Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#2811492
Sorry ik heb nog heel veel vragen die ik niet heb gevonden , hopelijk kunnen jullie mij helpen
wil het graag goed doen voordat ik begin met het eerste menu geven
Ik zit nog steeds te lezen en uit te zoeken voor het eerste barfmenu en ben nu de groente en fruit aan het uit zoeken
heb de groente en fruitlijst van dit forum erbij genomenAfbeelding http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... e-en-fruit

Ik heb een paar vragen :

1 maken de combinaties groentemix nog wat uit ? of mag alles door elkaar gemengd worden qua groente

Ik lees dat groente gepureerd moet worden om het goed te laten verteren en dan kan het bij het vlees
fruit kan ik beter niet bij het vlees doen lees ik maar
2 moet ik fruit ook pureren of mag ik fruit ook in stukken tussendoor  geven omdat ze fruit best lekker vind ?

3 Mag ik alle groente die er beschreven staan rauw pureren of zijn er ook groentes bij die ik voorop moet koken of blancheren ? omdat ik verschillende dingen lees ,dat sommige groente gekookt moeten worden of is dat overbodig en kan alles in de blender ?


Onze hond ( pup13 weken ) houd niet van yoghurt tenminste vind het heel vreemd
ik las elders dat sommige vanille vla toe voegen ,
4kan ik dit beter niet doen of kan dat gewoon ?

5 mag ik fruit wel mengen met de yoghurt zodat ze het wat lekkerder vind of niet ?

6 Ik lees als je groente in de blender doet dat er ook bouillon bij mag ivm het beter vermengen
ik heb best vaak soep maar vaak de basis een bouillon-potje waar van alles aan wordt toegevoegd , daar zit natuurlijk ook zout in zo ook in bouillon-blokjes maar mag dit of beter toen gewoon bouillon alleen getrokken van vlees zonder dat er nog iets in gedaan is

7 maken de verhoudingen groente of fruit nog wat uit? ik bedoel niet het totaal aan groente % maar bv meer brocoli dan witlof enz of moet je alles dezelfde verhouding houden

8 schillen van groente en fruit : is dit hetzelfde als wanneer wij het zouden eten of mogen sommige schillen niet
bv komkommer mag die schil
broccoli mogen er stukken stengel aan zitten
spinazie moeten hier de steeltjes vanaf enz enz
en dat soort dingen


alvast bedankt voor de antwoorden groetjes ( shadow) Ingrid
Door Lizzy
#2811520
shadowhome schreef: Sorry ik heb nog heel veel vragen die ik niet heb gevonden , hopelijk kunnen jullie mij helpen
wil het graag goed doen voordat ik begin met het eerste menu geven
Ik zit nog steeds te lezen en uit te zoeken voor het eerste barfmenu en ben nu de groente en fruit aan het uit zoeken
heb de groente en fruitlijst van dit forum erbij genomenAfbeelding http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... e-en-fruit

Ik heb een paar vragen :

1 maken de combinaties groentemix nog wat uit ? of mag alles door elkaar gemengd worden qua groente
Je kunt alle groentes mengen.
Ik lees dat groente gepureerd moet worden om het goed te laten verteren en dan kan het bij het vlees
fruit kan ik beter niet bij het vlees doen lees ik maar
2 moet ik fruit ook pureren of mag ik fruit ook in stukken tussendoor  geven omdat ze fruit best lekker vind ?
Fruit hoef je niet te pureren. En als je hond er geen last van heeft, mag je fruit tussendoor geven. Honden die bijv. last hebben van oorontsteking door gisten; die kun je beter geen fruit geven. Idem voor honden met suikerziekte.
3 Mag ik alle groente die er beschreven staan rauw pureren of zijn er ook groentes bij die ik voorop moet koken of blancheren ? omdat ik verschillende dingen lees ,dat sommige groente gekookt moeten worden of is dat overbodig en kan alles in de blender ?
Alle genoemde groentes kunnen rauw gegeven worden. Sperziebonen kook ik echter. Niet omdat dit moet maar omdat mijn honden ze rauw niet te bikken vinden.
Onze hond ( pup13 weken ) houd niet van yoghurt tenminste vind het heel vreemd
ik las elders dat sommige vanille vla toe voegen ,
4kan ik dit beter niet doen of kan dat gewoon ?
Ach, het is ook geen natuurlijke voeding voor de hond, yoghurt.
En vla al helemaal niet! Bovendien bevat vla suiker. Ik zeg daarom : niet doen!
5 mag ik fruit wel mengen met de yoghurt zodat ze het wat lekkerder vind of niet ?
Ja, dat kan wel. Hoeft niet. Yoghurt voegt niks toe trouwens, qua gezondheid.
6 Ik lees als je groente in de blender doet dat er ook bouillon bij mag ivm het beter vermengen
ik heb best vaak soep maar vaak de basis een bouillon-potje waar van alles aan wordt toegevoegd , daar zit natuurlijk ook zout in zo ook in bouillon-blokjes maar mag dit of beter toen gewoon bouillon alleen getrokken van vlees zonder dat er nog iets in gedaan is
Bouillon uit een potje of zakje is not done. Het bevat zout, het bevat gist en smaakversterkers.
7 maken de verhoudingen groente of fruit nog wat uit? ik bedoel niet het totaal aan groente % maar bv meer brocoli dan witlof enz of moet je alles dezelfde verhouding houden
Nou, er is niet 1 groenten die je moet laten overheersen. Het is bijv. geen goed plan om een mix te maken van bloemkool, broccoli, witte kool, spruiten, rode kool en 1 courgette. Dat is veel te veel kool op een mix. Ik gebruik zelf 1, hooguit 2 koolsoorten per groentenmix. En verder overdrijf ik geen enkele groenten.
8 schillen van groente en fruit : is dit hetzelfde als wanneer wij het zouden eten of mogen sommige schillen niet
bv komkommer mag die schil
broccoli mogen er stukken stengel aan zitten
spinazie moeten hier de steeltjes vanaf enz enz
en dat soort dingen
Ik schil helemaal niks. Appelschil is het gezondste deel van de appel. Tenminste......., als ie biologisch is. Een niet biologische appel bevat te veel gif. Maar steeltjes van de spinazie halen: nee hoor, lekker met steel. Zo is de steel het lekkerste deel van de broccoli, dus ook die geef je gewoon. Komkommer geef je met schil. Zelfs pompoen geef je met schil.
Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#2811524
Goh wat fijn zeg zo snel geantwoord en heel erg duidelijk hier kan ik wat mee , Afbeelding

Ik heb nog 1 vraag want ik kan nergens fruit vinden in dat verhaal
mag ik al het ( normale ) fruit geven of zijn er fruitsoorten die niet mogen

Thanks voor de antwoorden

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Nathalie71
#2812328
Fruit hoef je niet te pureren. En als je hond er geen last van heeft, mag je fruit tussendoor geven. Honden die bijv. last hebben van oorontsteking door gisten; die kun je beter geen fruit geven. .
Hoe weet je dat,heb nl een vraag gesteld over banaan
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door