honden net iets korter moet?
Door Lizzy
#2812111
Als ik groenten hier te kort kook, verteren ze er minder van dan wanneer ik het pureer. Dus als ik groenten kook (en dat is zelden), dan kook ik het net zo lang als dat ik voor mezelf doe.
Door ulla
#2812392
Ik stoom per dag een groente en laat dat net zo zacht worden ( beet gaar ) als voor mijzelf.
Ik vind nooit groenten terug in de ontlasting.
Door Envie
#2812530
Zo doe ik dat ook. We eten de groenten niet al te gaar gekookt. Voor hond snij ik het dan nog wat fijner.

[Ik heb een ontzettend kleine keuken en helemaal geen plaats meer voor nog meer apparaten, maar anders kwam er weer een stoomding voor de groente, smaakt ook nog eens lekkerder] IKEA heeft stoompannen te koop  ;)
Gebruikersavatar
Door Gonnie
#2812614
Ik kook eigenlijk nooit de groenten. Alleen wortelen want die zijn wel erg hard voor mijn staafmixer.

Verder een hele grote bak en dan voeg ik steeds wat groeten toe. Door al het vocht uit de groenten wordt het een mooie brij.
Mocht er te weinig vocht zijn, dan voeg ik een klein scheutje water toe.
Onverteerde groenten zie ik eigenlijk nooit terug in Bruut zijn ontlasting.
Door Parelridder
#2812651
Ik heb tijdens onze vakantie groenten gekookt, ipv zoals thuis gepureerde mixjes te voeren. Ik heb het gewoon gaar gekookt, in zo weinig mogelijk water, zoals ik dat voor mezelf ook doe maar dan zonder zout. Kookvocht gaf ik er bij, vonden ze lekker.
Ik heb o.a. wortel, pompoen, knolselderij, bloemkool en pastinaak gekookt. Ook kant-en-klaar gekookte bietjes en (deelblokjes) diepvries spinazie gegeven. 't Ging er allemaal met smaak in en gaf geen problemen, goed verteerd. Geen idee wat minder gaar gekookte groenten voor resultaat gegeven zouden hebben.
Door Bosliefje
#2812869
Ik kook de groente in zo min mogelijk water enkele minuten en dan maak ik het met de staafmixer fijn, met het kookvocht erbij. Ik kook het zolang dat het voor de staafmixer te behappen is, dus biet en wortel wat langer dan boontjes,  sla en courgette en hele zachte dingen gooi ik er alleen even bij. Voor ik het kook snij ik het wel klein.
(Vooral met biet erbij geeft dat de keuken een vrolijk aanzien!  :biggrin2:)
Laatst gewijzigd door Bosliefje op ma 18 nov 2013, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2812969
Ik denk dat ik voor hem dan zijn groenten een beetje zo gaar ga koken als voor ons (gelukkig koken we ze voor onszelf ook niet dood) aangezien ik altijd het idee heb dat hij ooit wat moeite heeft met spijsvertering, we noemen hem dan ook wel eens stinkiewinkie  ::)
Voor de andere pureer ik gewoon rauw en vries ik in, maar Maci eet dat dan echt niet. Denk overigens wel dat het naast rauw zijn van de groenten ook vooral met invriezen te maken heeft. Kan dat? Smaakt het dan anders? Voor mezelf zou ik het ook minder vinden ingevroren rauwe groentes hoor.
Door Lizzy
#2813122
Kaio schreef: Ik denk dat ik voor hem dan zijn groenten een beetje zo gaar ga koken als voor ons (gelukkig koken we ze voor onszelf ook niet dood) aangezien ik altijd het idee heb dat hij ooit wat moeite heeft met spijsvertering, we noemen hem dan ook wel eens stinkiewinkie  ::)
Voor de andere pureer ik gewoon rauw en vries ik in, maar Maci eet dat dan echt niet. Denk overigens wel dat het naast rauw zijn van de groenten ook vooral met invriezen te maken heeft. Kan dat? Smaakt het dan anders? Voor mezelf zou ik het ook minder vinden ingevroren rauwe groentes hoor.
Dat zou best kunnen hoor, dat het invriezen ermee te maken heeft. Het wordt toch een beetje papperige waterige handel. Daarom maak ik ook nooit meer dan voor 2 weken want hoe ouder de mix, hoe minder de kwaliteit wordt.
Door Lizzy
#2813323
Suzanne schreef: Ik dacht dat ook groenten rauw werden gegeven in een groenteprutje?

Suzanne
Ja, ik geef 99 van de 100 keer rauwe groenten. Maar als de groentenmix op is en ik heb niet direct tijd om 2 uur bezig te zijn met het maken van nieuwe mix, dan geef ik gekookte groenten. En mij bevalt dat minder goed.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2815562
Lizzy schreef: Dat zou best kunnen hoor, dat het invriezen ermee te maken heeft. Het wordt toch een beetje papperige waterige handel. Daarom maak ik ook nooit meer dan voor 2 weken want hoe ouder de mix, hoe minder de kwaliteit wordt.
Nee we maken ook ong voor 2 weken, anders is het wel een heel grote hoeveelheid, zoveel bakjes hebben we niet  :biggrin2:
Suzanne schreef: Ik dacht dat ook groenten rauw werden gegeven in een groenteprutje?

Suzanne
Jaja jazeker maar hier eet eentje dat niet en ik vind dat hij groenten nodig heeft, dus alleen die krijgt dan gekookt.
Door eelke
#2815579
Lizzy schreef: Ja, ik geef 99 van de 100 keer rauwe groenten. Maar als de groentenmix op is en ik heb niet direct tijd om 2 uur bezig te zijn met het maken van nieuwe mix, dan geef ik gekookte groenten. En mij bevalt dat minder goed.
En als je die gekookte groente dan vervolgens nog blenderd, maakt dat dan nog verschil?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door