Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2812937
Meis is hier als kitten van 8 weken gekomen. Ze eet sinds het begin KVV en kleine prooidiertjes. Inmiddels voornamelijk KVV (DARF & Bandit). Toen ze nog klein was gaf ik haar vaak eten en zo veel als ze zelf op kon. Inmiddels is ze wat ouder (nu 1,5 jaar) en ze vindt zelf dat ze nog steeds recht heeft op altijd eten. Ik vindt dat ze zo'n 80 gram per dag mag eten (is een kleine kat)

Ze zeurt (dat helpt niet) eet de KVV van de honden uit hun bak terwijl ze aan het eten zijn of als het staat te ontdooien en ik let niet op. Op onbewaakte ogenblikken glipt ze het magazijn in en vreet ze kattenvoer en hondenvoer door de zak heen. Wanneer ik brood heb gehaald en dat ligt op de tafel om te gaan eten, vreet ze zo een half brood weg door de zak heen (als ze de kans krijgt).

Ben ik nu te weinig eten aan het geven en is het 'terecht' dat ze altijd wil eten, wat is er aan haar onverzadigbare trek te doen behalve alles uit haar bereik leggen?
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2812951
EllenL schreef: Wat ik mis in je verhaal is hoe haar gewicht is, is ze te dik of niet??
Oh ja dat is wel goed om te vertellen inderdaad ze is in mijn ogen dik. De dierenarts vond dat ook (toen ik er even geleden was) maar het is een klein en wollig katje die ook wel dik oogt. Maar inmiddels is het net een mini pandabeertje en dat lijkt me niet de bedoeling... :-\
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2812953
koekje schreef: Ik vind 80 gram kvv per dag voor een jonge kat echt te weinig. Ik zou eerder 150 gram per dag geven en misschien is dat zelfs nog niet genoeg.
Maakt het dan echt zo veel verschil of het een jonge kat is of een oude en wanneer zijn ze dan 'oud' en kunnen ze naar de 'normale hoeveelheid'?

Ook wel goed om te vertellen Meis komt gewoon buiten en vangt zelf ook nog wel eens iets en eet het op. Ze is actief en veel buiten en wandelt altijd mee met de hondenwandelingen of is binnen aan het ravotten en spelen (met mij)
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2812960
Dan is het een kwestie van beter opletten en minder geven, als ze te dik is :D
En hopen dat ze geen adresje heeft waar ze br*kjes scoort... ;)

Misschien extra groentemix geven (is ook extra vulling met weinig calorien) of voedingssuplementen, kan best zijn dat ze zo veel eet omdat ze toch iets niet genoeg binnen krijgt...
#2812966
Ik vind 80 ook wel erg weinig, misschien als je meer voert dat ze juist minder gaat snaaien? Ik vind het klinken alsof ze volop gelegenheid om overal eten vandaan te halen en dat dat het probleem wel eens zou kunnen zijn. En dan die 150 gram aanbieden als prooi en barf en niet als KVV.

Mijn katten wegen tussen de 3,7 en de 4,7 kilo en eten met z'n drietjes ongeveer een pond per dag. Kai en Plien zijn echt heel erg slank, Jet vind ik zelf een dikkerdje, maar de dierenarts vond haar vorige week prima op gewicht, terwijl ze toen best was aangekomen omdat ze een paar dagen KVV en blik had gegeten (ze was ziek en wilde niet kauwen, maar Jet eet meer als het makkelijker gaat).

Mijn katten zijn nu alledrie 3 en behoorlijk actief.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2812979
Sarah5 schreef: Maakt het dan echt zo veel verschil of het een jonge kat is of een oude en wanneer zijn ze dan 'oud' en kunnen ze naar de 'normale hoeveelheid'?

Ook wel goed om te vertellen Meis komt gewoon buiten en vangt zelf ook nog wel eens iets en eet het op. Ze is actief en veel buiten en wandelt altijd mee met de hondenwandelingen of is binnen aan het ravotten en spelen (met mij)
Ja, ik vind van wel.
Een jonge kat moet mogelijk nog wat groeien en/of uitzwaren en is over het algemeen ook veel actiever dan een ouder exemplaar.

Vergeet ook niet dat gemalen prak als kvv sneller de spijsvertering kan passeren en daardoor ook eens een minder vol gevoel geeft.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2812997
fem fatale schreef: Ik vind 80 ook wel erg weinig, misschien als je meer voert dat ze juist minder gaat snaaien? Ik vind het klinken alsof ze volop gelegenheid om overal eten vandaan te halen en dat dat het probleem wel eens zou kunnen zijn. En dan die 150 gram aanbieden als prooi en barf en niet als KVV.

Mijn katten wegen tussen de 3,7 en de 4,7 kilo en eten met z'n drietjes ongeveer een pond per dag. Kai en Plien zijn echt heel erg slank, Jet vind ik zelf een dikkerdje, maar de dierenarts vond haar vorige week prima op gewicht, terwijl ze toen best was aangekomen omdat ze een paar dagen KVV en blik had gegeten (ze was ziek en wilde niet kauwen, maar Jet eet meer als het makkelijker gaat).

Mijn katten zijn nu alledrie 3 en behoorlijk actief.
Eigenlijk was de 80 gram het nieuwe voornemen (ik ben niet erg duidelijk merk ik, sorry). Ze kreeg tot nu toe ongeveer een half stuk DARF voor de hond zo'n 125 - 150 gram of een heel stuk voor de kat (verdeeld over de dag). Ze krijgt inderdaad (te) vaak de kans om te snaaien. Gisteren had ik de bak DARF voor de honden alvast klaargezet en werd afgeleid door de telefoon. Na het gesprek (een kleine 2 min) had ze al een hele plak DARF opgegeten (250 gram) en klaar om aan plak nummer 2 te beginnen :-\

Meis is écht heel klein van stuk. Ze komt uit een nestje uit het asiel (moeder zwerver) en ze is gewoon een klein diertje met korte pootjes.
Ik zal haar wat BARF hapjes bij gaan voeren i.p.v. alleen KVV, kijken of dat helpt. En nu het magazijn niet meer in huis is krijgt ze in elk geval niet meer de kans om een zak brokken aan te vreten.
Door tomcat
#2813019
Misschien ipv KVV barf geven.  Onze Tom (niet groot, wel massief maar dan gespierd ipv vet) krijgt 90 gr barf per dag, verdeeld over 2 maaltijden en daar heeft hij genoeg aan. Met 90 gram KVV blijft hij hongerig en snaait als hij de kans krijgt br*k bij de buren en loopt de hele dag om meer KVV te blèren. De barf malen we overigens niet, hij krijgt alles in grote stukken en mag het zelf opknagen.  Daar heeft ie trouwens weinig moeite mee hoor, binnen 5 minuten is zijn bak leeg. Barf verzadigd hem dus veel beter dan KVV. Ook Tom kan overdag vrij in-en uit en is 's nachts altijd binnen (kan ie er ook niet uit).
#2813025
Sarah5 schreef: Meis is écht heel klein van stuk. Ze komt uit een nestje uit het asiel (moeder zwerver) en ze is gewoon een klein diertje met korte pootjes.
Ik zal haar wat BARF hapjes bij gaan voeren i.p.v. alleen KVV, kijken of dat helpt. En nu het magazijn niet meer in huis is krijgt ze in elk geval niet meer de kans om een zak brokken aan te vreten.
Ooh, opeens weet ik welke Meis het is.
#2829353
Hier eten ze ook minimaal 2x zoveel van KVV dan wanneer ik ze BARF geef. Ik zou haar laten Barf-en. Dat geeft echt veel meer voldoening.
Het kan even tijd kosten om haar aan het barfen te krijgen. Ik heb hier veel gehakt met een bijl en nog sla ik karkassen plat met een gewone hamer uit de gereedschapskist.

Ik maal ook wel zelf kvv en dat vinden ze toch lekker (en makkelijk). Maar daar blijven ze dus honger van houden!! Het lijkt dan net of ik ze uitgehongerd heb.
Ze eten dan echt ruim 2x zoveel!!
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2834790
Zaniematsu schreef: Hier eten ze ook minimaal 2x zoveel van KVV dan wanneer ik ze BARF geef. Ik zou haar laten Barf-en. Dat geeft echt veel meer voldoening.
Het kan even tijd kosten om haar aan het barfen te krijgen. Ik heb hier veel gehakt met een bijl en nog sla ik karkassen plat met een gewone hamer uit de gereedschapskist.

Ik maal ook wel zelf kvv en dat vinden ze toch lekker (en makkelijk). Maar daar blijven ze dus honger van houden!! Het lijkt dan net of ik ze uitgehongerd heb.
Ze eten dan echt ruim 2x zoveel!!
Nou mevrouw heeft haar 1e kippennek op en ze stond me echt zo aan te kijken van hè hè.....ze snapt het. Zonder blikken of blozen de nek zo keurig netjes opgegeten.
En nu maar kijken of het gaat schelen met de vraatzucht
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door