Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door galgo
#2810627
Ik barf nu al een tijdje, maar bleef maar hannesen met de hoeveelheid orgaan (ben geen rekenwonder  ::) ).
Maar geloof dat ik het nu door heb.

Yoran krijgt per dag 700 gram barf

50% vleesbot = 350 gram
10% groente = 70 gr
25% spiervlees= 175 gr
15% orgaan= 105 gr

orgaan per week = dan 735 gram

de helf daarvan (dus 367,5 gr) = pens

de andere helft verdeel je over hart, lever, nier

dus 122,5 gr lever, 122.5 hart, 122,5 gr nier

de pens vind ik ok
1x per week nier vind ik ook ok
maar elke week lever vind ik niet ok. wil eigenlijk maximaal 1x per 4 weken 120 gr lever geven, dus wil die 3  weken de lever ruilen voor extra pens (behalve 1x per maand)
(Daarbij wordt lever door 1 van mijn honden direct weer uitgekost, dat moet ik echt "verstoppen").

Wat vinden jullie daarvan?
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2810680
Waarom wil je maar een keer in de 4 weken lever voeren ?
Ik voer ongeveer 5% nier/lever, 5% hart, 10% pens dus mijn totaal orgaan gehalte ligt iets hoger dan bij jouw.

Als je uitgaat van jouw gewichten met mijn verdeling (730 gr per week voor het gemak) dan zou ik 370 gr pens ongeveer 180 gr hart 90 gr nier 90 gr lever per week voeren.
Ik voer het als orgaan mengsel van hart/lever/nier en de pens apart.  (spier met vleesbot, orgaan met vleesbot en pens met vleesbot)
Als ik meer nier/lever voer dan laat hij zn orgaan staan, het wil wel eens helpen als ik er van het percentage "rest" (waar bij mij de groente ei boekmaag etc ondervalt) iets van doorheen te doen.


Edit gewichten aangepast aan per week.
Laatst gewijzigd door Arkay op vr 15 nov 2013, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Greece
#2810772
Ik vind dat dus echt geen goede ruil. Pens is niet gelijkwaardig qua voeding. Waarom vind je het niet o.k. om iedere week lever te voeren behalve dat jouw hond het uitkotst?
Heb je al eens biologische lever geprobeerd of de lever iets aanbakken. Als dit wel wordt gegeten dan kan je dat weer afbouwen.
Door tammie
#2811037
Ook ik zou het persoonlijk niet doen.
Omdat pens geen goede vervanger is voor lever wat betreft voedingswaarde.

Ik maak de orgaanpakketjes waarbij ik niet exact op de verhoudingen lever, hart en nier. Wel bij het overige orgaanvlees dat dit in de verre minderheid is.

Pepper die spuugde het de eerste week ook steevast uit. Ik heb het fijn gesneden en verpakt in yoghurt. Was voor Pepper voldoende om na een week niet langer te mutsen met de lever maar het gewoon op te eten ;)
Zo vind ze ook patrijskarkas niet haar favoriet, patrijspoten wel, en gaat het haar met name zover ik heb kunnen observeren om de ingewanden. Ze weet echter nu heel goed dat er met eten niet wordt gemutst, eet het wat met langere tanden op ;)
Prima maar er wordt hier dus niet gemutst met eten, wil niet zeggen dat ik ze onnodig ga pesten maar wil ook niet zeggen dat ik ze iedere dag hun lievelingsmaaltje maar ga voorzetten :)
En nu weet ik dat ik geluk heb met 2 labradors en tja die staan bekend om hun goede eetlust maar hier in huis geld wel in principe de regel "eten wat de pot schaft" ;)
Gebruikersavatar
Door galgo
#2811137
Tja.. ik heb zoiezo een aversie tegen lever. Vind het zelf smerig en zit vol afvalstoffen.
Niertjes vind ik ook minder om te geven, maar heb daar minder moeite mee.
Maar al die afvalstoffen die er in zitten stuiten tegen mijn borst. In de handleiding tot barf staat ook specifiek dat je het summier moet geven, maar wat is summier? Bij mij is dat 1x per maand. Zouden ze daar echt een tekort van krijgen als ik maar 1x per maand de leverportie geef?

En wat betreft uitkotsen.
Ze moeten hier ook niet miezen met eten en krijgen gewoon wat de pot schaft en als het eens niet gegeten wordt 's avonds hetzelfde.
Het enige wat ze tot nu toe niet aten is duif dat vreten ze echt niet, ook al geef ik het 3 dagen achter elkaar. Dat lusten ze dus echt niet. Prima, ik lust ook niet alles. Maar uitkotsen betekend voor mij dat hij er niet goed op reageerd. (Kotsen was een kwartier na het eten pas).
Door Roosjes3
#2811171
Die ervaring met lever heb ik ook... Er werd gekotst of er kwam diarree... Maar ik moet zeggen dat ik nog geen biologische lever heb geprobeerd. Dat gaan we volgende keer doen. We gaan nu eerst vers weer opbouwen met KVV, want we hebben een tijdje brokken gevoerd  :-\ omdat vers niet goed verteerde.
Door kakocavi
#2811180
galgo schreef: Tja.. ik heb zoiezo een aversie tegen lever. Vind het zelf smerig en zit vol afvalstoffen.
Niertjes vind ik ook minder om te geven, maar heb daar minder moeite mee.
Maar al die afvalstoffen die er in zitten stuiten tegen mijn borst. In de handleiding tot barf staat ook specifiek dat je het summier moet geven, maar wat is summier? Bij mij is dat 1x per maand. Zouden ze daar echt een tekort van krijgen als ik maar 1x per maand de leverportie geef?

En wat betreft uitkotsen.
Ze moeten hier ook niet miezen met eten en krijgen gewoon wat de pot schaft en als het eens niet gegeten wordt 's avonds hetzelfde.
Het enige wat ze tot nu toe niet aten is duif dat vreten ze echt niet, ook al geef ik het 3 dagen achter elkaar. Dat lusten ze dus echt niet. Prima, ik lust ook niet alles. Maar uitkotsen betekend voor mij dat hij er niet goed op reageerd. (Kotsen was een kwartier na het eten pas).
Lever bevat veel vitaminen en mineralen die je hond nodig heeft, met name vitamine A. Een menu zonder lever is dan.ook geen gebalanceerd menu. 5% lever in het menu wordt aangeraden dacht ik. Je kunt biologische lever of lever van wild voeren als de afvalstoffen je niet lekker zitten.
Door Lizzy
#2811217
galgo schreef: Ik barf nu al een tijdje, maar bleef maar hannesen met de hoeveelheid orgaan (ben geen rekenwonder  ::) ).
Maar geloof dat ik het nu door heb.

Yoran krijgt per dag 700 gram barf

50% vleesbot = 350 gram
10% groente = 70 gr
25% spiervlees= 175 gr
15% orgaan= 105 gr

orgaan per week = dan 735 gram

de helf daarvan (dus 367,5 gr) = pens

de andere helft verdeel je over hart, lever, nier

dus 122,5 gr lever, 122.5 hart, 122,5 gr nier

de pens vind ik ok
1x per week nier vind ik ook ok
maar elke week lever vind ik niet ok. wil eigenlijk maximaal 1x per 4 weken 120 gr lever geven, dus wil die 3  weken de lever ruilen voor extra pens (behalve 1x per maand)
(Daarbij wordt lever door 1 van mijn honden direct weer uitgekost, dat moet ik echt "verstoppen").

Wat vinden jullie daarvan?
Ik vind 15% orgaanvlees een beetje weinig. Ik voer zelf 20% orgaanvlees, waarvan 10% pens en 10% andere organen. Die 10% verdeel ik in ongeveer gelijke delen op aan hart, lever en nier. En ik voer biologische lever en nier. Vroeger werd lever hier ook uitgespuugd. Totdat ik biologisch ben gaan voeren, toen was het over.

Je moet het natuurlijk zelf weten maar ik vind je hoeveelheid orgaan (en lever) niet voldoende. Waar moet jouw hond nu vitamine A en D vandaan halen?
Door Lil
#2811294
Hier werd in het begin ook de biologische lever en nier uitgespuugd, maar ze zijn er inmiddels aan gewend. Ze vonden het gewoon vies. Ben het gedroogd gaan geven (vinden ze zalig, kun je ideaal een hond mee trainen) en steeds iets minder gedroogd en nu wordt het gewoon rauw opgegeten.
Gebruikersavatar
Door galgo
#2811544
Lizzy schreef: Ik vind 15% orgaanvlees een beetje weinig. Ik voer zelf 20% orgaanvlees, waarvan 10% pens en 10% andere organen. Die 10% verdeel ik in ongeveer gelijke delen op aan hart, lever en nier. En ik voer biologische lever en nier. Vroeger werd lever hier ook uitgespuugd. Totdat ik biologisch ben gaan voeren, toen was het over.

Je moet het natuurlijk zelf weten maar ik vind je hoeveelheid orgaan (en lever) niet voldoende. Waar moet jouw hond nu vitamine A en D vandaan halen?
Ik heb de barf rekenhulp gebruikt en die geeft het percentage orgaan aan dat ik nu gebruik (15% dus).
Als ik 20% neem zegt de rekenhulp dat het niet meer 100% is. Moet ik dat negeren of ergens 5% vanaf halen?
Dus beter naar de 20% orgaan. Ok.
Dan wordt het 490 gr pens per week, 163 gr lever, 163 gr nier, 164 gr hart.
Laatst gewijzigd door galgo op za 16 nov 2013, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door galgo
#2812935
lauraV schreef: ik zou eerder 5% minder vleesbot geven ......
Waarom zou jij 5% minder vleesbot geven?
Ik heb eerder de neiging om de 5% te laten voor wat die is (dus 105% geven) of 5% minder groente.
Heb alleen nog niet het overzicht of het menu dan echt niet in balance zou zijn.
Door Lizzy
#2813000
galgo schreef: Waarom zou jij 5% minder vleesbot geven?
Ik heb eerder de neiging om de 5% te laten voor wat die is (dus 105% geven) of 5% minder groente.
Heb alleen nog niet het overzicht of het menu dan echt niet in balance zou zijn.
Je bent redelijk flexibel in deze. Je kunt makkelijk 5% minder vleesbot voeren. Of 5% minder spiervlees. Of je kunt inderdaad gewoon wat meer pens voeren. Ik zou daar zelf van in de war raken :)

Verder vind ik het lastig om je menu te beoordelen omdat er niet vermeld is welke vleesbotten je gaat voeren, welke soorten spiervlees, etc.
Door labero
#2813056
Het is toch niet de oplossing om de orgaan hoeveelheid die over blijft als je de pens er af trekt in gelijke delen te verdelen ?
Ik dacht dat het gewicht van de hond daar een rol in speelde.  50 gram lever per 10 kilo lichaamsgewicht en 25 gram nier per 10 kilo lichaamsgewicht. Heb ik het dan al die tijd verkeerd gedaan ?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door