Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2809137
Ik weet niet of ik in de juiste rubriek schrijf maar kon zo niets vinden over gedrag. Als het anders moet dan hoor ik het wel he?

We zijn nu bijna 3 weken geleden overgestapt van brok naar kvv. Tegelijkertijd de medicatie (Atopica) laten staan en het gaat goed! En...het lijkt wel alsof ik ineens een hele nieuwe hond heb!!!!

Xara, onze labrador van vier jaar, die eigenlijk altijd een groot deel van de dag lag te slapen is de afgelopen weken veranderd in een superactieve hond!!! We weten niet wat ons overkomt. Het begint 's ochtends al...als ze haar eten heeft gehad wil ze spelen. En geven we er geen gehoor aan dan zorgt ze daar wel voor. Dan springt ze tegen ons op met haar knuffel in haar bek, zo van 'toe nou'! Af en toe heeft ze wel even rust maar dit gaat zeker een keer of vier per dag nu. Ze is super ondeugend, scheurt haar knuffels kapot en heeft de grootste lol  :biggrin2:

Het is natuurlijk superfijn om te zien hoe goed het met haar gaat nu ze die medicatie niet meer krijgt maar nu merk ik dus dat ze heel veel energie heeft, ik denk misschien iets teveel want af en toe begint ze ook te jammeren in huis, iets wat ze nog nooit gedaan heeft. Maar ik kan moeilijk iedere minuut van de dag met haar spelen.

Wat meespeelt is het probleem wat ze heeft met haar pootjes. Ze heeft 3 operaties gehad aan de achterpoten (kruisbanden) en sinds ze een half jaar is loopt ze alleen nog aan de riem. Loslopen (lees: rennen) gaat niet want dan maakt ze zulke scherpe bochten dat het meteen weer mis is en met andere honden spelen is al helemaal uit den boze.

Wij lopen wel hele einden met haar, meerdere keren per dag en laten haar overal heerlijk snuffelen (helemaal haar ding) maar ik heb nu het idee dat dit misschien niet meer voldoende is en dat ze zo rustig was van de medicatie??

Ze heeft twee titanium kooiconstructies in haar achterpoten dus eigenlijk moet het goed zijn. We hebben ook later nog eens voor de zekerheid nieuwe röntgenfoto's laten maken maar technisch zag het er goed uit, ondanks ze wel klachten krijgt als we haar los laten lopen (door die rare of een verkeerde beweging).

Nu zat ik te denken om haar misschien naast de fiets te leren lopen. Zou dat iets zijn voor onze druktemaker?? Daarmee belast ze haar gewrichten toch niet heel erg, als we gewoon rustig fietsen? En hoe kan ik haar dat aanleren, heeft iemand daar ervaring mee? Ik vind het wel heel eng maar vind het ook zielig als ze haar energie niet kwijt kan. Spelletjes e.d. in huis en tuin doen we al maar dat geeft niet genoeg voldoening, dat doen we immers al zo lang om het voor haar leuk te houden.

Als jullie tips of andere ideeën hebben hoor ik het ook graag!
#2809174
Martine volhens mij doet Nanne al veel hersenwerkspelletjes met Xara,maar speuren buiten is natuurlijk een prima idee!
Nanne het is niet zo gek dat Xara nu super actief is! Geen jeuk,dus energie over,want jeuk vreet energie! En wat dacht je van die atopica,dat legt het afweersysteem compleet lam,dus ook weinig tot geen energie!
Ik weet niet hoe jullie tuin eruit ziet,maar daar kan je verstop/speur spelletjes doen met paardensnacks of kong met kvvpaard verstoppen in de tuin,wel even een spoor uitzetten! En als jij denkt dat fietsen een oplossing is dan moet je het wel opbouwen,maar ik denk dat je dat wel weet!  En Xara zwemt graag,dus ook lekker ondanks het koude weer lekker laten zwemmen,of mag dat niet bij haar ivm met haar achterpoten? Er zijn ook denkspelletjes voor honden te koop,dan moeten ze uitzoeken waar het lekkers verstopt ligt! Volgens mij heb ik ergens gehoord of gelezen dat 5 minuten denken gelijk staat met een kilometer lopen!
Hoop dat je hier wat aan hebt?
Succes  :-*
Laatst gewijzigd door Radja op wo 13 nov 2013, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
#2809302
Fietsen is een hele mooie rechtlijnige manier van bewegen en wordt door onze orthopeed erg aangemoedigd. Je moet het wel rustig opbouwen en haar goed leren rustig naar je te draven. Galop kan voor stukjes geen kwaad, maar voor de langere stukken wordt draf aangeraden ivm de schokken op de schouders.
Bij mij mag de hond absoluut niet trekken. Gewoon aan een ontspannen lijntje naast mij lopen. Hij moet in draf, maar mag daar zelf zijn tempo in bepalen. Soms gaan we 13 a 14 km per uur, soms maar 10 a 11. Ook bij een sprintje in galop wil ik geen getrek, gewoon netjes naast mij.
#2809332
Bedankt voor jullie reacties...super!!

Ik heb idd al heel veel spelletjes met haar gedaan. Heb bijvoorbeeld de Dog Tornado, een intelligentiespel waar je voertjes in verstopt met verschillende verdiepingen. Ze weet alles er in no time uit te krijgen. Ook zoekspelletjes in huis...moet ze achter het kookeiland wachten (zodat ze niets ziet) en dan verstop ik snoepjes. Ze vind het natuurlijk altijd leuk omdat ze lekkers krijgt maar het is niet moeilijk genoeg, ze hoeft er niet meer over na te denken want ze kent natuurlijk alle plekjes inmiddels. Heb ze ook wel verstopt in wc rollen etc. en haar (toen nog brokken) in de tuin verstopt. Dit blijf ik ook wel doen maar is voor haar duidelijk niet voldoende. Ook wel logisch als je bedenkt dat ze niet even lekker kan uitrazen tijdens een wandeling...helaas. 

Maar speuren...daar ga ik me vandaag eens even in verdiepen. Ze heeft een hele goede neus  :biggrin2: dus dat lijkt me wel wat. Moet ook kijken of ik het kan want heb zelf ook reumatische klachten.

En ik ga me even verder verdiepen in het draven naast de fiets. Ik moet ook absoluut geen trekkende hond aan de lijn dus dat moeten we dan goed aanpakken vanaf het eerste moment. Voor die tijd zal ik idd eens overleggen met de orthopeed die Xara geopereerd heeft of dit een optie is.

Hartelijk dank voor jullie reacties. En als jullie nog iets te binnen schiet dan hoor ik dat heel graag!
#2810599
Vanmiddag heerlijk gewandeld in het zonnetje, zeker anderhalf uur! Normaal gaan we een uur maar Xara kreeg er geen genoeg van. Wat merk je duidelijk dat ze veel meer energie heeft.

Wat ik wel gek vind is dat ze na het eten haar knuffel in de bek pakt en helemaal druk gaat doen zoals tegen me opspringen, knuf tegen me aandrukken etc. en tegelijkertijd begint ze wat te jammeren...dit laatste heeft ze nooit
echt gedaan. Ja, ooit toen we haar een bepaald botje gaven...dan liep ze daarmee in haar bek door de kamer heen
en begon ze ook te piepen, net of ze niet weet wat ze ermee aan moest. Weet iemand wat dit betekent?
#2811214
Dat is best een dilemma wat je hier schrijft. Je hebt al goede tips gekregen en wat dat jammeren betreft, misschien komt er instinct omhoog om de knuffel te begraven? Het kan natuurlijk ook iets in de trant van zeuren zijn en heel subtiel de baas opvoeden  :biggrin2: Misschien dat iemand die meer verstand heeft van gedrag je hierin meehelpt.

Ik bied van te voren mijn excuus aan als het volgende verkeerd overkomt. Ik bedoel het niet rot en ben nieuwsgierig naar het antwoord. Is jou verteld voor al die operaties wat de consequenties en restricties na de operatie waren? In mijn ogen vind ik het namelijk niet eerlijk om dit type hond levenslang lijnrust te verplichten.

Oja hersenwerk met de hond staat ook vol met tips.
#2811223
Het is mss niet de goede tijd van het jaar. :-\
Maar ik denk dat zwemmen ook heel erg goed is en niet belastend voor de poten.
Zomers liet ik Bency minstens 2x per dag zwemmen lekker een bal te water gooien en ga maar halen.
Nu het kouder wil ik dat niet meer maar soms maak hij zich volgens mij bewust zo vies dat hij toch ff 1x te water kan/moet ;)
Als Bency gezwommen had lag hij ook echt uren te slapen. 3x per dag uit was dan ook echt genoeg.
Nu hij niet zwemt en we hem wel zeker een half u achter bal laten aanrennen en half uur wandelen wil hij toch wel weer 4x uit. :)
#2811293
:biggrin2: volgens mij is ze alles aan het inhalen wat ze gemist heeft.

Zwemmen, maar daarvoor gaan we het verkeerde seizoen in.
Aan de fiets of step is ook prima mogelijk, tja aanleren, met mijn newf begon ik gewoon en ging dat prima, soms is het gewoon niet moeilijker maken dan het is. Alleen moet ik altijd oppassen voor een plotselijke snuffelactie  ::)

Ben je bekend met clickertraining? Met shapen en targetten? Volgens mij kun je daar Xara ook heel blij mee maken. Hersenwerk en je kunt haar dan echt vanalles leren, ze lijkt me echt een goede kandidaad hiervoor ;)
#2811298
Fido schreef: Dat is best een dilemma wat je hier schrijft. Je hebt al goede tips gekregen en wat dat jammeren betreft, misschien komt er instinct omhoog om de knuffel te begraven? Het kan natuurlijk ook iets in de trant van zeuren zijn en heel subtiel de baas opvoeden  :biggrin2: Misschien dat iemand die meer verstand heeft van gedrag je hierin meehelpt.
Hier gebeurd dat met Jones juist nadat we lang hebben gewandeld of intensief hebben getraind. Bij hem is dat een kwestie van de 'kop vol hebben'. Beetje overprikkeld zijn zeg maar. Is maar 1 oplossing voor: verplicht op de plaats liggen (hij heeft geen bench) en als hij daar eenmaal een 5 minuten op ligt dan valt hij in een enorm diepe slaap. Beetje vergelijkbaar met jonge kinderen die drukker worden naarmate ze moe zijn zeg maar. Maar ik weet dus niet precies hoe het bij de hond van ts eraan toe gaat.
#2811328
bosnimf1976 schreef: Herken het wel van onze hond. Die doet het om aandacht of dat we moeten helpen bij de Kong.
Lil schreef: Hier gebeurd dat met Jones juist nadat we lang hebben gewandeld of intensief hebben getraind. Bij hem is dat een kwestie van de 'kop vol hebben'. Beetje overprikkeld zijn zeg maar. Is maar 1 oplossing voor: verplicht op de plaats liggen (hij heeft geen bench) en als hij daar eenmaal een 5 minuten op ligt dan valt hij in een enorm diepe slaap. Beetje vergelijkbaar met jonge kinderen die drukker worden naarmate ze moe zijn zeg maar. Maar ik weet dus niet precies hoe het bij de hond van ts eraan toe gaat.
Ik denk toch dat het een vorm van aandacht vragen is. Heb er even goed op gelet. Ze begint met piepen als ik stop met haar te spelen. Nu zeg ik gewoon even streng 'ophouden' en dan houdt ze op.

En ik zal eens opletten of het kan dat ze ergens overprikkeld van raakt of dat het misschien verveling is?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door