Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Drossie
#2812378
Ik doe met mijn mechelse herder van 16 maand oud pakwerk. Alles gaat behoorlijk goed, behalve dat hij er blijkbaar niet in slaagt hard te bijten. Volgens mijn trainer, die niets kent van vers vlees, is het geven van vlees ipv brokken een mogelijke oorzaak.
Ik was (en ben) ervan overtuigd dat een hond die rauw eet juist een sterker gebit heeft dan een brokkenhond.
Mijn hond at van zijn 7 weken oud tot 7 weken geleden kvv. Sinds 7 weken staat hij volledig op vers.
Zou het kunnen dat zijn kaken nog niet zo sterk zijn door zolang kvv te krijgen?
Ik overweeg om tijdelijk brokken te gaan geven om alle twijfel uit te sluiten. Al ben ik er vrijwel zeker van dat de brokken na 3 happen op zullen zijn en dat hij juist minder zal kauwen dan nu.
Het is wel zo dat qua bot, hij vooral zachte botten krijgt denk ik. Momenteel krijgt hij volgende botten: eendennek, kippennek, konijnkarkas, kipkarkas, parelhoenkarkas, geitenrib.
Door hannabelgje
#2812381
Ik weet niet of je ooit braaksel van een brokkenhond hebt gezien, maar dat komt er gewoon hetzelfde uit als het erin is gegaan. Als volledige brokjes dus. Kauwen is er echt niet bij hoor.
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#2812383
Denk dat het helemaal niets met voeding te maken heeft, de ene hond heeft een harde beet en de andere niet of minder....
Gebruikersavatar
Door pike
#2812401
Het gaat niet om de sterkte van het gebit maar om de spierkracht van de kaken. En die kan volgens mij wel sterker worden door het moeten knippen van botten. Niet door het eten van brok of kvv, die wordt zo weggeslikt.
Door Drossie
#2812411
pike schreef: Het gaat niet om de sterkte van het gebit maar om de spierkracht van de kaken. En die kan volgens mij wel sterker worden door het moeten knippen van botten. Niet door het eten van brok of kvv, die wordt zo weggeslikt.
Wat ik dus al dacht.
Zou het dus kunnen dat hij nu nog zwakke kaken heeft door tot voor kort kvv te eten?
Of zou de oorzaak van de zachte beet niet bij de voeding te zoeken zijn?
Gebruikersavatar
Door pike
#2812495
Als pup deed Duc een uur over een karkasje. Knippen knippen knippen er gebeurde gewoon niets. Nu eet hij in no time een halve schapenkop weg. Hij is in kaakkracht beduidend sterker geworden.
Maar, het kan natuurlijk ook in het karakter van de hond zitten. Als hij nu met gemak in korte tijd zijn vleesbot weet klein te knippen denk ik dat het niet aan het voormalige voer ligt maar meer aan zijn aard.
Door star
#2812594
Hier onder andere een x mechelse herder reu van 2.5 jaar die vanaf 5 weken KVV en BARF krijgt.
Hij heeft op heel wat verschillende pakwerkers gebeten met stuk voor stuk jaren ervaring en alle vinden dat hij aardig hard bijt :biggrin2:
De kracht (kaakdruk) van een hond is afhankelijk van de breedte van de kop/kaak er zijn ook mooie documentaires over gemaakt.
Natuurlijk speelt ook training een rol.

Maar in jouw geval zou ik eerder denken aan motivatie van het willen bijten.
Ik zou de hond een tijd niet meer op commando laten lossen (als je dat tenminste al deed) en voorlopig alleen maar laten winnen en dat opbouwen naar de buit weer laten afpakken door de pakwerker.
En loslaten is kwijt..... Zodat de hond dus na een paar keer door heeft dat als hij niet goed vast bijt hij de buit kwijt kan raken.

Overigens heb ik ook een teef die gewoon pakwerk niet interessant vind, ze doet het wel maar omdat dat ze het wel best vind, bijt ze vast maar dat was het dan ook. Ze kan het hele PH1 programma maar hard bijten doet ze niet.
Echter als ik met deze hond burger bijten doe, zonder pak maar lichte bescherming onder eigen kleding dan word ze ineens wakker en zie je een totaal andere hond.
Dan heb ik zelfs moeite haar los te krijgen.

Oja mijn border collie bijt ook op het pak, en deze ziet het puur als een spel waardoor ze met een goede ruk van de pakwerker gewoon los laat.
Terwijl er ook border collie zijn (in het buitenland) die wel degelijk hard bijten.

Ik denk dat het vooral aan motivatie ligt niet aan het voer.
Door star
#2812595
O en de toekomstige politiepup  :D die hier over twee weken komt gaat ook gelijk weer KVV en BARF krijgen net als ze nu bij de fokker al krijgt :biggrin2:
Door Drossie
#2812600
star schreef: Hier onder andere een x mechelse herder reu van 2.5 jaar die vanaf 5 weken KVV en BARF krijgt.
Hij heeft op heel wat verschillende pakwerkers gebeten met stuk voor stuk jaren ervaring en alle vinden dat hij aardig hard bijt :biggrin2:
De kracht (kaakdruk) van een hond is afhankelijk van de breedte van de kop/kaak er zijn ook mooie documentaires over gemaakt.
Natuurlijk speelt ook training een rol.

Maar in jouw geval zou ik eerder denken aan motivatie van het willen bijten.
Ik zou de hond een tijd niet meer op commando laten lossen (als je dat tenminste al deed) en voorlopig alleen maar laten winnen en dat opbouwen naar de buit weer laten afpakken door de pakwerker.
En loslaten is kwijt..... Zodat de hond dus na een paar keer door heeft dat als hij niet goed vast bijt hij de buit kwijt kan raken.

Overigens heb ik ook een teef die gewoon pakwerk niet interessant vind, ze doet het wel maar omdat dat ze het wel best vind, bijt ze vast maar dat was het dan ook. Ze kan het hele PH1 programma maar hard bijten doet ze niet.
Echter als ik met deze hond burger bijten doe, zonder pak maar lichte bescherming onder eigen kleding dan word ze ineens wakker en zie je een totaal andere hond.
Dan heb ik zelfs moeite haar los te krijgen.

Oja mijn border collie bijt ook op het pak, en deze ziet het puur als een spel waardoor ze met een goede ruk van de pakwerker gewoon los laat.
Terwijl er ook border collie zijn (in het buitenland) die wel degelijk hard bijten.

Ik denk dat het vooral aan motivatie ligt niet aan het voer.
Ik denk ook dat het inderdaad aan iets anders ligt dan aan de sterkste van de kaken.
De motivatie om te bijten is wel steeds groot. Als ik het zou toelaten, sleurt hij mij van de auto het plein op om toch maar te bijten.
Het inkomen en inbijten is ook behoorlijk, maar na 4-5 seconden is het de motivatie plots weg... Wanneer de pakwerker enorm hard werkt, blijft hij wel hangen.
Met het op commando lossen waren we inderdaad gestopt en waren we terug overgeschakeld op een mouwtje dat hij telkens meekreeg.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2812627
wat ik bij mijn mechel merkte is dat na een aantal weken kvv voeren (omdat hij was geopereerd en niet staand kon eten), zijn wangspieren verdwenen. Had ie nog maar een smal kopke over.
Nu hij weer gewoon fulltime barf eet, heeft hij weer staalkabels over zijn wangen, het valt de meeste mensen die hem aaien ook erg op.

Mijn mechel doet geen pakwerk, dus de relatie tot bijtkracht ken ik niet. Ik denk, net als Star, dat dat meer in motivatie zit en haar tips klinken mij logisch in de oren.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2812748
biologisch kipkarkas, parelhoenkk, konijnkk (wild en tam), haaskk, fazantennekken, kwartel en ter afwisseling ook regelmatig dingen als patrijskk en bosduifkk. Eigenlijk vooral beginnersbotten dus.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2812763
Je kan als afwisseling wel eens een halve lamskop geven daar heeft hij een lekkere kluif aan en zal goed zijn voor de kaakspieren ;)
Bency krijg er gemiddeld 1 in de week. Zit nog best wat orgaan in hersenen en tong. Evt geef je er een klein beetje spiervlees bij als hij te harde ontlasting zal hebben van de kop :)
Door Drossie
#2813228
Heb een nieuwe bestelling vlees gedaan. Geen brokken dus  :biggrin2:
Heb nu ook lamskop, kalkoennek, volledig konijn, reeribben en reenek besteld.
Door BAC
#2813259
Dit is erfelijk bepaald, maar kan je ook op trainen. Een hond uit werklijnen zal meer bijtdrift hebben bijvoorbeeld.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door