Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Bamm
#2809534
Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen.

Mijn naam is Marieke en woon met mijn gezin in veendam.
Onze hond "Tobi" is een gecastreerde reu van 5jaar oud en weegt 7kg ,en is vermoedelijk een mix van een Mechelse herder en een pincher.
Tobi hebben wij vorig jaar september 2012 geadopteerd via een stichting en woont sinsdien bij ons.

Tobi zit al een tijdje op kvv...,wat de hond goed bevalt
..... Maar ik wil alvast een start maken met barfen en dat dan alleen in het weekend geven.
En dan misschien langzamerhand helemaal op barffen zetten.

Dit is tobi's menu

Maandag:      KVV Tamro - vleesmix compleet; rund, lam, geit, paard,eend en kalkoen
Dinsdag:        KVV Lotgering -totaalvoer met paard
Woensdag:    KVV Lotgering - totaalvoer pensmix
Donderdag:    KVV Lotgering - totaal voer Eend/Kip
Vrijdag:        Kvv Lotgering- totaalvoer Wild ,Fazant, hert, lama, wild konijn, haas en lama.

En bij elke maaltijd (behalve op zaterdag en zondag)zit erook nog een kippennek of eendennek erbij en woensdag zit er een ei bij de pensmix maaltijd.

Op zaterdag en zondag krijgt hij een stuk van een kip(karkas)
...
Barfmenu voor tobi

280 gram per dag

Vleesbot 50 %. 140 gram
Spiervlees 25%. 75 gram
Orgaanvlees 15% 42 gram
Groenten 10% 28 gram
.......................................................

Ik wou beginnen en proberen met deze samenstelling voor zijn 1ste barfmenu.

Vleesbot>eendennek
Spiervlees>kipfilet
Orgaanvlees>runderhart
Groenten>aardappel en sperziebonen

.......................................

Graag wil ik weten of dit een goed begin is voor zijn 1ste barfmenu.

Vriendelijke groeten,

Marieke







Door Lizzy
#2809539
Hoi Marieke, welkom op Barfplaats!
Als je 2 dagen per week zelf gaat samenstellen, dan komt het niet zo krap hoor. Dus dit is prima maar je hoeft het voor 2 dagen per week niet zo precies uit te rekenen. Mag wel natuurlijk :)

Ik zou zelf niet ook nog kippen en eendennek bij de maaltijd geven. Want anders komt het wel op heel veel vleesbot. En bovendien voer je dan teveel nekken. Dat is niet goed. En daarnaast krijg je teveel kip en eend in je menu. Waarom zou je niet door de weeks 2 keer per week een vet visje toe voegen ipv een kippen of eendennek? Bijv. 2 keer per week 1 sardien of 2 keer per week 1 panharing. En dan bijv. 2 keer per week een rauw eitje. En dan 1 keer per week ies van een karkasje. Qua groenten doe je er niet echt verstandig aan om altijd maar aardappel en sperziebonen te geven. Dat voegt eigenlijk niet zoveel toe. Aardappel heeft je hond niet nodig en je zou beter bijv. de ene keer gekookte sperzieboontjes kunnen geven, de andere keer gekookte (of gepureerde) courgette, andijvie, witlof, bietje, worteltjes, paksoi, waterkers, etc.
Gebruikersavatar
Door Bamm
#2809570
Beste lizzy,

Bedankt voor je feedback.

Ik kan tobi geen vis geven omdat ik zelf allergisch ben voor vis.
Als ik de vis al ruik of alleen al aanraak heb ik al een allergische reactie. En ik heb per ongeluk een keer vis gehad en dat ging allemaal net goed met mij.

Maar...ik zal inderdaad wat meer afwisselen doordeweeks met andere dingen bij te voeren.
Ik was me daar helemaal niet van bewust dat het helemaal niet goed is om elke dag een kippennek en eendennek te geven.


Dus geen aardappel voor de hond. Dan zal zijn eerste groenten uit wortels en sperziebonen bestaan.
En moet ik die groentes koken of is dat niet nodig?



Mvg

Marieke
Laatst gewijzigd door Bamm op do 14 nov 2013, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Greece
#2809679
Welkom op BP :)

De groenten kan je gepureerd of gekookt geven. Je kan ook wat van de groenten die jullie eten geven tenzij je erg veel zout toevoegd . Dan zou ik het apart houden.

Is er niemand in jouw gezin die een visje erbij kan geven als je het zelf niet kan?
Gebruikersavatar
Door Bamm
#2809729
Hallo rosalie,

Bedankt voor je informatie en ik gebruik juist helemaal geen zout over de groenten,dus dat is geen probleem.

En de antwoord op jouw vraag is: nee....,er is verder niemand in huis die het wel kan geven.
Maar wat ik hiervoor ook al uitlegde,ik kan ook niet tegen de geur van de vis,dat komt door mijn allergie.

En daarom heb ik liever geen vis bij mijn in huis, omdat ik er hartstikke gevoelig voor ben. :-\
Gebruikersavatar
Door Bamm
#2812522
Vandaag heeft de hond zijn eerste barfmenu gehad.

Dit is de uiteindelijke barfmenu geworden voor vandaag.

Konijnenbout
Kalkoen dijblokjes
Runderhart blokjes
Komkommer

De hond heeft niet alles op gegeten, de komkommer(gepureerd)en ook een stuk van de konijnenbout heeft hij niet opgegeten.

De rest van de maaltijd ging er goed in.

Deze maaltijd ga ik wel nog een keer geven maar dan met andere groenten..

Hoop dat hij dan wel alles op eet.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2812532
een goed begin  :)
hier merkte ik de eerste keer dat ik luie botknagers had , ze wilde wel maar t was teveel werk zeg maar  :biggrin2:
gelukkig is dit met geduld en niet te harde vleesbotten weer goed gekomen ...
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2812534
het voordeel is natuurlijk wel dat ze leren kauwen en niet alles hap slik weg is .
verder ben ik blij met deze manier van eten is dat ze evt. harde stukken laten liggen ( wel ontdaan/kaalgeschraapt/losgesabbeld van vlees  :)
Gebruikersavatar
Door Bamm
#2812744
Vanochtend had ik weer hetzelfde barfmenu aan de hond gegeven maar dan inplaats van komkommer, snijbonen.

Snijbonen (gekookt)heeft hij niet opgegeten.
Het konijnenbout ging moeizaam naar binnen en hij heeft een klein stukje laten liggen.
De runderhart en kalkoenblokjes waren zo weg.

Ik moest hem echt aanmoedigen met de konijnenbout,want het ging niet van harte en soms keek hij mij zo aan van,wat moet ik hiermee! :o

En net wat je zegt LauraV, hij heeft er wel zin in,maar het moet zo makkelijk mogelijk en niet teveel knagen..(terwijl hij wel zo een stuk van een kipkarkas en eenden&kippennekken op kauwt en eet.


het zal wel vanzelf wel goed komen met geduld. :biggrin2:

Ik ben al wel zover ,zodra mijn kvv op is,wil ik wel helemaal op braf zetten.Maar dat gaat nog wel een tijdje duren want hebt van t weekend mijn bestelling weer binnen gekregen. En dat duurt wel een aantal maanden voordat tobi door die voorraad heen is... :)
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#2812878
Welkom op Barfplaats!
Wat de konijnenbout betreft: kan het zijn dat hij dat niet zo lekker vindt?
Kira lust eigenlijk alles maar konijnkarkas laat ze liggen en tenslotte wordt het met heeeeeele lange tanden gegeten en ze laat ook stukken liggen.
Gebruikersavatar
Door Bamm
#2821042
Hier weer een Barf-update van  tobi

Menu voor vandaag was

Parelhoen bout
Ganzenvlees
Runderhart
Snijbonen


De parelhoen en ganzenvlees was nieuw voor hem,maar hij vond het lekker..
En hij heeft alles opgegeten. 8)
Vorig weekend had ik hem nog een keer konijnenbout gegeven en dat ging er toen al wel makkelijker in dan daarvoor,dus inderdaad met geduld komt het goed. :)

Groetjes

Marieke
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door