Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lies
#2811284
Hallo!
mijn woeffies krijgen sinds een tijdje barf, maar niet volledig. de dagen dat ze naar mijn ouders gaan krijgen ze kvv, ook mijn vriend is (nog  ;)) geen fan van al het rauwe gedoe dus soms thuis ook nog kvv.
tot nu toe hebben ze als bot enkel kippennekken en eendennekken gehad. ze schrokken nogal, vooral de kleinste (is een kruising, lijkt het meest op een Parsons terrier). ben dus heel benauwd om ze andere vleesbotten te geven. heb kippenrugstukjes in de vriezer zitten, en ook konijnenkarkas, maar heb het nog niet aangedurfd. maak ik bvb die kippenrugstukjes kleiner voor ik ze geef? of geef ik haar zo een heel stuk in één keer?
en moet ik steeds de hoeveelheid bot over de twee maaltijden verdelen (ze krijgen hier twee keer per dag eten)?  of hoe pak ik dat best aan?
alvast bedankt voor de hulp!!
Door Lizzy
#2811291
Lies schreef: Hallo!
mijn woeffies krijgen sinds een tijdje barf, maar niet volledig. de dagen dat ze naar mijn ouders gaan krijgen ze kvv, ook mijn vriend is (nog  ;)) geen fan van al het rauwe gedoe dus soms thuis ook nog kvv.
tot nu toe hebben ze als bot enkel kippennekken en eendennekken gehad. ze schrokken nogal, vooral de kleinste (is een kruising, lijkt het meest op een Parsons terrier). ben dus heel benauwd om ze andere vleesbotten te geven. heb kippenrugstukjes in de vriezer zitten, en ook konijnenkarkas, maar heb het nog niet aangedurfd. maak ik bvb die kippenrugstukjes kleiner voor ik ze geef? of geef ik haar zo een heel stuk in één keer?
en moet ik steeds de hoeveelheid bot over de twee maaltijden verdelen (ze krijgen hier twee keer per dag eten)?  of hoe pak ik dat best aan?
alvast bedankt voor de hulp!!
Alleen nekken voeren is geen goed idee, dus je moet daar sowieso wat mee.
Hier slikken ze nekken ook zowat in 1 keer in hoor. Dus beter geef je er karkassen bij die je woefjes niet in 1 keer in kunnen slikken. Konijn en kipkarkas is prima. Je kunt met een aambeeldsnoeischaar heel goed zo'n karkas bewerken totdat jij er een goed gevoel bij hebt. En dan geef je dat in 1 keer of je knipt het karkas in 2 stukken, dat kan ook. Je moet even kijken wat het beste werkt. Op zich kan het prima hoor, bijv. 1 maaltijd karkas en 1 maaltijd met spier of orgaanvlees en groenten.
Door spikkel
#2811335
Ik heb hier ook zo'n schrokker, een chihuahua, ik sla alles voor haar plat en knip het dan in stukjes, zo groot dat ze toch moet kauwen, maar het niet in 1x kan inslikken.
Met een heel kipkarkas probeert ze het in 1x door te slikken. Raar beest.
Ik voer haar stukjes bot en vlees per stukje, het volgende stukje krijgt ze ook pas als haar bekje leeg is, lastig maar het is te doen.
Dus je kan gewoon pletten, en even aanzien hoe het gegeten word.
Door Lies
#2811906
spikkel schreef: Ik heb hier ook zo'n schrokker, een chihuahua, ik sla alles voor haar plat en knip het dan in stukjes, zo groot dat ze toch moet kauwen, maar het niet in 1x kan inslikken.
Met een heel kipkarkas probeert ze het in 1x door te slikken. Raar beest.
haha, straffe chihuahua! ;D

hier hebben ze net kippenrugstukjes gekregen. had ze in de lengte doorgedaan, zodat het twee doenbare stukken waren. en dan de stukjes bij de uiteinde vastgehouden. ging best goed, moet ik zeggen. de border breekt al het bot en bijt er dan stukken af. bij de kleinste moet ik zelf wat meer werk doen en het stuk gewoon vasthouden en mijn hand iedere keer iets verder doen zodat ze meer kan eten. maar het is binnen! hopelijk verteren ze nu alles nog goed.
zal toch nog even duren voor ik hier wat gerust in kan zijn.  :-\
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2811923
Ik zou dan, voor 't kleintje, de rugstukken bewerken met een (vlees)hamer. Dan gaat ze leren kauwen op de grotere stukken, maar zijn ze wel alvast voorbewerkt
Door BAC
#2811961
Wat voor hond heb je?

Hier slikt mijn hond, een ambull vanaf dag een dat ze barft de karkassen heel door zonder kauwen, sterker nog hier wordt niets gekauwd. Alleen een zalmkop wil nog niet echt lukken ;D

Ben dr in het begin wel 'even' :biggrin2: bijgeweest, een keer de Heimlichgreep moeten toepassen daarna is ze steeds ervarener geworden en kan ze tot diep vanuit haar maag de prooi nog op koren als het toch 'ietsje' te snel gaat.
Door Lies
#2815220
de schrokker is een kruising, de meeste mensen denken dat het een uit de kluiten gewassen jack russel is. daar lijkt ze dus het meest op.
ze schrokt echt enorm, maar ik dacht dat het de afgelopen dagen goed gegaan was, ze had het kippenrugstukje en konijnenkarkas binnengewerkt zonder noemenswaardige problemen.  :)
gisteren morgen was dan een deel van de hondenmat opgegeten, wij verdachten Mayla (onze border collie van 10maand). tot deze morgen Lucca (de onbevreesde schrokker) een hele prop stof uitkotste..  blijkbaar is haar iets toch niet bekomen en is ze daarom mat gaan eten, en vandaag kwam het er dus uit. 
woensdag hebben ze voor het eerst konijnenkarkas gegeten, misschien daardoor? bewerk het eerst met een hamer, en hou de stukken vast zodat ze maar kleine stukjes kan afbijten. maar blijkbaar ging het in haar maag toch niet helemaal zonder problemen.
nu, het is niet de eerste keer dat we s morgens beneden komen en Lucca heeft overgegeven. dat is altijd al zo geweest, maar ik weet nog altijd niet waar dat echt vandaan komt.

ben trouwens heel benauwd dat ik ooit zo'n heimlich moet gaan toepassen (ben niet zo goed in crisis situaties..). :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2815943
Kippenrugstukjes krijgen de katten hier zelfs in zijn geheel.
Waarom knip je ze nog in stukjes als je onzeker bent over in het geheel inslikken?
Waarom geef je ze niets dat ze eenvoudigweg niet kúnnen inslikken?
Alleen zo ga je ze het schrokken echt afleren.
Je kan het niet hun hele leven blijven vasthouden of in stukjes voeren.

En rust geven rond het eten. Zorgen dat er geen enkele reden is waarom ze gehaast zouden moeten eten. 
Door Lies
#2818725
pearlsofpassion schreef: Kippenrugstukjes krijgen de katten hier zelfs in zijn geheel.
Waarom knip je ze nog in stukjes als je onzeker bent over in het geheel inslikken?
Waarom geef je ze niets dat ze eenvoudigweg niet kúnnen inslikken?
Alleen zo ga je ze het schrokken echt afleren.
Je kan het niet hun hele leven blijven vasthouden of in stukjes voeren.

En rust geven rond het eten. Zorgen dat er geen enkele reden is waarom ze gehaast zouden moeten eten. 
ik ben vooral bang voor de kleine scherpe botjes die eraan zitten. kunnen die inwendig geen schade aanrichten? zo een stukje rib van een kip of konijn, dat kan toch de maag of slokdarm verwonden, of niet?

ik moet het in ieder geval anders gaan aanpakken, de border heeft nl een stuk van mijn vinger en nagel mee gehad..  :-\ Helemaal mijn eigen schuld natuurlijk, moet maar uitkijken waar ik blijf met mn vingers. en dus een duidelijk signaal dat ik met mn vingers uit de buurt van hun tandjes moet blijven  :biggrin2: 
heb ze de keer daarna de kippennekken (eerst platgeslagen) en dan zo maar gegeven. border slikt die in een keer in, knabbelt niet één keer. kan waarschijnlijk geen kwaad, maar veel kauwwerk heeft ze daar dus niet aan.

en je hebt helemaal gelijk: rust geven!! als ik zo zenuwachtig en gespannen ben (oh nee, gaat dit wel goed, lukt het wel, ...) straalt dat automatisch af op hen. daar worden zij natuurlijk alleen maar meer nerveus en 'schrokkerig van. dus lesje voor mij: rustig blijven!!

alvast bedankt voor de hulp, fijn om ergens met mijn (vele) vragen terecht te kunnen!
Door Lizzy
#2818778
Lies schreef: ik ben vooral bang voor de kleine scherpe botjes die eraan zitten. kunnen die inwendig geen schade aanrichten? zo een stukje rib van een kip of konijn, dat kan toch de maag of slokdarm verwonden, of niet?
Onze honden eten dat al 15+ jaar. En niet alleen die van mij maar van al die duizenden BARF'ers in Nederland en miljoenen over de hele wereld. Kijk, niks is 100% veilig. Brok eten is dat niet, een buffelhuidje is dat zeker niet, zelfs een Nylabone is dat niet. En een rauw vleesbot dus ook niet. Maar als er hier jaarlijks honden dood neer zouden vallen, zouden we wel achter onze oren zijn gaan krabbelen. Het antwoord is dus: nee. Een hond is gebouwd om dit te kunnen eten.
ik moet het in ieder geval anders gaan aanpakken, de border heeft nl een stuk van mijn vinger en nagel mee gehad..  :-\ Helemaal mijn eigen schuld natuurlijk, moet maar uitkijken waar ik blijf met mn vingers. en dus een duidelijk signaal dat ik met mn vingers uit de buurt van hun tandjes moet blijven  :biggrin2: 
heb ze de keer daarna de kippennekken (eerst platgeslagen) en dan zo maar gegeven. border slikt die in een keer in, knabbelt niet één keer. kan waarschijnlijk geen kwaad, maar veel kauwwerk heeft ze daar dus niet aan.
Auw!

Kippennekken hebben kauwtechnisch totaal geen nut (misschien voor een Chi). Nekken zijn alleen boeiend om honden aan bot te leren wennen qua vertering.
Gebruikersavatar
Door Gonnie
#2819103
Lizzy schreef:

Kippennekken hebben kauwtechnisch totaal geen nut (misschien voor een Chi). Nekken zijn alleen boeiend om honden aan bot te leren wennen qua vertering.
Lizzy, dus als ik de nekken straks plat sla voor Storm, en meneer slikt ze in 1 x door zonder te kauwen kan dat geen kwaad? Wel een paar flinke klappen gegeven hoor zodat er een platte nek overblijft  :biggrin2:
Door Lizzy
#2819330
Gonnie schreef: Lizzy, dus als ik de nekken straks plat sla voor Storm, en meneer slikt ze in 1 x door zonder te kauwen kan dat geen kwaad? Wel een paar flinke klappen gegeven hoor zodat er een platte nek overblijft  :biggrin2:
Nee, dat kan geen kwaad. Ik heb pups van 6 weken oud nekken in 1 keer in zien slikken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door